.
Fabriek | NHI (NH90 Industries) |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | NH90 |
Cat 4 -- totaal 12 + 8 (+3) |
Informatie:
De NATO Industrial Advisory Group (NIAG) zag de noodzaak begin jaren tachtig voor een gezamenlijk helikopterontwerp om te voldoen aan de behoeften van een aantal NATO landen. Het resultaat was een ontwerpspecificatie, “Outline NATO Staff Requirement” voor de “NATO Helicopter for the 1990s”. Dit werd de NH90 van de NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency). Dit werd het consortium NHI: NH90 Industries met Aerospatiale, MBB, Agusta en Fokker. (Het Verenigd Koninkrijk trok zich in 1987 al terug uit het project).
De eerste overeenkomst werd in 1992 getekend voor een helikopter van 8-10 ton in twee varianten: een Tactical Transport helikopter (TTH) en een NATO Frigate Helicopter (NFH). De primaire rol van de NFH-versie is onderzeeboot bestrijding en tegen oppervlakte doelen. De NH90 kan vanaf de marine schepen opereren, ook in slecht weer en 's nachts.
De ontwikkeling verliep nogal moeizaam met name de besturing, stabiliteit en systemen. Het eerste prototype PT1 maakte z’n eerste vlucht op 18 december 1995. Het tweede, PT2, op 19 maart 1997 en het derde, PT3, op 17 november 1998. PT3 maakte op 12 december 2002 de allereerste vlucht van een helikopter met een “fly by wire” besturingssysteem. De PT5 was als eerste representatief als NFH versie en dit prototype vloog maart 2000 in Italie. De eerste TTH productieversie werd afgeleverd 2006 aan het Duitse leger. Maar pas in augustus 2007 kwam een eerste NFH toestel beschikbaar voor testvluchten( o.a. door de MLD als eerste klant). De NH90 heeft ondertussen ook een versie als TNFH: deze kan zowel vanaf land als zee worden gebruikt en de apparatuur kan worden gevarieerd.
De ontwikkeling van het NH90 type is nog niet afgerond, vele landen hebben orders geplaatst en ze hebben allemaal vaak een iets andere gewenste versie. Overigens, na industriele fusies en verschuivingen in werkverdeling bestaat NHI thans uit voormalige Eurocopter, nu Airbus Helicopters (62,5%, Frankrijk en Duitsland, voorheen Eurocopter), Leonardo Helicopters (32%, Italië, voorheen Agusta Westland) en Fokker Technologies (5.5%, Nederland, nu onderdeel van GKN Aerospace). De NH90 wordt op zes locaties geproduceerd of geassembleerd: de Airbus Helicopters (voormalig Eurocopter) vestigingen in Marignane Frankrijk, Donauworth in Duitsland, Albacete in Spanje en Brisbane in Australië; en door Leonardo Helicopters in Tessera, Italië en bij Patria in Halli, Finland.
Gegevens NH90 (varieert per versie):
Motoren: 2 x Rolls-Royce Turbomeca (RTM322-01/9) T700-T6E1 van 2800 pk
Bemanning: 2 piloten en een Tacco
Cabine voor 20 militairen of 12 brancards (TTH) of missie systemen (NFH)
Lengte: 16,13 m (romp)
Lengte: 19,56 m
Rotordiameter: 16,30 m
Staart rotordiameter: 3,20 m
Leeggewicht: 6400 kg (afhankelijk van missie systemen)
Maximale takeoff gewicht: ruwweg 11000 kg
Maximum snelheid: 305 km/h
Plafond: 3000 m
Bereik: circa 900 km
( Tekst van M. de Vreeze met bijdrage van P.J.A. Booij )
Literatuur:
|
||||
Onze Luchtmacht
|
-
|
-
|
KNVOL
|
2007-5 mei
|
Piloot en Vliegtuig
|
-
|
-
|
Reed publishing
|
2010-6 juni
|
.
Websites:
|
-- IPMS NL Walkaround NH90 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze