IPMS Nederland

INFO North American B-25 Mitchell

.

Fabriek North American
Vliegtuig Mitchell
Type-aanduiding B-25
Cat 3, 4, 5, 6, 7 --  totaal 200+  stuks
   


 b25-profile

 

Informatie:

Middelzware Amerikaanse bommenwerper van de North American fabriek, bijna 4400 stuks gebouwd 1940-1945; prototype vloog augustus 1940 en er werden vele versies ontwikkeld.

Gegevens B-25J:
 Lengte:  16,49 m  
 Spanwijdte:  20,57 m  
 Hoogte:  4,43 m  
 2x Wright Cyclone R-2600-29 stermotoren 1700 pk  
 Snelheid:  maximaal 442 km/u  
 Vliegbereik:  2050 km
 Bewapening:  6-18 mitrailleurs van 12,7 mm , bommenlast van 1.360 kg

Meer Informatie (door Wilko Jonker):

Het US Army Air Corps zag aanleiding om specificaties te maken voor een nieuwe tweemotorige bommenwerper. In 1939 ontwikkelde North American NA40 gevolgd in juni 1939 door ontwerp NA62 en deze zou later ontwikkeld worden tot de bekende B-25 Mitchell. Deze week behoorlijk af van het eerdere NA40 ontwerp. de USAAC bestelde zelfs Mitchells vanaf papier vanwege de toenemende spanningen in de wereld. (Parallel ook werden bij martin toestellen besteld, dit werd de B-26 Marauder). De eerste B-25 vlucht was augustus 1940 en deze had een kaarsrechte vleugel. De B-25A introduceerde de vleugel met de meeuwen knik en zelfdichtende brandstof tanks. Met de B-25B kwamen twee koepels met bewapening en de eerste echte grote produktie serie was de B-25C.  

B-25C.
Het eerste B-25C contract was ondertekend op 24 September 1940 voor 863 toestellen met aanduiding NA-82. Dit was de eerste versie die echt in massaproduktie ging.
De B-25C was uiterlijk vrijwel identiek aan de B-25B. Verschillen waren de introductie van de R-2600-13 Double Cyclone motoren met Holley 1685HA carburateurs ter vervanging van de Bendix Stromberg PD-13E-2 units. Deze laatsten hadden als voordeel dat het onderhoud eenvoudiger was, maar ze vereisten daarentegen een voorzichtige ontijzingprocedure. Verder werden systemen tegen ijsvorming en om gevormd ijs te verwijderen toegevoegd; een Stewart-Warner cabineverwarming werd in de linkervleugel aangebracht en verder werd een 24-volts elektrisch systeem toegepast.

De bewapening van de B-25C was hetzelfde als van de B-25B, namelijk een enkele 0.30-inch mitrailleur in de neus, twee 0.50-inch mitrailleurs in de rugkoepel en twee 0.50-inch mitrailleurs in een intrekbare buikkoepel, die in het veld vaak werd verwijderd.

Een ander verschil ten opzichte van voorgaande uitvoeringen waren het nieuwe type staartslof aan het eind van de staart. Oorspronkelijk een slof met een veer, maar nu een massief stuk dat op alle volgende uitvoeringen gehandhaafd bleef. Verder werden de uitlaatpijpen ingekort.

Op B-25C met fiscal-year-number 41-12434 tot en met 41-13176 waren twee .303 inch mitrailleurs in de neus aanwezig. Vanaf B-25C met serienummer 41-12817 werd een kleine transparante blister ten behoeve van de navigator aangebracht op het dak van de cockpit. Rond die tijd was ook het type geschutskoepels gewijzigd in Bendix Amplidyne en werden voorzieningen er aangebracht om extra 304 US gallons aan brandstof in externe brandstoftanks onder de vleugels mee te voeren. (Eerlijk gezegd nog nooit foto’s van gezien, ook niet van Amerikaanse kisten!)

North American B-25D.
De fabriek te Kansas City werd geleased door North American Aviation om B-25 Mitchells te bouwen. De Fisher Body Division van General Motors Corporation werd benoemd tot hoofdtoeleverancier. De eerste opdracht voor 1200 B-25Ds (NA-82) werd op 28 Juni 1941 toegekend. North American/Inglewood produceerde en leverde de onderdelen voor de eerste 100 B-25Ds voor Kansas City.
De eerste twee B-25Ds werden in Februari 1942 afgeleverd. Vanaf B-25D serienummer 41-29748, leverde Fisher buitenste vleugeldelen, panelen voor de romp, controlepanelen en ramen aan Kansas City. De B-25D was vrijwel identiek aan de B-25C en veel innovaties die op de B-25D-productielijn werden geintroduceerd liepen parallel met de innovaties voor de B-25C-lijn te Inglewood. Op B-25D 41-29648 tot en met 41-29797 waren nog twee .303 inch mitrailleurs gemonteerd, daarna .50 mitrailleurs.  

De C en D-typen van de Mitchell zijn uiterlijk niet van elkaar te onderscheiden, behalve dan aan het serienummer (fiscal year-number). De C werd gebouwd in de North American-fabriek in Inglewood, terwijl de D werd gebouwd in de fabriek te Kansas City. Deze fabriek was opgezet om de oorlogsproductie op te voeren. Ook toen al werden de toestellen in onderling verschillende blokken geproduceerd.  

De B-25G introduceerde een dichte neus met daarin bewapening van een 72 mm kanon en twee 12,7 mm mitrailleurs. De daaropvolgende B-25H was zeer zwaar bewapenend. De neus kreeg een wat lichter kanon maar 4 12,7 mm mitrailleurs. De rugkoepel ging naar vlak achter de cockpit en de buikkoepel werd niet meer toegepast. De staart kreeg ook 2 mitrailleurs en achter de vleugel kwam een venster aan beide zijden met een mitrailleur. Tenslotte werden ook nog een tweetal mitrailleurs aangebracht in een fairing onder de cockpit aan beide zijden. Totaal dus 1 kanon en 14 mitrailleurs!

North American B-25J 

De B-25J (NA-108) was de laatste productieversie van de Mitchell. Dit type werd tevens in de grootste aantallen, namelijk 4318 stuks gebouwd. De fabricage gebeurde alleen in North American’s fabriek te Kansas City; deze bouwde korte tijd zowel de B-25D als de B-25J; de eerste J werd in December 1943 afgeleverd; de laatste D in maart 1944. Er werd weer teruggekeerd naar de functie van middelzware bommenwerper met bewapening in de staart; zijbewapening en een voorwaarts vurende rugkoepel die op de B-25H was geintroduceerd. De bommenrekken en deuren van bommenruim werd nu elektrisch bediend. Voor de staartkoepel was verwarming aangebracht en konden drie 1000 pound bommen worden meegevoerd. Als alternatief konden twee 1600-pound pantserdoorborende bommen worden meegenomen en was het mogelijk om zes 325-pound dieptebommen onder de vleugels mee te nemen. Ook de transparante neus was weer terug en kon desnoods worden vervangen op de fabriek door een dichte neus met acht 0.50-inch machine geweren. Met deze modificatie kregen de toestellen de fabrieksaanduiding B-25J-11, -17, -22, -27, -32, of -37, afhankelijk van het lopende productieblok.

Nederlandse Mitchells waren in gebruik vanuit Engeland (320 squadron), opleiding RNMFS Jackson en Verre Oosten (Australie e.d) (ook na de oorlog bij de ML-KNIL). En verder na de oorlog bij  320 squadron MLD Nederland; zie de aparte NedMil pagina's.

Literatuur:
B-25 Mitchell in Action Aircraft no. 34 p.11-24 (C en D-versie); p33-42 (J en 'K'-versie) Ernst R. McDowell Squadron/Signal Publications; Carrolton, 1978
Modelbouw in Plastic 1984 nr 2 ML-KNIL- Nationaliteits-kenmerken P 27 e.v. Max Schep IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic 1987 nr 4 ML-KNIL- Nationaliteits-kenmerken P 82 e.v. Max Schep IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic 1987 nr 1 De Mitchell en de ML-KNIL: p 2 t/m 9 Wim Nijenhuis (m.m.v. Max Schep) IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic 1987 nr 2 De B-25 Mitchell deel 3 p 34 t/m 40 Wim Nijenhuis IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic 1988 nr 3 Reacties van Leden: PVA-embleem p 65 D.L.G. Speetjens IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic 1997 nr 3   P.19 e.v. Wim Nijenhuis IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic 1978 nr 3       IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic 2007 nr 1 KNIL Mitchell foto J. Sweers IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic 2007 nr 3 ML-KNIL historie en schema W. Jonker IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic 2007 nr 5 ML-KNIL historie en schema W. Jonker IPMS Nederland
De Mil. Luchtvaart v.h. KNIL 1942-45     O.G. Ward Romen Luchtvaart; Weesp 1985
Squadrons v.d. Koninklijke Luchtmacht   p.21 W.F. Helfferich Wyt en Zn; Rotterdam. 3e druk
Cockpit nr 12; Dec 1966 Herinneringen aan de B-25 deel 1 p 480 t/m 485 H. Hooftman Cockpit uitgeverij; Bennekom
Cockpit nr 9 sept 1966 Herinneringen aan de B-25 deel 2 p 340 t/m 345 H. Hooftman Cockpit uitgeverij; Bennekom
Militaire Luchtvaart in Nederlands-Indie in beeld Deel 2 P 61 t/m 87 H. Hooftman Europese Bibliotheek; Zaltbommel 1981
Camouflage en Kentekens van vliegtuigen in nederlandse mil.dienst ook: zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v p. 169 t/m p.171; p177 t/m p. 179; p.181;p.183 t/m p.185; p.193; p.194. J. Greuter, L. Boerman, M. Schep en J. Bossong Bonneville
40 jaar Luchtvaart in Indie   p.88 e.v. G.Casius De Alk; Alkmaar; 1987
Dutch Mitchells in the far East. Air Enthusiast 26 dec 1984 p45 t/m p53 Geoffry J Thomas  
De Nederlandse Mitchells De geschiedenis van de B-25 bommenwerper in Nederlandse dienst   G.J. Tornij In eigen beheer uitgegeven; Amersfoort; 1999
B-25 in Nederlandse dienst 2014 Max Schep, Wim Nijenhuis, Luuk Boerman Dutch Profile 16
Het vergeten squadron: het 18e squadron in Noord Australie   ISBN nr.90 6135 360 2 Wittert  
Vliegtuigen 320 squadron;
Operaties 320 squadron.
    Nico Geldhof Geromy uitgeverij
The Royal Netherlands Military Flying School 1942 – 1944     O.G. Ward, P.C.Boer, G.J.Casius  
B-25 Mitchell   januari 2006, pagina 8 P. Staal Verenigde Vleugels
B-25 Factory Times de B-25 productie wordt met name belicht 2013 Wim Nijenhuis Media Primair

. .

