507

 

Fabriek Republic
Vliegtuig Thunderflash
Type-aanduiding RF-84F
Cat 3 --  totaal 24 stuks

(voor F-84F: zie Thunderstreak)


republic-f84-draw-mdv-arc

Informatie:

Republic USA, verkenner versie van de F-84F Thunderstreak met andere neus en zij-luchtinlaten.  
Eind 1949 werd door de Amerikaanse Republic fabriek gestart met het ontwerp van de F-84F. De RF-84 was een verkenningsversie met een afwijkende neus i.v.m camera installatie in de neus en inlaten werd geplaatst aan de zijkant van de romp. Ontwikkeld 1951, en het eerste prototype vloog 1952.  

Bij het derde YF-84F prototype kwam als proef de luchtinlaat in de neus te vervallen om een nieuw radar-systeem in te kunnen bouwen. Deze nam aanmerkelijk meer ruimte in. Het toestel werd uitgerust met luchtinlaten in de vleugelwortel en een dichte neus. Het resultaat was echter wat stuwdrukverlies, waardoor de prestaties nog minder werden. Reden te over om dit project af te blazen. Omdat de inmiddels bejaarde RF-80 van de USAF aan vervanging toe was, werd het toestel later toch nog gebruikt als prototype voor fotoverkenner. Het eerste preproductie model, de YRF-84F (51-1828), was in februari 1952 klaar. Verschillen ten opzichte van de derde YF-84 waren onder meer de vergrote luchtinlaten. De neus was vergroot om de camera’s te kunnen bergen, verder waren vier .50 machinegeweren in de vleugelwortel aangebracht. In totaal  konden zes camera’s meegevoerd worden.

Er was een groot aantal verschillende camera’s beschikbaar, deze moesten op de grond gewisseld worden. Zo waren er camera’s voor verschillende hoogten, voor dag en ook voor nacht. De fotoapparatuur kon zich automatisch aanpassen aan de hoogte en aan de lichtsterkte. Men had keuze uit maximaal vijftien verschillende soorten camera’s t.w: zes vooruitgericht, een ‘TriMetrogen’, acht ‘oblique’(= schuin) en in verticale posities (voor detail opnamen van doelen). Het betrof hier daglichtcamera’s van het type Fairchild K-17C, K-22 A, KA-2, T-11, K-38, elk met een of meerdere optiek mogelijkheden, varierend van 6 tot 36 inch. De Fairchild K-37 camera voor nachtopnamen (d.m.v. flash-flares) had een 12 inch optiek. Nieuw voor die tijd was onder meer de Tri-Metrogen camera, het computergestuurde systeem dat de camera’s aanpaste aan de lichtsterkte/ snelheid/ vlieghoogte.

Gezien de periode waarin dit vliegtuig vloog, waren alle foto’s in zwart-wit en werd nog geen gebruik gemaakt van radarfotografie en/of infrarood verkenning. In de neus waren een aantal luiken aangebracht,  zodat onder andere loodrecht naar beneden kon worden gefotografeerd en ook schuin opzij. Deze luiken konden hydraulisch worden geopend. De piloot kon ook nog mondeling verslag uitbrengen van z’n verkenningsvlucht op een aangebrachte bandrecorder. Tevens kon hij via een periscoop recht naar beneden kijken.

De vliegproeven hadden tot gevolg dat op de vleugels een viertal aerodynamische schotten werden aangebracht om de rolratio te verbeteren. Verder traden dezelfde problemen op als bij de Thunderstreak. In juni werd door de USAF opdracht gegeven voor de bouw van 41 toestellen. De levering begon in maart 1954 aan de USAF maar de tijd begon wel te dringen voor Republic, omdat McDonnell inmiddels vorderingen maakte met z’n RF-101 Voodoo. De Thunderflash was voorzien van de J65-W3 motor W3 (in licentie gebouwde Armstrong Siddeley Sapphire), die vanaf 1955 in de Thunderstreak werd ingebouwd. Later werd het toestel, vanaf blok 20, afgeleverd met de nog krachtiger J65-W-7, die 250 kg meer stuwdruk leverde. Als extra starthulp konden vier JATO-raketten met totaal 4000 pond stuwdruk aan de romp worden bevestigd.  

De laatste en 716ste Thunderflash rolde in december 1957 van de band.


 

Literatuur:
Demoteams van de Koninklijke Luchtmacht A. Louwers De Alk - Alkmaar 1988 Blz.11-16; 20-23.
Modelbouw in Plastic, MIP R. van Oosterzee IPMS Nederland 2008-5 1/48 Heller
Modelbouw in plastic H.G. Berfelo en W. Jonker IPMS Nederland 2003 2003-4 (flash)
2003-3 (streak)
Vliegend in Nederland deel 1: Thunderstreak G.A. Hilterman Flash Aviation-Eindhoven 1986  
Thunderstreaks en Thunderflashes in Nederland Hub Groeneveld Aviation-Warbooks, Oosthuizen 2013 ISBN 978-90-8842-148-8
Republic F84F Thunderstreak en RF84F Thunderflash in dienst van de K van Kampen, Boerman, Boxem Dutch profile 20 2014 ISBN 978-94-9009-207-8
40 JAAR 314 SQUADRON 1952 - 1992 “Zie ze vliegen deel III” Elt. “M.A.F. Spinks“ Bureau Drukrealisatie 1992 p.33 en p.36
306 squadron 35 jaar in the picture     1988 p.14-18; 161-162; 170-173
F-84 in action, Aircraft-number 1061 L. Davis; D. Menard Squadron Signal 1983  
Modelbouw in Plastic. F. Bachoffner IPMS Nederland nr. 1, jrg.22, 1993 P.2-7
Modelbouw in Plastic. K.W. Jonker IPMS Nederland nr. 4, jrg.23, 1994 P.74-84
Modelbouw in Plastic.   IPMS Nederland nr. 3, 1976 P.6 –11
Modelbouw in Plastic H.G. Berfelo IPMS Nederland nr. 3, 1979  
AviaHobby P. Gols; H. Loeber Wyt – Rotterdam 09-1980 pdf-logo thunderflash-avia.pdf
Luchtvaartwereld Peter de Jong Geromy - Maarssen Jrg.1 nr.01 05-1999 P.45 - 49
Luchtvaartwereld Peter de Jong Geromy – Maarssen Jrg.1 nr.02 06-1999 P.41- 45
Luchtvaartwereld Peter de Jong Geromy – Maarssen Jrg.1 nr.03 07/08-1999 P.53 – 55
Luchtvaartwereld Peter de Jong Geromy – Maarssen Jrg.1 nr.04 09-1999 P.51 - 52
Squadrons van de Koninklijke Luchtmacht W.F. Helfferich Uitg. W.F. Helfferich – Hilversum Derde druk 1994 p.30, 33, 34, 129 t/m 169
Camouflage en Kentekens J.H.N. Greuter e.a. Bonneville 1998 P.57-61; 69-74; 99-105
Avia   Wyt Rotterdam Jrg 32 no. 9; 09-1973 P.324-325
Avia   Wyt Rotterdam Jrg 34 no. 5; 05-1975 p.162-163
AviaHobby   Wyt Rotterdam september 1980  
Dutch Military Aviation 1945 – 1978 Paul A. Jackson Midland Counties Publications 1978 P. 107; 108;113-116
KLu-vliegtuigen W. Schoenmaker; Th. Postma De Alk – Alkmaar 1987 p.116-118; 120-122
Scale Aircraft Modelling   Guideline publ. September 1990  

.

Websites:
  IPMS NL  RF-84 Thunderflash walk around...

 

FOTO GALERIJ:

Deze inhoud werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze en W.Jonker