Cat 3. KLu

75 stuks NF-5A eenzitter bommenwerper , kenmerken   K3001-K3075
30 stuks NF-5B tweezitter , kenmerken  K4001-K4030

De Koninklijke Luchtmacht zocht mid jaren zestig een vervanger van de F-84F Thunderstreak. Er werd samen met de Belgen gezocht naar een opvolger. Deze kozen voor de Dassault Mirage 5 maar de KLu besloot begin 1967 tot aanschaf van de Northrop F-5. Men kocht echter niet direct bij het Amerikaanse fabriek maar van Canadese Canadair een aparte variant. Zij hadden van het  Amerikaanse Northrop een licentie en bouwden de CF-5 voor de Canadese Luchtmacht met een aantal aanpassingen. De Nederlandse KLu versie werd op de CF-5 gebaseerd en werd aangeduid als NF-5.  Zo werden o.a sterkere motoren die door het Canadese Orenda J85-15 in licentie werden gemaakt gekozen met verbeterde luchtinlaten en extra louvre deuren achter de vleugel ter plaatse van de motoren. Hierdoor kon extra lucht van de motoren binnenkomen. Verder werd deze versie voorzien van een versterkt windscherm, leading edge flaps en een vanghaak. Opvallend is de afwijkende neuswielpoot van de NF-5A: deze kon worden uitgeschoven waardoor deze "langer" ingesteld kon worden voor een grotere invalshoek bij de start. Ook waren er nog wat detail aanpassingen zoals extra luchthappers, antennes en de mogelijkheid tot gebruik van brandstoftanks. Systemen waren Doppler voor navigatie en een "moving map" display. De tweezitter wordt aangeduid met NF-5B (deze heeft niet de andere neuswielpoot).  

Aflevering van de NF-5 toestellen was van 1969 tot 1972 door Canadair en de kisten werden via de Noord Atlantische oceaan overgevlogen naar Nederland. Dit noemde men de "High Flights" en eerste kisten arriveerden november 1969 op Twenthe. Maar pas op 1 december 1972 was het eerste operationele NF-5 squadron inzetbaar.  

De NF-5's vlogen bij 313, 314, 315 en 316 squadrons. Ze werden vooral als "jachtbommenwerper" gebruikt en waren belangrijk voor de luchtmacht. Veel werd geoefend in Canada en Noorwegen met andere NATO vliegtuigen. De NF-5 heeft vanaf 1970 een flink aantal jaren naar volledige tevredenheid dienst gedaan naast de F-104 Starfighter. Kort werd de NF-5A ook uitgerust met de AIM-9 Sidewinder met een luchtverdedigingstaak. Verder werd de NF-5 uitgerust met chaff en radar-verstoorders.  

De NF-5 werd opgevolgd door de F-16 en de laatste NF-5 vloog in 1991 bij de KLu. (Een flink aantal werden verkocht en gingen toen naar NATO landen Turkije en Griekenland). 


 

northrop-nf5-hirs4

NF-5A het eerste schema (a). Foto:  H.Hirs  / IPMS Nederland lid (used with permission) 

northrop-nf5-hirs-author                                                                
Foto: H. Hirs (used with permission)

northrop-nf5-hirs-arch2                                                                
NF-5A in schema (e).  Foto:  Collectie H. Hirs  (used with permission)

northrop-nf5b-fb-1                                                                          
NF-5B (schema a). Foto/diascan : Fred Bachofner / IPMS Nederland lid (used with permission)

northrop-nf5a-fb-2                                                                                                      
NF-5A . Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)

northrop-nf5a-fb-38                                                                                                      
Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)

northrop-nf5a-fb-39                                                                                                      
Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)

northrop-nf5b-fb-49                                                                                                    
NF-5B tweezitter . Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)
northrop-nf5b-fb-47             

Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)

northrop-nf5b-fb-48
Foto/diascan : Fred Bachofner / IPMS Nederland lid (used with permission)

northrop-nf5b-fb-52
NF-5B . Foto /diascan : Fred Bachofner (used with permission)

northrop-nf5b-fb-54
Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)

northrop-nf5a-fb-67                                                                                                      
NF-5A met open gun bay . Kijk ook bij de IPMS NL Walkaround....
Foto/diascan : Fred Bachofner (used with permission)

northrop-nf5-instru-panel-m                                                    
 Instrumenten paneel Nederlandse NF-5A (met moving map display). Manual tekening M. de Vreeze via Joop Hirs (used with permission)

northrop-nf5acoc-mindef-arc

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

northrop nf5a lvk 1 goth auth

 Demo NF-5A Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

northrop-nf5a-mindef-author

Andere demo NF-5A. Er waren talloze demo schema's in de loop der jaren.  Foto: Ministerie van Defensie / Defensie-Voorlichtings-Centrum (LUVC) (used with permission)

 

nf5a wj aut 112

De zuster demo kist op de grond. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

northrop nf5b lvk 2 goth auth

NF-5B. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

northrop nf5b lvk 3 tornij auth

Grijze NF-5B met dekzeil. Foto: dhr. Tornij via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

nf5a wj aut 110

No. 314 squadron "Red Skins" NF-5A voordat men naar de F-16 zou overgaan. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

nf5b mdv aut 100 

NF-5B gezien op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

nf5b mdv aut 112 

NF-5B op een open dag jaren tachtig en de oude foto gescanned. Foto: M.de Vreeze (used with permission)


 

Registratiegegevens Northrop NF-5A:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
K-3001 3001 eerste vlucht maart 1969
(aflevering 1971)
sept 1989 Naar Turkije
K-3002 3002 aug 1969 28-06-1973 Afgeschreven
K-3003 3003 apr 1970 1986 later Gilze-Rijen (poortwachter met fake regi K-3066)
K-3004 3004 1970 1990 Naar Turkije
K-3005 3005 1970 1991 Naar Griekenland
K-3006 3006 1970 13-09-1978 Afgeschreven
K-3007 3007 1970 1986 Gesloopt
K-3008 3008 1970 1987 Gesloopt
K-3009 3009 1970 01-11-1974 Afgeschreven door botsing Akkrum
K-3010 3010 1970 01-10-1980 Afgeschreven
K-3011 3011 1970 1988 naar MLM te Soesterberg; mei 2012 gesloopt.
K-3012 3012 1970 1991 Naar Griekenland
K-3013 3013 1970 1988 Naar Turkije; ook vliegend "Turkish Stars" demo, nu op paal in park Ankara/Konya
K-3014 3014 1970 1991 Naar Griekenland
K-3015 3015 1970 1988 Naar Turkije
K-3016 3016 1970 1990 Naar Turkije; ook vliegend "Turkish Stars" demo, nu op paal in park Ankara/Konya
K-3017 3017 1970 1991 Naar Griekenland
K-3018 3018 1970 1988 Naar Turkije
K-3019 3019 1970 1990 solodisplay 198/82; Naar Turkije
K-3020 3020 1970 1986 naar NLC Hoofddorp
K-3021 3021 1970 1990 Naar Turkije
K-3022 3022 1970 1986 Naar Turkije
K-3023 3023 1970 1989 Naar Turkije
K-3024 3024 1970 1990 Naar Turkije
K-3025 3025 1970 1989 Naar Turkije
K-3026 3026 1970 16-06-1987 demokist 1983/84; Afgeschreven
K-3027 3027 1970 1988 Naar Turkije
K-3028 3028 1970 1986 Gesloopt
K-3029 3029 1970 11-07-1975 Afgeschreven Ramstein. Teruggehaald voor instructie, nu opslag MLM
K-3030 3030 1970 1988 Gesloopt
K-3031 3031 1970 1991 Naar Griekenland
K-3032 3032 1970 1988 Naar Turkije
K-3033 3033 1970 1991 Naar Griekenland
K-3034 3034 1970 04-02-1985 Gilze-Rijen , gebruikt daarna sleutelkist ?
K-3035 3035 1970 1986 Naar Turkije
K-3036 3036 1970 1989 Naar Turkije
K-3037 3037 1970 13-05-1971 Afgeschreven
K-3038 3038 1970 25-04-1983 Afgeschreven
K-3039 3039 1970 1989 Naar Turkije
K-3040 3040 1970 1987 Gesloopt
K-3041 3041 1970 1989 demokist 1979/80; Naar Turkije
K-3042 3042 1970 1990 Naar Turkije
K-3043 3043 1971 1986 Gesloopt
K-3044 3044 1971 1990 in gebruik voor rampenoefeningen. Stond tijd in Crailo, daarna Gilze-Rijen maar nu afgevoerd naar ??
K-3045 3045 1971 1988 naar HTS Haarlem en MLM; MLM sloopterrein
K-3046 3046 1971 1990 Naar Turkije
K-3047 3047 1971 1991 Naar Griekenland
K-3048 3048 1971 1987 Naar Turkije
K-3049 3049 1971 1990 Naar Turkije
K-3050 3050 1971 20-03-1986 Afgeschreven
K-3051 3051 1971 1989 Naar Turkije
K-3052 3052 1971 1990 Naar Turkije
K-3053 3053 1971 01-06-1981 Afgeschreven
K-3054 3054 1971 1990 Naar Turkije
K-3055 3055 1971 1990 Naar Turkije
K-3056 3056 1971 1987 Gesloopt
K-3057 3057 1971 1986 Naar Venezuela
K-3058 3058 1971 1989 Naar Turkije
K-3059 3059 1971 22-07-1980 Afgeschreven
K-3060 3060 1971 1988 Gesloopt
K-3061 3061 1971 1991 Naar Griekenland
K-3062 3062 1971 1991 Naar Griekenland
K-3063 3063 1971 1987 Gesloopt
K-3064 3064 1971 18-07-1972 Afgeschreven
K-3065 3065 1971 1987 Gesloopt
K-3066 3066 1971 1990 Naar Turkije (is niet de poortwachter op Gilze)
K-3067 3067 1971 1989 Naar Turkije
K-3068 3068 1971 1987 Eindhoven (poortwachter)
K-3069 3069 1971 1991 Naar Griekenland, terug naar Baarlo
K-3070 3070 1971 1988 Naar Turkije ; nu in museum Yesilkoy
K-3071 3071 1972 03-10-1973 Aanvaring Gilze, daarna instructiekist; Gesloopt
K-3072 3072 1972 1989 Naar Turkije
K-3073 3073 1972   Naar Griekenland
K-3074 3074 1972 02-08-1974 Afgeschreven
K-3075 3075 1972 07-07-1977 Afgeschreven

.

Registratiegegevens Northrop NF-5B:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
K-4001 4001 okt 1969, maar aflevering later 1991 Naar Turkije
K-4002 4002 1969 1986 Naar Venezuela
K-4003 4003 1969 1986 Verkocht als N3206Y , Tulsa
K-4004 4004 1969 24-04-1975 Afgeschreven
K-4005 4005 1969 1989 Naar Turkije
K-4006 4006 1969 1989 Naar Venezuela
K-4007 4007 1969 1990 Naar Turkije
K-4008 4008 1969 1986 Naar Venezuela
K-4009 4009 1969 1991 Naar Turkije
K-4010 4010 1969 1986 Naar Venezuela
K-4011 4011 1969   in MLM te Soesterberg
K-4012 4012 1970 1988 naar MTS Zwolle, nu Deltion college in demo schema
K-4013 4013 1971 1991 Naar Turkije
K-4014 4014 1971 1991 Naar Turkije
K-4015 4015 1971 1991 Naar Turkije
K-4016 4016 1971 1991 Naar Turkije
K-4017 4017 1971 1991 Naar Turkije
K-4018 4018 1971 1986 Naar Venezuela
K-4019 4019 1971 1991 Naar Turkije
K-4020 4020 1971 1988 Naar Turkije
K-4021 4021 1971 1990 Naar Turkije
K-4022 4022 1971 22-06-1976 Afgeschreven
K-4023 4023 1971 16-06-1987 Afgeschreven
K-4024 4024 1971 1991 Naar Turkije
K-4025 4025 1971 1989 Naar Turkije
K-4026 4026 1971 1990 Naar Turkije
K-4027 4027 1971 1991 Naar Griekenland; nu poortwachter aldaar
K-4028 4028 1971 1988 MTS Tilburg , later MLM; april 2012 gesloopt.
K-4029 4029 1972 1991 Naar Turkije
K-4030 4030 1972 1986 Naar Venezuela

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt. , [W1] Scramble web

 Opmerking: foto van "K-4321" : was een tijdelijke nep-registratie.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)