Websites:
IPMS NL Mitchell Walkaround 
KNIL B-25 in Australie

 

FOTO GALERIJ:

  • b25-macdonaldfield-mdvarc2
  • b25-nei-mdv-arc1
  • b25-nei-mdvarc2
  • b25-nei-mdvarc4
  • b25-nei-mdvarc5
  • b25-nei-mdvarc6
  • b25-profile
  • na-b25-1-mindef-author
  • na-b25-2-mindef-author
  • na-b25-3-mindef-author
  • na-b25-mdv-author
  • nortam-b25-meij
  • northam-b25-mdv-archive4
  • northam-b25-mdv-fl1
  • northam-b25-mdv-fl2
  • northam-b25-sweers1-archive
  • northam-b25-sweers2-archive
  • northam-b25-sweers3-archive
  • northam-b25-sweers4-archive
  • northam-b25-sweers5-archive
  • northam-b25-sweers6-archive
  • northam-b25-sweers7-archive
  • northam-b25c-lvk-1
  • northam-b25j-lvk-2
  • northam-b25j-lvk-3
  • northam-b25j-lvk-4
  • northam-b25j-lvk-6

Deze inhoud voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze en W. Jonker



3. LSK KLu B-25 Mitchell

Cat 3.  LSK / KLu

Midden 1947 zijn een jaar ook een aantal Mitchels van LsK naar de MLD gegaan (I-14,15,16,17,19).

zie daarom de   Ops RAF tabel

.

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze juni 2010


.

 

4. MLD B-25 Mitchell

Cat 4.  MLD

vanaf 1947-1953:
B-25C/D:  waarschijnlijk 28 aangekocht om over 16 vliegklare kisten te kunnen beschikken voor operaties.

Gedeelte kwam van de no. 320 squadron groep, reeds opererend in Engeland tijdens de oorlog. (ze hadden Engelse roundels met vaak de kleine Nederlandse driehoekjes). Het waren lend-lease kisten. 

De kisten werden na het eind van de Tweede Wereldoorlog ingezet bij de opbouw van de MLD. Ze zouden eigenlijk terug moeten naar de USAF maar dat gebeurde voor vele kisten niet.

De eerste toestellen kwamen na een groot onderhoud in Engeland mid 1947 naar Nederland waarbij de bewapening in eerste instantie was verwijderd. Ze vlogen bij de OSRD (hulp- en reddingsdiensten) en werden gebruikt voor diverse opleidingen. Begin 1949 werden andere taken uitgevoerd bij no.320 squadron.

Na groot onderhoud bij Avio-Diepen vanaf 1950 waarbij de onderste geschutskoepel was verwijderd. In de neus kwam een enkele mitrailleur en in de bovenste koepel een dubbele mitrailleur. Deze Mitchells (nu met registratie B-xx en nieuwe kleurenschema) vlogen vanaf mei 1951 bij no. VSQ 5 squadron en vanaf maart 1952 bij no.VSQ 8 squadron. De meesten werden gebruikt tot begin jaren vijftig.

na-b25-2-mindef-author

De B-25C had geen staartschutter en het romp achterstuk is wat dunner en loopt wat steiler op naar boven. De registratie is "A-21" maar staat als I  21 naast de rozet. Foto: voormalige Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Geschutskoepel en roundel zijn goed te zien van de A-18 . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


Registratiegegevens: Ops Engeland (no.320 squadron 1943-1945)

 Zie de Tabel OPS RAF ............... 


Registratiegegevens: Ops Engeland en later MLD (320 squadron)
Registratie Constructienummer
USAF no. tweede regi MLD derde regi MLD Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
FR-160  NA 94-12754 42-32346   A-11 april 1944 sept 1949 B-25C-10-NA; werd mid 1947 "A-11"; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-163  NA 94-12757 42-32349   A-12 jan  1945 sept 1949 B-25C-10-NA; werd mid 1947 "A-12"; gesloopt eind 1949
FR-167  NA 94-12761 42-32353 R-3 M-3 , B-3 mei 1944 14-04-1954 B-25C-10-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.;
FR-168  NA 93-12621 42-32513 R-1 M-1 , B-1 april 1943 26-03-1954 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; 1952 bij VSQ-8; uit dienst maart 1954
FR-169  NA 93-12622 42-32514 B-4 A-13  juni 1943 15-08-1951 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.;
FR-170  NA 93-12623 42-32515   A-14 mei 1943 30-01-1950 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.;
?  NA 96-16568 42-64689 B-5 M-5, A-15 juni 1943 06-10-1953 B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; juli 1945 regi A-15; maart 1951 regi B-5;
FR-175  NA 96-16570 42-64691   A-16 november 1943 sept 1949 B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-188  NA 100-23845 42-87262   A-23 maart 1944   B-25D-25-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; mid 1947 als A-23; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-193  NA 87-8957 41-30792 B-6 M-6,  A-17 maart 1944  mid 1954 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; later in Museum Overloon
FR-194  NA 87-8959 41-30794 B-7 M-7 , A-18   1944 ?? aug 1951 B-25D-20-NC;
FR-195  NA 87-8960 41-30795 B-8 M-8 , A-19  juni 1944  mei 1952 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.;
FR-196  NA 87-8961 41-30796   A-21 juni 1944 21-07-1948 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; crash Stonehaven Schotland.
FR-197  NA 87-8962     A-20 juli 1947 ? sept 1949 B-25D-20-NC; juli 1947 bij MLD; werd A-20; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-199  NA 100-23844 42-87261 B-9 M-9, A-22 juni 1944 mid 1954 B-25D-25-NC ; delen in TH Delft, later in Aviodrome.
FR-206  NA 100-23988 42-87405 R-2 M-2 , B-2 maart 1944 17-10-1953 B-25D-25-NC; maart 1944 by no.320 squadron U.K;

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70  , [B5] Luchtv.kennis 1995-6 en 1996-1 ,

Kijk ook bij de andere tabellen ML-KNIL etc.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


.

 

5. ML-KNIL B-25 Mitchell

Cat 5.  ML-KNIL

6 stuks  (1947-1948), 18 squadron Indie  
kenmerken  I13-I17, I19
Waarschijnlijk zo'n 138 stuks bij ML gevlogen.
5 geleend van MLD , want MLD had er ook een aantal door KNIL ook als "strafer" ingezet.

Opmerking: in zijn de afgelopen jaren talloze gespecialiseerde boeken verschenen over B-25 in Nederlandse dienst. Kijk bij de literatuur lijst...


De Mitchell in Nederlands gebruik in het Verre Oosten (bijdrage van Wilko Jonker):

De aanschaf door Netherlands Purchasing Committee.
Vanwege de oorlogsdreiging was deze Nederlandse commissie, opererend vanuit New York, begin 1940 versneld bezig om diverse toestellen los te peuteren uit en versneld te bestellen en afgeleverd te krijgen. Nederland werd mei 1940 aangevallen en bezet, maar de commissie ging door voor de modernisering en versterking van de Nederlandse Strijdkrachten in het nog vrije Indie. Zo werd juni 1941 de aanschaf van 162 middelzware bommenwerpers voorgesteld om de verouderde Glenn Martin  type 139 en type 166 te vervangen. Het Militaire Luchtvaart (ML) contract voor de "nood"-levering van 162 NA-90 B-25C-5’s werd op 30 juni 1941 getekend (dus nog voor de Japanse begin van de oorlog met de aanval op Pearl Harbour december 1941).  

Het afleverschema van de aangekochte toestellen was als volgt: November 1942  25 stuks, December 1942  50 stuks, Januari 1943  80 stuks,  Februari 1943    7 stuks

De productie en aflevering waren gepland na de afwerking van het toen lopende USAAF-contract. Medio augustus 1941 werd op aandringen van de ML een vervroegde leverantie overeengekomen met de Amerikanen volgens het onderstaande schema:       
       Maart tot en met september 1942   6 stuks per maand: Totaal 42 stuks;
       Oktober en november 1942     18 stuks per maand:  Totaal 36 stuks;
       December 1942 en januari 1943    36 stuks per maand:   Totaal 72 stuks;
       Februari 1943   12 stuks per maand: Totaal 12 stuks.

De USAAF stond dus, in verband met de precaire toestand in Nederlands-Indie uit het eigen contract toestellen af aan de ML, die later uit het ML-contract weer zouden worden teruggenomen. Voor de afleveringsvluchten waren twee routes, namelijk naar India via Afrika en over de Pacific via Hawai naar Brisbane.
  .
Detachement te Bangalore (Brits Indie).
Omdat werd gemeld dat via de Afrika-route 20 B-25C's onderweg naar India zouden zijn, gingen begin maart 1942 acht crews vanuit Java naar het  Engelse Bangalore te India: de ploeg stond onder leiding van Wittert van Hoogland en bestond uit zes vliegers, zeven boordmonteurs en zes boordtelegrafisten. Op 8 maart arriveerde aldaar de eerste van acht verzonden Mitchells en op 9 maart waren er vijf toestellen aanwezig, een zesde toestel was onderweg (in Afrika) verongelukt en twee andere kisten waren onderweg te Palm Beach beschadigd. De B-25's werden voorzien van een herkenningsletter volgens RAF-voorschrift. De toestellen waren voorzien van de toen zeer geheime Norden-bommenrichtapparatuur. (het schijnt dat in latere kisten de mindere Sperry was geïnstalleerd).

Op 8 maart 1942 was Nederlands Indie gevallen en ook Java door de Japanners bezet. Dat betekende dat de verdere levering aan Java geen zin had en ze zijn daar dus nooit gearriveerd. Diverse Mitchels bevonden zich dus nu in Australie en India en men ging gewoon door want men wilde de toestellen gaan inzetten vanuit nog vrij geallieerd gebied.

Na een demonstratievlucht op 24 maart 1942 met de Britse Air Marshal Sir Peirse (commandant RAF te Brits Indie) kreeg deze het idee om de B-25's in te zetten voor fotoverkenning. Omdat het om een nieuw concept toestel ging, rezen er problemen ten aanzien van gereedschap en onderdelen, maar gelukkig kon veel bruikbaar materiaal worden overgenomen van de KLM en werden veel oefenvluchten gevlogen. Begin april kwam er bevestiging vanuit Londen om een PRU (Photo Reconnaissance Unit) ten behoeve van de RAF te India te vormen. Tussen 18 april en 10 mei vertrokken de B-25's naar Karachi, waar ze werden omgebouwd voor camerawerk. Op 3 juli vertrok het Indische detachement per schip naar het Australische Fremantle, omdat ze in India niet nodig waren. De B-25's werden samen met drie Lockheed 212's (die eerder ontsnapt waren uit Nederlands-Indie), aan de RAF overgedragen en toegewezen aan het No. 684 Photographic Reconnaissance Squadron in India. Twee van de B-25-toestellen kregen RAF-registraties MA956 and MA957, de overige drie behielden hun originele ML-registraties N5-144, 145 en 148.

