.
Fabriek | Rumpler |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | C.8 ( C.VIII ) |
Cat 1 -- totaal 40 stuks |
|
Informatie:
Het Duitse Rumpler Werke te Johannistal bouwde met name verkenningsvliegtuigen. Dit Duitse tweezits type C.VIII (6A8) uit 1917 was vooral bedoeld als een soort verkennings-trainer en had een draaibare mitrailleur op een ring. Verder had het een dubbele besturing (en de staartvlakken waren identiek als die van de C.4 en C.7). Het was niet een erg betrouwbaar toestel, was lastig te vliegen en vloog nogal eens in brand. Ook de Argus motor was niet zo betrouwbaar als de meer gebruikelijke Mercedes DIII motor.
Gegevens:
Argus As III 6 cylinder motor van 180 pk (danwel Opel Argus motor in licentie gemaakt)
Spanwijdte: 12,2 m (bovenvleugel), ondervleugel 10,0 m;
Totale lengte: 7,9 m (romplengte 7,1 m)
Leeggewicht: 870 kg
Maximum startgewicht: 1370 kg
Maximum snelheid : 170 km/u
Argus As III 6 cylinder motor van 180 pk (danwel Opel Argus motor in licentie gemaakt)
Spanwijdte: 12,2 m (bovenvleugel), ondervleugel 10,0 m;
Totale lengte: 7,9 m (romplengte 7,1 m)
Leeggewicht: 870 kg
Maximum startgewicht: 1370 kg
Maximum snelheid : 170 km/u
Vliegduur: ongeveer 4 uur
1 piloot + 1 waarnemer/schutter
1 Parabellum mitrailleur op een ring en vaak 1 LMG voor
1 piloot + 1 waarnemer/schutter
1 Parabellum mitrailleur op een ring en vaak 1 LMG voor
Literatuur: | ||||
KLu vliegtuigen | W. Schoenmaker en Th. Postma | De Alk | 1987 | |
Camouflage en Kentekens |
J.H.N Greuter et al. | Bonneville |
pag.200 | 1997 |
Rumpler C.VIII | F. Gerdessen | Afd. Luchtvaartkennis | 1989 no.3,4,5 | 1989 |
Websites: |
-- |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze