Cat 3. LSK / KLu

LSK / KLU  kenmerken B1 t/m B200 , (B-144 t/m 150 nooit echt gevlogen want werden voor onderdelen gebruikt); gebruikt voor opleiding en ze deden dienst van 1946-1968. Alle in Nederlandse dienst geweest zijnde Harvards zijn bij Noorduijn te Canada gebouwd.

(bijdrage van Wilko Jonker)
Na de Tweede Wereldoorlog werden uit surplusvoorraden van de RAF maar liefst 150 Harvard IIB’s betrokken welke gebouwd waren door Noorduijn. De kisten arriveerden via zgn. Maintenance Units in Engeland vanaf augustus 1947. Registraties B-1 tot en met B-150 en aangekocht voor zo'n USD 5000 per kist. Een stuk of wat, registraties B-144 tot en met B-150 nooit gebruikt ( ten behoeve van onderdelen).

De kisten werden verdeeld over de KLu en MLD. Een zestal LSK Harvards gingen in 1947 naar  Nederlands-Indië voor gebruik bij het ML-KNIL. (maar 3 sloegen overboord van het ms Tjikampek transportschip tijdens een storm).

In 1947 werd gestart met de Voortgezette Vlieg Opleiding op Gilze-Rijen. Eind 1947 werden nog eens twintig Harvards van de SAAF (Zuid-Afrikaanse Luchtmacht) aangeschaft, deze werden ook gebruikt voor onderdelen. In 1949 volgden nog eens 50 stuks Noorduyn AT-16 Harvard IIb kisten, die registraties B-151 t/m B-200 kregen, afkomstig van het Canadese RCAF. Deze toestellen werden in dienst genomen, na een uitgebreide revisie bij Fokker.  

Additionele 50 stuks kwamen vanaf 1949 uit Canada via Fokker/ Aviolanda, waarbij een soort "vernieuwbouw" van surplus toestellen uit de oorlog werd uitgevoerd, dus geen echte licentiebouw. (Aviolanda verkocht ook aantal kisten aan Zwitserland en klein aantal naar de RijksLuchtvaartSchool en Israël).

De toestellen deden dienst bij de "Voortgezette Vliegopleiding" op Gilze-Rijen. Enkele toestellen deden ook dienst bij de Jachtvliegschool op Twente. In de loop van de 1955 werd de Harvard gemodificeerd en veel kisten kregen een radio compas achter de cockpit dat onder een glazen koepeltje achterop de romp zit.

In de loop van 1962 werden de toestellen buiten dienst gesteld. De vliegopleiding werd vanaf die tijd gedaan in samenwerking met de Belgische Luchtmacht. Wel werden nog enkele toestellen gebruikt op een aantal vliegbases bij de Basisvluchten als verbindingsvliegtuigen.  

Bij de Marine Luchtvaart Dienst waren ook Harvards in gebruik. Zes toestellen waren in dienst bij het zogenaamde "vliegkampschepen detachement" op Valkenburg. Later werden nog toestellen overgenomen van de Koninklijke Luchtmacht. In maart 1971 werd de laatste kist buiten dienst gesteld.  

 

 


 

na-harvard-5-mdv-author

Harvard in Identification Yellow en oranje details. De Nederlandse Harvards hadden de iets langere kap die wat schuiner afliep. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

na-harvard-mdv-author                                         
Foto: M.de Vreeze (used with permission)

na-harvard-9-mindef-author

KLu Harvard met camouflage schema, ook met de iets langere kap die wat schuiner afliep.  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

na-harvard-mdv-a2

Dezelfde kist: de kleuren zijn wat moeilijker te zien. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

northam-harvard-mdv-arc6

Foto:  Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

northam harvard lvk 1

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

northam harvard lvk 4

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

northam harvard lvk 2 van drunick auth

Foto: dhr. van Drunick via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

northam harvard lvk 3 van drunick auth

Foto: dhr.  van Drunick via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)


Foto Selectie van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

<

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens North American / Noorduyn AT-16 Harvard:
Registratie Engelse Registratie US. Fiscal Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
B-1 FT240 43-12981 14A-1280 sept 1946 jan 1962 Instructie-doeleinden uit dienst 1962
B-2 FT238 43-12979 14A-1278     Buiten dienst 1961 na ongeval
B-3 FT293 43-13034 14A-1333     Buiten dienst 1964
B-4 FT317 43-13058 14A-1357   juni 1951 Instructie-doeleinden 1951
B-5 FT151 43-12892 14A-1191     Buiten dienst 1959
B-6 FS754 43-12595 14A-894     Onderdelen naar B-3 medio 1948
B-7 FS737 43-12578 14A-877     Instructie-doeleinden 1959
B-8 FS896 43-12737 14A-1036     Gesloopt 1964
B-9 FE888 42-12375 14-622     Gesloopt 1966
B-10 FT178 43-12919 14A-1218     Instructie-doeleinden 1949
B-11 FT280 43-13021 14A-1320   12-08-1958 Afgeschreven
B-12 FT459 43-13200 14A-1499     Buiten dienst 1963
B-14 FS831 43-12672 14A-971     Buiten dienst 1962
B-15 FT325 43-13066 14A-1365     naar PH-NIF, B-15. Buiten dienst 1964
B-16 FT328 43-13069 14A-1368     naar PH-NIZ, B-16. Buiten dienst 1964
B-17 FS740 43-12581 14A-880     Instructie-doeleinden 1959
B-18 FT362 43-13103 14A-1402     Instructie-doeleinden 1948
B-19 FT323 43-13064 14A-1363     naar PH-SKK,later naar Engeland als G-AZSC
B-20 FT142 43-12883 14A-1182     naar Belgie
B-21 FT456 43-13197 14 A- 1496     Buiten dienst 1962
B-22 FT256 43-12997 14A-1296   31-03-1950 Buiten dienst 1950
B-23 FT452 43-13193 14A-1492     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-24 FS716 43-12557 14A-857     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1959
B-25 FS830 43-12671 14A-970 1946 16-11-1961 Afgeschreven
B-26 FT234 43-12975 14A-1274 1947   Buiten dienst 1962
B-27 FT231 43-12972 14A-1271     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-28 FT161 43-12902 14A-1201   01-07-1958 Afgeschreven
B-29 FT408 43-13149 14A-1448   16-11-1961 Afgeschreven
B-30 FT400 43-13141 14A-1440     "665" Instructie-doeleinden 1961
B-31 FE758 42-955 14-492     Instructie-doeleinden 1949
B-32 FS851 43-12692 14A-991     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-33 FS908 43-12749 14A-1048     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-34 FT420 43-13161 14A-1460     Instructie-doeleinden 1951
B-35 FT340 43-13081 14A-1380     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-36 FT134 43-12875 14A-1174     Afgeschreven 1948
B-37 FT410 43-13151 14A-1450     naar Belgie
B-38 FT425 43-13166 14A-1465   20-12-1957 Afgeschreven Zaltbommel
B-39 FT437 43-13178 14A-1477   12-07-1949 Buiten dienst 1949 Gilze
B-40 FT177 43-12918 14A-1217     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-41 FS915 43-12756 14A-1055     Sold in USA 1968
B-42 FE750 42-947 14-484     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-43 FE787 42-12274 14-521     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-44 FT212 43-12943 14A-125 2     Instructie-doeleinden 1962
B-45 FT229 43-12970 14A-1269     naar PH-SKM,G-AZKI
B-46 FT345 43-13086 14A-1385     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-47 FT430 43-13171 14A-1470     naar Belgie
B-48 FS912 43-12753 14A-1052     Instructie-doeleinden 1959
B-49 FT222 43-1296 3 14A-1252     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-50 FT308 43-13039 14A-1338     Buiten dienst 1966
B-51 FT448 43-13189 14A-1488     Buiten dienst 1956
B-52 FS824 43-12665 14A-964     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-53 FE332 42-529 14-066     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-54 FT384 43-1312 5 14A-142 4     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-55 FT385 43-13126 14A-1425     Instructie-doeleinden 1951
B-56 FT176 43-12917 14A-1216     Naar MLD als 043, PH-KMA
B-57 FT220 43-12961 14A-1260     Naar MLD als 044, Afgeschreven 3.3.1966
B-58 FT286 43-13027 14A-1326     naar Belgie
B-59 FT144 43-12888 14A-1187     naar MLD, naar KLu. Buiten dienst 1966; als XS249 ; PH-KLU
B-60 FT357 43-13098 14A-1397   16-10-1950 Naar MLD; Afgeschreven 1950
B-61 FT233 43-12974 14A-1273     naar MLD as 12-3, PH-NGR.PH-NIE
B-62 FT326 43-13067 14A-1366   16-05-1951 naar MLD, naar KLu, naar MLD. Buiten dienst 1951
B-63 FT316 43-13057 14A-1356     naar MLD as 12-1, naar KLu. Instructie-doeleinden 1951
B-64 FE907 42-12394 14-641     naar MLD. naar PH-FAR (parts of B-5); later PH-LSK historische vlucht KLu
B-65 FT160 43-12901 14A-1200     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-66 FT382 43-13123 14A-1422     Verkocht naar USA medio 1968
B-67 FT422 43-13163 14A-1462     Instructie-doeleinden 1966
B-68 FT217 43-12958 14A-1257     Instructie-doeleinden 1949
B-69 FT223 43-12904 14A-1263     later naar sloperij Huis ter Heide maar toch bewaard Overloon; in restauratie zaandam-Hemweg
B-70 FT368 43-13109 14A-1408     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-71 FT404 . 43-13145 14A-1444     Instructie-doeleinden 1966. Bewaard als PH-MLM, historische vlucht KLu
B-72 FS778 43-12619 14A-918     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1966
B-73 FT228 43-12969 14A-1268     Bewaard en naar KLM te Schiphol; opgeslagen; in restauratie, ( voor Aviodrome)
B-74 FT248 43-12989 14A-1288   16-11-1961 Afgeschreven 16. 11.61
B-75 FT447 43-13188 14A-1487     Buiten dienst 1962
B-76 FS882 43-12723 14A-1022     Buiten dienst 1959
B-77 FS839 43-12680 14A-979     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-78 FT304 43-1304 5 14A-134 4     Afgeschreven
B-79 FT145 43-12886 14A-1185   01-04-1949 Afgeschreven
B-80 FT349 43-13090 14A-1389   29-09-1960 Afgeschreven
B-81 FS726 43-12567 14A-866     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-82 FT148 43-12889 14A-1191     Instructie-doeleinden 1962
B-83 FT406 43-13147 14A-1446     Instructie-doeleinden 1962
B-84 FT454 43-13195 14A-1494     naar MLD 098, OO-DAF
B-85 FT458 43-13199 14A-1498     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-86 FT242 43-12983 14A-1282   10-04-1948 Afgeschreven
B-87 FT249 43-12990 14A-1289     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-88 FS910 43-12751 14A-1050     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-89 FS885 43-12726 14A-1025     naar Belgie
B-90 FT136 43-12877 14A-1176     Preserved 1958
B-91 FT225 43-12956 14A-1255     Buiten dienst 1963
B-92 FS774 43-12615 14A-914     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-93 FS919 43-12760 14A-1059   06-06-1956 Afgeschreven
B-94 FT159 43-12900 14A-1199     Instructie-doeleinden 1962
B-95 FS733 43-12574 14A-873     Buiten dienst 1959
B-96 FS724 43-12565 14A-864   16-10-1951 Afgeschreven
B-97 FT230 43-12971 14A-1270     Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1956
B-98 FT391 43-13132 14A-1431     naar PH-HON, G-AZBN
B-99 FT247 43-12988 14A-1287     naar Belgie
B-100 FT347 43-13088 14A-1 387   11-07-1951 Instructie-doeleinden
B-101 FT407 43-13148 14A-1447   25-02-1961 naar MLD; vloog ook op Curacao. Afgeschreven
B-102 FS765 43-12606 14A-905   07-05-1952 Afgeschreven Birdaard
B-103 FT419 43-13160 14A-1459     Gebruikt voor instructie-doeleinden medio1962 ; Later naar MLM als UT-6 '099/K'
B-104 FS728 43-12569 14A-868     naar Belgie , later PH-SKL,G-BAFM en HB-RCP
B-105 FT200 43 12951 14A-1250     Verkocht 1966
B-106 FS719 43-12560 14A-858     Instructie-doeleinden 1951
B-107 FS893 43-12734 14A-1033     Instructie-doeleinden 1951
B-108 FT320 43-13061 14A-1360     Buiten dienst 1963
B-109 FS749 43-12590 14A-889     Instructie-doeleinden 1951
B-110 FT167 43-12908 14A-1207     Gebruikt voor brandweer-oefeningen meido1960
B-111 FS775 43-12616 14A-915     Buiten dienst 1964
B-112 FS817 43-12658 14A-957     Gebruikt voor brandweer-oefeningen medio1960
B-113 FS723 43-12564 14A-863   16-11-1961 Afgeschreven
B-114 FT244 43-12925 14A-1 274   27-06-1957 AfgeschrevenEindhoven
B-115 FT211 43-12952 14A-1251     Buiten dienst 1964
B-116 FS727 43-12568 14A-867     Buiten dienst 1964
B-117 FS717 43-12558 14A-857     Buiten dienst 1961
B-118 FT427 43-13168 14A-1467     Naar PH-TOO; later PH-IIB
B-119 FS731 43-12572 14A-871     Buiten dienst 1962