Detachement te Australie.
In Australie was aanwezig de "groep Boot", bestaande uit 18 vliegers; 7 telegrafisten en 14 monteurs onder leiding van kapitein Boot. Op 2 maart 1942 arriveerde te Archerfield bij Brisbane het eerste exemplaar van de eerste deelzending van 18 B-25C's van een zending van in totaal 60 stuks. De eerste 12 B-25's in Australie hadden NEI-nummers en oranje driehoeken, volgens fotomateriaal waren de registraties N5-120 tot en met N5-131; de B-25’s die via Brits-Indie  zouden komen zouden de N5-139 tot en met N5-148 zijn.  De tweede deelzending van 24 toestellen arriveerde in maart en april 1942 en ging in z'n geheel naar de USAAF conform een overeenkomst, waarbij er van de nog te leveren 54 B-25's er 18 toestellen naar NEI en 36 stuks samen met de zes al afgeleverde toestellen naar de Amerikaanse eenheden zouden gaan.

Op 1 april 1942 waren in Australie vijf toestellen van het type B-25C aanwezig, te weten N5-132; N5-134, N5-136, N5-151 en N5-161. Deze hadden slechts een .303 mitrailleur in neus en twee .303 mitrailleurs in de koepels en voerden tevens oranje driehoeken, die al snel werden overgeschilderd met de vlag. Met moeite werden deze vijf B-25’s voor de ML behouden en waren er in juni nog steeds slechts vijf toestellen; de overige dertien werden voorlopig niet geleverd. In de loop van Juni 1942 kwam de N5-122 erbij. Deze had bij aankomst te Australie een defect neuswiel, dat eerst gerepareerd moest worden. Op 4 juni kwam het verzoek om mee te werken aan de opsporing van een Japanse onderzeeer en op 5 juni kwamen twee B-25's van het 18e squadron in actie; de N5-151 bombardeert een Japanse onderzeeer, die daarop zinkt.

In de loop van Juli 1942 werd een omnummering van de toestellen doorgevoerd, waarschijnlijk omdat men, door de deelleveringen het overzicht geheel kwijt was.

Tussen 20/8 en 21/9 vond derde deellevering plaats van de N5-128 tot en met N5-145, een mix van 11 C's en 7 D's. De zes reeds aanwezige toestellen (N5-122 tot en met N5-127) gingen volgens afspraak naar de Amerikanen terug. De nieuwe toestellen verschilden ten opzichte van de eerste zes toestellen in onder andere .50 inch mitrailleurs in plaats van .303 inch mitrailleurs en verbeterde geschutskoepels. De (nieuwe) B-25C's konden extra vleugeltanks (onder de vleugel) meenemen; de geleverde B-25D's konden dit niet. Grote teleurstelling was de Estoppey D-8, vrij primitieve, inaccurate bommenrichtapparatuur, in plaats van de geavanceerde Norden D-7-apparatuur, zoals die in de ingeleverde zes toestellen zat. De actieradius zonder externe tanks was voor de B-25C/D 400 mijl; de actieradius met deze externe tanks was 600 mijl meer. De N5-131 werd najaar 1942 als proef uitgerust met een kleine bombbaytank van 300 gallon; de bomlading was dan 6 x 100 lbs of 3 x 500 lbs. De proef was succesvol, zodat in November/December 1942 de 300 gallon-tank werd ingebouwd.

Tot eind 1942 volgde verder aanvulling met B-25C-10’s en B-25C-15’s. In de praktijk waren er veel problemen met de Bendix-geschutskoepel, die meestal werd verwijderd.
Het concept van ‘skip-bombing’ bestond uit het laag aanvliegen en de bommen droppen, die dan als het ware tegen het doel aan stuiterden. Nadeel van deze methode was het hevige afweervuur van het doel, waartegen de B-25 toen nog weinig tegen in kon brengen. Er ontstond dus behoefte aan een zwaardere voorwaartse bewapening.
B-25C met serienummer 41-12437 werd gebruikt voor testdoeleinden. Omdat bij een bomaanval op lage hoogte (op schepen) de bomrichter niet meer nodig was, kon hier een pakket van vier vaste 0.50-inch mitrailleurs worden geplaatst. Deze staken door een metalen plaat, die het vlakke glaspaneel van de bomrichter verving. Verder werden vier extra vaste 0.50-inch mitrailleurs geïnstalleerd in externe blisters aan weerszijden van de romp, terwijl ter bescherming tegen het mondingsvuur een metalen plaat tegen de romp werd bevestigd.

Naar aanleiding van een verkenningsvlucht met B-25C N5-133 op 30 maart 1943, waarbij onder meer een luchtgevecht met drie Zeke's werd geleverd en het toestel met vrijwel lege tanks arriveerde, schreef Commandant Fiedeldij een brief over de gebrekkige bewapening en de te lange afstand van de opdrachten. Hij refereerde onder andere aan een Amerikaans rapport om ten behoeve van het uitvoeren van masthoogte-aanvallen de frontale bewapening versterken, de bodemgeschutskoepel weg te halen ten behoeve van een 300 gallon-tank (afwerpbaar) en een draaibare mitrailleur in de staart en een bom-afwerpmechanisme ten behoeve van de piloten in de cockpit (nu alleen door waarnemer/bommenrichter in de neus).

Op 7 mei 1943 werd toestemming gegeven om zwaardere bewapening bij vijf machines aan te laten brengen. De N5-129/N5-137/N5-141/N5-143/N5-145 werden voorzien van vier .50 mitrailleurs in de neus plus twee maal twee .50 mitrailleurs in 'single pack' blisters tegen de romp (onder de cockpit). De bodemgeschutskoepel werd bij deze toestellen verwijderd. De overige toestellen kregen alleen 2 x 2 .50 mitrailleurs in 'single pack'blisters aan weerszijden tegen de romp (onder de cockpit). Er kwam geen afwerpmechanisme in de cockpit. Na wat aanpassingen werden meer toestellen omgebouwd. Eind februari 1943 werden te Eagle Farms te Australie, 12 strafers afgeleverd aan het 90th Squadron. Het straferconcept was zo succesvol, dat medio September 1943, 175 B-25C's en D's waren geconverteerd door het depot te Townsville in Australie, waaronder de vijf Nederlands-Indische toestellen. Deze straferversies behaalden een score van 43 %.

In mei 1943 eerste B-25J-1 afgeleverd: de J-versie had twee .50 inch neusmitrailleurs; twee stuks .50 mitrailleur in de staartopstelling en twee stuks .50 mitrailleurs in de rugkoepel, die verder naar voren was geplaatst en een twin pack van twee .50 mitrailleurs aan weerszijden van de romp.  Voor wie het allemaal uitgebreid na wil lezen, verwijs ik naar de boeken van O.G. Ward en dhr Tornij, waarin een uitgebreide registratie- en typelijst.
   
Medio juli 1943 werd de verouderde Estoppey D-8 bommenrichtapparatuur vervangen door de moderne Sperry bommenrichtapparatuur.   Vanaf september 1943 werden acht B-25D-20's door nieuwe piloten van de RNMFS overgevlogen. Deze toestellen worden door O.G. Ward aangeduid als D-gemodificeerd. Afgaand op fotomateriaal hadden deze zijbewapening in de romp en een staartopstelling met een mitrailleur. De zijbewapening leek sterk op die van de later B-25H en -J, met het verschil dat de zijopstellingen niet in langsrichting verschoven waren, maar recht tegenover elkaar waren geplaatst, in verband met de opstelling van de rugkoepel. Bij de -H en -J was de rugkoepel vlak achter de cockpit geplaatst, daardoor ontstond midscheeps meer ruimte voor de zijopstellingen. Wat de staartopstelling betreft, was dit ook een voorloper van de opstelling bij de -H en de -J, maar minder uitgebouwd en met slechts een mitrailleur.

Tussen januari en april 1944 arriveerden nog eens 50 ? B-25D's. Op pagina 21 van 'Squadrons ...' staat een rij B-25D's. Dit waren de laatste B-25's, die door vliegers van RNMFS te Jackson werden overgevlogen (o.a. N5-193; voorzien van Gremlin-embleem met oranje driehoek). Deze toestellen waren ook voorzien van de twee single gunpacks tegen de romp. Deze toestellen waren niet allemaal nodig en het ‘overschot’ van circa 20 stuks werd overgedragen aan RAAF: onder andere N5-183 werd A-47-1 N5-187 werd A47-2; etcetera.

Transportkisten.
PEP: Op 1 september 1943 vond de oprichting van de NEI Aircraft and Personnell Pool (NEI-APP), Personell and Equipment Pool (PEP) plaats, ten behoeve van de personeels- en materieelvoorziening van het 18e en het 120e squadron. Deze eenheid vormde dus een soort reserve van materieel o.a. P-40's en B-25's en ook van personeel.
NEITS: De taak van NEITS was de bevoorrading van 18e en 19e squadron. In januari 1944 werd de NEI Transport Section Melbourne opgericht met als uitrusting Lodestars en gestripte B-25's. De N5-128; N5-129; N5-134; N5-142 en N5-143 waren al als TB-25 bij 18e squadron in gebruik en gingen medio september 1943 naar het nr. 2 NEITS. De Sectie Melbourne kreeg medio september 1944 status van squadron gekregen: No 1 NEI Transport Squadron. De Sectie Brisbane werd No.2 NEI Transport Squadron met als uitrusting 3 x Lodestar en 5 x TB-25's. Op 7 november 1944 werd beiden samengevoegd tot No 1 NEITS.  Op 1 november 1946 werd te Tjililitan 20e squadron opgericht. Het squadron had toen als uitrusting 11 TB-25's.  

Tot de uitrusting behoorden onder meer N5-131 (zie bij registraties opmerking**) ; N5-138; N5-146; N5-149; N5-142; N5-160; N5-164; N5-173; N5-223; N5-237; N5-239; N5-240; N5-248; N5-250 en N5-261. (Toen mei 1948 de C-47's arriveerden, werden de nog in gebruik zijnde TB-25’s afgestoten).  

Tijdens de oorlog werd reeds begonnen met fotoverkenning bij het 18e squadron. In een B-25 werd een ‘camera-bay’ geïnstalleerd bestaande uit een ‘cardanische’ opgehangen camera boven een luik in de romp. Verder een driftmeter met een intervalometer om de opnamecyclus in te kunnen stellen. Verder werden twee opklapbare zijruiten voor het maken van ‘overboord’-foto’s gemaakt. De opnamen werden vanuit de zijramen of uit de blisters gemaakt. ( Een mooie foto hiervan staat op pagina 141 in ‘Van Glenn Martins en Mustangs’ van Hugo Hooftman en op pagina 18, 40 en 43 van het boek van Gerben Tornij).  Hiermee werd veel ervaring opgedaan waardoor na de oorlog november 1945 in Batavia het kantoor Fotodienst kon worden opgezet.  

Pamflettenvluchten.
Voor de pamflettenvluchten werden de N5-180 'ADA' en N5-185 'Lienke' vanaf vier augustus 1944 ter beschikking gesteld. De N5-185 moest eerst ter reparatie voor nieuwe neussectie op 24/8-1944 gereed. De koepels en de zijbewapening werden verwijderd, alleen de neus- en staartmitrailleurs bleven zitten. De ontstane openingen werden afgedicht met speciale aluminium platen. Binnen in de staart kwam een houten frame ten behoeve van een 184 gallon brandstoftank en verder kwamen er drieentwintig vier-gallon brandstofblikken aan boord. In de bombbay kwamen twee tanks. De onderzijde werd grondig gereinigd van teer, olie en stof en met behulp van paint remover kaal gemaakt. De toestellen werden vervolgens geheel gepoetst. Verder werden er voor de goede herkenbaarheid als Nederlandse toestellen grote vlaggen op de onderzijde van de vleugel en op de romp aangebracht. Voor de eerste vlucht werd op neus de bestemming en de route geschilderd. De eerste vlucht vond plaats op 23 september 1944 naar Batavia met de N5-180 (42-3454) en om 0.05 uur (24/9-1944) de N5-185 naar Bandoeng. De N5-180 werd na een vlucht buiten dienst gesteld. De N5-185 maakte eind januari 1945 nog pamflettenvluchten naar Soerabaja, Madioen respectievelijk Tjilililatan.

