INFO Republic F-84 E/G Thunderjet
- 1770
.
Fabriek | Republic |
Vliegtuig | Thunderjet |
Type-aanduiding | F-84 |
Cat 3 -- totaal 187 stuks |
F-84E / F-84G |
Informatie:
Republic USA, jager met straalmotor en rechte vleugel (Thunderjet); tactische jager, eerste vlucht XP-84 februari 1946. De ontwikkeling begon al in de Tweede Wereldoorlog. Productie aflevering vanaf juni 1947 maar het was het begin van het straaltijdperk dus er waren nogal wat problemen met de betrouwbaarheid van met name de J35 motor.
De F-84E versie was een ontwikkeling met een 30 cm langere romp dan de F-84D, J35-A-17 motor en met wat verbeteringen in constructie en ook in systemen. Zo konden de pylons met eventuele bewapening worden afgeworpen in noodgevallen. Er kwam een verkennings-wingpod beschikbaar met daarin camera's geinstalleerd.
Het type bleek in 1950 in Korea niet zo geschikt voor het luchtgevecht als de F-86 Sabre maar wel voor het aanvallen van gronddoelen als taktische bommenwerper. Vele Thunderjets werden na de oorlog ter beschikking gesteld aan de NAVO landen onder het MDAP programma.
De F-84G versie kreeg (vanaf serie 84G-25) een sterkere J35-A-29 motor met een iets kortere staartpijp; dit was te zien doordat de romp precies eindigde bij de achterkant van het richtingsroer. Er kwamen nog wat luchtkleppen in het romp-onderstuk onder de cockpit met veel meer luchtgaten (in de praktijk zijn er later op oudere F-84E's ook de remkleppen van de F-84G te zien). De constructie werd versterkt inclusief die van de cockpitkap. Dit was te zien met frames in de kap, later werd deze kap ook geinstalleerd op oudere F-84 kisten. Ook werd een nieuwe gunsight geinstalleerd. Verder kon deze versie in de lucht worden bijgetankt met een tankvulsysteem in de linkervleugel-voorrand en was de USAF F-84G in staat een nucleaire bom af te werpen. Eerste afleveringen van de F-84G begonnen juli 1951 aan de USAF en er werden er zo'n 3000 gebouwd.
Het was nogal een kale kist met weinig apparatuur, dat er gewoon niet in zat. Basic flying met de basis instrumenten.
------------------------
Gegevens F-84G Thunderjet:
Lengte: 11,6 m
Spanwijdte: 11,07 m / 13,1 m inclusief tiptanks.
Hoogte: 3,92 m
Allison J-35-A-29 motor met 2250 kg stuwkracht
Leeggewicht: 4650 kg
Maximale startgewicht: 8150 kg
Maximale snelheid: 960 km/u
Vliegbereik: 1600 km
Bewapening: 6 x 12,7 mm mitrailleurs (4 in neus, 2 in vleugelwortel), 2045 kg uitwendige last raketten of bommen; (KLu ook 4x ATAR 6 " raketten).
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic | werkgroep | 1976-3 | . | IPMS Nederland |
Modelbouw in Plastic | foto's en artikel | 2003-2 | H.G. Berfelo en A. Vos | IPMS Nederland |
F-84 Thunderjet in action | Davis | In Action no. 1061 | . | Squadron signal |
F-84 Thunderjet | Kinzey | Detail and Scale Vol.59 | 1999 | Details and Scale Inc. |
F-84 Thunderjet KLu/LSk | T.van Kampen | Dutch Profile | no.12 | Dutch Profile |
.
Websites: |
IPMS Nederland Thunderjet Walkaround |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84_Thunderjet |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
3. KLu F-84 E/G Thunderjet (foto bijlage)
- 1750
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
De eerste KLu F-84E Thunderjets vlogen nog met USAF registratie en zonder KLu roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Deels nog met Amerikaanse regi bij aflevering. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kist van 315 squadron. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kits van "Red noses" demo team van 314 squadron. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Het team "Red noses". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Thunderjet met bommen en raketten bewapend. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
RATO assisted start. De tip tanks lijken op die van een T-33! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Volgooien maar! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De V-stelling is goed hier te zien van de vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Mooie detail opname van de frame kap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Deze Thunderjet lijkt T-33 tip tanks te hebben. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met losse ladder tegen de romp aan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Test kist en de verschillende meyaaltinten zijn goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
-------------------
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Cockpit detail (kap is afgeworpen). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumentenpaneel F-84E. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Blik in de cockpit bij een F-84E. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumentenpaneel F-84E museumkist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumentenpaneel F-84E. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Instrumentenpaneel F-84E. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Motoronderhoud met staart verwijderd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
3. KLu Republic F-84 E/G Thunderjet
- 4567
Cat 3. KLu
Thunderjets (geen pijlvleugel)
F-84E: 21 stuks, kenmerken K1 -K21 (in het begin nog met FS- codes)
F-84G: 166 stuks, kenmerken K22-K187
Thunderjets vlogen van 1951-1956 bij de KLu. De eerste 41 stuks werden geleverd onder het Amerikaanse MDAP programma. In maart 1951 kwamen de eerste F-84E toestellen aan op Volkel en na de formele overdracht door Eisenhower juli 1951 op Ypenburg resorteerden de kisten onder het commando taktische luchtstrijdkrachten (CTL) in de rol van jachtbommenwerper. In de loop der jaren werden nogal wat wisselende codes op de neus vermeld.
De F-84E vloog te beginnen bij no. 311 squadron op Volkel en mei 1951 was een grote NATO oefening genaamd "Umbrella".
De F-84G vloog uiteindelijk van 1952 tot 1956 bij no. 306, 311, 312, 313, 314 (opgericht mei 1952 op Eindhoven) en no. 315 squadrons. Reeds in 1952 kwam de versie F-84G. Sommige Thunderjets vlogen vanaf mei 1954 bij 306 squadron (op Volkel) als fotoverkenner met een camera in de tip van de linker T-33 tiptank (welke tip draaibaar was). Ze vlogen ook vanaf het Duitse Buckeburg en Laarbruch.
