INFO North American P-51 Mustang
- 1658
.
Fabriek | North American |
Vliegtuig | Mustang |
Type-aanduiding | P-51 D/K |
Cat 5 -- totaal 40 stuks |
|
Informatie:
De Amerikaanse North American P-51 Mustang vloog voor het eerst in de Tweede Wereldoorlog. Het type werd snel ontwikkeld in slechts vier maanden tijd naar een Engelse specificatie van de Britse Purchasing Commission als NA-73 en was oktober 1940 vliegklaar in de USA in Inglewood/Los Angeles. Het werd dus niet ontwikkeld in Amerikaanse opdracht die nog niet betrokken waren bij de Tweede Wereldoorlog. Bijzonder was de gladde vleugel die daardoor een lagere weerstand had.
Serieproductie begon mei 1941 en in eerste instantie had het type een Allison motor maar de Engelsen installeerden later de bekende Rolls Royce Merlin motor. Het werd het vervolgens een formidabel jachtvliegtuig en ook besteld door de USAAC als P-51. De met de Merlin (bekend als de Packard V-1650 licentie motor) uitgerustte Mustang bleek een veel betere kist dan die voorzien van de Allison V-1710 motor. Ook werden wat andere aanpassingen gedaan met o.a een andere staartvin, andere cockpitvormen en dergelijke. Ook voor de USAAC werden Mustangs vanaf najaar 1942 afgeleverd en ook ingezet boven Europa naast jager ook als aanvalsvliegtuig.
Boven Nederland werd de P-51 in de oorlog veelvuldig ingezet. Met een aantal afwerpbare tanks had de kist een zeer groot vliegbereik en kon tot boven Berlijn vliegen. Er werden meer dan 14000 Mustangs gebouwd.
Gegevens P-51D:
Lengte: 9,75 m
Spanwijdte: 11,27 m
Hoogte: 4,16 m
Motor: 1 Packard V-1650-7 lijnmotor 1700 pk (licentie Merlin)
Leeggewicht: 3230 kg
Maximum gewicht: 4540 kg
Maximum snelheid: 632 - 712 km/u
Vliegbereik: 1520 km
Bewapening: 6 x Browning MG 53-2 .50 mitrailleur, 6 raketten en eventueel 2 x 500 kg bommen;
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic | 1979-2 | . | IPMS Nederland | |
Militaire Luchtvaart van het KNIL in de naoorlogse jaren 1945-1950. | O.G Ward | 1988 | Houten | |
P-51 Mustang, Dutch profile series | L. Boerman | 2005 | . | Dutch Profile, Zwammerdam |
P-51D/K Mustang Photo File. ML-KNIL / RNEIAAF | M. Schep, T. van Kampen en L. Boerman | 2012 | ||
Camouflage en kentekens | J.H.N. Greuter | 1997 | zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v | Bonneville uitgeverij |
.
Websites:
|
IPMS NL P-51 Walkaround |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
5. ML-KNIL P-51 Mustang
- 3255
Cat 5. ML-KNIL
Kort voor het einde van de Tweede Wereldoorlog in het Verre Oosten ontving de ML mei 1945 in Australiƫ 40 toestellen van de Amerikanen. De toestellen gingen na het einde van de oorlog pas vanaf april 1946 van Australiƫ naar Java. De toestellen waren niet allemaal inzetbaar wegens een enorm gebrek aan onderdelen. Er werd begonnen met vliegopleidingen en omscholing op de P-51 door no.121 squadron.
De P-51 werd ingezet vanaf juli 1947 in Indiƫ voor de 1e politionele actie, tegen de "opstandelingen c.q. vrijheidsstrijders". Operaties begonnen vanaf Andir en Tjililitan op West Java. Er was echter steeds gebrek aan personeel bij de ML. Tijdens de 1e politionele actie in juli 1947 werden de P-51's van no.121 squadron ingezet bij operatie "Pelikaan". Totaal werden er zeker 230 sorties uitgevoerd. Na afloop in augustus 1947 gingen een aantal kisten in opslag op Andir.
Op Sumatra werden ook een aantal P-51's gestationeerd bij het no.122 squadron op Medan. Dit voormalige vliegveld "Polonia" werd november 1946 in gebruik genomen en het lag bij Medan. Dit squadron werd voor een deel bemand met piloten afkomstig van het no.121 squadron. Tijdens de 1e politionele actie, op 21 juli 1947, werd no.122 squadron ingezet bij operatie "Pelikaan". Dit beoogde de uitschakeling van de vijandelijke AURI. Deze had vijandelijke toestellen op o.a. de vliegvelden Lhonga en Kotaradja geplaatst. Er werd steun verleend aan de Nederlandse grondtroepen met gebruik van o.a. 250- en 500-ponds bommen, en raketten van 40 en 70 pond. En natuurlijk de P-51 boordbewapening. In totaal heeft het no.122 squadron tijdens de 1e politionele actie zo'n 200 sorties gevlogen.
