.
Fabriek | Nieuport (Spijker nabouw) |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | 11 / 17 |
Cat 1 -- totaal 21 ? stuks |
XI / XVII / XVIII? |
Informatie:
De dubbeldekker Nieuport XI werd in 1915 ontwikkeld uit de Nieuport XI eenpersoons eendekker. De reden van deze verwarrende aanduiding is niet bekend. Om de type van elkaar te onderscheiden, werd aan de nieuwe Nieuport "XI" de aanduiding "B" (= Biplane) toegekend.
Intussen deelde de Franse luchtmacht de verschillende typen vliegtuigen in klassen in :
A: Observatie
B: Jachtvliegtuig, eenpersoons
C: zwaar meer persoons gevechtsvliegtuig
D: met kanon bewapend vliegtuig
E: bommenwerpers
Hierdoor werd de benaming van de nieuwe Nieuport "Nie.XI BB" ( Nieuport type XI Biplane, class B). Hiermee ontstond al snel de bijnaam van dit toestel, "Bebe".
Gegevens Nieuport XI C.1:
Franse eenzits jager uit 1915
Le Rhone 9C motor van 80 pk
Spanwijdte: 7,55 m
Lengte: 5,80 m
Hoogte: 2,45 m
Leeggewicht: 350 kg
Startgewicht: normaal 480 kg
Maximumsnelheid: 157 km/u
1 piloot
1 vaste Lewis machinegeweer en zelfs 8 kleine Le Preur raketten
----------
Gegevens Nieuport XVII C.1: (vrijwel identiek Nieuport XXIII !!!)
Rhone motor van 80-120 pk (variaties)
Spanwijdte: 8,17 m
Lengte: 5,77 m
Hoogte: circa 2,45 m
Leeggewicht: circa 390 kg
Maximale startgewicht: circa 575 kg
Maximum snelheid: circa 175 km/u
Vliegduur ongeveer 2 uur
1 machinegeweer Lewis 7,7mm (in het midden geplaatst)
Literatuur: | ||||
Luchtvaartwereld: Misverstanden over de Nederlandse Nieuportjagers (1917-1925) | december 1988 | F. Gerdessen | Uitg. Ten Brink - Meppel | Blz. 350-351 |
Spinner, nr 71; De Nieuports in de LVA | oktober 1999 | H.G. Berfelo | Uitg. Vrienden van het MLM | blz 15-19 |
Profiles volume I / II | 1989 | Argus books | ||
KLu vliegtuigen | . | Thijs Postma en Wim Schoenmaker | De Alk | blz 25,26 |
Websites:
|
- https://en.wikipedia.org/wiki/Nieuport_11 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze