INFO Northrop NF-5
- 2618
.
Fabriek | Northrop |
Vliegtuig | "freedom fighter" |
Type-aanduiding | NF-5A / NF-5B |
Cat 3 -- totaal 105 stuks |
|
Informatie:
De Northrop fabriek uit de Verenigde Staten van Amerika ontwikkelde de F-5 licht gewicht jager/bommenwerper. Het project begon als N156 lightweight fighter, het prototype vloog juli 1959. De USAF had er niet echt behoefte aan. Er volgde licentiebouw door Canadair in Canada en uit andere NATO landen kwamen diverse orders. De NF-5 versie was een behoorlijk aangepaste versie voor de Nederlandse Luchtmacht (zie de NedMil info voor details).
De F-5 werd door Northrop in een flink aantal versies verder ontwikkeld en was vooral een export succes.
De F-5E versie was een variant die veel groter was dan de eerste F-5 versies met ook een hele andere rompachterkant. Deze F-5E werd bekend met de naam "Tiger" en is ook gebruikt door de Amerikaanse Agressor squadrons voor training van luchtgevechten.
Enige gegevens NF-5:
Motor: Orenda (licentie) General Electric J85-15 turbojet (elk 1330 kg stuwkracht of 1950 kg stuwkracht met naverbrander)
Spanwijdte: kale vleugel: 7,70 m, met tip tanks: 7,83 m
Lengte: 14,36 m (NF-5A) / 15,04 m (NF-5B)
Hoogte: 4,0 m
Leeggewicht: 4010 kg (NF-5A) / 4120 kg (NF-5B)
Maximum startgewicht: 9990 kg (NF-5A) / 8260 kg (NF-5B)
Maximum snelheid: Mach 1.48 op hoogte (1270 km/u)
Landingssnelheid: 260 km/u
Plafond: 14500 m
Vliegbereik: 3000 km
NF-5A: bewapening 2 x M-39 kanonnen van 20 mm; externe bewapening aan pylons
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic, MIP 1986-1 | MIP 1986-1 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic, MIP 1985-4 | MIP 1985-4, (KLu) | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic, MIP 1978-3 | MIP 1978-3 | IPMS Nederland | ||
Modelbouw in Plastic, MIP 2000-3 | W. Jonker | demo schema's | IPMS Nederland | |
Northrop NF-5, geschiedenis in Nederland | C.J. van Gent | De Alk, 1992 | ||
Canadair NF-5A/B bij KLu | Tim van Kampen, Luuk Boerman | Dutch Profile, 2022 |
.
Websites:
|
IPMS NL NF-5 Walkaround |
http://www.nf5.nl/ |
http://www.youtube.com/watch?v=HhKVXEJQhk0 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Northrop NF-5
- 4698
Cat 3. KLu
75 stuks NF-5A eenzitter bommenwerper , kenmerken K3001-K3075
30 stuks NF-5B tweezitter , kenmerken K4001-K4030
De Koninklijke Luchtmacht zocht mid jaren zestig een vervanger van de F-84F Thunderstreak. Er werd samen met de Belgen gezocht naar een opvolger. Deze kozen voor de Dassault Mirage 5 maar de KLu besloot begin 1967 tot aanschaf van de Northrop F-5. Men kocht echter niet direct bij het Amerikaanse fabriek maar van Canadese Canadair een aparte variant. Zij hadden van het Amerikaanse Northrop een licentie en bouwden de CF-5 voor de Canadese Luchtmacht met een aantal aanpassingen. De Nederlandse KLu versie werd op de CF-5 gebaseerd en werd aangeduid als NF-5. Zo werden o.a sterkere motoren die door het Canadese Orenda J85-15 in licentie werden gemaakt gekozen met verbeterde luchtinlaten en extra louvre deuren achter de vleugel ter plaatse van de motoren. Hierdoor kon extra lucht van de motoren binnenkomen. Verder werd deze versie voorzien van een versterkt windscherm, leading edge flaps en een vanghaak. Opvallend is de afwijkende neuswielpoot van de NF-5A: deze kon worden uitgeschoven waardoor deze "langer" ingesteld kon worden voor een grotere invalshoek bij de start. Ook waren er nog wat detail aanpassingen zoals extra luchthappers, antennes en de mogelijkheid tot gebruik van brandstoftanks. Systemen waren Doppler voor navigatie en een "moving map" display. De tweezitter wordt aangeduid met NF-5B (deze heeft niet de andere neuswielpoot).
