Cat 3. KLu
Thunderflash
RF-84F: 24 stuks (1955-1963) ; kenmerken (T)P1 - (T)P24 ;
Afgeleverd 1955-1956 en in 1958 nog 4 stuks. Vlogen bij no.306 squadron, uit dienst 1963.
Veel landen die lid waren van de NAVO ontvingen van de Amerikanen de Thunderflash in het kader van het MDAP-progamma, net als bij de Thunderstreak het geval was geweest. Daarnaast ontvingen ook Taiwan, Denemarken, Noorwegen, Griekenland en Turkije de Thunderflash. Nederland ontving 24 toestellen.
De KLu ontving uiteindelijk 24 toestellen en die werden medio 1955 in gebruik genomen. Begin 1955 werden voorbereidingen getroffen voor de conversie op de Thunderflash. Het personeel deed op de USAF-basis Sembach de nodige ervaring op met de nieuwe apparatuur. Ook volgde een aantal vliegers en ‘techneuten’ een cursus in de Verenigde Staten. Voor trainingsdoeleinden kreeg het no.306 Squadron drie Lockheed RT-33 toestellen ter beschikking. Hiervan crashte er echter een, zodat er maar twee door no.306 squadron in gebruik zijn geweest.
De eerste 20 Thunderflashes voor het ‘306’ kwamen, samen met de Thunderstreaks en F-86Ks (Kaasjagers) op de schepen USS Corregidor en USS Tripoli, midden jaren vijftig in de Merwehaven te Rotterdam aan. De eerste twee RF-84F’s werden april 1956 officieel aan het 306 squadron overgedragen. In de jaren 1956-1959 werden daar nog de resterende vliegtuigen aan toegevoegd. Samen met de eerste Thunderflashes kwamen ook de nieuwe fotowagens en foto-uitrusting.
In de loop van 1958 volgden nog een 4-tal Thunderflashes. Al gauw werd er een andere registratie nummering gebruikt, eerste TP.. daarna P..
De Flashes van de Klu waren van diverse productieblokken tussen block 10 - block 31. Deze toestellen waren aanvankelijk niet voorzien van een remparachute. Deze was op de blok 75 (van de Thunderstreak) geïntroduceerd en werd later ook op eerder afgeleverde toestellen alsnog aangebracht. In Nederland is dit waarschijnlijk tijdens een IRAN (Inspect and Repair As Necessary) ergens tussen 1958 en 1958 aangebracht. Dit groot onderhoud werd toen door Avio-Diepen op Ypenburg uitgevoerd.
Begin 1958 kon al door 306 squadron worden meegedaan aan de Royal Flush wedstrijd. Samen met het andere, Engelse, 2e ATAF-lid werd in 1959 eervol beslag gelegd op de eerste plaats binnen de Royal Flush.
Op 22 maart 1963 gingen de eerste zes Thunderflashes over naar de Turkse luchtmacht. Op 23 april van dat jaar vertrokken twee stuks naar Griekenland. De KLu met 306 squadron stapte over naar de RF-104 Starfighter.
(Met dank aan oa. Wilko Jonker voor deze informatie)
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||||
Registratie | Fiscal Year nr. | Datum in dienst | Datum uit dienst | subtype | Squadrons | Opmerkingen |
P-1 | 51-17001 | 04-04-1956 | maart 1963 | RF-84F-21-RE | TP-1/ TP-5 | Naar Griekenland; |
P-2 | 51-11254 | 18-12-1956 | 13-08-1957 | RF-84F-16-RE | TP-14 | Afgeschreven na ongeluk |
P-3 | 52-7233 | 20-4-1956 | 17-10-1963 | RF-84F-21-RE | TP-7/TP-19 | Naar Turkije |
P-4 | 52-7241 | 16-04-1956 | 17-10-1963 | RF-84F-21-RE | TP-6 | Naar Turkije |
P-5 | 51-11253 | 11-05-1956 | maart 1963 | RF-84F-16-RE | TP-19 | Naar Griekenland 11253; later in 1988 terug naar MLM en weer in KLu schema; depot NMM |
P-6 | 51-17000 | 11-05-1956 | maart 1963 | RF-84F-21-RE | TP-8 | Naar Turkije |
P-7 | 52-7231 | 02-03-1956 | 17-10-1963 | RF-84F-21-RE | TP-15 | Naar Turkije (zie opmerking) |
P-8 | 52-7236 | 02-03-1956 | 17-10-1956 | RF-84F-21-RE | TP-2 | Naar Turkije |
P.9 | 52-7239 | 16-05-1956 | 03-10-1957 | RF-84F-21-RE | TP-18 | Afgeschreven na ongeluk Venray; |
P-10 | 52-7242 | 21-03-1956 | 10-1963 | RF-84F-21-RE | TP-4 | Naar Turkije |
P-11 | 52-7284 | 22-03-1956 | maart 1963 | RF-84F-26-RE | TP-5 | Naar Turkije |
P-12 | 51-17002 | 02-03-1956 | 13-10-1958 | RF-84F-21-RE | TP-3 | Afgeschreven na ongeluk Schijndel |
P-13 | 52-7243 | 20-09-1957 | maart 1963 | RF-84F-21-RE | TP-14 | Naar Turkije; |
P-14 | 52-7280 | 23-10-1956 | maart 1963 | RF-84F-26-RE | TP-10 | Naar Turkije |
P-15 | 52-7286 | 25-09-1956 | maart 1963 | RF-84F-26-RE | TP-9 | Naar Turkije |
P-16 | 52-7296 | 29-11-1956 | 21-07-1958 | RF-84F-26-RE | TP-12 | Afgeschreven na ongeluk |
P-17 | 52-7232 | 11-01-1957 | 08-06-1960 | RF-84F-21-RE | TP-16 | Afgeschreven na ongeluk Slochteren |
P-18 | 51-16997 | 18-12-1956 | 03-06-1958 | RF-84F-21-RE | TP-13 | Afgeschreven na ongeluk |
P-19 | 52-7444 | 29-01-1957 | maart 1963 | RF-84F-31-RE | TP-17 | Naar Turkije |
P-20 | 52-7434 | 16-11-1956 | 17-10-1963 | RF-84F-31-RE | TP-11 | Naar Turkije |
P-21 | 51-1890 | 01-12-1958 | 17-10-1963 | RF-84F-10-RE | TP-3 | Naar Turkije |
P-22 | 51-1909 | 09-12-1958 | 19-04-1960 | RF-84F-10-RE | TP-13 | Afgeschreven na ongeluk |
P-23 | 51-1910 | 14-10-1958 | 17-10-63 | RF-84F-10-RE | TP-2 | Naar Turkije |
P-24 | 51-1924 | 13-12-1958 | 17-10-63 | RF-84F-10-RE | TP-12 | Naar Turkije |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.
Opmerking: "P-7" die ooit in Schaarsbergen stond is niet een KLu kist, maar ex-Luftwaffe kist met KLu schema
Inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)