.

Fabriek Ryan
Vliegtuig PT-22
Type-aanduiding STM
Cat 4, 5 --  totaal 98 stuks ( +10 VVC) 

STM-2 , STM-S2 


ryan-stm-profile

Informatie:

Basis trainer van Ryan USA. ST staat voor "Sport Trainer". De eerste vlucht op Lindberg Field bij San Diego was juni 1934 van deze laagdekker met open cockpits. De constructie was lichtmetaal met buizen frames en de vleugelvoorrand had een aluminium huid. De rest alsmede staartvlakken waren bekleed met linnen. Kon worden uitgerust met wielen of drijvers. Diverse Menasco motor typen zoals Pirate en Kinner werden gebruikt. Wielen en EDO drijvers waren uitwisselbaar te monteren. Op de drijvers zitten nog twee bestuurbare roertjes. De militaire versie STM (Sport Trainer Military) kwam in 1937 en was gebaseerd op de S-T-A maar had extra nog wat vlieginstrumenten maar ook bevestigingspunt voor een machinegeweer. De toestellen werden veel gebruikt in de Verenigde Staten van Amerika (USA) bij met name de USAAC maar ook US NAVY.  

Varianten STM-2 / ST-3/ PT-22 :  
 STM-2 is wielversie met drijverset
 STM-S2 drijverversie + wielset
 STM-E2 landversie met wielen

Gegevens (STM):
 Menasco C4S Pirate lijnmotor van 150 pk
 Spanwijdte: 9,12 m
 Lengte: 6,54 m (drijver versie 6,92 m)
 Maximum snelheid: circa 260 km/u  (drijverversie 185 km/u)
 Leeggewicht: 500 kg (wielversie) , 595 kg (drijverversie)
 Maximum startgewicht: 725 kg (wielversie) , 820 kg (drijverversie)
 Vliegbereik: 600 km (drijverversie 390 km)
 piloot en leerling

 

Literatuur:
Ryan STM Harm Hazewinkel en Gerard Casius uit "serie luchtvaartencyclopedie" Afd. Luchtvaartkennis 1986-no.7/8
Camouflage en kentekens J.H.N. Greuter zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v . Bonneville, 1997
Modelbouw in Plastic G. Grootewal . IPMS Nederland 1979-3
Ryan, Profile - . Profile no.158 .
Ryan - . Avia luchtvaarttijdschrift
juli 1972
Verenigde vleugels Loet Kuipers Afd. Luchtvaartkennis . Verenigde Vleugels juli 2012

.

Websites:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_ST

 

FOTO GALERIJ:

  • ryan-stm-lvk-1
  • ryan-stm-lvk-2
  • ryan-stm-lvk-3
  • ryan-stm-lvk-4
  • ryan-stm-mdv-a5
  • ryan-stm-mdv-a6
  • ryan-stm-mdv-fl
  • ryan-stm-mindef-archive
  • ryan-stm-profile
  • ryan-stm4-mindef-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

Cat 4. MLD

48 stuks, nummers   S11 - S58 en wel van 1940-1942.  

Door de Nederlandse Regering werden na de val van Nederland een aantal orders geplaatst vanaf juni 1940 voor opleidingen in Indië. (ook voor de ML-KNIL waren er orders). Het was een mix van toestellen met wielonderstel (STM-E2) en Ryans met drijvers (STM-S2).  Er werden bij diverse orders voor drijver kisten ook extra wielsets besteld, deze wielen konden desgewenst aan de drijvers worden gemonteerd.

De eerste aflevering aan de MLD begon al snel vanaf november 1940 met verscheping in verschillende schepen naar Indië. De MLD-Ryans werden gebruikt vanaf Perak en Morokrembangan bij Soerabaja. Lokale Amerikaanse instructeurs deden de training van MLD vliegers. De opleidingen van vliegers waren met name voor vliegers van de Dorniers en Catalina 's. Al snel bleek het veld onder aanvallen van de Japanners te lijden.

De Ryans werden tot februari 1942 flink gebruikt maar toen ook ingezet voor allerhande taken zoals verkenningen. Op een gegeven moment moest voor een "rustige" opleiding uitgeweken worden naar Australië vanwege de Japanse dreiging. Besloten werd om in ieder geval al de vliegscholen van Java naar Australië over te brengen. De MLD slaagde erin om in Soerabaja waarschijnlijk 36  Ryans aan boord te nemen  van het motorschip ‘Tjinegara’. Deze voer naar Australië met een stop in Adelaide en vervolgens naar Sydney. Al snel daarna viel Indië in Japanse handen. Een tiental achtergebleven Ryans van de MLD werd aldaar vernield.

In Australië bleek dat de lokale vliegvelden overvol waren en dat er weinig gelegenheid was voor opleidingen op de uitgeweken MLD Ryans. Voor de USA werd ondertussen gekozen voor "Nederlandse" vliegeropleidingen tijdens de oorlog. De voormalige Nederlandse Ryans werden daarom maar juli 1942 overgedragen aan de Australische RAAF, die echter weinig gebruik van maakte van de toestellen. Wel werd er wat gevlogen op het veld Rathmines bij o.a. RAAF no.1 communications flight. (Na de beëindiging van de oorlog kwamen veel van de resterende Ryans bij particuliere eigenaars, heden ten dage vliegen er nog steeds ex-Nederlandse Ryans). 

(Opmerking: in mei 1941 werden nog 25 stuks van de latere PT-22 versie als ST-3 besteld. De aflevering vond nooit plaats omdat Indië inmiddels al gevallen was. Deze toestellen werden overgenomen door de US Army als PT-22A). 

ryan-stm-mindef-archive

Ryan van de fabriek, dit is een PR foto bij San Diego USA. Het schema lijkt niet standaard en was snel voor de PR zo aangebracht. Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

ryan-stm4-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

ryan-stm-mdv-a5

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

ryan stm lvk 4

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mooie kleuren opname. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

PR foto uit San Diego Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bij Soerabaja? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Gecamoufleerde Ryan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Menasco lijnmotor is te zien. Deze Ryan heeft drijvers met additionele wielset gemonteerd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Start vanaf Morokrembangan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"Op de rede ". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In formatie met Fokker T.IVa. Ryan met drijvers. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

ex. S-53. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Australische " A50-12" RAAF (ex S-27 MLD). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Ryan ST-3KRN. Mei 1941 werden nog 25 stuks ST-3 vliegtuigen besteld, maar aflevering nooit plaatsgevonden omdat Indie al gevallen was. Deze toestellen bleven in de USA en werden gebruikt door USAAF als PT-22A.  Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bouw bij Ryan in San Diego in de USA. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

ex. S-53 van de vliegschool Morokrembangan, werd door "New Zealand War Birds" i.s.m. The Museum of Transport and Technology te Auckland (Nieuw Zeeland) gerestaureerd. Begin december 1998 volgde de eerste vlucht na 40 jaar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Ryan STM MLD:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
S-11 447 01-10-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java;
S-12 448 01-10-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java;
S-13 449 01-10-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java;
S-14 450 01-10-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Naar RAAF, werd A50-7 juni 1942
S-15 451 01-10-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java;
S-16 452 01-10-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht.; gebruikt begin 1941 op Morokrembangan en toen vliegschool Maospati op Java. Uitgeweken naar Australie met ms. Tjinegara naar Sydney; aangekocht RAAF als A50-19 maar waarschijnlijk niet door RAAF gebruikt; in 1947 naar Noorse eigenaar via Hong Kong en in 1952 naar Noorwegen, regi LN-TVF; 1955 beschadigd en opgeslagen; bijna gesloopt maar in 1968 naar Amerikaanse eigenaar, werd N9761; in 1972 in opslag USA; in 2002 verkocht en naar St. KLu historische vlucht, opgeknapt en vliegend als PH-STM met MLD code "S-16"
S-17 453 01-10-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Naar RAAF aug 1942, werd A50-24. April 1945 gesloopt Evans Head
S-18 454 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. In aug 1942 naar RAAF, werd A50-27
S-19 455 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. In aug 1942 RAAF, werd A50-25
S-20 456 01-11-1940 21-04-1941 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. vernield proefvlucht 21-4-1941
S-21 457 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Naar RAAF aug 1942 en werd A50-30
S-22 458 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. In juni 1942 RAAF, werd A50-17
S-23 459 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-11
S-24 460 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-15
S-25 461 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-33
S-26 462 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF, werd A50-21
S-27 463 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-12
S-28 464 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-4
S-29 465 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF, werd A50-22
S-30 466 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF, werd A50-18 tot augustus 1945; zie opmerking***
S-31 467 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juli 1942 RAAF, werd A50-2
S-32 468 01-12-1940 17-02-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. verloren gegaan door oorlog op Java.
S-33 469 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF, werd A50-34
S-34 470 01-12-1940 17-02-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. verloren gegaan door oorlog op Java.

Opmerking ***: in de jaren tachtig vloog een Ryan in de USA in een MLD schema nummer S-30; dit was echter niet de originele kist .

 

Registratiegegevens Ryan STM-2S MLD:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
S-35 471 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 naar RAAF, werd A50-23
S-36 472 01-12-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog op Java.
S-37 473 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-1
S-38 474 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-19; nu Temora Aviation Museum (Aus.) ?
S-39 475 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 naar RAAF, werd A50-9
S-40 476 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-31
S-41 477 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-10
S-42 478 01-12-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog op Java.
S-43 479 01-01-1941 01-10-1941 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verongelukt en door brand vernield
S-44 480 01-01-1941 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog op Java.
S-45 481 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-32
S-46 482 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. wel naar Australie maar geen RAAF dienst;
S-47 483 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig STM-2, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-5
S-48 484 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-28
S-49 485 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-14
S-50 486 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-16
S-51 487 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-8
S-52 488 01-01-1941 17-02-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog op Java.
S-53 489 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-13; later civiel VH-AGS in Australie en na 1954 ZK-BEM in Nieuw Zeeland. Later Technology museum Auckland, nu vliegend!
S-54 490 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-26
S-55 491 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-20
S-56 492 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 naar RAAF, werd A50-29
S-57 493 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-6
S-58 494 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-3; later civiel VH-AHG, VR-HDK en PI-C342 Los Gatus Phillipines.

  Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [W4] NedWeb ,  [B5] Luchtv.encycl Ryans , [B5] Luchtv.kennis

(Opmerking:  mei 1941 werden nog 25 stuks van de latere PT-22 versie als ST-3 besteld. De aflevering vond nooit plaats omdat Indie inmiddels al gevallen was. Deze toestellen werden overgenomen door de US Army als PT-22A).

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Cat 5.   ML-KNIL

50 stuks STM-2, kenmerken  R 019 t/m R 069   (later 407 t/m 447 , 495 t/m 514)  ????

In Nederlands-Indie was er voor de Tweede Wereldoorlog geen traditie met grootschalige vliegscholen. Het merendeel van de militaire vliegers ontving de vliegopleiding in Nederland. Na de bezetting van Nederland in mei 1940 moesten in Indië direct vliegopleidingen worden opgezet. Door de Netherlands Purchasing Commission dat zetelde in New York werden na de val van Nederland vanaf juni 1940 diverse vliegtuigorders geplaatst bij o.a. Ryan. In 1941 volgde ook nog een order voor 25 stuks ST-3.

Al deze kisten waren bestemd voor gebruik in Indië door de ML-KNIL en MLD. De beoogde kisten waren van type wielonderstel- en drijvervarianten met ook extra demontabele wielsets voor aan de drijvers. Het motortype was eerst de Menasco C4S motor maar later de Menasco D4B motor. Uiteindelijk was het totaal aan orders voor 108 stuks (inclusief 10 voor het Vlieger Vrijwilligers Corps).  

De Ryans van de ML-KNIL waren met wielen uitgerust. Er werd snel geleverd door de fabriek en de eerste Ryan kwam in Indië met een Noors schip aan eind 1940. Daarna kwamen Ryans met andere schepen aan (en de eersten waren voor de ML bestemd). Een aantal werden al snel aan de MLD uitgeleend tot januari 1942 de MLD zijn eigen Ryans binnen kregen..

De ML Ryans vlogen bij de vlieg- en waarnemingsschool op Kali Djati op Java, daarna gingen de vliegers meestal lessen op de FK.51.  De oorlogsdreiging werd groot en vanaf januari 1942 was het plan te gaan vliegen vanaf het nieuwe veld Tasikmalaja nabij Garoet. Of ze daar zijn gebruikt is onduidelijk want de oorlog met Japan was begonnen en als snel werd besloten de vliegers in opleiding te evacueren naar Australië wat februari 1942 al begon met een aantal schepen.  Evacuatie kon niet tijdig gebeuren van de ML kisten zelf en veel van de achtergebleven Ryans werden veelal vernield door eigen personeel om te voorkomen dat ze in Japanse handen vielen. Waar dat niet lukte is de rest van de toestellen  waarschijnlijk in Japanse handen gevallen en van de achtergebleven Ryans zijn er waarschijnlijk een aantal ook door Japanners gevlogen.

(De MLD slaagde erin een aanzienlijk aantal Ryans per schip naar Australië over te brengen).

ryan-stm-mdv-a6

Ryan op drijvers . Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

ryan stm lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

ryan stm lvk 2

Met wielonderstel. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

ryan-stm-mdv-fl

Oude foto uit de Flight . De ST-3 voor Indiën kwam te laat. Foto: Collectie  M.de Vreeze (used with permission)

Registratiegegevens Ryan STM-2 ML-KNIL:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
R010  c/n 407 1941 . ?
R011  408      
R012  409      
R013  410      
R014  411      
R015  412      
R016  413      
R017  414      
R018  415      
R019  416      
R020  417      
R021  418      
R022  419      
R023  420      
R024  421      
R025  422      
R026  423      
R027  424      
R028  425      
R029  426      
R030  427      
R031  428      
R032  429      
R033  430      
R034  431      
R035  432      
R036  433      
R037  434      
R038  435      
R039  436      
R040  437      
R041  438      
R042  439      
R043  440      
R044  441      
R045  442      
R046  443      
R047  444      
R048  445      
R049  446      
R050  c/n 495      ?
R051  496      ?
R052  497      ?
R053  498      
R054  499      
R055  500      
R056 501    
R057  502      
R058  503      
R059  504      
R060  505      
R061  506    
R062  507      
R063  508      
R064  509      
R065  510     deze kist na capitulatie ook gezien met Japanse bollen
R066  511      
R067  512      
R068  513      
R069  514      

 Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.encycl Ryans , [B5] Luchtv.kennis

NALOPEN MET LVK 1986-07/08

Meer detail info Welkom! Gebruik het NedMil Contactformulier... 

Opmerking: 25 stuks additioneel bestelde ST-3 te laat en gingen naar USAAF

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw  Ryan STM

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
STM-2:
MPM
HighPlanes
Dujin (resin)
Rareplanes (vacu)
Beechnut @
Testors
Hawk
Fisher model & pattern
ST-3/PT-22:
Special Hobby
Dujin (resin)
Rareplanes (vacu)
.
. .

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • dujin-ryan-stm-72
  • fisher-ryan-stm-32
  • hawk-ryan-pt-20-48
  • highplanes-ryan-stm-72
  • mpm-ryan-stm-72
  • rareplane-st22-72
  • special-hobby-pt22-72
  • testors-ryan-48

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) . < K130> aluminium verf op linnen delen

rest blank metaal "Alclad"

aluminium verf op linnen delen

rest blank metaal "Alclad"

grote oranje driehoeken, zwart omrande oranje richtingsroer bij aflevering
(b) . aluminium verf op linnen delen

rest blank metaal "Alclad"

aluminium verf op linnen delen

rest blank metaal "Alclad"

alleen kleine oranje driehoeken .
(c) . < K86> jongblad ? < K86> jongblad ? . "camouflage", begin 1941 Indie; waarschijnlijk is het jongblad donkerder dan eerst gedacht neigend naar FS34097.

de gevoerde oranje driehoeken met zwart omrand oranje richtingsroer werd eerst gevoerd;  later werd de rudder aluminium overgeschilderd en de oranje driehoeken kleiner gemaakt.

ipmsned ryan stm s2

IPMS Nederland tekening gemaakt door dhr. Kammerman (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Ryan STM2 MLD 1
en meer.....

  • Ryan_STM2-MLD-1
  • Ryan_STM2-MLD-2
  • Ryan_STM2-MLKNIL-1
  • Ryan_STM2-MLKNIL-2
  • Ryan_STM2S-MLD-1
  • Ryan_STM2S-MLD-2

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)