De beeindiging van de tweede oorlog na de overgave van Japan was op Victory day 15 augustus 1945. De Mitchells waren oorspronkelijk door Nederland aangekocht en dus werden ze bedoeld voor diverse taken na het einde van de oorlog om de Militaire luchtvaart in Indie weer op te bouwen. Op 15 augustus 1945 ging de nr. 1 NEITS op in het toen opgerichte 19e squadron. De sterkte van het 19e squadron bestond aanvankelijk uit de TB-25D's N5-188; N5-208 en de N5-209 plus een aantal C-47's. Medio oktober 1945 kwamen zeventien C-47's aan, waarvan er tien in dienst werden genomen. De oude TB-25's werden toen waarschijnlijk buiten dienst gesteld. Bij de opheffing van het 19 squadron op 1 april 1948 ging het materieel over naar het 20e squadron.

Opgericht in opdracht van Mountbatten werd de RAPWI (= Recovery of Allied Prisoners of War and Internees). Het doel was de verzorging van de geallieerde krijgsgevangenen en burger-geïnterneerden die waren bevrijd uit de kampen. De RAPWI-vliegdienst had in uiteenlopende vliegtuigtypen in gebruik: twee Japanse DC-3’s; circa 10 Soren tweemotorige transportkisten en circa vijftien eenmotorige Japanse trainingsvliegtuigen en tweedekkers en tevens een drietal TB-25's, onder andere N5-129. Het voordeel van het gebruik van de Japanse toestellen was dat nu de nog in soms ruime mate aanwezige Japanse brandstofvoorraden konden worden opgebruikt.

Op 1 februari 1946 volgde de oprichting van de VTG = Vliegtuig Transport Groep. Hierin werden opgenomen het 19e squadron en de transportvliegtuigen van 18e squadron en onderdelen van de MLD. De VTG was in feite het uitvoerend orgaan van de NIGAT (Netherlands Indies Government Air Transport). Vanaf 15 augustus 1946 werd een 'civiele' call-sign aan nr 1 NEITS toegewezen. Bijvoorbeeld de N5-129 --> VH-RDC in 12" hoog op kielvlak in wit op donkere achtergrond respectievelijk in zwart op bare metal (lichte) achtergrond. (Zie pagina 185 van Camouflage en Kentekens).  

Actie in Indie na VJ-day

Het Nederlandse No. 16 squadron werd in november 1946 in Indie opgericht met 9 B-25J's. Het opereerde vanuit Palembang totdat het in augustus 1948 samengevoegd werd met het al bestaande 18e squadron.  Al vrij snel na de oorlog waren de Nederlandse B-25's weer in gevecht gewikkeld – nu tegen Indonesische rebellen die onafhankelijkheid van Nederland na streefden. Door het 18e squadron werden gevechtsacties gevlogen met B-25's, zowel uitgerust met observatie- als met 'strafer'-neuzen.  Rond die tijd was bij de meeste toestellen de bewapening en dan met name de geschutskoepels verwijderd, mede vanwege het gebrek aan reserve-onderdelen en deviezen. Per 1 april 1949 mocht met de B-25 slechts 15 uur per maand worden gevlogen!  

Tijdens de 1e politionele actie, op 21 juli 1947, werden de B-25 toestellen van 18 squadron ingezet voor o.a. verkenningen en het bombarderen van spoorlijnen en artillerieopstellingen van de Indonesische nationalistische TNI.   

Na de 1e politionele actie hervatte men weer de "normale"werkzaamheden dat voornamelijk bestond uit het verlenen van luchtsteun aan de grondtroepen. In augustus 1948 werd het 16 Squadron, gelegerd te Palembang, opgeheven. Het vrijkomende personeel werd weer ingedeeld bij 18 Squadron. Dit personeel bleef echter gelegerd te Palembang.

Tijdens de 2e politionele actie, op 19 december 1948, waren van 18 squadron B-25 toestellen  gelegerd te Tjililitan, Semarang, Medan, en Andir (Bandoeng). Taak was ondersteuning van grondtroepen en het uitschakelen van de AURI . Niet alleen op Java maar ook op Sumatra kwam het 18e squadron in actie met o.a. de uitschakeling van  twee radiostations uit bij Tjoeroep en Kepahiang (zuid Sumatra) en verleende men steun aan de luchtlanding bij Djambi (midden Sumatra). Daarnaast voerde het squadron ook nog vele verkenningen uit. In totaal werden er tijdens de 2e politionele actie meer dan 330 sorties door 18 squadron gevlogen.

Diverse andere onderdelen gebruikten ook de B-25. Een conversieschool op Biak bij Nieuw Guinea gebruikte twaalf B-25's van midden 1946 tot augustus 1948, om zowel voormalige krijgsgevangenen als nieuwe piloten uit Nederland te trainen.  

Op 1 juni 1946 werd, na de reorganisatie van de ML, onder andere een Fotosectie te Andir opgericht, echter zonder vliegtuigen en fotomateriaal. Pas later in 1946 konden twee B-25’s in Australie worden opgehaald. Deze toestellen waren daar verbouwd tot FB-25 fotoverkenner. De FB-25's waren voorzien van verticale Fairchild K17 camera’s met vier soorten lenzen en Fairchild K-20 handcamera’s. Op 1 januari 1947 werd officieel de Photo Verkenning Afdeeling PVA opgericht met als voornaamste opdrachtgever de topgrafische dienst en de ML. Eind 1947 beschikte de PVA over vijf FB-25’s, twee Mustangs en vijf Piper Cubs. De FB-25 voldeed goed tot hoogten van 1000 voet. Hoger was het moeilijk om goede opname te maken. Op 1 maart 1950 viel het doek voor de PVA.

De Indonesische Republiek werd op 27 december 1949 formeel uitgeroepen en het 18e Squadron werd medio juni 1950 opgeheven. Tussen 1945 en 1950 waren 20 toestellen afgeschreven, zodat er in juni 1950 nog 41 kisten aan de AURI (Angkatan Udara Republik Indonesia) konden worden overgedragen.


Typen Mitchells gebruikt door ML-KNIL

Gebruik ML-KNIL B-25Cs in gebruik: N5-122 t/m N5-136; N5-138; N5-139; N5-145.

Op B-25C-1 werden bommenrekken onder de vleugels geïntroduceerd en kon eventueel een torpedo worden meegenomen.  

Bij de B-25C-5 werd de 0.30-inch mitrailleur in de neus werden vervangen door een beweegbare 0.50-inch mitrailleur en een vaste 0.50-inch mitrailleur aan de stuurboordzijde. Verder werd de enkele lange uitlaat vervangen door een aantal kortere pijpen, die net onder koelkieuwen uitkwamen.  

Op de B-25C-10 werden een aantal wijzigingen van vooral de interne uitrusting doorgevoerd. Bij ML-KNIL waren de volgende B-25C-10s in gebruik: N5-148; N5-150; N5-153.

Bij de B-25C-15 werden de betere Clayton "S"-vormige vlamdempende uitlaatpijpen voor elke afzonderlijke cilinder toegepast. Deze werden ook op alle volgende typen toegepast. Verder werden een noodsysteem voor het hydraulische landingsgestel aangebracht. Bij ML-KNIL waren de volgende B-25C-15s in gebruik: N5-146; N5-147; N5-149; N5-151 en N5-152.

ML-KNIL B-25Ds gebruikt: de N5-137; N5-140 t/m N5-144.

Bij de B-25D-10 werden een aantal wijzigingen van voornamelijk de interne uitrusting doorgevoerd. Bij het ML-KNIL was slecht een B-25D-10 in gebruik, namelijk de N5-169

Bij de B-25D-15 werden vanaf serienummer 41-30353 de betere Clayton "S"-vormige vlamdempende uitlaatpijpen voor elke individuele cilinder toegepast. Bij het ML-KNIL was de volgende B-25D-15s in gebruik: N5-167 en N5-168.

Op de B-25D-20 volgden vanaf fiscal-year-number 41-30533 aanpassingen zoals 'clear vision windscherm"; installatie van 230 gallon zelfdichtende brandstoftank in bombbay (op elk tweede toestel); pantserplaat achter de copiloot. Bij het ML-KNIL waren de volgende B-25D-20s in gebruik: N5-154 t/m N5-161.

De B-25D-25 kreeg vanaf fiscal-year-number 42-87138 een draagbare zuurstofvoorziening. Bij het ML-KNIL waren de volgende B-25D-25s in gebruik: N5-162 t/m N5-163; N5-166; N5-170 t/m N5-180; N5-188. De N5-171; N5-174 en N5-175 gingen (later) naar RAAF.

Op de B-25D-30 volgde introductie van verdere “winterization”-wijzigingen inclusief een ontdooi-installatie voor het windscherm. Bij het ML-KNIL waren de volgende B-25D-30s in gebruik: N5-165; N5-181 t/m N5-187; N5-189; N5-191 t/m N5-195. De N5-181; N5-185; N5-187; N5-189  en N5-191 t/m N5-195 gingen (later) naar RAAF.

Ten slotte kwam nog de B-25D-35. Bij het ML-KNIL waren de volgende B-25D-35s in gebruik: N5-190; N5-196 t/m N5-216. De N5-190; N5-196 t/m  N5-207; N5-215 en N5-216 gingen (later) naar RAAF.

ML-KNIL B-25J gebruikt:  

Vanaf B-25J-1 met serienummer 43-4019, werden de voorziening voor een 2000-pound bom achterwege gelaten. Deze bleek in de praktijk niet te voldoen en werd weinig gebruikt. Bij het ML-KNIL waren de volgende B-25J-1modellen in gebruik: N5-218 t/m N5-223. De N5-219 en N5-220 gingen (later) naar RAAF.

De B-25J-5 had naast een aantal interne aanpassingen ook ontijzingspanelen voor het windscherm en gun-blast arrestors geïnstalleerd op de rugkoepel en de zijbewapening. Bij het ML-KNIL waren de volgende B-25J-5s in gebruik: N5-224 t/m N5-226. De N5-224 en N5-225 gingen (later) naar RAAF.

Bij de B-25J-10 werden ingevoerd bevestigingshaken en bediening voor de bommen onder de vleugels; elektrische bomrekken en de verwarming ter plaatse van de zijbewapening was inefficient en werd verwijderd. Bij het ML-KNIL waren de volgende B-25J-10s in gebruik: N5-227 t/m N5-231. De N5-227 en N5-229 t/m N5-231 gingen (later) naar RAAF.

