.

Fabriek North American (Noorduyn)
Vliegtuig Texan   / Harvard
Type-aanduiding AT-6 (N.A) / AT-16 (Noorduyn)
Cat 3, 4, 5, 7 --  totaal 232 + 24 stuks
 


 

texan-at6-profile

Informatie:

Amerikaanse trainer in vele varianten van North American USA. Werd ontworpen in 1939. Een voorloper was de NA-16.  Noorduyn in Canada deed ook licentie bouw "als AT-16" en daar kwamen ook de voor Nederland bestemde kisten vandaan. Type werd ook gebruikt als "verkenner , voor verbindingen en zelfs als strafer". Meer dan 10000 ! gebouwd.  

Gegevens Noorduyn AT-16 Harvard mk.IIb:
 Pratt and Whitney Wasp R-1340 motor , 550 pk
 Lengte:  8,84 m  
 Spanwijdte:  13,80 m  
 Hoogte:  3,20 m  
 Leeggewicht: 1865 kg
 Maximum gewicht:  2530 kg  
 Maximale snelheid:  340 km/u  
 Vliegbereik: circa  1300 km
 2 bemanningsleden ( instructeur en leerling) 

Type informatie (door Wilko Jonker)

Ontwikkeling.
In 1935 bracht de General Aviation-fabriek, de voorloper van North American, een tweetal ontwerpen uit van "Dutch" Kindelberger en "Lee" Atwood. Eén ervan was de GA-16, een tweezits laagdekker, met vast onderstel, een toen nog gebruikelijke romp van linnen en een Wright Whirlwind R-975 stermotor van 400 Dit toestel, later NA-16 was de oervader van de bekende AT-6 Harvard/Texan. (Zie verder ook het verhaal over de North American NA-16). In juni 1937 werd opdracht gegeven voor de productie van 58 BC-1’s (NA-36), een wapentrainer. Deze had vele aanpassingen ondergaan ten opzichte van de NA-16, wel bleef de rompconstructie vrijwel ongewijzigd. Zo was een intrekbaar landingsgestel aanwezig, waardoor een ‘leading edge fairing” nodig was en de center-sectie van de vleugel met 30 cm toenam. De romp bleef ongewijzigd en de uiteindelijke motor was een Pratt & Whitney R-1340-47 Wasp van 550 pk.  Na het invliegen van het eerste toestel, volgde een aanpassing van het verticale staartgedeelte om de richtingstabiliteit te verbeteren. Het ronde roer werd vervangen door een meer rechte uitvoering.  

Harvard I  
De RAF bestelde in 1938 200 toestellen BC-1’s onder de aanduiding NA-49 (NA-16-1E).  Dit toestel werd door de RAF aangeduid als Harvard I, de eerste werd in oktober 1939 overgedragen.  

In 1938 gaf de U.S Navy opdracht voor een ST (“scout trainer”).  Men had de BC-1 hiervoor al getest en geëvalueerd.  In het najaar van 1938 werd een initiële opdracht gegeven voor 16 toestellen onder de aanduiding SNJ-1. Dit toestel was net als de BT-14 voorzien van een geheel metalen romp. Verder waren allerlei aanpassingen aan de vleugels en her roer doorgevoerd. De motor was een Pratt & Whitney R-1340-6 Wasp van 550 pk, die, in plaats van een tweebladige houten propeller, een tweebladige verstelbare metalen propeller aandreef.  

De USAAC zag nu de voordelen van dit toestel ten opzichte van de eigen trainers en bestelde drie toestellen  onder de aanduiding BC-2 (NA-54), volgens een nieuwe specificatie. Dit type had de geheel metalen romp, intrekbaar landingsgestel en een recht richtingsroer. De krachtbron was nu een Pratt & Whitney R12340-45 van 600 pk, die voorzien was van een driebladige, verstelbare propeller. De nieuwe motor vereiste aanpassing van de koeling en luchtinlaten. Uit de evaluatie bleek dat de driebladige propeller geen voordelen bood ten opzichte van de tweebladige propeller, zodat de toestellen alsnog met de tweebladige prop werden uitgerust. Uiteindelijk werd een vervolgopdracht gegeven voor 83 toestellen als BC-1A (NA-55-1).  

Frankrijk bestelde 230 toestellen onder de aanduiding NA-57. Deze waren voorzien van specifieke (metrische) instrumenten, en een Wright R-975-E3 van 420 pk. [ in feite waren ze gelijk aan de NA-23 ]. Alle toestellen werden afgeleverd, waarvan een vijftigtal in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers werden buitgemaakt en een aantal gebruikt!  

In 1939 werden door de USAAC 94 BC-1A (NA-59) besteld. Door een wijziging in de aanduidingen door de USAAC, werden deze als AT-6 aangeduid. Ze hadden meer rechte vleugeltips, de vleugel-luchtinlaat zat op een iets andere positie en ook de achterste rompschaal was nu van lichtmetaal. Verder werd het richtingsroer meer driehoekig. De toestellen hadden ook een grote DF-antenne onder de romp, de mogelijkheid voor het voeren van een vast .30 mitrailleur in de neus en een beweegbare mitrailleur in de achterste cockpit. De toestellen werden vooral gebruikt voor de training van luchtschutters.  

De RAF bestelde in voorjaar 1939 nog eens 30 stuks NA-16-1E (NA-61); deze waren vrijwel identiek aan de eerder bestelde toestellen.  

Harvard II.  
De Harvard Mk II was in principe gelijk aan de BC-1A. Deze was voorzien van Britse uitrusting, onder andere radio en instrumenten. Een ander opvallend kenmerk was het ontbreken van de vrij grote antenne die op de romp voor de canopy zat en ten behoeve van cockpitverwarming een verlengde uitlaatpijp met daarin een voorziening voor de verwarming. De motor was een Pratt & Whitney R-1340-53H1. De RAF bestelde er eind 1939 600 stuks van, die door North American als NA-66 werden aangeduid. Ten behoeve van de Canadese luchtmacht volgde kort daarna nog een opdracht voor nog eens 10 toestellen, terwijl de Fransen 450 toestellen bestelden, die aangeduid werden als NA-76. Deze waren uitgerust met Franse instrumenten en weer wel voorzienv an de antenne. In juli 1940 volgde nog een RAF-opdracht voor 125 stuks.  

Harvard IIA.  
De Harvard IIA was in feite identiek aan de AT-6C, maar dan uitgerust met Britse uitrusting. Meer dan 700 van deze toestellen gingen naar de RAF, aanduiding NA-88, onder Lend-Lease-voorwaarden. Deze toestellen hadden weer geen verlengde uitlaatpijp.  

Harvard IIB  
De Harvard IIB was gelijk aan de BC-1A/AT-6A en werd onder licentie en volgens RAF-specificaties gebouwd door Noorduijn te Canada. De AT-16 twas voorzien van een Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp. Het typische ketterned propeller geluid wordt verzoorzaakt door de schokgolven aan de proptips. In de cockpit zaten verschillen: zo was ook hier de bekende Amerikaanse “pistoolgreep” van de stuurkolom vervangen door de cirkelvormige greep van de RAF. De bedienings-handles in de cockpit waren ook aangepast. De achterste stoel zat vast (bij de AT-6 draaibaar vanwege een mogelijk mitrailleur bediening). Omdat bij de AT-16 de achterste cockpit geen mitrailleur had, was dit deel van de canopy aangepast (deze was van dezelfde vorm als op de BT-14 Yale was gemonteerd en dus dat de bekende canopy met acht spanten zoals op KLu Harvards aanwezig was). De AT-16 had aan stuurboordzijde ook ietwat andere motorbeplating want er zat geen mitrailleur voorziening. Verder was het mogelijk om een vaste mitrailleur in de stuurboord vleugel te monteren, tevens konden lichte bommen worden meegevoerd. De verwarmingsbuis naar de cockpit liep buiten-om. Het staartwiel van de AT-16 was diameter 26 cm en bij de Amerikaanse AT-6 groter namelijk 31 cm.

De eerste opdracht was voor 210 toestellen voor de Canadese Luchtmacht, gevolgd door een opdracht van regering van de VS voor 1500 toestellen voor de Canadese Luchtmacht onder Lend-Lease-voorwaarden. Deze toestellen werden om administratieve redenen aangeduid als AT-16.  Later volgde nog een soortgelijke opdracht voor 900 toestellen voor de RAF.  (Veel van deze kisten gingen na de Tweede Wereldoorlog dus bij Lend-Lease naar Europese landen o.a. Nederland; zie aparte artikelen).

 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic . 1972-1 . IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic Werkgroep 1975-3 jaargang 4, no 3 IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic B. Wenstedt 1992-4 . IPMS Nederland, over de Harvard canopies
Modelbouw in Plastic M .de Vreeze 2007-4 . IPMS Nederland, over o.a. de Revell 1/72 kit
Modelbouw in Plastic R. van Oosterzee 2007-5 . IPMS Nederland, over de Occidental 1/48 kit met wat historie
Harvard trainers naoorlogse militaire luchtvaart Nico Geldhof 1997-4 Luchtvaartkennis Afd. Luchtvaartkennis
KLu vliegtuigen Wim Schoenmaker en Thijs Postma 1987 . De Alk
T-6 Texan Larry Davis no.94 . Squadron signal, 1989

 

Websites:
IPMS NL Harvard Walkaround
Harvard KLU demoteam

 

FOTO GALERIJ:

  • harvard-mdv-arc8
  • na-harvard-5-mdv-author
  • na-harvard-9-mindef-author
  • na-harvard-hirs-author3
  • na-harvard-mdv-a2
  • na-harvard-mdv-a4
  • na-harvard-mdv-author
  • northam-harv-knil-hirs-a
  • northam-harvard-lvk-1
  • northam-harvard-lvk-2-van-drunick-auth
  • northam-harvard-lvk-3-van-drunick-auth
  • northam-harvard-lvk-4
  • northam-harvard-mdv-arc6
  • texan-at6-profile

Deze inhoud werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze en W. Jonker



Cat 3. LSK / KLu

LSK / KLU  kenmerken B1 t/m B200 , (B-144 t/m 150 nooit echt gevlogen want werden voor onderdelen gebruikt); gebruikt voor opleiding en ze deden dienst van 1946-1968. Alle in Nederlandse dienst geweest zijnde Harvards zijn bij Noorduijn te Canada gebouwd.

(bijdrage van Wilko Jonker)
Na de Tweede Wereldoorlog werden uit surplusvoorraden van de RAF maar liefst 150 Harvard IIB’s betrokken welke gebouwd waren door Noorduijn. De kisten arriveerden via zgn. Maintenance Units in Engeland vanaf augustus 1947. Registraties B-1 tot en met B-150 en aangekocht voor zo'n USD 5000 per kist. Een stuk of wat, registraties B-144 tot en met B-150 nooit gebruikt ( ten behoeve van onderdelen).

De kisten werden verdeeld over de KLu en MLD. Een zestal LSK Harvards gingen in 1947 naar  Nederlands-Indië voor gebruik bij het ML-KNIL. (maar 3 sloegen overboord van het ms Tjikampek transportschip tijdens een storm).

In 1947 werd gestart met de Voortgezette Vlieg Opleiding op Gilze-Rijen. Eind 1947 werden nog eens twintig Harvards van de SAAF (Zuid-Afrikaanse Luchtmacht) aangeschaft, deze werden ook gebruikt voor onderdelen. In 1949 volgden nog eens 50 stuks Noorduyn AT-16 Harvard IIb kisten, die registraties B-151 t/m B-200 kregen, afkomstig van het Canadese RCAF. Deze toestellen werden in dienst genomen, na een uitgebreide revisie bij Fokker.  

Additionele 50 stuks kwamen vanaf 1949 uit Canada via Fokker/ Aviolanda, waarbij een soort "vernieuwbouw" van surplus toestellen uit de oorlog werd uitgevoerd, dus geen echte licentiebouw. (Aviolanda verkocht ook aantal kisten aan Zwitserland en klein aantal naar de RijksLuchtvaartSchool en Israël).

De toestellen deden dienst bij de "Voortgezette Vliegopleiding" op Gilze-Rijen. Enkele toestellen deden ook dienst bij de Jachtvliegschool op Twente. In de loop van de 1955 werd de Harvard gemodificeerd en veel kisten kregen een radio compas achter de cockpit dat onder een glazen koepeltje achterop de romp zit.

In de loop van 1962 werden de toestellen buiten dienst gesteld. De vliegopleiding werd vanaf die tijd gedaan in samenwerking met de Belgische Luchtmacht. Wel werden nog enkele toestellen gebruikt op een aantal vliegbases bij de Basisvluchten als verbindingsvliegtuigen.  

Bij de Marine Luchtvaart Dienst waren ook Harvards in gebruik. Zes toestellen waren in dienst bij het zogenaamde "vliegkampschepen detachement" op Valkenburg. Later werden nog toestellen overgenomen van de Koninklijke Luchtmacht. In maart 1971 werd de laatste kist buiten dienst gesteld.  

 

 


 

na-harvard-5-mdv-author

Harvard in Identification Yellow en oranje details. De Nederlandse Harvards hadden de iets langere kap die wat schuiner afliep. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

na-harvard-mdv-author                                         
Foto: M.de Vreeze (used with permission)

na-harvard-9-mindef-author

KLu Harvard met camouflage schema, ook met de iets langere kap die wat schuiner afliep.  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

na-harvard-mdv-a2

Dezelfde kist: de kleuren zijn wat moeilijker te zien. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

northam-harvard-mdv-arc6

Foto:  Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

northam harvard lvk 1

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

northam harvard lvk 4

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

northam harvard lvk 2 van drunick auth

Foto: dhr. van Drunick via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

northam harvard lvk 3 van drunick auth

Foto: dhr.  van Drunick via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)


Foto Selectie van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

<

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens North American / Noorduyn AT-16 Harvard:
Registratie Engelse Registratie US. Fiscal Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
B-1 FT240 43-12981 14A-1280 sept 1946 jan 1962 Instructie-doeleinden uit dienst 1962
B-2 FT238 43-12979 14A-1278     Buiten dienst 1961 na ongeval
B-3 FT293 43-13034 14A-1333     Buiten dienst 1964
B-4 FT317 43-13058 14A-1357   juni 1951 Instructie-doeleinden 1951
B-5 FT151 43-12892 14A-1191     Buiten dienst 1959
B-6 FS754 43-12595 14A-894     Onderdelen naar B-3 medio 1948
B-7 FS737 43-12578 14A-877     Instructie-doeleinden 1959
B-8 FS896 43-12737 14A-1036     Gesloopt 1964
B-9 FE888 42-12375 14-622     Gesloopt 1966
B-10 FT178 43-12919 14A-1218     Instructie-doeleinden 1949
B-11 FT280 43-13021 14A-1320   12-08-1958 Afgeschreven
B-12 FT459 43-13200 14A-1499     Buiten dienst 1963
B-14 FS831 43-12672 14A-971     Buiten dienst 1962
B-15 FT325 43-13066 14A-1365     naar PH-NIF, B-15. Buiten dienst 1964
B-16 FT328 43-13069 14A-1368     naar PH-NIZ, B-16. Buiten dienst 1964
B-17 FS740 43-12581 14A-880     Instructie-doeleinden 1959
B-18 FT362 43-13103 14A-1402     Instructie-doeleinden 1948
B-19 FT323 43-13064 14A-1363     naar PH-SKK,later naar Engeland als G-AZSC
B-20 FT142 43-12883 14A-1182     naar Belgie
B-21 FT456 43-13197 14 A- 1496     Buiten dienst 1962
B-22 FT256 43-12997 14A-1296   31-03-1950 Buiten dienst 1950
B-23 FT452 43-13193 14A-1492     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-24 FS716 43-12557 14A-857     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1959
B-25 FS830 43-12671 14A-970 1946 16-11-1961 Afgeschreven
B-26 FT234 43-12975 14A-1274 1947   Buiten dienst 1962
B-27 FT231 43-12972 14A-1271     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-28 FT161 43-12902 14A-1201   01-07-1958 Afgeschreven
B-29 FT408 43-13149 14A-1448   16-11-1961 Afgeschreven
B-30 FT400 43-13141 14A-1440     "665" Instructie-doeleinden 1961
B-31 FE758 42-955 14-492     Instructie-doeleinden 1949
B-32 FS851 43-12692 14A-991     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-33 FS908 43-12749 14A-1048     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-34 FT420 43-13161 14A-1460     Instructie-doeleinden 1951
B-35 FT340 43-13081 14A-1380     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-36 FT134 43-12875 14A-1174     Afgeschreven 1948
B-37 FT410 43-13151 14A-1450     naar Belgie
B-38 FT425 43-13166 14A-1465   20-12-1957 Afgeschreven Zaltbommel
B-39 FT437 43-13178 14A-1477   12-07-1949 Buiten dienst 1949 Gilze
B-40 FT177 43-12918 14A-1217     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-41 FS915 43-12756 14A-1055     Sold in USA 1968
B-42 FE750 42-947 14-484     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-43 FE787 42-12274 14-521     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-44 FT212 43-12943 14A-125 2     Instructie-doeleinden 1962
B-45 FT229 43-12970 14A-1269     naar PH-SKM,G-AZKI
B-46 FT345 43-13086 14A-1385     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-47 FT430 43-13171 14A-1470     naar Belgie
B-48 FS912 43-12753 14A-1052     Instructie-doeleinden 1959
B-49 FT222 43-1296 3 14A-1252     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-50 FT308 43-13039 14A-1338     Buiten dienst 1966
B-51 FT448 43-13189 14A-1488     Buiten dienst 1956
B-52 FS824 43-12665 14A-964     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-53 FE332 42-529 14-066     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-54 FT384 43-1312 5 14A-142 4     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-55 FT385 43-13126 14A-1425     Instructie-doeleinden 1951
B-56 FT176 43-12917 14A-1216     Naar MLD als 043, PH-KMA
B-57 FT220 43-12961 14A-1260     Naar MLD als 044, Afgeschreven 3.3.1966
B-58 FT286 43-13027 14A-1326     naar Belgie
B-59 FT144 43-12888 14A-1187     naar MLD, naar KLu. Buiten dienst 1966; als XS249 ; PH-KLU
B-60 FT357 43-13098 14A-1397   16-10-1950 Naar MLD; Afgeschreven 1950
B-61 FT233 43-12974 14A-1273     naar MLD as 12-3, PH-NGR.PH-NIE
B-62 FT326 43-13067 14A-1366   16-05-1951 naar MLD, naar KLu, naar MLD. Buiten dienst 1951
B-63 FT316 43-13057 14A-1356     naar MLD as 12-1, naar KLu. Instructie-doeleinden 1951
B-64 FE907 42-12394 14-641     naar MLD. naar PH-FAR (parts of B-5); later PH-LSK historische vlucht KLu
B-65 FT160 43-12901 14A-1200     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-66 FT382 43-13123 14A-1422     Verkocht naar USA medio 1968
B-67 FT422 43-13163 14A-1462     Instructie-doeleinden 1966
B-68 FT217 43-12958 14A-1257     Instructie-doeleinden 1949
B-69 FT223 43-12904 14A-1263     later naar sloperij Huis ter Heide maar toch bewaard Overloon; in restauratie zaandam-Hemweg
B-70 FT368 43-13109 14A-1408     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-71 FT404 . 43-13145 14A-1444     Instructie-doeleinden 1966. Bewaard als PH-MLM, historische vlucht KLu
B-72 FS778 43-12619 14A-918     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1966
B-73 FT228 43-12969 14A-1268     Bewaard en naar KLM te Schiphol; opgeslagen; in restauratie, ( voor Aviodrome)
B-74 FT248 43-12989 14A-1288   16-11-1961 Afgeschreven 16. 11.61
B-75 FT447 43-13188 14A-1487     Buiten dienst 1962
B-76 FS882 43-12723 14A-1022     Buiten dienst 1959
B-77 FS839 43-12680 14A-979     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-78 FT304 43-1304 5 14A-134 4     Afgeschreven
B-79 FT145 43-12886 14A-1185   01-04-1949 Afgeschreven
B-80 FT349 43-13090 14A-1389   29-09-1960 Afgeschreven
B-81 FS726 43-12567 14A-866     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-82 FT148 43-12889 14A-1191     Instructie-doeleinden 1962
B-83 FT406 43-13147 14A-1446     Instructie-doeleinden 1962
B-84 FT454 43-13195 14A-1494     naar MLD 098, OO-DAF
B-85 FT458 43-13199 14A-1498     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-86 FT242 43-12983 14A-1282   10-04-1948 Afgeschreven
B-87 FT249 43-12990 14A-1289     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-88 FS910 43-12751 14A-1050     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-89 FS885 43-12726 14A-1025     naar Belgie
B-90 FT136 43-12877 14A-1176     Preserved 1958
B-91 FT225 43-12956 14A-1255     Buiten dienst 1963
B-92 FS774 43-12615 14A-914     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-93 FS919 43-12760 14A-1059   06-06-1956 Afgeschreven
B-94 FT159 43-12900 14A-1199     Instructie-doeleinden 1962
B-95 FS733 43-12574 14A-873     Buiten dienst 1959
B-96 FS724 43-12565 14A-864   16-10-1951 Afgeschreven
B-97 FT230 43-12971 14A-1270     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1956
B-98 FT391 43-13132 14A-1431     naar PH-HON, G-AZBN
B-99 FT247 43-12988 14A-1287     naar Belgie
B-100 FT347 43-13088 14A-1 387   11-07-1951 Instructie-doeleinden
B-101 FT407 43-13148 14A-1447   25-02-1961 naar MLD; vloog ook op Curacao. Afgeschreven
B-102 FS765 43-12606 14A-905   07-05-1952 Afgeschreven Birdaard
B-103 FT419 43-13160 14A-1459     Gebruikt voor instructie-doeleinden medio1962 ; Later naar MLM als UT-6 '099/K'
B-104 FS728 43-12569 14A-868     naar Belgie , later PH-SKL,G-BAFM en HB-RCP
B-105 FT200 43 12951 14A-1250     Verkocht 1966
B-106 FS719 43-12560 14A-858     Instructie-doeleinden 1951
B-107 FS893 43-12734 14A-1033     Instructie-doeleinden 1951
B-108 FT320 43-13061 14A-1360     Buiten dienst 1963
B-109 FS749 43-12590 14A-889     Instructie-doeleinden 1951
B-110 FT167 43-12908 14A-1207     Gebruikt voor brandweer-oefeningen meido1960
B-111 FS775 43-12616 14A-915     Buiten dienst 1964
B-112 FS817 43-12658 14A-957     Gebruikt voor brandweer-oefeningen medio1960
B-113 FS723 43-12564 14A-863   16-11-1961 Afgeschreven
B-114 FT244 43-12925 14A-1 274   27-06-1957 AfgeschrevenEindhoven
B-115 FT211 43-12952 14A-1251     Buiten dienst 1964
B-116 FS727 43-12568 14A-867     Buiten dienst 1964
B-117 FS717 43-12558 14A-857     Buiten dienst 1961
B-118 FT427 43-13168 14A-1467     Naar PH-TOO; later PH-IIB
B-119 FS731 43-12572 14A-871     Buiten dienst 1962
B-120 FS820 43-12661 14A-960   25-10-1957 Afgeschreven Gilze
B-121 FS909 43-12750 14A-1049   01-04-1963 Afgeschreven Twente
B-122 FT314 43-13045 14A-1344     Buiten dienst 1963
B-123 FT279 43-13020 14A-1319     Buiten dienst 1962
B-124 FT219 43-12960 14A-1259   01-03-1964 Afgeschreven
B-125 FS833 43-12674 14A-973     Buiten dienst 1966
B-126 FT146 43-12887 14A-1186   27-07-1956 Afgeschreven
B-127 FT171 43-12912 14A-1211     Instructie-doeleinden 1951
B-128 FT730 43-12571 14A-870     naar Belgie
B-129 FT312 43-1305 3 14A-135 2   16-10-1951 Afgeschreven Oosterhout
B-13 FS751 43-12592 14A-891     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-130 FH108 42-12495 14-742     Buiten dienst 1959
B-131 FT381 43-13112 14A-1411     naar Belgie
B-132 FT216 43-12957 14A-1256     Buiten dienst 1964
B-133 FT311 43-1305 2 14A-135 1     Buiten dienst 1963
B-134 FS777 43-12681 14A-917   jul 1960 naar MLD
B-135 FS880 43-12721 14A-1020   1968 uit dienst 1968; werd later PH-BKT
B-136 FS913 43-12754 14A-1053     naar MLD. Preserved
B-137 FS771 43-12612 14A-911     Afgeschreven 16. 11.61
B-138 FS897 43-12720 14A-1019     Buiten dienst 1960
B-139 FT390 43-13131 14A-1430     naar Belgie
B-140 FS743 43-12854 14A-1153     Afgeschreven 9.61
B-141 FT306 43-13037 14A-1336     Buiten dienst 1962
B-142 FT455 43-13196 14A-1495     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-143 FT417 43-13160 14A-1459 nov 1948 feb 1960 Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-144* FT261 43-13002 14A-1301 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm)
B-145* FT268 43-13008 14A-1307 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm)
B-146* FT294 43-13035 14A-1334 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek; waarschijnlijk aldaar B-416 ? en gebruikt ML-KNIL
B-147* FT365 43-13106 14A-1405 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek; waarschijnlijk aldaar B-417 ? en gebruikt ML-KNIL
B-148* FT366 43-13107 14A-1406 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek en aldaar zeker de B-418 en gebruikt ML-KNIL
B-149* FE395 42-592 14A-129 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd ??, gebruikt voor onderdelen ?
B-150* FS904 43-12745 14A-1044 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm)
B-151 FE521 42-718 14-255 feb 1949 1960 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial; Tijdelijk PH-NIA. Buiten dienst 1960