B-120 FS820 43-12661 14A-960   25-10-1957 Afgeschreven Gilze
B-121 FS909 43-12750 14A-1049   01-04-1963 Afgeschreven Twente
B-122 FT314 43-13045 14A-1344     Buiten dienst 1963
B-123 FT279 43-13020 14A-1319     Buiten dienst 1962
B-124 FT219 43-12960 14A-1259   01-03-1964 Afgeschreven
B-125 FS833 43-12674 14A-973     Buiten dienst 1966
B-126 FT146 43-12887 14A-1186   27-07-1956 Afgeschreven
B-127 FT171 43-12912 14A-1211     Instructie-doeleinden 1951
B-128 FT730 43-12571 14A-870     naar Belgie
B-129 FT312 43-1305 3 14A-135 2   16-10-1951 Afgeschreven Oosterhout
B-13 FS751 43-12592 14A-891     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-130 FH108 42-12495 14-742     Buiten dienst 1959
B-131 FT381 43-13112 14A-1411     naar Belgie
B-132 FT216 43-12957 14A-1256     Buiten dienst 1964
B-133 FT311 43-1305 2 14A-135 1     Buiten dienst 1963
B-134 FS777 43-12681 14A-917   jul 1960 naar MLD
B-135 FS880 43-12721 14A-1020   1968 uit dienst 1968; werd later PH-BKT
B-136 FS913 43-12754 14A-1053     naar MLD. Preserved
B-137 FS771 43-12612 14A-911     Afgeschreven 16. 11.61
B-138 FS897 43-12720 14A-1019     Buiten dienst 1960
B-139 FT390 43-13131 14A-1430     naar Belgie
B-140 FS743 43-12854 14A-1153     Afgeschreven 9.61
B-141 FT306 43-13037 14A-1336     Buiten dienst 1962
B-142 FT455 43-13196 14A-1495     Gebruikt voor onderdelen medio 1951
B-143 FT417 43-13160 14A-1459 nov 1948 feb 1960 Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-144* FT261 43-13002 14A-1301 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm)
B-145* FT268 43-13008 14A-1307 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm)
B-146* FT294 43-13035 14A-1334 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek; waarschijnlijk aldaar B-416 ? en gebruikt ML-KNIL
B-147* FT365 43-13106 14A-1405 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek; waarschijnlijk aldaar B-417 ? en gebruikt ML-KNIL
B-148* FT366 43-13107 14A-1406 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek en aldaar zeker de B-418 en gebruikt ML-KNIL
B-149* FE395 42-592 14A-129 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd ??, gebruikt voor onderdelen ?
B-150* FS904 43-12745 14A-1044 nov 1947 nov 1947 niet opgebouwd; later naar Indie a/b ms Tjikampek (waarschijnlijk een van drietal dat overboord sloeg op zee vanwege storm)
B-151 FE521 42-718 14-255 feb 1949 1960 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial; Tijdelijk PH-NIA. Buiten dienst 1960
B-152 FE505 42-702 14-239 feb 1949 01-03-1961 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven
B-153 FE745 42-942 14-479 1949 1962 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962
B-154 FE519 42-716 ?? 14-253 ??   16-09-1954 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven
B-155 FE947 42-12434 14-681   1961 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Naar MLD. Vloog ook op Curacao. Buiten dienst 1961
B-156 FE517 42-714 14-251     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963
B-157 FE980 42-12467 14-714     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden1965
B-158 FE153 42-12540 14-787     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Later PH-PPS, PH- HTC. Naar Engeland als G-BBHK
B-159 FE951 42-12438 14-685     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Buiten dienst 1964
B-160 FT289 43-13030 14A-1329     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966
B-161 FS857 ? 43-12698 14A-997   23-06-1952 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven
B-162 FE933 42-12420 14-667     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966
B-163 FE930 42-12417 14-664     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962 en naar Engeland, Windsor
B-164 FE821 42-12308 14-555     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Naar MLD 099. Buiten dienst 11.1968 ; later in museum Sinsheim beland als "FT454" ?
B-165 PH130 42-12617 14-764     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. A-50 Instructie-doeleinden 1966. Later naar NLC Hoofddorp met fake Amerikaanse kleuren
B-166 FE976 42-12463 14-710     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963
B-167 FE982 42-12469 14-716   27-10-1960 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven
B-168 FE984 42-12471 14-718     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966 en naar Engeland, Duxford
B-169 FH150 42-12537 14-784     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966
B-170 FE977 42-12464 14-711     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1961
B-171 FE931 42-12418 14-665   12-10-1961 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven.
B-172 FE129 42-12516 14-763   04-06-1959 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven.
B-173 FH119 42-12506 14-753     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Gebruikt voor brandweeroefeningen 1964
B-174 FE986 42-12473 14-720     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard 1966
B-175 FH131 42-12518 14-765     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en naar MLM (alleen airframe)
B-176 FE985 42-12472 14-719     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NID. Bewaard; opgeslagen; in restauratie in Anna Paulowna
B-177 FE999 42-12486 14-733     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard, Woensdrecht
B-178 FH105 42-12492 14-739     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Verkocht 1968, industrieweg Maasbracht
B-179 FS667 43-12508 14A-807     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1962
B-180 FH133 42-12520 14-767     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Gebruikt voor brandweer-oefeningen 1960
B-181 FE809 42-12296 14-543     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard SKLHV Gilze
B-182 FS668 43-12509 14A-808     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en MLM als (pseudo-) Fokker D-XXI '141'
B-183 FE998 42-12485 14-732   25-08-1964 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Afgeschreven
B-184 FS960 43-12801 14A-1100     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard en in opslag SKLHV te Gilze-Rijen
B-185 FH139 42-12526 M-773     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard
B-186 FE996 42-12483 14-730     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NIC. Buiten dienst 1964
B-187 FE990 42-12477 14-724   19-08-1959 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Tijdelijk PH-NIB. Afgeschreven
B-188 FH106 42-12493 14-740     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1963
B-189 FS874 43-12715 14A-1014     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956
B-190 FH159 42-12546 14-793     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1962
B-191 FH126 42-12513 14-760     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956
B-192 FE994 42-12481 14-728     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1964
B-193 FH136 42-12523 14-770   okt 1966 Harvard AT-16DN; Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Bewaard te Westerschouwen, in Duinrand recreatiepark
B-194 FS661 43-12502 14A-801     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Verkocht 1968
B-195 FE307 42-504 14-041     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Buiten dienst 1959
B-196 FE919 42-12406 14-653   05-10-1960 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven
B-197 FE797 42-12284 14-531     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Buiten dienst 1966
B-198 FH117 42-12504 14-751     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1956
B-199 FE876 42-12363 14-610     Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. Instructie-doeleinden 1963
B-200 FE942 42-12429 14-676 dec 1949 21-05-1957 Ex-RCAF-toestel met RAF-serial. RAF-serial is onzeker. Afgeschreven Gilze

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1997-4 ,

Opmerkingen: 

Er werden ook nog 21 Zuid-Afrikaanse SAAF T-6 Texans in onderdelen geleverd; deze onderdelen werden indien nodig gebruikt bij vervanging/onderhoud;

De B-177 is ook gezien later met de regi "B-77" in Woensdrecht

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



.