.

Fabriek Pilatus
Vliegtuig  
Type-aanduiding PC-7
Cat 3 --  totaal 10 + 3  = 13 stuks


pc7-profile 

Informatie:

Basis trainer van de Zwitserse Pilatus fabriek. Het prototype vloog in 1966 maar de PC-7 variant in 1978. Toestellen worden gebruikt voor opleiding met de mogelijkheid aerobatics te vliegen.  

gegevens PC-7:
 Pratt and Whitney Aircraft of Canada PT6A-25A turboprop met 650 pk (maar meestal afgesteld op 550 pk)
 Maximum snelheid: 500  km/u  
 Vliegbereik: 1100 km
 Klimsnelheid: maximaal 630 m/per min op lage hoogte
 Leeggewicht: 1330 kg  
 Normaal startgewicht: 1900 kg
 Maximum startgewicht: 2700 kg
 Spanwijdte:  10,4 m  
 Lengte:   9,80 m

Literatuur:
Piloot en vliegtuig
januari 2012 / pag 36 e.v  
  2012
Flug revue pag 430     1979   

.

Websites:
IPMS NL Walkaround PC-7
http://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-7

 

FOTO GALERIJ:

  • pc-7-mdv-30j-auth
  • pc7-profile
  • pc7-wj-aut-100
  • pilatus-pc7-4-mdv-author
  • pilatus-pc7-hirs-auht2
  • pilatus-pc7-mdv-author
  • pilatus-pc7air-hirs-arc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 3.  KLu

De eerste vier toestellen werden februari 1989 afgeleverd en in gebruik gesteld voor basisopleiding van vliegers bij de EMVO (Elementaire Militaire Vlieg Opleiding), het latere 131 squadron.

De KLu toestellen hebben een lichtgewicht Martin Baker schietstoel en kunnen ook bij slechter weer worden gebruikt. De toestellen zijn gestationeerd op Woensdrecht. Na deze basisopleiding gaan de vliegers in (F-16) opleiding naar de USA. 

In 1997 werden er nog drie extra kisten afgeleverd om meer opleidingscapaciteit te verkrijgen. Ook marinevliegers maakten gebruik van deze opleiding.

De kisten kregen later een glans zwarte uitmonstering wat de zichtbaarheid en veiligheid vergroot.

In 2015 is een upgrade programma opgestart uitgevoerd door Pilatus in Stans, Zwitserland. Daarbij worden er wat nieuwe systemen geïnstalleerd en worden wat versterkingen aangebracht in de constructie van vleugel en romp. Verder worden nu een drietal digitale displays in de cockpit gemonteerd. Verder nieuwe lampen en nog wat andere modificaties. De L-01 werd zomer 2015 al gemoderniseerd, de andere kisten volgen vanaf 2018.

De KLu kisten zouden dan weer tot 2027 voor training kunnen worden gebruikt.


pilatus-pc7-mdv-author

KLu PC-7 in eerste schema (a). Foto: M.de Vreeze (used with permission)

pilatus-pc7-hirs-auht2                                                                                         
Foto:  H.Hirs (used with permission)

pc7 wj aut 100 

Foto: Wilko Jonker (used with permission family)

pilatus-pc7-4-mdv-author

Te zien is hier dat de gele lijn anders loopt bij het latere schema (b). Foto: M. de Vreeze (used with permission)

pilatus-pc7air-hirs-arc

Bovenaanzicht schema (b) . Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

pc 7 mdv 30j auth

De "L-13" met een speciale staartbeschildering vanwege 30 jaar squadron. Gezien op Texel airshow 2018. Foto:  M. de Vreeze (used with permission)


 

Registratiegegevens:  Pilatus PC-7  KLu
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
L-01 538 26-01-1989    was HB-HCM; eerste gemoderniseerde kist zomer 2015
L-02 539 26-01-1989    was HB-HLV
L-03 540 27-01-1989    was HB-HLW
L-04 541 27-01-1989    was HB-HLX
L-05 542 09-03-1989    was HB-HLY
L-06 543 09-03-1989    was HB-HLZ
L-07 544 22-05-1989    was HB-HAN
L-08 545 18-06-1989    was HB-HAP; schadegevalletje november 1989 maar gerepareerd.
L-09 546 10-08-1989    was HB-HAQ
L-10 547 14-09-1989    was HB-HAR
L-11 610 11-07-1997    later bijbesteld
L-12 611 11-07-1997    later bijbesteld
L-13 612 11-07-1997    later bijbesteld

  Bronnen o.a. [B32] KLu.regis. , [W1] scramble web   

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)            


                                                                              

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met smoke pods. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Woensdrecht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In het latere schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Instrumenten paneel en interieur in licht grijs met zwarte instrumenten (bij aflevering). Bij een latere modernisatie zijn digitale displays geïnstalleerd.  Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit detail met de schuifkap open. let op de simpele stoel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Detail voorste vliegerstoel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)  

 Modelbouw Pilatus PC-7

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
ScaleWorx (resin)
Planet (resin)
Aeroclub
LF Models/ A+V models (resin)
Anahuac Models (resin)
Fiber Model (resin)
Aeroteck (resin) @
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

 

BOXART

  • aeroclub-pc7-72
  • aerotech-pc7-48
  • anahuac-pc7-48
  • fiber-model-pc7-48
  • planet-pc7-72
  • scaleworx-pc7-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) <K68> verkeersgeel RAL 1023
<K42> verkeersrood RAL 3030
<K31> wit
. .   eerste schema
(b) glans zwart . . gele lijnen latere schema aangebracht vanaf najaar 2005 

 

 

pilatus-pc7-dra                                                                             

Tek: col M. de Vreeze van Pilatus fabriek; eerste schema (a)

pilatus-pc7-tek-mindef

Defensie tekening via G. Voortman; De gele lijn loopt anders op de echte kist dan te zien op deze tekening! Er wordt dus in de praktijk nog wel eens iets veranderd!


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission): 

Pilatus PC 7 1
en meer.....

  • Pilatus_PC-7-1
  • Pilatus_PC-7-2
  • Pilatus_PC-7-3
  • Pilatus_PC-7-3A_25jaar

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)