INFO Pander D
- 1582
.
Fabriek | Pander |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | D (A) |
Cat 4, 5 -- totaal 4 stuks |
Informatie:
Pander was een meubelfabriek in Nederland en de voormalige directeur, H. Pander, besloot vliegtuigen te gaan bouwen van 1924 tot 1934. De "Vliegtuig Industrie Holland" fabriek werd overgenomen, een klein luchtvaartbedrijf uit Rijswijk. Voortbordurend op het type H-2 onstond de Pander D welke november 1924 gereed was voor een eerste vlucht. Het was een uitstekend vliegtuig welke ook december 1924 op de Parijse show in Le Bourget de nodige belangstelling trok. Het eenmotorig klein eenpersoons sportvliegtuig, bekend als het "baby vliegtuig" vanwege zijn geringe afmetingen, was niet duur en trok dan al snel de nodige belangstelling. Het was geheel van hout gebouwd en de vleugel had een hele gladde triplex bekleding. Veel orders kwamen er niet; er werden 11 bij Pander en 1 bij de "Holland" fabriek gebouwd en gebruikt ook voor de sportvliegerij.
eenzitter
Spanwijdte: 8,00 m
Lengte: 4,95 m
Hoogte: 1,65 m
Vleugeloppervlak: 10,80 m2
Leeg gewicht: 190 kg,
Geladen gewicht: 300 kg
Maximale snelheid: 110 km/u (gemeten door RSL)
Vliegbereik: 700 km
Literatuur: | ||||
Pander D, een kleinvliegtuig van formaat | K. Aarssen | Geromy | 2023 | |
Pander, Haagse vliegtuigbouwer | Harm Hazewinkel | All media productions, Hilversum |
2006 |
|
Pander Type D | - | Aviodrome publicatie | 1979 | |
Pander D | Nico Geldhof | Luchtvaartkennis | 2007-1 |
.
Websites:
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Pander_D |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD Pander D
- 1584
Cat 4. MLD
2 stuks, P1 en P2, circa 1925-1927
De marine besloot begin 1925 twee Pander D toestellen aan te schaffen bij wijze van proef om vliegvaardigheid bij te brengen aan vliegers. Het waren wat verbeterde Pander D toestellen met o.a. versterkingen in stabilo, het kielvlak en een eenvoudiger onderstel en gewijzigde motorbeplating. Ook zat er een beschermende buisconstructie achter de piloot. De toestellen werden slechts zo'n anderhalf jaar vooral voor "pleziervluchten" gebruikt. De Anzani motor was niet al te betrouwbaar.
Pander van de MLD, waarschijnlijk na de eerste aflevering. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens MLD: | |||||
Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
P-1 | 14 | 15-07-1925 | 1927 | Gebruikt bij MLD De Kooy; | |
P-2 | 15 | 15-07-1925 | 17-01-1927 | Gebruikt bij MLD Mok; gecrashed bij De Kooy |
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie
Opmerking: er werd ook een civiele Pander H-NACE veelvuldig gebruikt door marine vliegers vanaf De Kooy.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Pander D (foto bijlage)
- 1203
Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Tijdens transport. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op de achtergrond een Vickers Vanguard, die aangeeft hoe klein de Pander was. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op de Kooy. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
5. LA-KNIL Pander D
- 1499
Cat 5. LA-KNIL
Oktober 1925 werden voor de LA-KNIL in Indië 2 iets gemodificeerd Pander D toestellen aangekocht met Anzani 35 pk motor.
April 1926 arriveerden de kisten in Indië en ze vlogen op Kalidjati als lesvliegtuig. Ze hadden eerst de registraties P1 en P2, welke snel werd aangepast. Werden bekend en populair door diverse demo- en stuntvluchten in Indië en ze werden vooral voor "pleziervluchten" gebruikt.
Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission) van een ML-KNIL Pander D(A)
De P-1 in het LA-KNIL schema vooraan. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
.
Registratiegegevens LA-KNIL: | ||||||
eerste registratie | tweede regi | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen | |
P1 | P.501 | 16 | 02-11-1925 | april 1931 | gesloopt | |
P2 | P.502 | 19 | 02-11-1925 | maart 1929 | beschadigd Kali Djati en uit dienst |
Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Pander D
- 1581
Modelbouw Pander D
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden |
? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
Classic Plane (Beukema) |
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
MLD | <K82> donker khaki | metaaldelen in metaal; | witte registraties; vlag op richtingsroer; roundels op zes posities | ||
LA-KNIL | <K130> silverdope |
|
metaaldelen in metaal; |
zwarte regi, vlag op richtingsroer; roundels op zes posities; pander embleem op staart |
.
BOX ART:
Tip: bij dit model in giethars even nakijken of er een "zetel" in zit en of de cylinders voor de Anzani motor niet veel te groot zijn gegoten.
Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)