B-152 FE505 42-702 14-239 feb 1949 01-03-1961 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven
B-153 FE745 42-942 14-479 1949 1962 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962
B-154 FE519 42-716 ?? 14-253 ??   16-09-1954 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven
B-155 FE947 42-12434 14-681   1961 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Naar MLD. Vloog ook op Curacao. Buiten dienst 1961
B-156 FE517 42-714 14-251     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963
B-157 FE980 42-12467 14-714     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden1965
B-158 FE153 42-12540 14-787     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Later PH-PPS, PH- HTC. Naar Engeland als G-BBHK
B-159 FE951 42-12438 14-685     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Buiten dienst 1964
B-160 FT289 43-13030 14A-1329     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966
B-161 FS857 ? 43-12698 14A-997   23-06-1952 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven
B-162 FE933 42-12420 14-667     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966
B-163 FE930 42-12417 14-664     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962 en naar Engeland, Windsor
B-164 FE821 42-12308 14-555     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Naar MLD 099. Buiten dienst 11.1968 ; later in museum Sinsheim beland als "FT454" ?
B-165 PH130 42-12617 14-764     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. A-50 Instructie-doeleinden 1966. Later naar NLC Hoofddorp met fake Amerikaanse kleuren
B-166 FE976 42-12463 14-710     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963
B-167 FE982 42-12469 14-716   27-10-1960 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven
B-168 FE984 42-12471 14-718     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 en naar Engeland, Duxford
B-169 FH150 42-12537 14-784     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966
B-170 FE977 42-12464 14-711     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1961
B-171 FE931 42-12418 14-665   12-10-1961 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven.
B-172 FE129 42-12516 14-763   04-06-1959 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven.
B-173 FH119 42-12506 14-753     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Gebruikt voor brandweeroefeningen 1964
B-174 FE986 42-12473 14-720     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard 1966
B-175 FH131 42-12518 14-765     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en naar MLM (alleen airframe)
B-176 FE985 42-12472 14-719     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NID. Bewaard; opgeslagen; in restauratie in Anna Paulowna
B-177 FE999 42-12486 14-733     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard, Woensdrecht
B-178 FH105 42-12492 14-739     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Verkocht 1968, industrieweg Maasbracht
B-179 FS667 43-12508 14A-807     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962
B-180 FH133 42-12520 14-767     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-181 FE809 42-12296 14-543     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard SKLHV Gilze
B-182 FS668 43-12509 14A-808     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en MLM als (pseudo-) Fokker D-XXI '141'
B-183 FE998 42-12485 14-732   25-08-1964 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven
B-184 FS960 43-12801 14A-1100     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en in opslag SKLHV te Gilze-Rijen
B-185 FH139 42-12526 M-773     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard
B-186 FE996 42-12483 14-730     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NIC. Buiten dienst 1964
B-187 FE990 42-12477 14-724   19-08-1959 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NIB. Afgeschreven
B-188 FH106 42-12493 14-740     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963
B-189 FS874 43-12715 14A-1014     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956
B-190 FH159 42-12546 14-793     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1962
B-191 FH126 42-12513 14-760     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956
B-192 FE994 42-12481 14-728     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1964
B-193 FH136 42-12523 14-770   okt 1966 Harvard AT-16DN; Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard te Westerschouwen, in Duinrand recreatiepark
B-194 FS661 43-12502 14A-801     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Verkocht 1968
B-195 FE307 42-504 14-041     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Buiten dienst 1959
B-196 FE919 42-12406 14-653   05-10-1960 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven
B-197 FE797 42-12284 14-531     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966
B-198 FH117 42-12504 14-751     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956
B-199 FE876 42-12363 14-610     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1963
B-200 FE942 42-12429 14-676 dec 1949 21-05-1957 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven Gilze