De B-25J-15 had de volgende aanpassing: de beweegbare zijbewapening en frontbewapening kreeg nieuwe richtingzoekers. Bij het ML-KNIL waren de volgende B-25J-15s in gebruik: N5-232 t/m N5-N5-241. De N5-232 en N5-235 gingen (later) naar RAAF.

Bij de B-25J-20werd een tweede vaste 0.50-inch mitrailleur geïnstalleerd in de neus. Het beweegbare geweer werd daartoe 4 inches hoger geplaatst. De vloer onder de bommenrichter werd gepantserd. De canopy van de rugkoepel werd versterkt en een hydraulisch noodremsysteem werd ingevoerd. Bij het ML-KNIL waren de volgende B-25J-20s in gebruik: N5-242 t/m N5-249.

Bij de uitvoering zoals B-25J-25 werden de stoelen van de beide piloten gepantserd. Vanaf serienummer 44-30111 werden gepantserde deflectors op de romprug aangebracht om te voorkomen dat de rugschutter in het eigen vliegtuig (met name staartkoepel en richtingsroeren) kon schieten. Bij het ML-KNIL waren de volgende B-25J-25s in gebruik: N5-250 t/m N5-258 en N5-266.

Bij de B-25J-30 werden de stalen uitlaatpijpen op cilinders 1, 7, and 9 vervangen door RVS-uitvoeringen. Verder kwam er met ingang van serienummer 44-31311 een electrische bommenkraan in het bommenruim. Vanaf serienummer 44-31338 was het mogelijk om raketten (T-64 rocketlaunchers voor acht 5” HVAR (high-velocity aircraft rockets) onder de vleugels mee te voeren. Het voeren van zweefbommen onder de romp met de bijbehorende voorzieningen in de cockpit werd vanaf serienummer 44-86692 ingevoerd. Bij het ML-KNIL waren de volgende B-25J-30s in gebruik: N5-259 t/m N5-265.

Met block 35 werd het mogelijk om mijnen te leggen. De transparante neus kon worden vervangen op de fabriek door een dichte neus met acht .50-inch mitrailleurs. Met deze modificatie kregen de toestellen de fabrieks-aanduiding B-25J-11, -17, -22, -27, -32, of -37, afhankelijk van het lopende productieblok. De ML verbouwde na de oorlog zelf B-25s tot deze uitvoering als B-25K..


northam-b25-sweers3-archive

B-25 van 18 squadron, waarschijnlijk de "N5-158" . Foto: collectie H.Blankwaardt via S. Sweers voor de IPMS Nederland (used with permission)

northam-b25-mdv-fl2

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

northam-b25-sweers2-archive                                                                
Geschutskoepel van een B-25 in Indie. Foto: collectie H. Blankwaardt via S. Sweers (used with permission) 

northam-b25-sweers4-archive

B-25 van 18 squadron, . Foto: collectie H. Blankwaardt via S. Sweers voor de IPMS Nederland (used with permission)

northam-b25-sweers5-archive                                                    
B-25 , de "N5-158" van 18 squadron. Foto: collectie H. Blankwaardt via S. Sweers (used with permission)

northam-b25-sweers6-archive                                                                                                      
B-25 , waarschijnlijk de "N5-166" van 18 squadron. Foto: collectie H. Blankwaardt via S. Sweers voor de IPMS Nederland (used with permission)

northam-b25-sweers7-archive                                                                                                      
B-25 van 18 squadron, let op het neus embleem. Foto: collectie H. Blankwaardt via S. Sweers (used with permission)

nortam-b25-meij                                                                
B-25 in Indie

. Foto: Collectie Meijeringh (used with permission)

northam-b25-sweers1-archive                                                                                                      
B-25 van 18 squadron met wat lijkt een "Donald Duck" embleem, dus de N5-128 . Foto: collectie H. Blankwaardt via S. Sweers voor de IPMS Nederland (used with permission)

na-b25-1-mindef-author

B-25 in Indie met vlaggen. Foto: voormalige Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

b25-aussie-mdv-arc

B-25C "N5-134" in Fairbairn Australie. Foto: Collection M. de Vreeze (used with permission)

northam b25c lvk 1

B-25C. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

northam b25j lvk 3

B-25J. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

northam b25j lvk 4

B-25J. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

northam b25j lvk 6

Met embleem. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

northam b25j lvk 2

B-25J met ook weer een embleem. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Selectie van foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

B-25J met embleem. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25J met een apart embleem onder het cockpit raam. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"Whiskey". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Valkenburg vanwege een bezoek generaal Spoor uit Indie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens: operaties Verre Oosten (ML-KNIL en Australie)
Registratie Tweede Registratie Fisc. Year-nr RAAF-serial Constr. Nr Type Type-aan-duiding In dienst Uit dienst Naam/Nose-Art Opmerkingen
N5-132 N5-122   -   B-25C   02-03-1942 07-12-1942   Na juli 1942 N5-122; ??
N5-134 N5-123 - -   B-25C   12-04-1942 03-09-1942   Na juli 1942 N5-123; sept 1942 naar USAAC
N5-136 N5-124 - -   B-25C   12-04-1942 03-09-1942   Na juli 1942 N5-124; spet 1942 naar USAAC
N5-151 N5-125 - -   B-25C   12-04-1942 03-09-1942   Na juli 1942 N5-125; sept 1942 naar USAAC
N5-161 N5-126 41-12462 -   B-25C   12-04-1942 03-09-1942   Na juli 1942 N5-126; 1942 naar USAAC ??
N5-122 N5-127 41-12494 - 82-5129 ? B-25C   30-06-1942 03-09-1942   Na juli 1942 N5-127; sept 1942 naar USAAC
N5-128 - 41-12935 - 82-5570 B-25C NA82C 20-08-1942 20-01-1945 Donald Duck SOC feb 1945; Crash Biak 21-01-1947 ?
N5-129 M-329 41-12916 - 82-5551 B-25C NA82C 24-08-1942 -   NEI pool; RAPWI-detachement; TB-25 1949 DVM; naar AURI ?
N5-130 - 41-12914 - 82-5549 B-25C NA82C 23-08-1942 30-07-1945   crash; 14-08-45 gesloopt
N5-131 3M-31 41-12936 - 82-5571 B-25C NA82C 25-08-1942 01-04-1948 "Pulk"

NEI pool; 18 sq 1945; OOS 1947; 20 sq 1947/48 C naar C TB-25 apr 1948 ;