December 1948 was er de 2e politionele actie waar ook P-51's werden ingezet. De P-51's van no.121 squadron ondersteunden bij de luchtlandingsoperatie op Magoewo en ook bij operatie "Ekster". Er werden meer dan 100 sorties door no.121 squadron gevlogen tot opheffing januari 1949. De P-51's van no.122 squadron stonden bij de 2e actie op Medan maar ook Padang (Midden Sumatra). Zowel op Noord als op Midden Sumatra verleende het squadron steun aan diverse operaties. Er werden weer zo'n 200 sorties uitgevoerd tot opheffing van het squadron april 1950.
Er werd ook gebruik gemaakt van een tweetal P-51's met foto camera's geplaatst in een container onder de bakboordvleugel, o.a. door no.18 squadron (dat ook met B-25 Mitchells vloog). Er was zelfs een P-51 "H-322" verbouwd met een kleine stoel extra zodat er een passagier mee kon.
Na de 2e politionele actie was er weinig meer te doen.
In juli 1949 werd met de Republik Indonesia een wapenstilstand gesloten en december 1949 werd het formeel onafhankelijk (overigens was Papua Nieuw Guinea nog steeds Nederlands grondgebied).
Waarschijnlijk werden zo'n 27 resterende P-51's vreedzaam overgedragen aan de opgerichtte Indonesische luchtmacht AURI. Geschikte Indonesische vliegers waren er echter nauwelijks.
Foto: voormalig Defensie voorlichtingscentrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtingscentrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
N3-615 met haaiebek. Foto: Nationaal Archief (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||||
Registratie |
Tweede Registratie (dec.1947) |
Type | US-Fiscal Year-nr | Constructie-nummer | Datum in dienst Indie |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
N3-600 | - | 44-12749 | mei 1945 | ||||
N3-601 | - | 44-12750 | juni 1945 | ||||
N3-602 | - | 44-12751 | juni 1945 | ||||
N3-603 | H-303 | P-51K-15-NT | 44-12752 | juni 1945 | |||
N3-604 | H-304 | P-51K-15-NT | 44-12753 | juni 1945 | |||
N3-605 | H-305 | P-51K-15-NT | 44-12754 | juni 1945 | |||
N3-606 | - | P-51K-15-NT | 44-12755 | juni 1945 | |||
N3-607 | H-307 | P-51K-15-NT | 44-12756 | juli 1945 | *zie opmerking | ||
N3-608 | H-308 | P-51K-15-NT | 44-12757 | juni 1945 | |||
N3-609 | H-309 | P-51K-15-NT | 44-12759 | juni 1945 | |||
N3-610 | - | P-51K-15-NT | 44-13040 | juni 1945 | 20-07-1947 | afgeschreven | |
N3-611 | H-311 | P-51D | 44-13041 | aug 1945 | |||
N3-612 | H-312 | P-51D | 44-13042 | juli 1945 | |||
N3-613 | - | P-51D | 44-13043 | juli 1945 |
|||
N3-614 | H-314 | P-51D | 44-13044 | aug 1945 | |||
N3-615 | H-315 | P-51D-20-NT | 44-13046 | juli 1945 | ook als fotoverkenner | ||
N3-616 | H-316 | P-51D | 44-13047 | aug 1945 | dec 1947 ? | ||
N3-617 | H-317 | P-51D-20-NT | 44-13048 | juli 1945 | |||
N3-618 | H-318 | P-51D-20-NT | 44-13049 | juli 1945 | |||
N3-619 | H-319 | P-51D | 44-13045 | maart 1946 | |||
N3-620 | H-320 | P-51D | 44-84469 | feb 1946 | |||
N3-621 | H-321 | P-51D | 44-84470 | feb 1946 | |||
N3-622 | H-322 | P-51D | 44-84471 | feb 1946 | De "322" kon later een tweede man meenemen achter de stoel omdat de brandstoftank was verwijderd. | ||
N3-623 | - | P-51D | 44-84472 | maart 1946 | 06-11-1946 ? |
afgeschreven | |
N3-624 | H-324 | P-51D-25-NT | 44-84473 | okt 1945 | |||
N3-625 | H-325 | P-51D-25-NT | 44-84474 | okt 1945 | dec 1947 ? | ook foto verkenner | |
N3-626 | H-326 | P-51D | 44-84475 | okt 1945 | |||
N3-627 | H-327 | P-51D | 44-84476 | feb 1946 | |||