De Thunderjet was weinig geavanceerd. Vliegkaarten werden los meegenomen voor navigatie en de vlieger moest met zijn basistechnieken de missie uitvoeren. De Thunderjets namen deel aan vele NAVO oefeningen. Ook werd er een demonstratie team opgezet "The Red Noses" in 1952. Later kwam in 1955 het DASH-4 demoteam.
Helaas waren er nogal wat ongevallen met de kist en het vliegen met straalvliegtuigen bleef in die tijd riskant. De Thunderjets werden vervangen door de F-84F Thunderstreak en de laatste Thunderjet vloog augustus 1956 bij de KLu.
Kist in het oude MLM museum. Foto: Wilko Jonker (used with permission)
Thunderjet van 314 squadron. Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Deze Thunderjet als museumkist. Foto: Wilko Jonker (used with permission family)
Registratiegegevens Republic F-84E Thunderjet: (In de loop der jaren werden nogal wat wisselende codes op de neus vermeld.) |
|||||||
Registratie | Fiscal Year-nr. | sub-type |
Squadron-code o.a.. |
Datum in dienst | Datum uit dienst | Uit dienst/ Opmerkingen | |
K-1 | 50-1832 | F-84E-20-RE | maart 1951 | feb 196 | |||
K-2 | 50-1827 | F-84E-20-RE | april 1951 | juli 1952 | |||
K-3 | 50-1828 | F-84E-20-RE | feb 1962 | ||||
K-4 | 50-1829 | F-84E-20-RE | maart 1957 | ||||
K-5 | 51-9585 | F-84E-30-RE | TP-6 | ||||
K-6 | 51-9583 | F-84E-30-RE | TP-25 | nov 1956 | Bewaard; eerst TH Delft, vervolgens MLM, later naar Belgie, nu museum Florennes in BAF schema | ||
K-7 | 51-9589 | F-84E-30-RE | Afgeschreven 1956; | ||||
K-8 | 51-9591 | F-84E-30-RE | TP-2 | jun 1956 | Afgeschreven 1956; secties naar TH Delft, daarna MLM; nu gebruikt in demo opstelling in NMM. | ||
K-9 | 51-9592 | F-84E-30-RE | 05-06-1952 | Afgeschreven 1952 ongeval Marsdiep; | |||
K-10 | 51-9593 | F-84E-30-RE | 11-01-1952 | Afgeschreven 1952 ongeval Volkel; | |||
K-11 | 51-9594 | F-84E-30-RE | TP-24 | Delen HTS Haarlem | |||
K-12 | 51-9597 | F-84E-30-RE | 07-02-1952 | Afgeschreven 1952 ongeval Leeuwarden | |||
K-13 | 51-9598 | F-84E-30-RE | maart 1957 | ||||
K-14 | 51-9595 | F-84E-30-RE | 10-07-1952 | ongeval | |||
K-15 | 51-9596 | F-84E-30-RE | 21-01-1952 | ongeval Ijsselmeer | |||
K-16 | 51-9604 | F-84E-30-RE | jan 1954 | ||||
K-17 | 51-9621 | F-84E-30-RE | 16-10-1952 | Afgeschreven landingsongeval Mill; | |||
K-18 | 51-9610 | F-84E-30-RE | maart 1957 | Bewaard 1957; | |||
K-19 | 51-9590 | F-84E-30-RE | 23-05-1952 | Afgeschreven ongeval Mill Uden botsing K-33 | |||
K-20 | 51-9612 | F-84E-30-RE | maart 1952 | 04-07-1952 | ongeval Volkel; | ||
K-21 | 51-9611 | F-84E-30-RE | maart 1952 |
.
Registratiegegevens Republic F-84G Thunderjet:
|
||||||
Registratie
|
Fiscal Year-nr.
|
sub-type
|
Squadroncode o.a..
|
Datum in Dienst
|
Datum uit dienst
|
Opmerkingen
|
K-22
|
51-9623
|
F-84G-2-RE
|
|
april 1952
|
28-01-1953
|
Afgeschreven ongeval Venhorst
|
K-23
|
51-9704
|
F-84G-2-RE
|
|
april 1952
|
nov 1956
|
Afgeschreven 1956
|
K-24
|
51-9652
|
F-84G-2-RE
|
|
|
dec 1956
|
Naar Griekenland
|
K-25
|
51-9663
|
F-84G-2-RE
|
|
|
okt 1955
|
Naar Denemarken
|
K-26
|
51-9688
|
F-84G-2-RE
|
|
|
nov 1956
|
via Frankrijk naar USAF 1956
|
K-27
|
51-9701
|
F-84G-2-RE
|
|
|
04-02-1955
|
Afgeschreven door ongeval
|
K-28
|