Aflevering van de NF-5 toestellen was van 1969 tot 1972 door Canadair en de kisten werden via de Noord Atlantische oceaan overgevlogen naar Nederland. Dit noemde men de "High Flights" en eerste kisten arriveerden november 1969 op Twenthe. Maar pas op 1 december 1972 was het eerste operationele NF-5 squadron inzetbaar.
De NF-5's vlogen bij 313, 314, 315 en 316 squadrons. Ze werden vooral als "jachtbommenwerper" gebruikt en waren belangrijk voor de luchtmacht. Veel werd geoefend in Canada en Noorwegen met andere NATO vliegtuigen. De NF-5 heeft vanaf 1970 een flink aantal jaren naar volledige tevredenheid dienst gedaan naast de F-104 Starfighter. Kort werd de NF-5A ook uitgerust met de AIM-9 Sidewinder met een luchtverdedigingstaak. Verder werd de NF-5 uitgerust met chaff en radar-verstoorders.
De NF-5 werd opgevolgd door de F-16 en de laatste NF-5 vloog in 1991 bij de KLu. (Een flink aantal werden verkocht en gingen toen naar NATO landen Turkije en Griekenland).
NF-5A het eerste schema (a). Foto: H.Hirs / IPMS Nederland lid (used with permission)
Foto: H. Hirs (used with permission)
NF-5A in schema (e). Foto: Collectie H. Hirs (used with permission)
NF-5B (schema a). Foto/diascan : Fred Bachofner / IPMS Nederland lid (used with permission)
NF-5A . Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)
NF-5B tweezitter . Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan : Fred Bachofner / IPMS Nederland lid (used with permission)
NF-5B . Foto /diascan : Fred Bachofner (used with permission)
Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)
NF-5A met open gun bay . Kijk ook bij de IPMS NL Walkaround....
Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)
Instrumenten paneel Nederlandse NF-5A (met moving map display). Manual tekening M. de Vreeze via Joop Hirs (used with permission)
Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Demo NF-5A Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Andere demo NF-5A. Er waren talloze demo schema's in de loop der jaren. Foto: Ministerie van Defensie / Defensie-Voorlichtings-Centrum (LUVC) (used with permission)
De zuster demo kist op de grond. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
NF-5B. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Grijze NF-5B met dekzeil. Foto: dhr. Tornij via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
No. 314 squadron "Red Skins" NF-5A voordat men naar de F-16 zou overgaan. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
NF-5B gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
NF-5B op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens Northrop NF-5A: | ||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
K-3001 | 3001 | eerste vlucht maart 1969 (aflevering 1971) |
sept 1989 | Naar Turkije |
K-3002 | 3002 | aug 1969 | 28-06-1973 | Afgeschreven |
K-3003 | 3003 | apr 1970 | 1986 | later Gilze-Rijen (poortwachter met fake regi K-3066) |
K-3004 | 3004 | 1970 | 1990 | Naar Turkije |
K-3005 | 3005 | 1970 | 1991 | Naar Griekenland |
K-3006 | 3006 | 1970 | 13-09-1978 | Afgeschreven |
K-3007 | 3007 | 1970 | 1986 | Gesloopt |
K-3008 | 3008 | 1970 | 1987 | Gesloopt |
K-3009 | 3009 | 1970 | 01-11-1974 | Afgeschreven door botsing Akkrum |
K-3010 | 3010 | 1970 | 01-10-1980 | Afgeschreven |
K-3011 | 3011 | 1970 | 1988 | naar MLM te Soesterberg; mei 2012 gesloopt. |
K-3012 | 3012 | 1970 | 1991 | Naar Griekenland |
K-3013 | 3013 | 1970 | 1988 | Naar Turkije; ook vliegend "Turkish Stars" demo, nu op paal in park Ankara/Konya |
K-3014 | 3014 | 1970 | 1991 | Naar Griekenland |
K-3015 | 3015 | 1970 | 1988 | Naar Turkije |
K-3016 | 3016 | 1970 | 1990 | Naar Turkije; ook vliegend "Turkish Stars" demo, nu op paal in park Ankara/Konya |
K-3017 | 3017 | 1970 | 1991 | Naar Griekenland |
K-3018 | 3018 | 1970 | 1988 | Naar Turkije |
K-3019 | 3019 | 1970 | 1990 | solodisplay 198/82; Naar Turkije |
K-3020 | 3020 | 1970 | 1986 | naar NLC Hoofddorp |
K-3021 | 3021 | 1970 | 1990 | Naar Turkije |
K-3022 | 3022 | 1970 | 1986 | Naar Turkije |
K-3023 | 3023 | 1970 | 1989 | Naar Turkije |
K-3024 | 3024 | 1970 | 1990 | Naar Turkije |
K-3025 | 3025 | 1970 | 1989 | Naar Turkije |
K-3026 | 3026 | 1970 | 16-06-1987 | demokist 1983/84; Afgeschreven |
K-3027 | 3027 | 1970 | 1988 | Naar Turkije |
K-3028 | 3028 | 1970 | 1986 | Gesloopt |
K-3029 | 3029 | 1970 | 11-07-1975 | Afgeschreven Ramstein. Teruggehaald voor instructie, nu opslag MLM |
K-3030 | 3030 | 1970 | 1988 | Gesloopt |
K-3031 | 3031 | 1970 | 1991 | Naar Griekenland |
K-3032 | 3032 | 1970 | 1988 | Naar Turkije |
K-3033 | 3033 | 1970 | 1991 | Naar Griekenland |
K-3034 | 3034 | 1970 | 04-02-1985 | Gilze-Rijen , gebruikt daarna sleutelkist ? |
K-3035 | 3035 | 1970 | 1986 | Naar Turkije |
K-3036 | 3036 | 1970 | 1989 | Naar Turkije |
K-3037 | 3037 | 1970 | 13-05-1971 | Afgeschreven |
K-3038 | 3038 | 1970 | 25-04-1983 | Afgeschreven |
K-3039 | 3039 | 1970 | 1989 | Naar Turkije |
K-3040 | 3040 | 1970 | 1987 | Gesloopt |
K-3041 | 3041 | 1970 | 1989 | demokist 1979/80; Naar Turkije |
K-3042 | 3042 | 1970 | 1990 | Naar Turkije |
K-3043 | 3043 | 1971 | 1986 | Gesloopt |
K-3044 | 3044 | 1971 | 1990 | in gebruik voor rampenoefeningen. Stond tijd in Crailo, daarna Gilze-Rijen maar nu afgevoerd naar ?? |
K-3045 | 3045 | 1971 | 1988 | naar HTS Haarlem en MLM; MLM sloopterrein |
K-3046 | 3046 | 1971 | 1990 | Naar Turkije |
K-3047 | 3047 | 1971 | 1991 | Naar Griekenland |
K-3048 | 3048 | 1971 | 1987 | Naar Turkije |
K-3049 | 3049 | 1971 | 1990 | Naar Turkije |
K-3050 | 3050 | 1971 | 20-03-1986 | Afgeschreven |
K-3051 | 3051 | 1971 | 1989 | Naar Turkije |
K-3052 | 3052 | 1971 | 1990 | Naar Turkije |
K-3053 | 3053 | 1971 | 01-06-1981 | Afgeschreven |
K-3054 | 3054 | 1971 | 1990 | Naar Turkije |
K-3055 | 3055 | 1971 | 1990 | Naar Turkije |
K-3056 | 3056 | 1971 | 1987 | Gesloopt |
K-3057 | 3057 | 1971 | 1986 | Naar Venezuela |
K-3058 | 3058 | 1971 | 1989 | Naar Turkije |
K-3059 | 3059 | 1971 | 22-07-1980 | Afgeschreven |
K-3060 | 3060 | 1971 | 1988 | Gesloopt |
K-3061 | 3061 | 1971 | 1991 | Naar Griekenland |
K-3062 | 3062 | 1971 | 1991 | Naar Griekenland |
K-3063 | 3063 | 1971 | 1987 | Gesloopt |
K-3064 | 3064 | 1971 | 18-07-1972 | Afgeschreven |
K-3065 | 3065 | 1971 | 1987 | Gesloopt |
K-3066 | 3066 | 1971 | 1990 | Naar Turkije (is niet de poortwachter op Gilze) |
K-3067 | 3067 | 1971 | 1989 | Naar Turkije |
K-3068 | 3068 | 1971 | 1987 | Eindhoven (poortwachter) |
K-3069 | 3069 | 1971 | 1991 | Naar Griekenland, terug naar Baarlo |
K-3070 | 3070 | 1971 | 1988 | Naar Turkije ; nu in museum Yesilkoy |
K-3071 | 3071 | 1972 | 03-10-1973 | Aanvaring Gilze, daarna instructiekist; Gesloopt |
K-3072 | 3072 | 1972 | 1989 | Naar Turkije |
K-3073 | 3073 | 1972 | Naar Griekenland | |