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1997-4 ,

Opmerkingen: 

Er werden ook nog 21 Zuid-Afrikaanse SAAF T-6 Texans in onderdelen geleverd; deze onderdelen werden indien nodig gebruikt bij vervanging/onderhoud;

De B-177 is ook gezien later met de regi "B-77" in Woensdrecht

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



.

Cat 4.   MLD

circa 10 stuks;
Er werden diverse Harvards vanuit de LSK geleend aan  de Koninklijke Marine, die weer terug gingen naar de LSK / KLu. Verder vier kisten met de nieuwe MLD registratie vanaf 1959.

Kijk ook bij de KLu informatie....

na-harvard-mdv-a4

Harvard B-101 die door de KLu werd uitgeleend aan de MLD, hier te zien op Hato, Curacao  (op de achtergrond Avengers).  
Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission) (zelf heb ik vaak langs het hek hier gestaan...)


Selectie foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens North American AT-16/UT-6 Harvard bij de Marine LuchtvaartDienst:
Registratie Engelse Registratie US-Fiscal Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
L-1 / 12-1
FT316 43-13057 14a-1356 17-10-1946 08-04-1949 Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-63, LSK
L-2 / 12-2
FT326 43-13067 14a-1366 06-09-1946 23-07-1948 Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-62, LSK.
L-3 / 12-3
FT233 43-12974 14a-1273 29-08-1946 15-09-1948 Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-61, LSK.
L-4 / 12-4
FT456 43-13098 14a-1496 13-09-1946 03-02-1949 Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-60, LSK
L-5 / 12-5
FT144 43-12888 14a-1184 27-08-1946 14-04-1949 Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-59, LSK.
L-6 / 12-6
FE907 42-12394 14-641 27-08-1946 14-09-1949 Gebouwd bij Noorduyn Aviation (Canada). Werd B-64, LSK.
043 FT176 43-12917 14a-1216 28-01-1965 31-03-1971 Overgenomen van Klu, ex-B-56. Vloog vanaf De Kooy. Verkocht, werd PH-KMA
044 FT220 43-12961 14a-1260 28-01-1965 03-03-1966 Overgenomen van Klu, ex-B-57. Vloog vanaf De Kooy. Afgeschreven medio 1966
098 FT454 43-13195 14a-1494 30-03-1966 04-02-1970 Overgenomen van Klu, ex-B-84. Vloog vanaf De Kooy. Verkocht, werd OO-DAF
099 FE821 42-12308 14-555 30-03-1966 07-11-1968 Overgenomen van Klu, ex-B-164. Vloog vanaf De Kooy. Ongeval november 1968, afgeschreven begin 1969 en gesloopt

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B16] MLD.70 

Opmerking: de B-101 en B-155 vlogen ook bij MLD no.1 squadron op Hato Curacao maar met hun LSK registratie

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Cat 5. ML-KNIL

Harvards waren nodig na het eind van de Tweede Wereldoorlog voor training in Indië als vervanging van de Wackett. Zes toestellen van de LSK  werden maart 1947 verscheept, maar drie sloegen er helaas overboord tijdens zeetransport door ruw weer en maar 3 kwamen aan op Java.  

In 1948 kwamen er toch nog 38 additionele AT-16 toestellen per schip in Indië aan. Deze waren afkomstig van Noorduyn uit Canada, die aldaar waren aangekocht (40 stuks, maar 2 werden beschadigd). De kisten werden gemonteerd op Kalidjati en vanaf augustus 1948 waren ze in gebruik voor training.  Zo waren dus een veertigtal Harvards (met een aantal ex-LSK kisten) op Java beschikbaar.

Na de overdracht van Indonesië in 1949 de resterende kisten zo rond mei 1950 naar de AURI (de nieuwe Indonesische Luchtmacht). 


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

In Indie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Noorduyn AT-16 Harvards van de Jachtvliegeropleiding ML-KNIL in Nederlands-Indië. Op Kali Djati was de Centrale Vliegschool van de ML-KNIL gevestigd. Dit zijn in Canada in licensie gebouwde North American AT-6 Texans. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens ML-KNIL ( Noorduyn AT-16):
Registratienummer constructienummer RAF regi Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
B-401 14-589 FE855 augustus 1948 mei 1950 AT-16 geleverd door Noorduyn; later overgedragen naar de AURI
B-402 14-604 FE870 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-403 14-789 FH155 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-404 14-818 FS678 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI          
B-405 14-1001 FS861 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-406 14-1005 FS865 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-407 14-1009 FS869 augustus 1948 25-04-1950 ongeval door vliegen tegen berg          
B-408 14-1017 FS877 augustus 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-409 14-1103 FS963 augustus 1948 16-02-1950 lesongeval en gecrashed          
B-410 14-1110 FS970 september 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-411 14-1114   september 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-412 14-1115 FS975 september 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-413 14-1116   september 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-414 14-1117 FS977 oktober 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-415 14-1305 FT265 oktober 1948 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-416  ?   begin 1949 mei 1950 LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek; later monument           
B-417  ?   begin 1949 mei 1950 LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek           
B-418 14-1406 FT366 begin 1949 mei 1950 LSK toestel, verscheept maart 1947 naar Indie aan boord Tjikampek           
B-419 14-?019 FE285 begin 1949 mei 1950 later overgedragen naar de AURI;  later naar museum Bukittinggi op West Sumatra          
B-420 14-?043 FE309 medio 1949 31-01-1950 ongeval bij Bogor Semplak          
B-421 14-144 FE410 medio 1949 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-422 14-146 FE412 medio 1949 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-423 14-187   medio 1949 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-424 14-547 FE813 begin 1950 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-425 14-598 FE864 begin 1950 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-426 14-607 FE873 begin 1950 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-427 14-657 FE923 begin 1950 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-428 14-659 FE925 begin 1950 mei 1950 later overgedragen naar de AURI           
B-429                    
B-430                    
B-431                    
B-432                    
B-433                    
B-434                    
B-435                    
B-436                    
B-437                    
B-438                    
B-439
         
B-440
         

   Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. [B15] Luchtv.Indie

 Meer info welkom! Gebruik het NedMil contactformulier....

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

 Cat 7. USA Operaties Jackson

Geleend USAAC , Vlogen bij de opleidingsschool in de Verenigde Staten (Tweede Wereldoorlog);

Vanwege de Japanse oorlogsdreiging werd begin 1942 besloten de vliegschool op Java te verplaatsen. Dit werd de Netherlands Military Flying School (RNMFS) in Jackson, Mississippi USA. Er werd ook gebruikt gemaakt van andere velden voor opleiding in de USA, zoals de basisopleiding op Sherman Field bij Fort Leavenworth in Kansas vanaf mei 1942. Er werden ongeveer 25 Texans geleend van de USAAC en daar gebruikt voor de opleiding van Nederlandse vliegers.  Ze vlogen dus met Amerikaanse kenmerken.

 

Registratiegegevens Flying school Jackson: AT-6 Texan
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
??       25 Amerikaanse leenkisten met Amerikaanse regi's:
o.a. no J399, J360, J643
Metaalkleurig

  Bronnen o.a... foto's

wie heeft meer info? Graag, gebruik het NedMil Contactformulier...

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Harvard / Texan

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
CMK (resin);
Hobbymaster (resin);
Academy + Wolfpack conversion;
Hobbyboss;
Heller/ Encore/ Revell/ Lodela/ Chematic (aanpassingen);
Tasman;
Amodel/SNJ;
Airfix;
Hawk/Testors
Revell-Monogram / Italeri/ Heller;
Modelcraft (ex Occidental);
Heller
 
Kitty Hawk***
Combat models (vacu) / RCM (vacu);
HTC (vac)@

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

 

BOXART

  • airfix-harvard-72-2
  • airfix-harvard-72-old
  • airfix-harvard-72
  • cmr-harvard-72
  • heller-texan-48
  • heller-texan-72-2
  • heller-texan-72
  • hobbymaster-harvard-72
  • italeri-texan-48
  • kitty-hawk-harvard-32
  • lodela-texan-72
  • occidental-texan-48
  • revell-heller-texan-72

..

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) AT-6 blank metaal blank metaal Amerikaanse schema USA overall; Jackson flying school
(b) . < K80 > Dark green

< K120 > Dark earth

Yellow (onderzijde) Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm;
RAF finflash!
RAF regi groot op romp
"RAF camouflage schema"
(c) . < K60 > Identification yellow < K60 > Identification yellow Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm;
RAF regi nummers en met nederlandse vlag op kielvlak
lesvliegtuig schema
(d) . < K61 > Identification yellow < K61 > Identification yellow "B"regi van 48 cm hoog;
met nederlandse vlag op kielvlak;
later vanaf circa 1960 4 rozetten en wel romp rozetten diameter 60 cm, vleugel 90 cm;
latere lesvliegtuig schema iets bruiner geel;
later vaak <140> rood-oranje vlakken van 120 cm breed;
(e) latere camo schema < K80 > Dark green

< K12 > Extra Dark sea grey

< K110 >PRU Blue* - *maak het PRU blue behoorlijk lichter van kleur

.

Extra modelbouw info:

De Noorduyn AT-16 Harvards verschillen iets in details van de Amerikaanse NA Texan AT-6.  Zie de INFO pagina meer meer details....
*** De Noorduijn cockpitkap had meestal "8 stijlen" met een vloeiende overgang aan de achterkant van de kap. (4 mm langer op 1/72).  Voor de 1/32 kit van Kitty Hawk heeft Alley Cat een cockpit conversie setje.


Verder geen hoofd-wieldeuren en geen antenne mast. Veelal was een crashbar aangebracht binnen in de cockpit.
Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm;  
Rozetten: later vanaf circa 1960 4 stuks en wel romp rozetten diameter 60 cm, vleugel 90 cm;  
Propellers eerste geheel metaal kleur, later zwarte achterkant (tegen vlieger verblinding).
Propeller tips: geel voor 1967, later wit-oranje/rood-wit na 1967.
De uitlaat is vaak de lange variant.


IPMS NEDERLAND WERKGROEP TEKENINGEN:

ipms 16 harvard

 

ipms 17 harvard

     LET OP: de AT-16 heeft dus een "lange kap" met "8 stijlen"

ipms 19 harvard

 

ipms 20 harvard

 TEKENINGEN IPMS NEDERLAND WERKGROEP


Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Manual uit 1944 van de Amerikaanse AT-6 / SNJ-  . Deze kan dus afwijken van de latere operationele KLu AT-16 Harvard kist. Het meeste is wel hetzelfde maar de bedienings-handles volgens Canadese / Engelse regels van de AT-16 kunnen afwijken. Zie de INFO pagina meer meer details....

Collectie M. de Vreeze (used with permission)

  • T-6-mdv-1
  • T-6-mdv-10
  • T-6-mdv-11
  • T-6-mdv-2
  • T-6-mdv-3
  • T-6-mdv-4
  • T-6-mdv-5
  • T-6-mdv-6
  • T-6-mdv-7
  • T-6-mdv-8
  • T-6-mdv-9

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)