Cat 3.  KLu

De eerste vier toestellen werden februari 1989 afgeleverd en in gebruik gesteld voor basisopleiding van vliegers bij de EMVO (Elementaire Militaire Vlieg Opleiding), het latere 131 squadron.

De KLu toestellen hebben een lichtgewicht Martin Baker schietstoel en kunnen ook bij slechter weer worden gebruikt. De toestellen zijn gestationeerd op Woensdrecht. Na deze basisopleiding gaan de vliegers in (F-16) opleiding naar de USA. 

In 1997 werden er nog drie extra kisten afgeleverd om meer opleidingscapaciteit te verkrijgen. Ook marinevliegers maken gebruik van deze opleiding.

De kisten hebben tegenwoordig een glans zwarte uitmonstering wat de zichtbaarheid en veiligheid vergroot.

In 2015 is een upgrade programma opgestart uitgevoerd door Pilatus in Stans, Zwitserland. Daarbij worden er wat nieuwe systemen geïnstalleerd en worden wat versterkingen aangebracht in de constructie van vleugel en romp. Verder worden nu een drietal digitale displays in de cockpit gemonteerd. Verder nieuwe lampen en nog wat andere modificaties. De L-01 werd zomer 2015 al gemoderniseerd, de andere kisten volgen vanaf 2018.

De KLu kisten zouden dan weer tot 2027 voor training kunnen worden gebruikt.

pilatus-pc7-mdv-a2

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

pilatus-pc7-mdv-author

KLu PC-7 in eerste schema (a). Foto: M.de Vreeze (used with permission)

pilatus-pc7-2-kluauthor                                                            
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

pilatus-pc7-hirs-auht2                                                                                         
Foto:  H.Hirs / IPMS Nederland lid (used with permission)

pilatus-pc7-4-mdv-author

Te zien is hier dat de gele lijn anders loopt bij het latere schema (b). Foto: M. de Vreeze (used with permission)

pilatus-pc7air-hirs-arc

Bovenaanzicht schema (b) . Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met smoke pods. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Woensdrecht. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In het latere schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Instrumenten paneel en interieur in licht grijs met zwarte instrumenten (bij aflevering). Bij een latere modernisatie zijn digitale displays geïnstalleerd.  Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit detail met de schuifkap open. let op de simpele stoel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Detail voorste vliegerstoel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:  Pilatus PC-7  KLu
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
L-01 538 26-01-1989    was HB-HCM; eerste gemoderniseerde kist zomer 2015
L-02 539 26-01-1989    was HB-HLV
L-03 540 27-01-1989    was HB-HLW
L-04 541 27-01-1989    was HB-HLX
L-05 542 09-03-1989    was HB-HLY
L-06 543 09-03-1989    was HB-HLZ
L-07 544 22-05-1989    was HB-HAN
L-08 545 18-06-1989    was HB-HAP; schadegevalletje november 1989 maar gerepareerd.
L-09 546 10-08-1989    was HB-HAQ
L-10 547 14-09-1989    was HB-HAR
L-11 610 11-07-1997    later bijbesteld
L-12 611 11-07-1997    later bijbesteld
L-13 612 11-07-1997    later bijbesteld

  Bronnen o.a. [B32] KLu.regis. , [W1] scramble web   

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)