Cat 1. LVA bol

in gebruik van 1918-1925;
5 stuks

Er is in het verleden veel verwarring geweest over de Nieuports bij de LVA. IPMS Nederland lid H.G Berfelo heeft eind jaren negentig van de twintigste eeuw een aantal foto's van LVA-Nieuports geanalyseerd. Dit zijn de bevindingen:

Nieuport 23  
De Nieuport 80 pk werd later vaak aangeduid als zijnde een Nieuport 11X.1. Gebleken is dat dit niet klopt, beiden hebben weliswaar een motorkap die aan de onderzijde open is en verder ontbreekt de hoofdsteun, maar de romp van de Nieuport 80 pk is voor de cockpit rond van vorm en sluit daardoor aan op de ronding van de motorkap. De Nieuport  11 heeft dit duidelijk niet, de overgang van romp naar motorkap bestaat uit en driehoekig verloopstuk aan weerskanten van de romp. Verder blijken de Nieuport 80pk-toestellen een ovaal inspectieluik aan beide zijden van de romp te hebben en verder spandraden die vanaf de bovenvleugel parallel lopen en gescheiden de romp ingaan. Bij de "11" gaan deze op een punt de romp binnen en hebben dus een V-vorm.
Hieruit kan worden geconcludeerd dat geen sprake is van een Nieuport 11, maar van een Nieuport 17-variant, voorzien van een motor van 80 pk. De enige variant die hiervoor in aanmerking komt is de Nieuport 21, eigenlijk een "17, voorzien van een motor van 80 pk. Bij dit type was de motorkap aan de onderzijde open. De eerste exemplaren hadden geen hoofdsteun, latere modellen wel.

De geleverde Nieuports 120 pk zijn vaak aangeduid als zijnde Nieuport 17's. Dit blijkt ook niet te kloppen. Uiterlijk waren er geen verschillen tussen de Nieuport 17 en de Nieuport 23, een variant van de "17, voorzien van een zwaardere motor van 120 pk. Intern waren een aantal wijzigingen aan gebracht om de romp geschikt te maken voor deze motor. In de praktijk is gebleken dat de "17" en de "23" niet van elkaar te onderscheiden waren en ook door elkaar werden gebruikt. Nieuport bracht de type aanduiding plus het serienummer aan op het uiteinde van de bovenvleugel. Werd de vleugel vervangen of overgeschilderd, dan was niet meer duidelijk om welk type het ging (behalve bij onderhoud aan de motor....)
 

Een foto van een zogenaamde Nieuport 17 bleek zo scherp, dat deze aanduiding op de bovenvleugel ontcijferd kon worden, het betreffende toestel bleek een Nieuport 23 met serienummer 3541. Geconcludeerd mag dan ook worden dat de Nieuport 120 pk van het type Nieuport 23 zijn. er is een foto van een "23"bekend, voorzien van de rozet, waaruit kan worden opgemaakt dat het toestel nog na halverwege 1921 in gebruik is geweest. Waarschijnlijk zijn de Nieuports in de loop van 1925 buiten dienst gesteld en verschroot.

zie ook type XI / 11  ... kijk hier


 

nieuport-c23-jg-archive

LVA Nieuport XXIII toestel, hier nog met mitrailleur bovenop. De motorkap is geheel rond.  Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)


 

Registratiegegevens Nieuport 23:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
N220   juni 1918    
N221        
N222        
N223        
N224        

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B35] Spinner , [L3] Berfelo

Opmerking: er was ook een replica met LVA" N-220" in Autotron en nu in Louwman collectie Raamsdonkveer

 

Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)