Cat 7. USA  Operaties / Jackson

Februari/ maart 1942 was al besloten de "Nederlandse" vliegeropleidingen in Indië niet in Australië maar op het vaste land van de Verenigde Staten te gaan opzetten. Dit werd de Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA vanaf mei 1942. Het veld was daarvoor bekend als Hawkins Field. 


(Bijdrage door Wilko Jonker)

De eerste B-25 operationele trainingsfase (OT) zou in februari 1943 beginnen en tegen eind november 1942 werden dan ook tien B-25C's afgeleverd aan de RNMFS op Jackson om de conversie van de instructeurs aan te kunnen vangen. De eerste B-25's kwamen - bij puur toeval - uit de oorspronkelijke bestelling van 162 voor de ML (Militaire Luchtvaart) van het KNIL, die door de USAAF was overgenomen na de capitulatie van Nederlands-Indië. Bij aankomst van deze vliegtuigen, bleek dat de machines niet de vereiste bedrading hadden voor het Sperry bomb sight, zodat ze terug moesten naar de fabriek nabij Kansas City. Het eerste toestel vergde een week werk, hetgeen te lang werd geacht door de RNMFS, zodat de rest in eigen beheer op Jackson werd gemodificeerd, maar medio april 1943 waren er nog slechts vier gereed met een Sperry uitrusting.

Nogmaals tien bommenwerpers werden aangevraagd en vijf B-25C en vijf B-25D vliegtuigen werden geleverd in april en mei 1943. Deze hadden de Sperry bomb sights reeds ingebouwd, waardoor de operationele training goed op gang kon komen.  

In oktober 1943 werden nogmaals tien B-25's gevraagd om het programma op tijd te kunnen afwerken, aangezien door de noodzakelijke technische inspecties en onderhoud niet voldoende vliegtuigen in bedrijf konden worden gehouden. Deze aangevraagde vliegtuigen werden, omdat de tijd drong, niet via een officiele Lend-Lease aanvraag verkregen, maar werden op een leenbasis via het AAFFTC in gebruik gegeven. Het waren B-25 type G vliegtuigen bewapend met een 75 mm kanon in de neus. Deze bleven eigendom van de USAAF, in tegenstelling tot de eerste serie B-25's die Nederlands eigendom waren.  

Men vloog vanaf Jackson maar ook wel van de velden Tallulah en Sherman Field terwijl andere deelopleidingen ook op andere velden in de USA werden gedaan. Eén B-25D en één B-25G gingen verloren bij de RNMFS.

Bij het sluiten van de RNMFS Jackson in februari 1944 werden de overgebleven toestellen als 'Reverse Lend-Lease' teruggegeven aan de USAAF. Bij de teruggave van de B-25's rezen wat problemen met de financiële afwikkeling van de lening aangezien er geen officiële afspraak was gemaakt over de voorwaarden maar veel werk werd er niet van gemaakt om dit uit te zoeken.

(Opmerking: op de Nederlandse Antillen waren ook vanaf 1943 Amerikanen gestationeerd en deze vlogen o.a met hun eigen Amerikaanse B-25 Mitchells).

b 25 102 1943 nationaalarchief

Bovenstaand:   unieke opname van een bezoek van Prinses Juliana die in Canada zat tijdens WO2 vanuit de USA naar Suriname in november 1943. Deze werd gemaakt in een Lockheed L14 Super Electra (PJ-AIM) van het KLM West Indisch bedrijf. Deze blinkend metalen kist was voorzien van ook een Nederlandse vlag. Gevlogen werd onderweg over de Antilliaanse Bovenwindse eilanden en toen door naar Suriname. De escorte werd gevormd door 2 B-25 Mitchells, 1 Amerikaanse B-25 met nick name "Ponciforte" en 1 "Nederlandse" B-25G (serial 4265-102). Deze laatste B-25G had zware bewapening w.o een 75 mm kanon in de neus. Deze kist bleef waarschijnlijk wel eigendom USAAF maar wel voorzien van de Nederlandse vlag en code "102". De escorte was achteraf opmerkelijk want er waren in de West en het Caribisch gebied helemaal geen vijandelijke vliegtuigen aanwezig maar men nam het zekere voor het onzekere of beschouwde het als nuttige vliegtraining en vlagvertoon. Foto: Nationaal Archief (used with permission)

b 25 102 1943 nationaalarchief 2

Detail Detail uitsnede van bovenstaande foto met de B-25G met serial 42-65102 voorzien van Nederlandse vlag tijdens de escortevlucht gemaakt november 1943 vanuit de USA naar Suriname. De laatste 3 cijfers van het constructienummer staan ook op de neus. Foto: Nationaal Archief (used with permission)


 

Registratiegegevens: RNMFS Jackson
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
 ? 42-53394 19-11-1942 24-02-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53395 25-01-1942 07-03-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53396 19-11-1942 06-03-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53397 19-11-1942 07-03-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53398 05-11-1942 21-02-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53407 26-11-1942 21-02-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53490 10-12-1942 24-02-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53491 10-12-1942 09-03-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53492 13-10-1942 08-04-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-53493 11-12-1942 08-03-1944 B-25C-5; retour USAAF 
  42-64781 25-05-1943  10-03-1944  B-25C-25; naar Turner field
  42-64782 25-05-1943 03-03-1944 B-25C-25; naar Matersfield, CA.
  42-64783 25-05-1943 21-02-1944 B-25C-25; naar Matersfield, CA.
  42-64784 25-05-1943 21-02-1944 B-25C-25; naar Matersfield, CA.
  42-64785 25-05-1943 02-03-1944 B-25C-25; naar Matersfield, CA.
  41-30472 24-04-1943  21-02-1944 B-25D-15; naar Matersfield, CA. 
  41-30491  24-04-1943 21-02-1944 B-25D-15; naar Randolph field, Tx  
  41-30499 24-04-1943  21-02-1944 B-25D-15; inspectie 01-04-1944 
  41-30500  24-04-1943  26-01-944 (21-02-1944) B-25D-15;  verongelukt nabij Panama City Florida 26-01-1944 
  41-30501  24-04-1943  02-03-1944  B-25D-15;  naar Matersfield, CA. 
  42-65005  20-10-1943  30-04-1944  B-25G;  Columbus Mississipi
 102  42-65102  20-10-1943     B-25G;   
  42-65000   ??    B-25G;  
  42-65011     B-25G;  
  42-65037     B-25G;  
  42-65045     B-25G;
  42-65063     B-25G;
  42-65064     B-25G;
   ??     B-25G; 

  Bronnen:   [ B46 ] RNMFS , foto's 

Wie draagt bij aan ontbrekende informatie? Graag! Gebruik NedMil Contactformulier...

 

Inhoud werd voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)