K-3074 | 3074 | 1972 | 02-08-1974 | Afgeschreven |
K-3075 | 3075 | 1972 | 07-07-1977 | Afgeschreven |
.
Registratiegegevens Northrop NF-5B: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
K-4001 | 4001 | okt 1969, maar aflevering later | 1991 | Naar Turkije | |
K-4002 | 4002 | 1969 | 1986 | Naar Venezuela | |
K-4003 | 4003 | 1969 | 1986 | Verkocht als N3206Y , Tulsa | |
K-4004 | 4004 | 1969 | 24-04-1975 | Afgeschreven | |
K-4005 | 4005 | 1969 | 1989 | Naar Turkije | |
K-4006 | 4006 | 1969 | 1989 | Naar Venezuela | |
K-4007 | 4007 | 1969 | 1990 | Naar Turkije | |
K-4008 | 4008 | 1969 | 1986 | Naar Venezuela | |
K-4009 | 4009 | 1969 | 1991 | Naar Turkije | |
K-4010 | 4010 | 1969 | 1986 | Naar Venezuela | |
K-4011 | 4011 | 1969 | in MLM te Soesterberg | ||
K-4012 | 4012 | 1970 | 1988 | naar MTS Zwolle, nu Deltion college in demo schema | |
K-4013 | 4013 | 1971 | 1991 | Naar Turkije | |
K-4014 | 4014 | 1971 | 1991 | Naar Turkije | |
K-4015 | 4015 | 1971 | 1991 | Naar Turkije | |
K-4016 | 4016 | 1971 | 1991 | Naar Turkije | |
K-4017 | 4017 | 1971 | 1991 | Naar Turkije | |
K-4018 | 4018 | 1971 | 1986 | Naar Venezuela | |
K-4019 | 4019 | 1971 | 1991 | Naar Turkije | |
K-4020 | 4020 | 1971 | 1988 | Naar Turkije | |
K-4021 | 4021 | 1971 | 1990 | Naar Turkije | |
K-4022 | 4022 | 1971 | 22-06-1976 | Afgeschreven | |
K-4023 | 4023 | 1971 | 16-06-1987 | Afgeschreven | |
K-4024 | 4024 | 1971 | 1991 | Naar Turkije | |
K-4025 | 4025 | 1971 | 1989 | Naar Turkije | |
K-4026 | 4026 | 1971 | 1990 | Naar Turkije | |
K-4027 | 4027 | 1971 | 1991 | Naar Griekenland; nu poortwachter aldaar | |
K-4028 | 4028 | 1971 | 1988 | MTS Tilburg , later MLM; april 2012 gesloopt. |
|
K-4029 | 4029 | 1972 | 1991 | Naar Turkije | |
K-4030 | 4030 | 1972 | 1986 | Naar Venezuela |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt. , [W1] Scramble web
Opmerking: foto van "K-4321" : was een tijdelijke nep-registratie.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Northrop NF-5 (foto bijlage)
- 2601
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Landing remmend aan parachute. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met rocket-bomb oefen dispenser. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Ook de NF-5A met test pitot is te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In demo schema, de NF-5 heeft er heel wat gevoerd over de jaren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Demo schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Waarschijnlijk in Noorwegen tijdens een oefening. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Grijze schema van een NF-5A van 313 squadron. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Aanvalle! WK voetbal beschildering. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met test bom in wit-zwart schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderhoud op Twenthe, let op het schuine demontabele achterstuk. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Leuk detail is de gele voetstap op de leading edge flap. Deze flaps waren speciaal voor de NF-5 en CF-5. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
