1856

Modelbouw Harvard / Texan

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32

Special Hobby (IIB)

Kiwi resin conversie (voor Harvard IIb)

CMK (resin);

Hobbymaster (resin);

Academy + Wolfpack conversion;

Wolfpack (T-6G)

Revell

Hobbyboss;

Heller/ Encore/ Revell / Lodela/ Chematic (aanpassingen);

Tasman;

Amodel/SNJ;

Airfix;

Hawk/Testors

Revell-Monogram / Italeri/ Heller;

Modelcraft (ex Occidental);

Heller

 

Kitty Hawk (ombouw)

Combat models (vacu) / RCM (vacu);

HTC (vac)@

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

 

BOXART

..

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) AT-6 blank metaal blank metaal Amerikaanse schema USA overall; Jackson flying school
(b) . < K80 > Dark green

< K120 > Dark earth

Yellow (onderzijde) Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm;
RAF finflash!
RAF regi groot op romp
"RAF camouflage schema"
(c) . < K60 > Identification yellow < K60 > Identification yellow Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm;
RAF regi nummers en met nederlandse vlag op kielvlak
lesvliegtuig schema
(d)   < K60> Identification of trainer ? yellow < K60 > Identification of trainer ? yellow rozetten  schema Indië (o.a. aangeschaft Canada)
(e) . < K61> trainer yellow < K61> trainer  yellow "B"regi van 48 cm hoog;
met nederlandse vlag op kielvlak;
later vanaf circa 1960 4 rozetten en wel romp rozetten diameter 60 cm, vleugel 90 cm;
latere lesvliegtuig schema iets bruiner geel;
later vaak <140> rood-oranje vlakken van 120 cm breed;
(f) latere camo schema < K80 > Dark green

< K12 > Extra Dark sea grey

< K110 >PRU Blue* - *maak het PRU blue behoorlijk lichter van kleur

.

Extra modelbouw info:

Kijk bij het te kiezen model en gewenste versie goed naar de cockpit kap; deze kan verschillen in lengte, aantal spijlen etc.

De Noorduyn AT-16 Harvards verschillen iets in details van de Amerikaanse NA Texan AT-6.  Zie de INFO pagina meer meer details....

De Noorduijn cockpitkap had meestal "8 stijlen" met een vloeiende overgang aan de achterkant van de kap. (4 mm langer op 1/72).  Voor de 1/32 kit van Kitty Hawk heeft Alley Cat een cockpit conversie setje.

In 1/72 heeft de Special Hobby kit #72447 van de Harvard IIB de nette langere kap.

Op 1/72 heeft Czech Master een conversie set #68 voor een Nederlandse AT-16 met kap, lange uitlaat en koepeltje.

Op 1/72 heeft Kiwi Resin een conversie set uitgebracht, ‘T-6 Early versions conversion kit – Europe’. Er kan een Noorduyn Harvard IIB mee gemaakt worden (maar de Special Hobby kit maakt deze kit niet meer nodig). 

De 1/72 Revell kit #04639 en de Wolfpack T-6 Texan #17207 kits hebben ieder alleen kortere kap voor de Amerikaanse kisten zoals de T-6G zoals voor de RNMFS tijdens gebruik in de USA.

   ---------------

Modelbouw suggesties:
Kisten hebben geen hoofd-wieldeuren en geen antenne mast. Veelal was een crash bar aangebracht binnen in de cockpit.
Rozetten: vanaf 1946 6 stuks en wel romp rozetten diameter 75 cm, vleugel 90 cm;  
Rozetten: later vanaf circa 1960 4 stuks en wel romp rozetten diameter 60 cm, vleugel 90 cm;  
Propellers eerste geheel metaal kleur, later zwarte achterkant (tegen vlieger verblinding).
Propeller tips: geel voor 1967, later wit-oranje/rood-wit na 1967.
De uitlaat is vaak de lange variant.---

Een aantal kisten in Indië vanaf 1948 hadden een gele kleur (waarschijnlijk trainer yellow); later een aantal ook in een camo schema o.a. bij Operationeel Oefen Centrum. 


IPMS NEDERLAND WERKGROEP TEKENINGEN:

ipms 16 harvard

 

ipms 17 harvard

     LET OP: de AT-16 heeft dus een "lange kap" met "8 stijlen"

ipms 19 harvard

 

ipms 20 harvard

 TEKENINGEN IPMS NEDERLAND WERKGROEP


Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Manual uit 1944 van de Amerikaanse AT-6 / SNJ-  . Deze kan dus afwijken van de latere operationele KLu AT-16 Harvard kist. Het meeste is wel hetzelfde maar de bedienings-handles volgens Canadese / Engelse regels van de AT-16 kunnen afwijken. Zie de INFO pagina meer meer details....

Collectie M. de Vreeze (used with permission)

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)