51-9725
|
F-84G-2-RE
|
|
|
mei 1956
|
Naar Griekenland
|
K-29
|
51-9636
|
F-84G-2-RE
|
|
|
11-08-1952
|
Afgeschreven door ongeval
|
K-30
|
51-9672
|
F-84G-2-RE
|
TC-9
|
april 1952
|
aug 1956
|
Naar Denemarken
|
K-31
|
51-9732
|
F-84G-2-RE
|
|
|
mei 1956
|
Naar Griekenland
|
K-32
|
51-9666
|
F-84G-2-RE
|
|
|
28-12-1954
|
Afgeschreven ongeval Breitenburg (D)
|
K-33
|
51-9692
|
F-84G-2-RE
|
|
|
23-05-1952
|
Afgeschreven ongeval Mill botsing K-19
|
K-34
|
51-9703
|
F-84G-2-RE
|
|
|
maart 1957
|
via Frankrijk naar USAF
|
K-35
|
51-9713
|
F-84G-6-RE
|
|
|
06-08-1953
|
Afgeschreven ongeval Ijsselmeer
|
K-36
|
51-9710
|
F-84G-6-RE
|
PP-4
|
mei 1952
|
jan 1957
|
Naar Denemarken
|
K-37
|
51-9706
|
F-84G-6-RE
|
|
|
dec 1956
|
Naar Turkije
|
K-38
|
51-9718
|
F-84G-6-RE
|
|
|
jan 1957
|
Naar Denemarken
|
K-39
|
51-9682
|
F-84G-2-RE
|
|
|
aug 1956
|
Naar Denemarken
|
K-40
|
51-9722
|
F-84G-6-RE
|
|
|
dec 1955
|
Naar Denemarken
|
K-41
|
51-9760
|
F-84G-6-RE
|
|
jul 1952
|
23-03-1954
|
Afgeschreven ongeval Eindhoven
|
K-42
|
51-9787
|
F-84G-6-RE
|
|
|
april 1954
|
Naar Denemarken
|
K-43
|
51-9971
|
F-84G-11-RE
|
|
|
24-10-1953
|
Afgeschreven ongeval Leeuwarden
|
K-44
|
51-10029
|
F-84G-11-RE
|
|
jun 1952
|
01-03-1955
|
Afgeschreven ongeval Eindhoven
|
K-45
|
51-9737
|
F-84G-6-RE
|
|
jun 1952
|
jan 1957
|
Naar Denemarken
|
K-46
|
51-9771
|
F-84G-6-RE
|
|
|
dec 1955
|
Naar Denemarken
|
K-47
|
51-9776
|
F-84G-6-RE
|
|
|
09-09-1952
|
Afgeschreven na ongeval
|
K-48
|
51-10001
|
F-84G-11-RE
|
|
|
06-08-1952
|
Afgeschreven na ongeval
|
K-49
|
51-10017
|
F-84G-11-RE
|
|
|
okt 1955
|
Naar Denemarken, eind 1955 verongelukt daar
|
K-50
|
51-9978
|
F-84G-11-RE
|
|
|
aug 1956
|
Naar Denemarken
|
K-51
|
51-10005
|
F-84G-11-RE
|
|
jul 1952
|
29-04-1955
|
Afgeschreven ongeval botsing K-183 bij Wintelre
|
K-52
|
51-10007
|
F-84G-11-RE
|
|
|
mei 1957
|
Naar Turkije
|
K-53
|
51-9724
|
F-84G-6-RE
|
|
|
jul 1956
|
Naar Denemarken
|
K-54
|
51-9783
|
F-84G-6-RE
|
|
|
dec 1957
|
|
K-55
|
51-9991
|
F-84G-6-RE
|
|
|
01-07-1953
|
Afgeschreven na botsing K-82 bij Kleine Brogel (B) tijdens formatie vlucht 40jr KLu
|
K-56
|
51-9780
|
F-84G-6-RE
|
PP-14 , PP-16
|
|
okt 1956
|
via Frankrijk naar USAF
|
K-57
|
51-9810
|
F-84G-6-RE
|
|
|
dec 1957
|
Naar Turkije
|
K-58
|
51-10037
|
F-84G-6-RE
|
|
|
okt 1955
|
Naar Denemarken
|
K-59
|
51-9973
|
F-84G11-RE
|
|
|
dec 1955
|
Naar Denemarken
|
K-60
|
51-9951
|
F-84G-6-RE
|
|
|
jan 1956
|
Naar Denemarken
|
K-61
|
51-9972
|
F-84G-11-RE
|
|
|
dec 1955
|
Naar Denemarken
|
K-62
|
51-9768
|
F-84G-11-RE
|
|
|
11-02-1953
|
Afgeschreven ongeval Gutersloh (D)
|
K-63
|
51-9984
|
F-84G-11-RE
|
|
jul 1952
|
april 1957
|
Naar USAF 1956
|
K-64
|
51-9985
|
F-84G-11-RE
|
DU-19
|
|
04-06-1953
|
Afgeschreven 1953 na landingsongeval
|
K-65
|
51-9940
|
F-84G-6-RE
|
|
|
dec 1955
|
Naar Denemarken
|
K-66
|
51-10004
|
F-84G-11-RE
|
TD-9
|
|
okt 1957
|
Naar Turkije
|
K-67
|
51-9781
|
F-84G-6-RE
|
|
|
28-08-1953
|
Afgeschreven ongeval Deurne
|
K-68
|
51-9989
|
F-84G-11-RE
|
|
|
maart 1957
|
Naar USAF via Frankrijk
|
K-69
|
51-9785
|
F-84G-6-RE
|
|
|
jul 1956
|
Naar Denemarken
|
K-70
|
51-9788
|
F-84G-6-RE
|
|
jul 1952
|
jun 1957
|
Naar USAF
|
K-71
|
51-10166
|
F-84G-11-RE
|
|
|
okt 1957
|
Naar Joegoslavie !!