ZIE OPMERKING**

N5-132 - 41-12919 - 82-5554 B-25C NA82C 27-08-1942 05-02-1943   Crash op McDonald-field, Australie,
N5-133 - 41-29724 - 87-7889 B-25D NC87D 29-08-1942 30-03-1943   In zee bij Mellville Island.
N5-134 M-334 41-12885 - 82-5520 B-25C NA82C 31-08-1942     No.1 Monteurs School mid 1945; TB-25 1949
N5-135 - 41-12912 - 82-5547 B-25C NA82C 02-09-1942 28-04-1943   Neergeschoten
N5-136 - 41-12933 - 82-5568 B-25C NA82C 04-09-1942 07-10-1943   Vermist na actie
N5-137 - 41-29735 - 87-7900 B-25D NC87D 06-09-1942 04-01-1944 Lienke, Aircab II Vermist na actie
N5-138 M-338 41-12934 - 82-5569 B-25C NA82C 08-09-1942     NEI pool; 20 sq 1947/48; 18 sq 1948 TB-25; naar AURI ?
N5-139 - 41-12913 - 82-5548 B-25C NA82C 09-09-1942 31-01-1943   Crash Port Keats, Alligator Creek (delen geborgen in jaren zeventig en naar museum Darwin)
N5-140 - 42-29723 - 87-7888 B-25D NC87D 14-09-1942 05-04-1943   Ditched in Darwin-zee tijdens actie; restanten werden bij kust gevonden jaren zeventig.
N5-141 - 41-29725 - 87-7890 B-25D NC87D 22-09-1942 04-11-1943   Crash Mascot
N5-142 M-342 41-29716 - 87-7881 B-25D NC87D 28-09-1942 -   NEI pool; OOS 1947; 20 sq TB-25 1947; naar AURI ?
N5-143 - 41-29722 - 87-7887 B-25D NC87D 28-09-1942 01-01-1946   Waarschijnlijk RAPWI 1945/46. Afgeschreven bij PEP als TB-25 NEITS mei 1945
N5-144 - 41-29717 - 87-7882 B-25D NC87D 28-09-1942 18-02-1943   Ditched; vijand. activiteit
N5-145 - 41-12798 - 82-5433 B-25C NA82C 17-09-1942 18-10-1943   ook gezien met opschrift "De Vliegende Hollander". Crash Batchelor 18-10-1943; C-C 21-02-1944 ; 'Black"
N5-146 M-346 42-32512 - 93-12620 B-25C-15 NA93C15 01-04-1943 - Lienke ??? 18 sq 1945; 20 sq 1947 (TB-25); naar AURI ?
N5-147 - 42-32484 - 93-12592 B-25C-15 NA93C15 01-04-1943 20-05-1943   Neergeschoten Saumlaki
N5-148 M-348 42-32338 - 94-12746 B-25C-10 NA94C10 03-04-1943 -   PVA 1947/48 (FB-25); naar AURI ?
N5-149 M-349 42-32511 - 93-12619 B-25C-15 NA93C15 03-04-1943 -   20 sq. 1947 (TB-25); "De 2 C's"; naar AURI ?
N5-150 - 42-32337 - 94-12745 B-25C-10 NA94C10 06-04-1943 02-06-1943   neergeschtoen Villa Nova Lautern
N5-151 M-351 42-32485 - 93-12593 B-25C-15 NA93C15 06-04-1943 -   PVA 1947/48 (FB-25); naar AURI ?
N5-152 - 42-32483 - 93-12591 B-25C-15 NA93C15 12-04-1943 22-05-1943   Crash bij takeoff te Batchelor; total loss
N5-153 - 42-32339 - 94-12747 B-25C-10 NA94C10 04-05-1943 21-05-1944   Crash Batchelor na vijand. actie 10-09-1943; [SOC 28-021944 (bron B-25, the medium bomber)]
N5-154 M-354 41-30584 - 87-8749 B-25D-20
met "J-type" staartgeschut
NA87D20 25-09-1943 - De Strietser PEP juni 1945; PVA 1948 (FB-25); naar AURI ?
N5-155 - 41-30586 - 87-8751 B-25D-20 NA87D20 28-09-1943 28-09-1944   Crash bij Bankstown op daarna t.b.v spares.
N5-156 M-356 41-30587 - 87-8752 B-25D-20 NA87D20 24-09-1943 21-10-1943   Afgeschreven na crash bij Darwin
N5-157 - 41-30588 - 87-8753 B-25D-20 NA87D20 23-09-1943 28-08-1944   Crashlanding 28-08-1944; afgeschreven
N5-158 M-358 41-30589 - 87-8754 B-25D-20 NA87D20 28-09-1943 03-05-1944   [Naar Nederland 1946
(bron B-25, the medium bomber) ??];
Crash Dandenong; naar AURI??
N5-159 - 41-30681 - 87-8747 B-25D-20 NA87D20 24-09-1943 21-11-1943   Vermist tijdens actie 22-12-1943; Ditch Maikoer
N5-160 M-360 41-30713 - 87-8878 B-25D-20 NA87D20 28-09-1943 -   PEP 1946; 20 sq. 1947/48; 18 sq 1949 (TB-25); naar AURI ?
N5-161 - 41-30816 - 87-8981 B-25D-20 NA87D20 24-09-1943 09-01-1943   Ongeval Drysdale River Mission; scrap
N5-162 - 42-87349 - 100-23342 B-25D-25 NA100D25 10-01-1944 23-06-1944   Neergeschoten Saumlaki
N5-163 M-363 42-87350 - 100-23343 B-25D-25
met "J-type" staartgeschut
NA100D25 11-01-1944 01-10-1948   Spares 1948 (TB-25)
N5-164 M-364 42-87305 - 100-23298 B-25D-25 NA100D25 08-04-1944 -   20 sq 1947; PVA 1949 (FB-25); naar AURI ?
N5-165 M-365 42-87595 - 100-23588 B-25D-25 NA100D25 04-02-1944 10-03-1948   verongelukt noodlanding Tokyo 16-05-1948 ?
N5-166 M-366 42-87398 - 100-23391 B-25D-25 NA100D25 27-01-1944 -   PVA 1948/49 (FB-25 of TB-25); naar AURI ?
N5-167 - 41-30414 - 87-9579 B-25D-15 NA87D15 27-01-1944 19-12-1944   [Dest. by fire + bomb-expl. 19/12/44 (bron B-25, the medium bomber)]; 26-01-1945 verbrand.
N5-168 - 41-30416 A47-35 87-9581 B-25D-15 NA87D15 27-01-1944 28-08-1944   2 sq. RAAF
N5-169 - 41-30321 - 87-9486 B-25D-10 NA87D10 31-01-1944 25-08-1944   Neergeschoten actie Larat.
N5-170 M-370 42-87254 - 100-20747 B-25D-25 NA100D25 25-02-1944  1946   PEP aug 1945
N5-171 - 42-87255 A47-36 100-20748 B-25D-25 NA100D25 25-02-1944 28-08-1944   2 sq RAAF
N5-172 M-372 42-87256 - 100-20749 B-25D-25 NA100D25 10-02-1944 -   PEP nov 44; OOS 1946/47; PVA 1948/49 (FB-25 of TB-25); naar AURI ?
N5-173 M-373 42-87257 - 100-20750 B-25D-25 NA100D25 24-02-1944 -   PEP juli 1944; 20 sq. 1947/48; PVA 1949 (FB-25 of TB-25); naar AURI ?
N5-174 - 42-87258 A47-37 100-20751 B-25D-25 NA100D25 13-02-1944 14-08-1944   Verloren tijdens ferry nr. Biak 14-08-45
N5-175 - 42-87259 A47-33 100-20752 B-25D-25 NA100D25 24-02-1944 09-08-1944   2 sq. RAAF sept 1944
N5-176 - 42-87313 - 100-20806 B-25D-25 NA100D25 13-02-1944 30-05-1944   Crash in zee bij Grose Island bij Darwin tijdens trainingsvlucht; stukken wark gevonden 1987
N5-177 - 42-87311 - 100-20804 B-25D-25 NA100D25 10-02-1944 18-05-1944   Vermist na actie Saumlaki
N5-178 M-378 42-87312 - 100-20805 B-25D-25 NA100D25 24-02-1944 -   PVA 1948/49; 18 sq tot maart 1950 (FB-50) PEP; later naar AURI
N5-179 - 42-87307 - 100-20800 B-25D-25 NA100D25 12-02-1944 06-03-1944   Vermist tijdens actie bij Toeat; afgeschreven
N5-180 M-380 42-87321
48-87416 ?
- 100-20814 ? B-25D-25 NA100D25 1944  1945 Ada en hetty Batavia / 'ADA, Hetty'
vanaf aug 1945 "Propaganda" kist zonder rugkoepel.
N5-181 - 43-3423 ?? A47-3 100-23649 B-25D-30 NA100D30 30-03-1944 24-04-1944   2 sq RAAF.
N5-182 - 42-87597 - 100-23650 B-25D-25 NA100D25 18-02-1944 29-03-1944   Crash bij Swan Hill 29-03-44; Afgeschreven 31-07-1944
N5-183 - 42-87607 A47-1 100-23600 B-25D-25 NA100D25 24-02-1944 24-04-1944   Verkocht (through disposals) 10-03-1950
N5-184 M-384 43-3282 - 100-23608 B-25D-30 NA100D30 15-02-1944 01-10-1948   PEP juni 1945; OOS 1947; Afgeschreven okt 1948 (TB-25).
N5-185 M-385 43-3421 - 100-23747 B-25D-30 NA100D30 1943, zie opm;
10-02-1944 naar Bachelor Australie
- Lienke ? Vloog vanaf nov 1943 op Jackson;
Opgenomen 18 sq. 01-06-1945; vanaf aug 1945 "Propaganda" kist "Lienke" zonder rugkoepel.
N5-186 - 42-87608 A47-34 100-23601 B-25D-30 NA100D30 14-02-1944 09-08-1944   Verkocht 20-03-1950.
N5-187 - 43-3422 A47-2 100-23748 B-25D-30 NA100D30 24-02-1944 09-08-1944    
N5-188 M-388 42-87260 - 100-20753 B-25D-30 NA100D30 26-02-1944 01-04-1948   19 sq 1945; PEP 1945/46;  (TB-25).
N5-189 - 43-3424 A47-4 100-23750 B-25D-30 NA100D30 27-03-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq.
N5-190 - 43-3830 A47-22 100-24156 B-25D-35 NA100D35 29-04-1944 12-06-1944   RAAF 2 sq.
N5-191 - 43-3425 - 100-23751 B-25D-30 NA100D30 - 28-02-1944   verloren gegaan bij Hawaii tijdens ferryvlucht
N5-192 - 43-3426 A47-5 100-23752 B-25D-30 NA100D30 27-03-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-193 - 43-3427 A47-6 100-23753 B-25D-30 NA100D30 30-03-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-194 - 43-3607 A47-7 100-23933 B-25D-30 NA100D30 30-03-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-195 - 43-3613 A47-8 100-23939 B-25D-30 NA100D30 30-03-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-196 - 43-3621 A47-9 100-23947 B-25D-35 NA100D35 30-03-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-197 - 43-3623 A47-10 100-23949 B-25D-35 NA100D35 30-03-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-198 - 43-3624 A47-11 100-23950 B-25D-35 NA100D35 30-03-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-199 - 43-3225 A47-12 100-23951 B-25D-35 NA100D35 30-03-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-200 - 43-3626 A47-13 100-23952 B-25D-35 NA100D35 30-03-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-201 - 43-3766 A47-14 100-24092 B-25D-35 NA100D35 30-03-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-202 - 43-3767 A47-15 100-24093 B-25D-35 NA100D35 13-04-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-203 - 43-3768 A47-16 100-24094 B-25D-35 NA100D35 13-04-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-204 - 43-3769 A47-17 100-24095 B-25D-35 NA100D35 13-04-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-205 - 43-3770 A47-18 100-24096 B-25D-35 NA100D35 13-04-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-206 - 43-3790 A47-19 100-24116 B-25D-35 NA100D35 13-04-1944 21-04-1944   RAAF 2 sq. 21/4/44.
N5-207 - 43-3791 A47-20 100-24117 B-25D-35 NA100D35 13-04-1944 22-04-1944   RAAF 2 sq. 1944
N5-208 M-408 42-3833 - 100-24159 B-25D-35 NA100D35 14-04-1944 -   PEP sept 1944; 19 sq 1945; OOS 1947; PVA 1948-1949 (FB-25); later naar AURI
N5-209 M-409 43-3835 - 100-24161 B-25D-35 NA100D35 14-04-1944 14-05-1949   PEP juni 1945; 19 sq 1945; PVA 1948; 18 sq 1949; Crash Kroja daarna afgeschreven.
N5-210 - 43-3834 - 100-24160 B-25D-35 NA100D35 25-04-1944 19-08-1944   Neergeschoten door LuA bij Langgorkai
N5-211 - 43-3836 - 100-24162 B-25D-35 NA100D35 10-05-1944 08-01-1945   Crash bij start te Batchelo; Afgeschreven
N5-212 - 43-3823 A47-23 100-24149 B-25D-35 NA100D35 10-05-1944 09-06-1944   RAAF juni 1944
N5-213 - 43-3789 A47-21 100-24115 B-25D-35 NA100D35 29-04-1944 09-06-1944   RAAF 2 sq juni 1944
N5-214 - 43-3868 ? - 100-24194 B-25D-35 NA100D35 01-05-1944 01-09-1944   Neergeschoten Langgoer; afgeschreven
N5-215 - 43-3869 A47-25 100-24195 B-25D-35 NA100D35 11-05-1944 09-06-1944   RAAF 2 sq juni 1944
N5-216 - 43-3867 A47-24 100-24193 B-25D-35 NA100D35 11-05-1944 10-06-1944   RAAF 2 sq juni 1944
N5-217 - 43-27925 - 108-34938 B-25J-5 NA108J5 19-05-1944 10-02-1945   buiklanding en gesloopt mei 1945.
N5-218 M-418 43-27692 - 108-34705 B-25J-1 NA108J1 22-05-1944 -   PEP dec 1944; 16 sq 1948; 18 sq 1949 (SB-25); naar AURI ?
N5-219 - 43-27691 A47-27 108-34704 B-25J-1 NA108J1 09-06-1944 09-06-1944   RAAF 2 sq juni 1944
N5-220 M-420 43-27689 A47-26 108-34702 B-25J1 NA108J1 09-06-1944 09-06-1944   RAAF 2 sq juni 1944
N5-221 M-421 43-27688 - 108-34701 B-25J-1 NA108J1 05-06-1944 -   no 16 sq. 1947/48; 18 sq 1949 (SB-25); naar AURI ?
N5-222   43-27690 ?   108-34703 B-25J-5 NA108J1 21-06-1944 18 sq. Mogelijk 43-27690; beschadigd tijdens ferry te Hawaii.
N5-223 M-423 43-27926   108-34939 B-25J-5 NA108J5 29-06-1944 - - 18 sq 1946; 16 sq 1947; 20 sq 1947/48; 18 sq 1948/49 (SB-25); naar AURI ?
N5-224 - 43-27927 A47-28 108-34940 B-25J-5 NA108J5 11-07-1944 11-07-1944   RAAF 2 sq. juli 1944
N5-225 - 43-27928 A47-29 108-34941 B-25J-5 NA108J5 11-07-1944 17-09-1947   RAAF 2 sq.; ongeval 17-09-1947
N5-226 M-426 43-27929 - 108-34942 B-25J-5 NA108J5 06-08-1944 -   PEP nov 1945; 16 sq 1945; 18 sq 1949 (SB-25); naar AURI ?
N5-227 - 43-28181 A47-32 108-35194 B-25J-10 NA108J10 31-07-1944 -   RAAF 2 sq juli 1944
N5-228 M-428 43-28182 - 108-35195 B-25J-10 NA108J10 01-08-1944 -   PEP juli 1945; 18 sq 1946; 16 sq 1948; 18 sq 1948/49 (SB-25); naar AURI ?
N5-229 - 43-28185 A47-30 108-35198 B-25J-10 NA108J10 27-07-1944 27-07-1944   RAAF 2 sq juli 1944
N5-230 - 43-28184 - 108-35197 B-25J-10 NA108J10 27-07-1944 04-08-1946   PEP feb 45; neergeschoten bij Kalibenteng
N5-231 - 43-28183 A47-31 108-35196 B-25J-10 NA108J10 27-07-1944 27-07-1944   RAAF 2 sq juli 1994
N5-232 - 44-29021 A47-38 108-32296 B-25J-15 NA108J15 13-07-1944 13-07-1944   2 sq juli 1944; verkocht maart 1950
N5-233 M-433 44-29022 - 108-32297 B-25J-15 NA108J15 15-09-1944 -   PEP juli 1945; 16 sq 1948; 18 sq 1949/50 (SB-25); naar AURI ?
N5-234 M-434 44-29023 - 108-32298 B-25J-15 NA108J15 19-09-1944 -   PEP juni 1945; 16 sq 1948; 18 sq 1948/50 (SB-25); naar AURI ?
N5-235 - 44-29024 A47-39 108-32299 B-25J-15 NA108J15 19-09-1944 19-09-1944   RAAF 19/9/44.
N5-236 - 44-29029 - 108-32304 B-25J-15 NA108J15 19-09-1944 29-03-1945   Crash Merauke; N.G.
N5-237 M-437 44-29030 - 108-32305 B-25J-15 NA108J15 19-09-1944 -   PEP juni 1945; 20 sq 1947; 18 sq 1948/49 (SB-25); later naar AURI
N5-238 - 44-29031 - 108-32306 B-25J-15 NA108J15 25-09-1944 02-07-1946   PEP juni 1945; 18 sq 1947 SOC na noodlanding te Pakan Barde 02/07-1946.
N5-239 M-439 44-29032 - 108-32307 B-25J-15 NA108J15 19-09-1944 -  

