Cat 6. Ops RAF/ RN
320 squadron Engeland: FR-141 t/m FR-207 (m.u.v 152,153,154,171,172,187,197,203)
B-25C: FR-141 t/m FR-179 (m.u.v 152,153,154,171,172)
B-25D: FR-180 t/m 207 (m.u.v 152,153,154,171,172,187,197,203)
B-25J: diversen?
Dutch no.320 squadron in Engeland had al eerder gevlogen met o.a. de Hudson. Vanaf september 1943 vloog men met de B-25 Mitchell in het Engelse camouflage schema. Maart 1943 begon men op de Engelse basis Methwold met trainen, maar verhuisde men eind maart naar Attlebridge en eind augustus 1943 naar Lasham. Vanuit hier voerde men o.a bombardementsvluchten uit op het bezette Frankrijk. Februari 1944 verhuisde men naar Dunsfold en ressorteerde men onder de 2e taktische luchtmacht. Voorgaande aan de invasie in Normandiƫ worden operaties langs de kust uitgevoerd, o.a bij Calais.Maar ook missies dieper het vasteland in en er worden zware verliezen geleden voor door beschietingen door Duitse Flak afweer.
Oktober 1944 verkaste men naar het reeds bevrijdde veld Melsbroek / Zaventem in Belgiƫ. Er werd vervolgens regelmatig gevlogen boven het nog bezette Nederland. Tenslotte maart-april 1945 naar het Duitse Achmer bij Osnabruck.
In totaal hebben waarschijnlijk 67 toestellen bij no.320 squadron gevlogen waarvan 58 stuks daadwerkelijk hebben gevlogen. Er werden door no.320 meer dan 3200 missies uitgevoerd. Zo'n 28 toestellen hebben de oorlog overleefd en na de praktische ontbinding van het no.320 squadron ten gevolge van het einde van de oorlog in Europa gingen augustus 1945 de kisten naar Engeland retour.
Maart 1946 begon het MLD no.320 squadron weer een nieuw leven op Valkenburg, waarbij men 16 Mitchells die vanuit Engeland hadden gevlogen daadwerkelijk ging inzetten.
Ergens in Engeland? Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Artikel uit Flight 19 augustus 1945 [W7] van B-25 met driehoekje bij no.2 group (waarschijnlijk no.320 Squadron). Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
B-25C? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
B-25C ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
B-25C Mitchell (1943-1945) van VSQ 320, opgelijnd op een vliegveld in Engeland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
"F157". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Ouwe Jongens' Beschildering B-25C 'B van Sqn 320 van de MLD, in Engeland gedurende de periode 1940-1944Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Registratiegegevens: Ops Engeland en later na de oorlog (no.320 en later MLD) | |||||||
Registratie | Constr.no | USAF no. | tweede regi MLD | derde regi MLD | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
FR-141 | B-25C | ||||||
FR-142 | B-25C | ||||||
FR-143 | B-25C | ||||||
FR-144 | B-25C | ||||||
FR-145 | B-25C | ||||||
FR-146 | B-25C | ||||||
FR-147 | B-25C | ||||||
FR-148 | B-25C | ||||||
FR-149 | B-25C | ||||||
FR-150 | B-25C | ||||||
FR-151 | B-25C ; restant richtingsroer op Valkenburg | ||||||
FR-155 | B-25C | ||||||
FR-156 | B-25C | ||||||
FR-157 | B-25C | ||||||
FR-158 | B-25C | ||||||
FR-159 | B-25C | ||||||
FR-160 | NA 94-12754 | 42-32346 | A-11 | april 1944 | sept 1949 | B-25C-10-NA; na de oorlog naar Nederland; werd mid 1947 "A-11"; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950 | |
FR-161 | B-25C | ||||||
FR-162 | B-25C | ||||||