|
K-72
|
51-10154
|
F-84G-11-RE
|
|
|
maart 1957
|
Naar USAF
|
K-73
|
51-10003
|
F-84G-11-RE
|
|
|
okt 1956
|
Naar USAF
|
K-74
|
51-9979
|
F-84G-11-RE
|
PP-20
|
|
03-05-1956
|
Afgeschreven ongeval Ouddorp
|
K-75
|
51-10176
|
F-84G-11-RE
|
|
|
20-07-1955
|
Afgeschreven ongeval Leiderdorp
|
K-76
|
51-10194
|
F-84G-11-RE
|
|
|
mei 1956
|
Naar Portugal; nu in school bij Ota / Vila Franca als "5201"
|
K-77
|
51-10216
|
F-84G-11-RE
|
|
|
okt 1955
|
Naar Denemarken
|
K-78
|
51-9791
|
F-84G-6-RE
|
|
|
jun 1957
|
Naar USAF 1957
|
K-79
|
51-9970
|
F-84G-11-RE
|
|
|
dec 1955
|
Naar Denemarken
|
K-80
|
51-10013
|
F-84G-11-RE
|
|
|
okt 1955
|
Naar Denemarken
|
K-81
|
51-10203
|
F-84G-11-RE
|
|
|
nov 1955
|
Naar Denemarken
|
K-82
|
51-9767
|
F-84G-6-RE
|
|
aug 1952
|
01-07-1953
|
Afgeschreven botsing Kleine Brogel met K-55 tijdens formatie vlucht 40jr KLu
|
K-83
|
51-9974
|
F-84G-11-RE
|
|
|
okt 1955
|
Naar Denemarken
|
K-84
|
51-10189
|
F-84G-11-RE
|
|
|
1955
|
Naar Denemarken
|
K-85
|
51-10178
|
F-84G-11-RE
|
TC-1
|
|
1957
|
Bewaard
|
K-86
|
51-10009
|
F-84G-11-RE
|
|
|
1957
|
Naar USAF via Frankrijk
|
K-87
|
51-9996
|
F-84G-11-RE
|
|
|
16-09-1955
|
Afgeschreven ongeval Scheeren (D)
|
K-88
|
51-9915
|
F-84G-6-RE
|
|
|
dec 1955
|
Naar Denemarken
|
K-89
|
51-10158
|
F-84G-11-RE
|
|
|
10-02-1953
|
Afgeschreven ongeval
|
K-90
|
51-9994
|
F-84G-11-RE
|
|
|
1957
|
naar Denemarken
|
K-91
|
51-10172
|
F-84G-11-RE
|
|
|
1957
|
Naar Turkije
|
K-92
|
51-10193
|
F-84G-11-RE
|
|
|
19-07-1955
|
Afgeschreven ongeval Tienen (B)
|
K-93
|
51-10201
|
F-84G-11-RE
|
|
aug 1952
|
dec 1957
|
Afgeschreven 1957; delen TH Delft
|
K-94
|
51-10188
|
F-84G-11-RE
|
|
|
nov 1956
|
Naar USAF 1956
|
K-95
|
51-10198
|
F-84G-11-RE
|
|
|
1957
|
Naar Turkije
|
K-96
|
51-9885
|
F-84G-11-RE
|
|
|
1956
|
Naar Denemarken
|
K-97
|
51-10006
|
F-84G-11-RE
|
|
|
08-03-1953
|
Afgeschreven ongeval
|
K-98
|
51-10019
|
F-84G-11-RE
|
|
|
15-07-1953
|
Afgeschreven ongeval
|
K-99
|
51-10141
|
F-84G-11-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1957
|
K-100
|
51-9916
|
F-84G-6-RE
|
|
sep 1952
|
|
Naar USAF, 1957
|
K-101
|
51-9918
|
F-84G-6-RE
|
8T-23
|
|
|
Naar USAF 1957
|
K-102
|
51-9941
|
F-84G-6-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1957
|
K-103
|
51-9933
|
F-84G-6-RE
|
|
|
14-04-1954
|
botsing bij Hillegom met MLD Seafury "F-9"; Afgeschreven
|
K-104
|
51-9789
|
F-84G-6-RE
|
|
|
1957
|
Naar Turkije
|
K-105
|
51-10192
|
F-84G-11-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1957
|
K-106
|
51-10148
|
F-84G-11-RE
|
|
|
1956
|
Naar Turkije
|
K-107
|
51-10181
|
F-84G-11-RE
|
|
|
1955
|
Naar Denemarken
|
K-108
|
51-9838
|
F-84G-6-RE
|
|
|
1955
|