PEP aug 1945; 16 sq 1948; 18 sq 1948/49 (SB-25); naar AURI ; later  
Museum Pusat te Yogyakarta als M-439

[ PHOTOS ]

N5-240 M-440 44-29033 - 108-32308 B-25J-15 NA108J15 25-09-1945 -   PEP aug 1945; 16 sq 1947; 20 sq 1947/48; 18 sq 1948/49 (SB-25); naar AURI ?
N5-241 - 44-29034 - 108-32309 B-25J-15 NA108J15 21-09-1944 14-11-1944   Crash te Canberra; Afgeschreven op dec 1944
N5-242 M-442 44-29260 - 108-32535 B-25J-20 NA108J20 25-11-1944 -   PEP aug 1945; 18 sq 1949 (SB-25); naar AURI ?
N5-243 M-443 44-29161 - 108-32536 B-25J-20 NA108J20 12-12-1944 - RAPWI 18 sq juni 1945/49 (BB-25); naar AURI ?
N5-244 M-444 44-29262 - 108-32537 B-25J-20 NA108J20 25-11-1944 -   PEP sept 1945; 18 sq 1945; 20 ssq 1947; 18 sq 1949 (TB-25); naar AURI ?
N5-245 M-445 44-29263 - 108-32538 B-25J-20 NA108J20 14-12-1944 17-09-1947 Lienke 18 sq juni 1945; crash te Andir t.g.v. geexplodeerde bom (BB-25)
N5-246 M-446 44-26514 - 108-32789 B-25J-20 NA108J20 10-12-1944 -   PEP aug 1945; 18 sq 1945;  DVM 1949; 18 sq 1950 (BB-25); naar AURI ?
N5-247 M-447 44-29515 - 108-32790 B-25J-20 NA108J20 28-11-1944 -   PEP spet 1945; OOS 1947; 18 sq 1950 (TB-25); naar AURI ?
N5-248 M-448 44-29516 - 108-32791 B-25J-20 NA108J20 31-12-1944 -   18 sq dec 1945; 20 sq 1947/48; 18 sq 1948 (TB-25); naar AURI ?
N5-249 M-449 44-29517 - 108-32792 B-25J-20 NA108J20 03-12-1944 -   PEP maart 1945; 18 sq 1945/46 (BB-25); later naar AURI
N5-250 M-450 44-30504 - 108-32779 B-25J-25 NA108J25 27-03-1945 -   18 sq mei 1945; 20 sq 1947; 18 sq 1949 (TB-25); naar AURI ?
N5-251 M-451 44-30506 - 108-32781 B-25J-25 NA108J25 27-03-1945 -   PEP okt 1945; 18 sq 1945/49 (BB-25); naar AURI ?
N5-252 M-452 44-30507 - 108-32782 B-25J-25 NA108J25 27-03-1945 21-07-1947   PEP okt 1945; 18 sq 1945; 16 sq 1947; Neergeschoten Palembang
N5-253 - 44-30508 - 108-32783 B-25J-25 NA108J25 27-03-1945 09-06-1945   Verbrand te Archerfield; Afgeschreven op juli 1945
N5-254 - 44-30900 - 108-34175 B-25J-25 NA108J25 19-04-1945 21-11-1945   PEP 1945; Afgeschreven tijdens geldtransport na ditchen
N5-255 - 44-30903 - 108-34178 B-25J-25 NA108J25 17-01-1945 04-09-1945   18 sq 1945; Crash te Malino
N5-256 M-456 44-30505 - 108-34180 B-25J-25 NA108J25 11-05-1945 -   18 sq juli 1945; 16 sq 1947; 18 sq 1947/48 DVM 49 (BB-25); later naar AURI
N5-257 M-457 44-30391 - 108-33666 B-25J-25 NA108J25 23-05-1945  juni 1947   18 sq juli 1945; 16 sq 1947; Afgeschreven op juni 1947 t.b.v. onderdelen
N5-258 M-458 44-30399 - 108-33674 B-25J-25 NA108J25 30-05-1945 -   18 sq aug 1945; 16 sq 1947; 18 sq 1948/49 (BB-25); later naar AURI
N5-259 M-459 44-31201 - 108-34476 B-25J-30 NA108J30 08-06-1945 -   18 sq juni 1945; 16 sq 1947; 18 sq 1948/49 (BB-25); naar AURI ?
N5-260 M-460 44-31202 - 108-34477 B-25J-30 NA180J30 08-06-1945 21-07-1947   18 sq juni 1945; 16 sq 1947; 18 sq 1949 (BB-25); ongeval of naar AURI ???
N5-261 M-461 44-31203 - 108-34478 B-25J-30 NA108J30 07-06-1945 22-12-1949   18 sq juni1 945; 20 sq 1947; 1 sq 1949 (TB-25) ; 16 sq 1947; 18 sq 1948/49 (BB-25); Ditch bij Makassar
N5-262 - 44-31204 - 108-34479 B-25J-30 NA108J30 10-06-1945 01-06-1946   18 sq juli 1945/46; Afgeschreven medio 46
N5-263 M-463 44-31256 - 108-34521 B-25J-30 NA108J30 12-06-1945  feb 1947   18 sq juni 1945; (TB-25) Pers a/c/van Gen Kengen; SOC feb 1947
N5-264 M-464 44-31258 - 108-34523 B-25J-30 NA108J30 18-06-1945 01-02-1947   18 sq aug 1945; 16 sq 1947; 18 sq 1948/49 (BB-25); later naar AURI, later weer terug naar MLM , nu NMM Soesterberg
N5-265 M-465 44-31259 - 108-34524 B-25J-30 NA180J30 25-06-1945 15-04-1947   18 sq aug 1946; SOC na ditch bij Ambon-Biak
N5-266 M-466 44-30902 - 34-34177 B-25J-25 NA108J25 20-07-1945  1946   18 sq aug 1945; SOC 46

  Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie, [B17] Vlucht.tijd,  [B5] Luchtv.kennis1995-6 en 1996-2 

 Opmerkingen:

 * B-25D van MLD, "FR193" / 87-8957 staat in museum Overloon

 **  een prachtige replica staat in Australie van de N5-131 "Pulk" in no.18 squadron ML-KNIL kleuren

 

Inhoud voor het eerst opgesteld zomer 2004 door W. Jonker en M. de Vreeze (op de oude IPMS website)


 

6. Ops RAF/RN B-25 Mitchell

Cat 6.  Ops RAF/ RN

320 squadron Engeland: FR-141 t/m FR-207 (m.u.v  152,153,154,171,172,187,197,203)
B-25C: FR-141 t/m FR-179 (m.u.v  152,153,154,171,172)
B-25D: FR-180 t/m 207 (m.u.v  152,153,154,171,172,187,197,203)
B-25J: diversen?

Dutch no.320 squadron in Engeland had al eerder gevlogen met o.a. de Hudson. Vanaf september 1943 vloog men met de B-25 Mitchell in het Engelse camouflage schema. Maart 1943 begon men op de Engelse basis Methwold met trainen, maar verhuisde men eind maart naar Attlebridge en eind augustus 1943 naar Lasham. Vanuit hier voerde men o.a bombardements vluchten uit op het bezette Frankrijk. Februari 1944 verhuisde men naar Dunsfold en resorteerde men onder de 2e taktische luchtmacht. Voorgaande aan de invasie in Normandie worden operaties langs de kust uitgevoerd, o.a bij Calais.Maar ook missies dieper het vasteland in en er worden zware verliezen geleden voor door beschietingen door Duitse Flak afweer.

Oktober 1944 verkastte men naar het reeds bevrijdde veld Melsbroek / Zaventem in Belgie. Er werd vervolgens regelmatig gevlogen boven het nog bezette Nederland. Tenslotte maart-april 1945 naar het Duitse Achmer bij Osnabruck.

In totaal hebben waarschijnlijk 67 toestellen bij no.320 squadron gevlogen waarvan 58 stuks daadwerkelijk hebben gevlogen. Er werden door no.320 meer dan 3200 missies uitgevoerd. Zo'n 28 toestellen hebben de oorlog overleefd en na de praktische ontbinding van het no.320 squadron ten gevolge van het einde van de oorlog in Europa gingen augustus 1945 de kisten naar Engeland retour. 

