INFO Pfalz D.IIIa (D.3a)
- 1437
.
Fabriek | Pfalz |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | D.IIIa |
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
Duitse tweedekker verkenner van het Duitse Pfalz uit begin 1918 ; Type D.III vloog in 1917 en was een goed ontwerp.
De Pfalz D.IIIa variant had een ondervleugel met een ronde tip, het stabilo was wat groter met aan de voorkant een kromming. Verder waren de machine geweren gerepositioneerd en wat hoger op de romp gezet voor de piloot. De motorbeplating ontbrak ook voor een groot deel .
Gegevens D.IIIA :
Mercedes DIIIa motor van 180 pk
Spanwijdte: 9,40 m
Lengte: 7,0 m
Leeggewicht: 700 kg
Maximale startgewicht: 905 kg
Maximale snelheid: 180 km/u
Vliegduur 2 tot 2,5 uur
twee Spandau machinegeweren / LMG 08/15 7,92mm
Literatuur: | ||||
Profiles met overzichten WW1 |
Volume I | Argus Books |
1989 |
|
Pfalz D.III | Datafile 107 | Windsock datafile |
....
Websites:
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Pfalz_D.III |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LvA Pfalz D.IIIa
- 1322
Cat 1. LvA
1 toestel geïnterneerd (1918-1921): kenmerk PF225 ;
Het toestel was 12 juni 1918 geland bij Schoondijke (Zeeuws Vlaanderen) na te zijn verdwaald en het daarna optredende benzinegebrek. Het werd geïnterneerd voor de Luchtvaart Afdeeling en de registratie werd PF225. De motor was een Mercedes 160 pk.
De in april 1918 opgerichte "Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart" onderzocht de kist in de zomer van 1918.
De kist stond in 1919 nog in opslag op Gilze-Rijen.
Registratiegegevens: | |||||
LvA-Registratie | Constructienummer | Duitse Registratie | Datum geland op Nederlands gebied |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
PF225 | 1306/18 | 12-06-1918 | maart 1919 in opslag |
PF225; landing bij Schoondijke |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1 , [W6] forum.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LvA Pfalz D.IIIa (foto bijlage)
- 1122
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Landing bij Schoondijke, nog met Duitse kruizen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Voorzien van de LvA bollen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De kist op Soesterberg, de oranje bollen bovenop de vleugel zijn goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Pfalz D.IIIa
- 1696
Modelbouw Pfalz D.IIIa
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
MAC distribution ;
Roden / Encore (72001);
Pegasus ;
Meicraft ;
Veeday @ ;
Renwal @ ;
Rareplane (conversion D.III) (vacu)
|
Eduard (1105 / 8417) ;
BlueMax (BM105);
Glencoe ;
Aurora ;
Tom's Modelworks (vac)
|
Wingnut Wings (32006) ;
Roden/ Encore
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
1/24: Marco's miniatures (ombouw tot D.IIIa)
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
- | lozenge vleugel schema | "silbergrau"/ zilvergrijs | Duitse toestellen kregen bij aflevering een aluminium lak dope, de struts zijn gelakt vurenhout met een houten walnoten propeller. Individuele kisten kregen vaak uitbundige schema's. Latere toestellen kregen het lozenge vleugel prints. |
.
Kijk bij ons IPMS lid Meindert de Vreeze voor een Roden kit 1/32 bouwverslag hier.... [externe link]
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)