Naar Denemarken; nu school Karup als "SI-A / FS-838"
|
K-109
|
51-9900
|
F-84G-6-RE
|
|
|
26-03-1953
|
Afgeschreven ongeval
|
K-110
|
51-10213
|
F-84G-11-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1957
|
K-111
|
51-9967
|
F-84G-11-RE
|
8T-23
|
|
1957
|
Naar Turkije
|
K-112
|
51-10147
|
F-84G-11-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1956
|
K-113
|
51-10205
|
F-84G-11-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1956
|
K-114
|
51-10206
|
F-84G-11-RE
|
|
|
17-05-1954
|
ongeval Eindhoven |
K-115
|
51-10008
|
F-84G-11-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1956
|
K-116
|
51-10208
|
F-84G-11-RE
|
|
1952
|
13-05-1953
|
Afgeschreven Bielefeld
|
K-117
|
51-10187
|
F-84G-11-RE
|
PP-3
|
|
|
Naar USAF 1957
|
K-118
|
51-10209
|
F-84G-11-RE
|
|
|
aug 1956
|
Naar Denemarken
|
K-119
|
51-10183
|
F-84G-11-RE
|
|
|
|
Naar Turkije
|
K-120
|
51-10207
|
F-84G-11-RE
|
|
okt 1952
|
07-01-1954
|
Afgeschreven ongeval Brummen na botsing K-179
|
K-121
|
51-10563
|
F-84G-16-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1956
|
K-122
|
51-10564
|
F-84G-16-RE
|
|
|
1956
|
Naar Denemarken
|
K-123
|
51-10567
|
F-84G-16-RE
|
|
|
|
Afgeschreven 1957, in delen
|
K-124
|
51-10597
|
F-84G-16-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1957
|
K-125
|
51-10764
|
F-84G-16-RE
|
DU-19
|
|
|
Naar USAF 1957
|
K-126
|
51-10777
|
F-84G-21-RE
|
|
|
jan 1957
|
Naar Denemarken A177, nu Flyemuseum Helsingor als Deense "SY-H"
|
K-127
|
51-10770
|
F-84G-21-RE
|
|
|
01-06-1953
|
Afgeschreven ongeval Lopik
|
K-128
|
51-10773
|
F-84G-21-RE
|
|
|
24-06-1955
|
Afgeschreven Lippstadt (D)
|
K-129
|
51-10782
|
F-84G-21-RE
|
|
|
13-03-1954
|
Afgeschreven ongeval
|
K-130
|
51-10804
|
F-84G-21-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1956
|
K-131
|
51-10607
|
F-84G-16-RE
|
|
|
1953
|
Afgeschreven
|
K-132
|
51-10767
|
F-84G-21-RE
|
|
|
1954
|
Afgeschreven
|
K-133
|
51-10794
|
F-84G-21-RE
|
|
|
1957
|
Naar Turkije
|
K-134
|
51-10650
|
F-84G-16-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1957
|
K-135
|
51-10599
|
F-84G-16-RE
|
|
|
26-09-1955
|
Afgeschreven ongeval Cleef (B)
|
K-136
|
51-10768
|
F-84G-21-RE
|
|
|
1957
|
Afgeschreven 1957 economisch
|
K-137
|
51-10803
|
F-84G-21-RE
|
|
dec 1952
|
25-10-1954
|
Afgeschreven ongeval Eindhoven
|
K-138
|
51-10875
|
F-84G-21-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1957
|
K-139
|
51-10774
|
F-84G-21-RE
|
PP-11
|
1952
|
1956
|
Naar Denemarken
|
K-140
|
51-10916
|
F-84G-21-RE
|
|
1953
|
1956
|
Naar Denemarken
|
K-141
|
51-10185
|
F-84G-21-RE
|
|
|
17-07-1953
|
Afgeschreven ongeval Groes
|
K-142
|
51-10910
|
F-84G-21-RE
|
|
|
dec 1957
|
Naar Joegoslavie !!
