INFO Pilatus PC-7
- 1402
.
Fabriek | Pilatus |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | PC-7 |
Cat 3 -- totaal 10 + 3 = 13 stuks |
Informatie:
Basis trainer van de Zwitserse Pilatus fabriek. Het prototype vloog in 1966 maar de PC-7 variant in 1978. Toestellen worden gebruikt voor opleiding met de mogelijkheid aerobatics te vliegen.
gegevens PC-7:
Pratt and Whitney Aircraft of Canada PT6A-25A turboprop met 650 pk (maar meestal afgesteld op 550 pk)
Maximum snelheid: 500 km/u
Vliegbereik: 1100 km
Klimsnelheid: maximaal 630 m/per min op lage hoogte
Leeggewicht: 1330 kg
Normaal startgewicht: 1900 kg
Maximum startgewicht: 2700 kg
Spanwijdte: 10,4 m
Lengte: 9,80 m
Literatuur: | ||||
Piloot en vliegtuig |
januari 2012 / pag 36 e.v | |
2012 |
|
Flug revue | pag 430 | 1979 |
.
Websites:
|
IPMS NL Walkaround PC-7 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-7 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu Pilatus PC-7
- 2250
Cat 3. KLu
De eerste vier toestellen werden februari 1989 afgeleverd en in gebruik gesteld voor basisopleiding van vliegers bij de EMVO (Elementaire Militaire Vlieg Opleiding), het latere 131 squadron.
De KLu toestellen hebben een lichtgewicht Martin Baker schietstoel en kunnen ook bij slechter weer worden gebruikt. De toestellen zijn gestationeerd op Woensdrecht. Na deze basisopleiding gaan de vliegers in (F-16) opleiding naar de USA.
In 1997 werden er nog drie extra kisten afgeleverd om meer opleidingscapaciteit te verkrijgen. Ook marinevliegers maakten gebruik van deze opleiding.
De kisten kregen later een glans zwarte uitmonstering wat de zichtbaarheid en veiligheid vergroot.
In 2015 is een upgrade programma opgestart uitgevoerd door Pilatus in Stans, Zwitserland. Daarbij worden er wat nieuwe systemen geïnstalleerd en worden wat versterkingen aangebracht in de constructie van vleugel en romp. Verder worden nu een drietal digitale displays in de cockpit gemonteerd. Verder nieuwe lampen en nog wat andere modificaties. De L-01 werd zomer 2015 al gemoderniseerd, de andere kisten volgen vanaf 2018.
De KLu kisten zouden dan weer tot 2027 voor training kunnen worden gebruikt.
KLu PC-7 in eerste schema (a). Foto: M.de Vreeze (used with permission)
Foto: H.Hirs (used with permission)
Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Te zien is hier dat de gele lijn anders loopt bij het latere schema (b). Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Bovenaanzicht schema (b) . Foto: Collectie H.Hirs (used with permission)
De "L-13" met een speciale staartbeschildering vanwege 30 jaar squadron. Gezien op Texel airshow 2018. Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: Pilatus PC-7 KLu | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
L-01 | 538 | 26-01-1989 | was HB-HCM; eerste gemoderniseerde kist zomer 2015 |
|
L-02 | 539 | 26-01-1989 | was HB-HLV | |
L-03 | 540 | 27-01-1989 | was HB-HLW | |
L-04 | 541 | 27-01-1989 | was HB-HLX | |
L-05 | 542 | 09-03-1989 | was HB-HLY | |
L-06 | 543 | 09-03-1989 | was HB-HLZ | |
L-07 | 544 | 22-05-1989 | was HB-HAN | |
L-08 | 545 | 18-06-1989 | was HB-HAP; schadegevalletje november 1989 maar gerepareerd. |
|
L-09 | 546 | 10-08-1989 | was HB-HAQ | |
L-10 | 547 | 14-09-1989 | was HB-HAR | |
L-11 | 610 | 11-07-1997 | later bijbesteld | |
L-12 | 611 | 11-07-1997 | later bijbesteld | |
L-13 | 612 | 11-07-1997 | later bijbesteld |
Bronnen o.a. [B32] KLu.regis. , [W1] scramble web
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
3. KLu Pilatus PC-7 (foto bijlage)
- 1280
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met smoke pods. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Woensdrecht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In het latere schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumenten paneel en interieur in licht grijs met zwarte instrumenten (bij aflevering). Bij een latere modernisatie zijn digitale displays geïnstalleerd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit detail met de schuifkap open. let op de simpele stoel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail voorste vliegerstoel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Pilatus PC-7
- 2921
Modelbouw Pilatus PC-7
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
ScaleWorx (resin)
Wolf (3D print) (aangekondigd 2023)
Aztec 7201 (resin)
Planet (resin)
Aeroclub
LF Models/ A+V models (resin)
|
Anahuac Models (resin)
Fiber Model (resin)
Aeroteck (resin) @
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | <K68> verkeersgeel RAL 1023 <K42> verkeersrood RAL 3030 <K31> wit |
. | . | eerste schema | |
(b) | glans zwart | . | . | gele lijnen | latere schema aangebracht vanaf najaar 2005 |
Tek: col M. de Vreeze van Pilatus fabriek; eerste schema (a)
Defensie tekening via G. Voortman; De gele lijn loopt anders op de echte kist dan te zien op deze tekening! Er wordt dus in de praktijk nog wel eens iets veranderd!
Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):
en meer.....
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)