NF-5 in diverse schema's ! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Details in de NF-5A canopy zijn goed te zien zoals de 2 spiegels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De grote roundel onderop is hier te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Afwijkende grijs-grijsgecamoufleerde NF-5A. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Zeldzame foto met Sidewinder aan de vleugeltip. Deze Sidewinder lijkt wel donkergroen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
K-3001 testkist met NLR test apparatuur waar normaal het kanon zit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Speciale pitot van de K-3001. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De F-16 volgde de NF-5 en F-104 op, hier samen boven de Vliehors. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Special afscheidsschema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Special afscheidsschema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
NF-5A cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Linker console in de NF-5A cockpit met gashandles. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Linker console en cockpit detail in de NF-5A. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Rechter console NF-5A cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Rechter console NF-5A cockpit met ook een los bijschijnlampje. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Windscreen met gunsight en standby compass aan het frame. NF-5A cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
------------------- NF-5B
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Take-off! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Twenthe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Taxien uit de hoekige shelter. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De canopies zijn afzonderlijk bedienbaar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
NF-5B in het latere grijze schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Grijze NF-5B. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Voorste cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Linker console. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Zo zet de spuiter het staartnummer op de NF-5, met sjabloon. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mooie detail opname NF-5B canopies. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kijk, zo moet het! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De Orenda motor was niet erg groot maar de NF-5 had er 2. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motor op dolly. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De schaal met windscreen kan ook omhoog voor onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Chaff- en Flares dispenser. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
SUU-20 dispenser. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Close-up van de geopende NLR Test-instrumentengondel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Test K-3001 met ook in de linkerbay test apparatuur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mk.82 laser-geleide bom. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Rocket/bom dispenser. Vier raketten en vier oefenbommetjes konden worden meegevoerd in deze dispenser.. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
LAU rocketpod met de neus eraf onder een NF-5A . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
-------------- NF-5 filmpje
Film: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met dank aan het NIMH.