|
K-143
|
51-10210
|
F-84G-11-RE
|
|
|
1957
|
Naar Turkije
|
K-144
|
51-10799
|
F-84G-21-RE
|
|
|
1956
|
Naar Denemarken
|
K-145
|
51-10931
|
F-84G-21-RE
|
|
|
18-11-1953
|
Afgeschreven ongeval Wanrooy
|
K-146
|
51-10954
|
F-84G-21-RE
|
|
|
16-07-1954
|
Afgeschreven ongeval Olst
|
K-147
|
51-10922
|
F-84G-21-RE
|
|
|
24-06-1954
|
Afgeschreven bij Ameland
|
K-148
|
51-10908
|
F-84G-21-RE
|
|
|
1957
|
Naar Turkije
|
K-149
|
51-10946
|
F-84G-21-RE
|
|
|
29-08-1955
|
Afgeschreven na ongeval
|
K-150
|
51-10933
|
F-84G-21-RE
|
|
feb 1953
|
1957
|
Naar Denemarken
|
K-151
|
51-10921
|
F-84G-21-RE
|
|
|
1957
|
Naar Turkije met delen K-149
|
K-152
|
51-10939
|
F-84G-21-RE
|
|
|
26-05-1954
|
Afgeschreven ongeval
|
K-153
|
51-10941
|
F-84G-21-RE
|
|
|
|
Naar Portugal
|
K-154
|
51-10934
|
F-84G-21-RE
|
|
|
08-3-1956
|
Afgeschreven ongeval Volkel
|
K-155
|
51-10962
|
F-84G-21-RE
|
|
|
|
Afgeschreven 1957 economisch
|
K-156
|
51-10919
|
F-84G-21-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1956
|
K-157
|
51-10925
|
F-84G-21-RE
|
|
|
1957
|
Naar Joegoslavie
|
K-158
|
51-10926
|
F-84G-21-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1956
|
K-159
|
51-10951
|
F-84G-21-RE
|
|
|
12-11-1953
|
Afgeschreven ongeval Ijsselmeer
|
K-160
|
51-9729
|
F-84G-6-RE
|
|
maart 1953
|
1956
|
Naar Turkije
|
K-161
|
51-10932
|
F-84G-21-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1956
|
K-162
|
51-10936
|
F-84G-21-RE
|
|
|
|
Afgeschreven 1956 economisch
|
K-163
|
51-11149
|
F-84G-26-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1958
|
K-164
|
51-16735
|
F-84G-26-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1956
|
K-165
|
52-2899
|
F-84G-31-RE
|
|
|
|
Afgeschreven 1957 economisch
|
K-166
|
51-11077
|
F-84G-26-RE
|
|
|
09-03-1955
|
Afgeschreven ongeval bij Utrecht
|
K-167
|
51-16727
|
F-84G-31-RE
|
TB-22
|
|
dec 1957
|
Afgeschreven 1957, later poortwachter Eindhoven met eerst code "K-85" (later "K-167" TB-22 )
|
K-168
|
51-11233
|
F-84G-26-RE
|
|
|
08-11-1953
|
Afgeschreven na buiklanding
|
K-169
|
51-16745
|
F-84G-31-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1956 later Turkije
|
K-170
|
51-10776
|
F-84G-21-RE
|
|
april 1953
|
18-11-1953
|
Afgeschreven ongeval Erp
|
K-171
|
51-10806
|
F-84G-21-RE
|
|
|
april 1958
|
Bewaard; poortwachter KMA Breda, vervolgens Gilze-Rijen als "K-40" ; nu als "K-171/DU-24" in MLM in kratten opslag.
