INFO R.A.F SE.5a
- 1473
.
Fabriek | Royal Aircraft Factory /establishment R.A.F/R.A.E |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | SE-5a |
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar |
Informatie:
Engelse tweedekker ontworpen door HP Folland en in productie genomen bij de Royal Aircraft Factory. Het was een van de weinige ontwerpen die een succes werden van deze Factory. De productie versie van deze eenzitsjager uit eind 1916 kreeg een vleugel met kleinere spanwijdte. SE betekent "scout experimental" en uit de SE.5 werd de SE.5a ontwikkeld. Deze versie kwam april 1917 aan het front; oorspronkelijk zat er een windscherm op maar dat werd al gauw verwijderd. Er werden steeds ook andere kleine wijzigingen aangebracht.
Een groot deel van de Engelse vliegtuig produktie was afhankelijk van de beschikbare motoren zoals de Hispano Suiza. Deze motor werd in enorme aantallen door talloze fabrieken in licentie gemaakt, maar de kwaliteit van deze produkties was niet altijd goed. Juli 1917 kwam 200 pk Hispano Suiza 8a motor beschikbaar. De SE-5 en SE-5a werden in grote aantallen ingezet door de Engelsen aan het westerse front in de Eerste Wereldoorlog. Het was een stabiel vliegende kist en redelijk manoeuvreerbaar. Er werden steeds modificaties ook gedaan aan het basis ontwerp van het type en van de SE-5a werden er meer dan 5400 stuks gebouwd.
1x Hispano Suiza 200 pk motor; Wolseley 200 hp "adder" motor; Wolseley Viper (vanaf augustus 1917);
Tweebladige AD662 prop diameter: 2,28 m
Spanwijdte: 8,11 m
Lengte: 6,4 m
Hoogte: 2,9 m
Leeggewicht: circa 640 kg
Maximale snelheid: ongeveer 220 km/u
V-stelling: 5 graden
1 x Lewis mitrailleur op "Foster" beugel
2 x Lewis mitrailleurs op de motorkap.
Literatuur: | ||||
SE-5a | Brian Knight | Albatross productions | Windsock datafile special | 1993 |
SE-5a | Connors | In action | Squadron signal | 1985 |
Profiles no.1 SE-5 |
- | - |
Argus books |
|
R.A.F SE-5a | Bruce | - | Windsock datafile 30 | 1991 |
SE-5 luchtschrijvers | Wesselink | Afd. Luchtvaartkennis | Luchtvaartkennis | 1987- 7/8 |
....
Websites:
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Aircraft_Factory_S.E.5 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA R.A.F SE.5a
- 1557
Cat 1. LVA
1 toestel geïnterneerd, (1918-1920); kenmerk SE214.
Uitgerust met Hispano Suiza motor, bij type SE.5A zit de propeller as wat hoger dan bij de andere motoren.
Internering door LvA volgde na een landing op 6 januari 1918 bij Brielle. Het toestel was van Royal Flying Corps no.60 squadron. Het werd aangekocht voor 3000 pond sterling.
Waarschijnlijk is het toestel nauwelijks gebruikt en de Hispano 200 pk motor werd als "voorbeeld" ter beschikking gesteld aan de Van Berkel fabriek die ook aan vliegtuigbouw deed.
de enige LVA SE-5A; de Lewis gun zit iets hoger omdat de propeller as bij de versie met de Hispano Suiza motor iets hoger zat. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
LvA-Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer | Datum landing Nederlands gebied |
Datum uit Dienst | Opmerkingen |
SE214 | B4885 | s/n 34 | 06-01-1918 | 1920 ? | vloog eerst bij RFC no.56 squadron en ASD no.1; gecrashed en weer gerepareerd door RFC en naar B-flight van het no.60 squadron. Daarna weer in Engelse dienst. Geinterneerd door LvA na landing bij Brielle. |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1, [B5] Luchtv.kennis 1987-7/8
Na de Wapenstilstand landde nog wel eens een toestel op Nederlands gebied. Zo landde 13-5-1919 een SE.5A bij Nederweert en het was zwaar beschadigd en dus afgevoerd.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA R.A.F SE.5a (foto bijlage)
- 1095
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw R.A.F SE.5a
- 1534
Modelbouw SE-5a
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Roden ;
Revell ;
ESCI ;
Renwal ;
Pegasus ;
Entex ;
Fuji
|
Eduard ;
Roden (hispano) ;
Revell/Monogram/ Hasegawa ;
Bluemax ;
Lindberg ;
Aurora ;
Smer / Artiplast (1/50)
|
Wingnut Wings ;
Roden/ Encore
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
Schaal1/19: Aurora
1/24: MERIT , Sanger (vacu) , I-Love-it
1/144: SRAM (resin) , Valom
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(..) | - | < K122 > PC10 khaki ? | < K122 > PC10 khaki? | engelse basis kleur | 8 bollen: op bovenvleugel en onderop boven- en onder vleugel; bollen zijkant romp; |
EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:
Bouwverslag van de 1/32 RODEN SE-5a van de LvA is gepubliceerd in MIP 2014-4; Ons IPMS lid Meindert de Vreeze heeft ook zijn bouwverslag hier online staan.... [externe link]
Modellen van de SE.5 vragen een kleine ombouw naar SE.5a met de Hispano Suiza motor.
Een bouwverslag van de 1/24 I-Love-it kit van Henk Hirs is gepubliceerd in MIP 2024-1.
----------------
doorsnee tekening (Collectie M. de Vreeze)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)