Modelbouw Northrop NF-5
- 6338
Modelbouw Northrop NF-5
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
F-5A:
NF-5A: Revell / ESCI / Italeri / ERTL / Wolfpack / HobbyTime ;
Airfix/ MPC/ Heller ;
Academy/ Minicraft / Hasegawa/ Frog;
AMT/ Matchbox;
Starfix ;
Pioneer / PM model;
|
Kinetic NF-5A (48110 met Klu decals)**;
Kinetic (NF-5A) of NF-5B) ;
Wolfpack;
AFV;
Classic airframes @;
TAN/ Tiger Hobbies;Fujimi (1/50);
Hawk/ Italeri/ Testors;
|
Belcher Bits (F-5A resin set) + Hasegawa / Revell / KittyHawk F-5E Tiger Conversie
|
F-5B: tweezitter
Revell / Italeri / ESCI/ AMT / Wolfpack ;
Hasegawa (T-38 doos bevat F-5B)
PM
|
Classic airframes @;
Fujimi (1/50)
|
--
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/144: Arii, Otaki/ Entex
1/80: Lindberg
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | camouflage | < K82> camouflagegroen
< K18> camouflagegrijs |
< K26> nevelgrijs | eerste schema | |
(b) | camouflage | < K82> camouflagegroen
< K25> camouflagegrijs |
< K130> aluminium verf | circa 1977-1980 | |
(c) | camouflage | < K82> camouflagegroen
< K25> camouflagegri |
< K23> FS36375 | vanaf 1980 | |
(d) | camouflage in grijs | < K11> FS36118
< K10> FS36270 |
< K23> FS36375 | patroon identiek als eerste schema maar dan met grijze F-16 tinten | |
(e) III | "F-16" schema |
< K11> FS36118
< K10> FS36270 |
< K23> FS36375 | schema lijkt op F-16 schema | |
(f) | grey | < K10> FS36270 | < K23> FS36375 | "RAF" schema |
.
Extra info:
De F-5 is door Northrop in verschillende varianten uitgebracht. De trainer die er eerder was, de T-38 talon, is echt anders dan de F-5B net als de latere F-5E eenzitter of F-5F tweezitter Tiger. Voor de Klu kisten zijn dus F-5A en F-5B modellen nodig.
NF-5's werden veelvuldig gebruikt voor demo's. Naast de tekeningen hieronder, is er een IPMS Nederland overzicht van Double Dutch demo kisten is er hier..
Kleuren volgens tabel en...
meestal binnenzijden deuren en remkleppen: aluminium kleurig;
cockpit: lichtgrijs met zwarte instrumenten;
stoelkussen: oranje; hoofdkussen oranje;
rozetten: diameter 30 cm op inlaten; diameter 88 cm vleugels;
registraties: op romp 30 cm hoog, max 138 cm breed; op staartvlak 10 cm hoog, max 47 cm breed;
Modellen: ESCI heeft goede 1/72 modellen uitgebracht voor een F-5A en F-5B, deze is in allerlei dozen uitgebracht van ook Italeri en Revell; met enige kleine aanpassingen voor de NF-5 zijn er prima KLu modellen van te maken. Zie bouwverslagen van ons lid Meindert de Vreeze hier... [externe link]
Ook had Belcher Bits een conversieset voor een 1/32 model van de F-5A. Kijk voor een bouwverslag van Meindert hier: 1/32 KLu NF-5A inclusief Chaff dispensers [externe link]
Op schaal 1/48 heeft Kinetic een NF-5A uitgebracht (kit K48110) met KLu decals voor zowel het oude camouflage schema als het low-visibility grijze schema. Ons IPMS magazine "Modelbouw in Plastic" MIP 2014-1 heeft een bouwverslag geschreven door Rudie Neef.
Voorschriften KLu NF-5 A/B. Collectie M. de Vreeze (used with permission)
Van het schema (a) met licht nevelgrijze onderzijden.
KLIK OP PLAATJE VOOR VERGROTING!
Verfvoorschriften KLu NF-5 A/B. Collectie P.J. Grimm (waarvoor dank voor het beschikbaar stellen)
Van het schema (b) met aluminium onderzijden inclusief een non-gecalibreerde verfkleurimpressie.
KLIK OP PLAATJE VOOR VERGROTING!
Tekeningen IPMS Nederland archief
Tekeninngen IPMS Nederland Werkgroep (used with permission)
Tekeningen Wilko Jonker (beschikbaar gesteld)
DEMO SCHEMA's
EXTRA INFO:
Artikel in de oude Aviation Week 1967 met aankondiging van de bestelling voor de KLu. Collectie M. de Vreeze (used with permission):
Artikel uit Aviation Week van augustus1970 . Collectie M. de Vreeze (used with permission):
..
..
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)