|
K-172
|
51-11230
|
F-84G-26-RE
|
|
|
1957
|
Afgeschreven 1957 economisch
|
K-173
|
51-10949
|
F-84G-26-RE
|
|
|
|
Naar USAF 1956
|
K-174
|
52-3066
|
F-84G-31-RE
|
|
|
1955
|
Naar Denemarken
|
K-175
|
52-2990
|
F-84G-31-RE
|
|
|
|
Afgeschreven economisch ?
|
K-176
|
52-3062
|
F-84G-31-RE
|
|
|
11-05-1955
|
Afgeschreven ongeval Volkel
|
K-177
|
52-3077
|
F-84G-31-RE
|
PP-20
|
|
|
Afgeschreven USAF 1956 ??? of naar Griekenland?
|
K-178
|
52-3049
|
F-84G-31-RE
|
|
|
24-06-1953
|
Afgeschreven ongeval Lippstadt (D)
|
K-179
|
52-3034
|
F-84G-31-RE
|
|
|
07-01-1954
|
Afgeschreven ongeval Brummen na botsing K-120
|
K-180
|
52-2952
|
F-84G-31-RE
|
|
mei 1953
|
dec 1957
|
Afgeschreven 1957 economisch
|
K-181
|
52-2965
|
F-84G-31-RE
|
|
|
23-03-1956
|
Afgeschreven ongeval Nordhorn (D)
|
K-182
|
52-3010
|
F-84G-31-RE
|
|
|
|
Afgeschreven 1957 economisch
|
K-183
|
52-2984
|
F-84G-31-RE
|
|
|
mei 1955
|
Afgeschreven economisch
|
K-184
|
52-299 1
|
F-84G-31-RE
|
|
|
juli 1956
|
Naar Denemarken, aldaar feb 1957 onegval
|
K-185
|
52-3032
|
F-84G-31-RE
|
|
|
31-01-1956
|
Afgeschreven na landingsongeval Eindhoven
|
K-186
|
51-16689
|
F-84G-26-RE
|
|
|
aug 1956
|
Naar Denemarken
|
K-187
|
52-2981
|
F-84G-31-RE
|
|
jun 1953
|
jul 1956
|
Naar Denemarken
|
K-188 | 52-3120 ? | jun 1953 | aug 1953 | naar Noorwegen | ||
K-189 | 52-3148 ? | jun 1953 | aug 1953 | naar Noorwegen |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Republic Thunderjet
- 2085
Modelbouw Republic Thunderjet F-84 E/G
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
F-84E/G Thunderjet:
Academy / Italeri ;
Hobbyboss ;
Aeromaster ;
Heller ;
Chematic/ Aga ;
Mistercraft/ Mastercraft ;
KP
Nakotne
Plastyk/ Inplast
Frog/Tri-ang
RareJets- Rareplane (vacu)
|
Tamiya;
Revell-Monogram;
Battle Axe;
Karo-As;
ProModeller @
Hawk
|
Hobbyboss;
ID models / Tigger (vacu)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | . | blank metaal | blank metaal | bij aflevering . | overall |
(b) | . | blank metaal | < K130> aluminium verf (onderkant romp en alle onderzijden) | . | anti-corrosie schema |
(c) | . | < K130> aluminium verf | < K130> aluminium verf | . | overall geschilderd, maar tijdelijk |
.
Extra informatie: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
modelbouw informatie: olivedrab antiglare panel voor cockpitscherm; registratie klein op kielvlak: 10 cmm hoog in zwart; rozetten: zes posities diameter vleugel: 100 cm, romp 70 cm; Finflash/vlag: 60x45 cm; cockpit interieur: groen met zwarte instrumenten panelen; landingsgestel: metaal kleur; binnenkant deuren en wielkasten: groen; er zijn 2 typen schietstoelen in gebruik geweest; iedere KLu kist kreeg speciale kleuren: vliegbasis kleur op richtingsroer; squadron kleur op neusring/band, tiptank vin en soms een pijl op de tiptanks:
. |
Tekening IPMS Nederland:
KLU VOORSCHRIFTEN E.D , Collectie M. de Vreeze ( used with permission)
In het verleden heeft Dutch Decals diverse decalsets uitgebracht. In 2022 is een mooie set DD72088 uitgebracht waarmee veel KLu Thunderjets gebouwd kunnen worden.
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)