N3-628 | H-328 | P-51D | 44-84477 | okt 1945 | |||
N3-629 | H-329 | P-51D | 44-84478 | feb 1946 | |||
N3-630 | H-330 | P-51D | 44-84793 | feb 1946 | "Evelyn" | ||
N3-631 | H-331 | P-51D | 44-84794 | okt 1945 | (opm: 632 nooit geleverd) | ||
N3-633 | H-333 | P-51D-25-NF | 44-84796 | okt 1946 | dec 1947 ? | ||
N3-634 | H-334 | P-51D | 44-84797 | feb 1946 | |||
N3-635 | H-335 | P-51D/ K | 44-84798 | okt 1945 | "verbouwd tot tweezitter" | ||
N3-636 | H-336 | P-51D | 44-84799 | okt 1945 | |||
N3-637 | H-337 | P-51D | 44-84800 | feb 1946 | |||
N3-638 | H-338 | P-51D | 44-84801 | okt 1945 | |||
N3-639 | - | P-51D | 44-84802 | feb 1946 | voor 1947 ? | ||
N3-640 | H-340 | P-51D | 44-84803 | feb 1946 |
Bronnen o.a. [B1] MIP 1979-2, [B36] Ward , [B5] Luchtv.kennis 1983-10 ,
* Opmerking: museumkist "H-307" in MLM (nu NMM) Soesterberg is de voormalige Amerikaanse 44-12125, en werd voorzien van ML-KNIL kleuren; onderdelen lagen eerst bij TU-Delft.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
5. ML-KNIL P-51 Mustang (foto bijlage)
- 1436
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
P-51D met N3-603 registratie en Nederlandse vlag. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mustangs met roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw P-51 Mustang
- 2699
Modelbouw P-51 Mustang
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
P-51D/K:
Tamiya
Airfix (nieuw);
Arma hobby / Eduard ? (2022 aangekondigd)
Hasegawa/ Ace/ Minicraft;
Italeri;
Airfix / MPC/ UsAirfix (oud);
Heller/ Aurora (1974);
Seminar/ Academy (conversie P-51B);
Matchbox;
Revell;
FarmTex;
Bandai @
Monogram snaptite
|
Airfix (K en D kits);
Eduard; Tamiya; Hasegawa;
Meng;
Revell-Monogram/
Testors;
Tamiya (oud)
Fujimi;
Hobbycraft;
AMT/ERTL;
Hawk/ Testors/ Italeri;
Airfix (oud);
Arii;
ICM/ Revell/ AMG;
|
Tamiya (zeer goed!);
Revell (03944);
Zoukei-Mura;
Dragon (273201 met KNIL decals);
Hasegawa;
Trumpeter;
Doyusha;
Revell / Monogram;
Monogram "phantom met transparante delen"
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; niet alle P-51 modellen worden genoemd, alleen die voor de P-51D of K.
Schaal 1/24: Airfix / MPC / Heller , Trumpeter , Bandai
1/100: Accurate Miniatures, Airfix minikit, UPC
1/144: Platz, Minicraft, Academy, Crown, Arii
BOXART P-51D:
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(1) | ML-KNIL | blank metaal romp; aluminium lak diverse delen; vleugel bovenzijde met aluminium verf (heel glad ); |
blank metaal | na de oorlog; roundels of ned.vlaggen. |
|
(2) | . | . | . | . | . |
Opmerkingen: niet duidelijk is of de vlaggen op beiden vleugelhelften werden gevoerd.
P-51D: op schaal 1/48 is de beste P-51D die van Airfix #A05131 die in 2017 uitkwam maar het vraagt wel secuur bouwen. Er is ook een prima P-51K van Airfix in kit #A05137. De wat oudere 1/48 Hasegawa P-51D is ook prima in orde. De 1/48 Tamiya kit is ook prima met een klein foutje m.b.t. de plek van de achterste vleugelligger in de wielbakken. De 1/48 MENG kit is fijntjes maar heeft kleine vleugelklinknagels terwijl die vaak wel "gevuld waren" om een vlakke huid te krijgen op de P-51D te krijgen.
Kijk voor een bouwverslag van ons lid M.de Vreeze van de 1/32 Tamiya P-51D ML-KNIL hier....
IPMS Nederland tekening
FLIGHT MANUAL F-51D
Afbeeldingen handig voor de modelbouwer. Het is wel de USAF versie F-51D. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)