.

Fabriek North American
Vliegtuig
Type-aanduiding NA-16/27
Cat 2 --  totaal 1 exemplaar
 


BT9-NA16-profile

       NA-16 (niet helemaal een NA-16) profile

Informatie:

In 1935 begint bij North American een ontwerpteam met o.a. Dutch Kindelberger aan een ontwerp voor een basis trainer. De miliatire aanduiding was de BT-9. Er moest nog wel e.e.a aan het ontwerp aangepast worden. De type aanduiding was NA-16 en met een variatie van o.a Pratt and Whitney Wasp motoren van 440 tot  500 pk en zelfs 835 pk. Het "charge nummer'was gekoppeld aan de afnemer en voor Fokker, die de kist wilde verkopen, was dat NA-27. De kist was type NA-16-2H en had een gebruikelijke constructie van metalen frame en doek. Het idee was het ook mogelijk te kunnen voorzien van bewapening maar dat gebeurde nooit.

In de USA werden er velen (> 2000 ?) gebouwd in diverse varianten en voor diverse afnemers.

Gegevens NA-16-2:
spanwijdte: 12,8 m
lengte: 8,32 m
maximaal gewicht: 2660 kg
maximum snelheid: 400 km/u
bereik circa 1100 km
 
Literatuur:
KLu vliegtuigen
  W. Schoenmaker en Th. Postma
De Alk uitgeverij
1987
NA-27 in Nederland   P. Grimm Afd. Luchtvaartkennis 2008-1

  

Websites:
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_NA-16

 

FOTO GALERIJ:

  • BT9-NA16-profile
  • na-na16-mdv-archive
  • northam-na16-mdv-arc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 2. LVA

In de loop van 1937 werd dit toestel door Fokker naar Nederland gehaald en het kreeg de civiele registratie PH-APG. Fokker wilde proberen om, net als bij de DC-2, de verkooprechten in Europa voor dit type te krijgen. De North American NA-16 had het Fokker type nummer NA-27 en het zou dan een mogelijk bewapende overgangstrainer moeten worden. De tweezitter was uitgerust met dubbele besturing. In de achterste cockpit kon een beweegbare mitrailleur worden gemonteerd. In de vleugel was een voorziening voor twee vleugelmitrailleurs aanwezig.  

(Er is wat onduidelijkheid over welk type het betreft. Vaak wordt gesproken over NA-16-2A, Amerikaanse bronnen onder andere op Internet en Peter Wright, noemen als type NA-16-2H, dit is het meest waarschijnlijk).

De ML (Militaire Luchtvaart) huurde het toestel in september 1939, later werd het aangekocht. Het werd als lestoestel voor de jachtvliegopleiding gestationeerd op Texel. Bij de Duitse aanval werd het daar op mei 1940 vernield.

northam-na16-mdv-arc

Foto: collectie M.de Vreeze (used with permission)

na-na16-mdv-archive

Amerikaanse kist ter illustratie van de voorkant. Foto: collectie M.de Vreeze (used with permission)

 

Registratiegegevens NA-16-2H / NA-27
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
997 c/n 27-312 sept 1939 11-5-1940 Was R17377 (in VS) en dan PH-APG welke vloog juli 1937;
Gehuurd en later gekocht; kreeg sept 1939 regi "997";
vernietigd De Vlijt / Texel bij Duitse inval 11 mei 1940

 Bronnen o.a. [B18] KLu.Vliegt , [B5] Luchtv.kennis 2008-1 en 2002-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


MODELBOUW NA-16 / NA-27 / BT-9

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
NA-16:
Munin (resin)
Azur (conversion NA57/BT9)
CMK/Alliance (resin conversion)
Beechnut (conversion) @
Model design constr (conversion for Italeri Texan)
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • azur-na57-ombouw-72
  • munin-na16-72

..

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
    < K108> Lva blauw < K108> Lva blauw   overall

.

Extra info:

Het toestel was geheel in LVA blauw gespoten en voorzien van oranje driehoeken en dito richtingsroer. Het richtingsroer werd later weer geheel LVA-blauw. De registraties waren in zwart aangebracht.

Munin Resin heeft een goede kit in resin van de NA-16.

Special Hobby heeft een BT-9/SNJ-1 uitgebracht. Dit model kan via kleine aanpassingen omgebouwd worden tot een NA-27.

Azur heeft een model van de NA-57 uitgebracht, door aanpassing van cowling, en canopy kan hier een NA-27 van gemaakt worden.

Dutch Decal heeft ooit set 72052 uitgebracht.

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)