FR-163 | NA 94-12757 | 42-32349 | A-12 | jan 1945 | sept 1949 | B-25C-10-NA; na de oorlog naar Nederland; werd mid 1947 "A-12"; gesloopt eind 1949 | |
FR-164 | B-25C | ||||||
FR-165 | B-25C | ||||||
FR-166 | B-25C | ||||||
FR-167 | B-25C | ||||||
FR-167 | NA 94-12761 | 42-32353 | R-3 | M-3 , B-3 | mei 1944 | 14-04-1954 | B-25C-10-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; |
FR-168 | NA 93-12621 | 42-32513 | R-1 | M-1 , B-1 | april 1943 | 26-03-1954 | B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; 1952 bij VSQ-8; uit dienst maart 1954 |
FR-169 | NA 93-12622 | 42-32514 | B-4 | A-13 | juni 1943 | 15-08-1951 | B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; |
FR-170 | NA 93-12623 | 42-32515 | A-14 | mei 1943 | 30-01-1950 | B-25C-15-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; | |
? | NA 96-16568 | 42-64689 | B-5 | M-5, A-15 | juni 1943 | 06-10-1953 | B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland en juli 1945 regi A-15; maart 1951 regi B-5; |
FR-173 | B-25C | ||||||
FR-174 | B-25C | ||||||
FR-175 | NA 96-16570 | 42-64691 | A-16 | november 1943 | sept 1949 | B-25C-20-NA; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950 | |
FR-176 | B-25C | ||||||
FR-177 | B-25C | ||||||
FR-178 | B-25C | ||||||
FR-179 | B-25C | ||||||
FR-180 | B-25D . | ||||||
FR-181 | B-25D | ||||||
FR-182 | B-25D | ||||||
FR-183 | B-25D | ||||||
FR-184 | B-25D | ||||||
FR-185 | 1944 | B-25D; vloog bij no. 320 squadron; neergeschoten door Duits afweergeschut boven Dreux (Fr.) | |||||
FR-186 | B-25D | ||||||
FR-188 | NA 100-23845 | 42-87262 | A-23 | maart 1944 | B-25D-25-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; mid 1947 als A-23; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950 | ||
FR-189 | B-25D | ||||||
FR-190 | B-25D | ||||||
FR-191 | B-25D | ||||||
FR-192 | B-25D | ||||||
FR-193 | NA 87-8957 | 41-30792 | B-6 | M-6, A-17 | maart 1944 | mid 1954 | B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; later in Museum Overloon |
FR-194 | NA 87-8959 | 41-30794 | B-7 | M-7 , A-18 | 1944 ?? | aug 1951 | B-25D-20-NC; |
FR-195 | NA 87-8960 | 41-30795 | B-8 | M-8 , A-19 | juni 1944 | mei 1952 | B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; |
FR-196 | NA 87-8961 | 41-30796 | A-21 | juni 1944 | 21-07-1948 | B-25D-20-NC; begon bij no. 320 squadron in U.K.; na de oorlog naar Nederland; crash Stonehaven Schotland. | |
FR-197 | NA 87-8962 | A-20 | juli 1947 ? | sept 1949 | B-25D-20-NC; juli 1947 bij MLD; werd A-20; na de oorlog naar Nederland; gesloopt eind 1949, formeel afgeschreven 30-01-1950 | ||
FR-198 | B-25D | ||||||
FR-199 | NA 100-23844 | 42-87261 | B-9 | M-9, A-22 | juni 1944 | mid 1954 | B-25D-25-NC; na de oorlog naar Nederland; delen in TH Delft, later in Aviodrome. |
FR-200 | B-25D | ||||||
FR-201 | B-25D | ||||||
FR-202 | B-25D | ||||||
FR-203 | B-25D | ||||||
FR-204 | B-25D | ||||||
FR-205 | B-25D | ||||||
FR-206 | NA 100-23988 | 42-87405 | R-2 | M-2 , B-2 | maart 1944 | 17-10-1953 | B-25D-25-NC; maart 1944 by no.320 squadron U.K; na de oorlog naar Nederland; |
FR-207 | B-25D |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1995-6 en 1996-1 ,
Kijk ook bij de andere tabellen ML-KNIL etc. en natuurlijk de MLD tabel van de overgenomen kisten.
Wie helpt met meer info? Gebruik het NedMil Contactformulier...
Inhoud werd voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)