Maart 1946 begon het MLD no.320 squadron weer een nieuw leven op Valkenburg, waarbij men 16 Mitchells die vanuit Engeland hadden gevlogen daarwerkelijk ging inzetten.

na-b25-3-mindef-author

Ergens in Engeland?  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

b25 flight 19081945

Artikel uit Flight 19 augustus 1945  [W7] van B-25 met driehoekje bij no.2 group (waarschijnlijk no.320 Squadron). Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

B-25C Mitchell (1943-1945) van VSQ 320, opgelijnd op een vliegveld in Engeland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"F157". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Ouwe Jongens' Beschildering B-25C 'B van Sqn 320 van de MLD, in Engeland gedurende de periode 1940-1944Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

  

Registratiegegevens: Ops Engeland en later na de oorlog (no.320 en later MLD)
Registratie Constr.no USAF no. tweede regi MLD derde regi MLD Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
FR-141             B-25C
FR-142             B-25C
FR-143             B-25C
FR-144             B-25C
FR-145             B-25C
FR-146             B-25C
FR-147             B-25C
FR-148             B-25C
FR-149             B-25C
FR-150             B-25C
FR-151             B-25C ; restant richtingsroer op Valkenburg
FR-155             B-25C
FR-156             B-25C
FR-157             B-25C
FR-158             B-25C
FR-159             B-25C
FR-160  NA 94-12754 42-32346   A-11 april 1944 sept 1949 B-25C-10-NA; na de oorlog naar Nederland; werd mid 1947 "A-11"; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-161             B-25C
FR-162             B-25C
FR-163  NA 94-12757 42-32349   A-12 jan  1945 sept 1949 B-25C-10-NA; na de oorlog naar Nederland; werd mid 1947 "A-12"; gesloopt eind 1949
FR-164             B-25C
FR-165             B-25C
FR-166             B-25C
FR-167             B-25C
FR-167  NA 94-12761 42-32353 R-3 M-3 , B-3 mei 1944 14-04-1954 B-25C-10-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
FR-168  NA 93-12621 42-32513 R-1 M-1 , B-1 april 1943 26-03-1954 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; 1952 bij VSQ-8; uit dienst maart 1954
FR-169  NA 93-12622 42-32514 B-4 A-13  juni 1943 15-08-1951 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
FR-170  NA 93-12623 42-32515   A-14 mei 1943 30-01-1950 B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
?  NA 96-16568 42-64689 B-5 M-5, A-15 juni 1943 06-10-1953 B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland en juli 1945 regi A-15; maart 1951 regi B-5;
FR-173             B-25C
FR-174             B-25C
FR-175  NA 96-16570 42-64691   A-16 november 1943 sept 1949 B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-176             B-25C
FR-177             B-25C
FR-178             B-25C
FR-179             B-25C
FR-180             B-25D .
FR-181             B-25D
FR-182             B-25D
FR-183             B-25D
FR-184             B-25D
FR-185             B-25D
FR-186             B-25D
FR-188  NA 100-23845 42-87262   A-23 maart 1944   B-25D-25-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; mid 1947 als A-23; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-189             B-25D
FR-190             B-25D
FR-191             B-25D
FR-192             B-25D
FR-193  NA 87-8957 41-30792 B-6 M-6,  A-17 maart 1944  mid 1954 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; later in Museum Overloon
FR-194  NA 87-8959 41-30794 B-7 M-7 , A-18   1944 ?? aug 1951 B-25D-20-NC;
FR-195  NA 87-8960 41-30795 B-8 M-8 , A-19  juni 1944  mei 1952 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland;
FR-196  NA 87-8961 41-30796   A-21 juni 1944 21-07-1948 B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; crash Stonehaven Schotland.
FR-197  NA 87-8962     A-20 juli 1947 ? sept 1949 B-25D-20-NC; juli 1947 bij MLD; werd A-20; na de oorlog naar Nederland; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950
FR-198             B-25D
FR-199  NA 100-23844 42-87261 B-9 M-9, A-22 juni 1944 mid 1954 B-25D-25-NC; na de oorlog naar Nederland; delen in TH Delft, later in Aviodrome.
FR-200             B-25D
FR-201             B-25D
FR-202             B-25D
FR-203             B-25D
FR-204             B-25D
FR-205             B-25D
FR-206  NA 100-23988 42-87405 R-2 M-2 , B-2 maart 1944 17-10-1953 B-25D-25-NC; maart 1944 by no.320 squadron U.K; na de oorlog naar Nederland;
FR-207             B-25D

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70  , [B5] Luchtv.kennis 1995-6 en 1996-1 ,

 Kijk ook bij de andere tabellen ML-KNIL etc. en natuurlijk de MLD tabel van de overgenomen kisten.

 Wie helpt met meer info? Gebruik het NedMil Contactformulier...

 

Inhoud werd voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)


 

 

 

7. Ops USA B-25 Mitchell

Cat 7. USA  Operaties Jackson

Vanwege de Japanse oorlogsdreiging werd begin 1942 besloten de vliegschool op Java te verplaatsen. Dit werd de Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA vanaf mei 1942. Zo'n 30 Mitchell II kisten vlogen er voor de opleiding van vliegers. (Een aantal waren oorspronkelijk bestemd voor de ML-KNIL Indie maar kwamen daarvoor te laat vanwege de Japanse aanval. Enige toestellen werden daarom ook vanuit de RAF ingezet voor Europese operaties.)  (Op de Nederlandse Antillen waren ook vanaf 1943 Amerikanen gestationeerd en deze vlogen o.a met eigen Amerikaanse B-25 Mitchells.)


(Bijdrage door Wilko Jonker)
De eerste B-25 operationele trainingsfase zou in februari 1943 beginnen en tegen eind november 1942 werden dan ook tien B-25C's afgeleverd aan de RNMFS op Jackson om de conversie van de instructeurs aan te kunnen vangen. De eerste B-25's kwamen - bij puur toeval - uit de oorspronkelijke bestelling van 162 voor de ML (Militaire Luchtvaart) van het KNIL, die door de USAAF was overgenomen na de capitulatie van Nederlands-Indie. Bij aankomst van deze vliegtuigen, bleek dat de machines niet de vereiste bedrading hadden voor het Sperry-bombsight, zodat ze terug moesten naar de fabriek nabij Kansas City. Het eerste toestel vergde een week werk, hetgeen te lang werd geacht door de RNMFS, zodat de rest in eigen beheer op Jackson werd gemodificeerd, maar medio april 1943 waren er nog slechts vier gereed met een Sperry-uitrusting.

Nogmaals tien B-25's werden aangevraagd en vijf B-25 type D en vijf B-25 type C vliegtuigen werden geleverd in april en mei 1943. Deze hadden de Sperry-bombsights reeds ingebouwd, waardoor de operationele training goed op gang kon komen.  

In oktober 1943 werden nogmaals tien B-25's gevraagd om het programma op tijd te kunnen afwerken, aangezien door de noodzakelijke technische inspecties en onderhoud niet voldoende vliegtuigen in bedrijf konden worden gehouden. Deze aangevraagde vliegtuigen werden, omdat de tijd drong, niet via een officiele Lend-Lease aanvraag verkregen, maar werden op een leenbasis via het AAFFTC in gebruik gegeven. Het waren B-25 type G vliegtuigen bewapend met een 75 mm kanon in de neus. Deze bleven eigendom van de USAAF, in tegenstelling tot de eerste serie B-25's die Nederlands eigendom waren en dus de rood-wit-blauwe nationaliteitstekens op de romp en vleugels voerden.  

Een B-25D en een B-25G gingen verloren bij de RNMFS en bij het sluiten van de school werden de overgebleven toestellen als 'Reverse Lend-Lease' teruggegeven aan de USAAF.  Bij de teruggave van de B-25's rezen wat problemen met de financiele afwikkeling van de lening aangezien er geen officiele afspraak was gemaakt over de voorwaarden maar veel werk werd er niet van gemaakt om dit uit te zoeken.


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

.

Navigatievlucht van Jackson Air Force Base via Curaçao naar Paramaribo met B-25 Mitchells. Op de foto de '423' tijdens de formatievlucht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Opleiding van -vliegers in de USA in WO II. Derde van rechts is Prins Bernhard die ook deze foto heeft gesigneerd. Op de achtergrond een North American B-25 Mitchell bommenwerper. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens: RNMFS Jackson
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
??   1943   ..
 423 ?       .
 499 ?       .

  Bronnen o.a... foto's

Wie draagt bij aan de ontbrekende registraties? Graag! Gebruik NedMil Contactformulier...

 

Inhoud werd voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)


 

 

 

Modelbouw B-25 Mitchell

Modelbouw B-25

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
B-25C/D:
Airfix  (aangekondigd voor 2017)
Hasegawa
Italeri/ Bilek/ Testors
Frog/ NOVO/ Chematic/ Eastern Express
Monogram snaptite
Accurate Miniatures
Italeri
 
 
Aurora @@
Marco miniatures (resin)
Combat Models (vac)@
ID models (vacu)@
B-25H/J:
Hasegawa (kit mk.III voor een B-25J)
Italeri
Matchbox
Airfix/ UsAirfix
Monogram/ Revell
Accurate miniatures
Italeri
Lodela (Revell)
 
HK Models

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; soms zijn aanpassingen nodig voor de juiste versie.

1/46: Aurora (oud 1957)

1/64: Revell (oud 1961)

1/68: Monogram (oud 1955)

1/100: UPC

1/144: Crown/ Revell/ Academy/ Minicraft

1/700: Tamiya , Trumpeter

BOXART

  • academy-b25-144
  • accurate-miniatures-b25-48
  • airfix-b25h-72
  • aurora-b25-46
  • bilek-italeri-b25-72
  • crown-b25-144
  • frog-b25-72-2
  • frog-b25-72
  • hasegawa-b25h-72
  • hasegawa-b25j-72
  • hk-models-b25-32
  • italeri-b25-72-2
  • italeri-b25-72
  • italeri-b5-48
  • lodela-revell-b25-48
  • matchbox-b25-72
  • minicraft-b25-144
  • monogram-b25-68
  • monogram-b25-72
  • monogram-b25h-48
  • monogram-b25j-48
  • revell-b25-144-2
  • revell-b25-144
  • revell-b25-64
  • revell-b25j-48-2
  • revell-b25j-48
  • tamiya-b25-700
  • testors-italeri-b25-72
  • usairfix-b25-72

 
.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) .. <K126> dark olive drab <K24> neutral grayshade ?? Engelse roundels met gele rand op romp;
Engelse roundels zonder rand vleugel;
kleine driehoek op neus
RAF ops vanuit Engeland
(1a) . < K80 > dark green <K10 > medium seagrey ? Engelse roundels met gele rand op romp;
Engelse roundels zonder rand vleugel;
kleine driehoek op neus
RAF ops vanuit Engeland
(2) . <K126> dark olive drab <K24> neutral grayshade ?? 6 vlaggen RNMF Jackson
(3) . <K10 > medium seagrey <K10 > medium seagrey KON.MARINE in wit klein onder staart;
ned.finflash/vlag;
6 rozetten
na oorlogse MLD, gehele toestel
(4) .. <K12> extra dark sea grey < K85> sky KON.MARINE in zwart klein onder staart;
ned.finflash/vlag;
6 rozetten
latere oorlogse latere MLD schema
(5) . < K130 > aluminium dope/verf < K130 > aluminium dope/verf met vlaggen inzet Indie ML-KNIL
(6) . < K130 > aluminium dope/verf < K130 > aluminium dope/verf met rozetten inzet Indie ML-KNIL
(7) . <K126> dark olive drab <K24> neutral grayshade met vlaggen (overgeschilderd over US stars and bars) "US Pacific scheme" ;
inzet Indie ML-KNIL

  

 

Tekeningen IPMS Nederland

ipms-18-mitchel

 

ipms-33-b25

 

ipms-35-b25-t

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)