Cat 4. MLD

48 stuks, nummers   S11 - S58 en wel van 1940-1942.  

Door de Nederlandse Regering werden na de val van Nederland een aantal orders geplaatst vanaf juni 1940 voor opleidingen in Indië. (ook voor de ML-KNIL waren er orders). Het was een mix van toestellen met wielonderstel (STM-E2) en Ryans met drijvers (STM-S2).  Er werden bij diverse orders voor drijver kisten ook extra wielsets besteld, deze wielen konden desgewenst aan de drijvers worden gemonteerd.

De eerste aflevering aan de MLD begon al snel vanaf november 1940 met verscheping in verschillende schepen naar Indië. De MLD-Ryans werden gebruikt vanaf Perak en Morokrembangan bij Soerabaja. Lokale Amerikaanse instructeurs deden de training van MLD vliegers. De opleidingen van vliegers waren met name voor vliegers van de Dorniers en Catalina 's. Al snel bleek het veld onder aanvallen van de Japanners te lijden.

De Ryans werden tot februari 1942 flink gebruikt maar toen ook ingezet voor allerhande taken zoals verkenningen. Op een gegeven moment moest voor een "rustige" opleiding uitgeweken worden naar Australië vanwege de Japanse dreiging. Besloten werd om in ieder geval al de vliegscholen van Java naar Australië over te brengen. De MLD slaagde erin om in Soerabaja waarschijnlijk 36  Ryans aan boord te nemen  van het motorschip ‘Tjinegara’. Deze voer naar Australië met een stop in Adelaide en vervolgens naar Sydney. Al snel daarna viel Indië in Japanse handen. Een tiental achtergebleven Ryans van de MLD werd aldaar vernield.

In Australië bleek dat de lokale vliegvelden overvol waren en dat er weinig gelegenheid was voor opleidingen op de uitgeweken MLD Ryans. Voor de USA werd ondertussen gekozen voor "Nederlandse" vliegeropleidingen tijdens de oorlog. De voormalige Nederlandse Ryans werden daarom maar juli 1942 overgedragen aan de Australische RAAF, die echter weinig gebruik van maakte van de toestellen. Wel werd er wat gevlogen op het veld Rathmines bij o.a. RAAF no.1 communications flight. (Na de beëindiging van de oorlog kwamen veel van de resterende Ryans bij particuliere eigenaars, heden ten dage vliegen er nog steeds ex-Nederlandse Ryans). 

(Opmerking: in mei 1941 werden nog 25 stuks van de latere PT-22 versie als ST-3 besteld. De aflevering vond nooit plaats omdat Indië inmiddels al gevallen was. Deze toestellen werden overgenomen door de US Army als PT-22A). 

ryan-stm-mindef-archive

Ryan van de fabriek, dit is een PR foto bij San Diego USA. Het schema lijkt niet standaard en was snel voor de PR zo aangebracht. Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

ryan-stm4-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie (used with permission)

ryan-stm-mdv-a5

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

ryan stm lvk 4

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mooie kleuren opname. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

PR foto uit San Diego Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bij Soerabaja? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Gecamoufleerde Ryan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Menasco lijnmotor is te zien. Deze Ryan heeft drijvers met additionele wielset gemonteerd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Start vanaf Morokrembangan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"Op de rede ". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In formatie met Fokker T.IVa. Ryan met drijvers. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

ex. S-53. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Australische " A50-12" RAAF (ex S-27 MLD). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Ryan ST-3KRN. Mei 1941 werden nog 25 stuks ST-3 vliegtuigen besteld, maar aflevering nooit plaatsgevonden omdat Indie al gevallen was. Deze toestellen bleven in de USA en werden gebruikt door USAAF als PT-22A.  Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bouw bij Ryan in San Diego in de USA. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

ex. S-53 van de vliegschool Morokrembangan, werd door "New Zealand War Birds" i.s.m. The Museum of Transport and Technology te Auckland (Nieuw Zeeland) gerestaureerd. Begin december 1998 volgde de eerste vlucht na 40 jaar. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Ryan STM MLD:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
S-11 447 01-10-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java;
S-12 448 01-10-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java;
S-13 449 01-10-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java;
S-14 450 01-10-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Naar RAAF, werd A50-7 juni 1942
S-15 451 01-10-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Werd voor capitulatie vernield op Java;
S-16 452 01-10-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht.; gebruikt begin 1941 op Morokrembangan en toen vliegschool Maospati op Java. Uitgeweken naar Australie met ms. Tjinegara naar Sydney; aangekocht RAAF als A50-19 maar waarschijnlijk niet door RAAF gebruikt; in 1947 naar Noorse eigenaar via Hong Kong en in 1952 naar Noorwegen, regi LN-TVF; 1955 beschadigd en opgeslagen; bijna gesloopt maar in 1968 naar Amerikaanse eigenaar, werd N9761; in 1972 in opslag USA; in 2002 verkocht en naar St. KLu historische vlucht, opgeknapt en vliegend als PH-STM met MLD code "S-16"
S-17 453 01-10-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Naar RAAF aug 1942, werd A50-24. April 1945 gesloopt Evans Head
S-18 454 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. In aug 1942 naar RAAF, werd A50-27
S-19 455 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. In aug 1942 RAAF, werd A50-25
S-20 456 01-11-1940 21-04-1941 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. vernield proefvlucht 21-4-1941
S-21 457 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. Naar RAAF aug 1942 en werd A50-30
S-22 458 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 25/06/40. Hiervoor zijn later 12 drijversets gekocht. In juni 1942 RAAF, werd A50-17
S-23 459 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-11
S-24 460 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-15
S-25 461 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-33
S-26 462 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF, werd A50-21
S-27 463 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-12
S-28 464 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juni 1942 RAAF, werd A50-4
S-29 465 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF, werd A50-22
S-30 466 01-11-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF, werd A50-18 tot augustus 1945; zie opmerking***
S-31 467 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In juli 1942 RAAF, werd A50-2
S-32 468 01-12-1940 17-02-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. verloren gegaan door oorlog op Java.
S-33 469 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. In aug 1942 RAAF, werd A50-34
S-34 470 01-12-1940 17-02-1942 Besteld als drijvervliegtuig maar ook wielsets, Contractdatum: 08/07/40. verloren gegaan door oorlog op Java.

Opmerking ***: in de jaren tachtig vloog een Ryan in de USA in een MLD schema nummer S-30; dit was echter niet de originele kist .

 

Registratiegegevens Ryan STM-2S MLD:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
S-35 471 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 naar RAAF, werd A50-23
S-36 472 01-12-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog op Java.
S-37 473 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-1
S-38 474 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-19; nu Temora Aviation Museum (Aus.) ?
S-39 475 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 naar RAAF, werd A50-9
S-40 476 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-31
S-41 477 01-12-1940 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-10
S-42 478 01-12-1940 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog op Java.
S-43 479 01-01-1941 01-10-1941 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verongelukt en door brand vernield
S-44 480 01-01-1941 17-02-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog op Java.
S-45 481 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-32
S-46 482 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als landvliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. wel naar Australie maar geen RAAF dienst;
S-47 483 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig STM-2, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-5
S-48 484 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-28
S-49 485 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-14
S-50 486 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-16
S-51 487 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-8
S-52 488 01-01-1941 17-02-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. Verloren gegaan door oorlog op Java.
S-53 489 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-13; later civiel VH-AGS in Australie en na 1954 ZK-BEM in Nieuw Zeeland. Later Technology museum Auckland, nu vliegend!
S-54 490 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 RAAF, werd A50-26
S-55 491 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juni 1942 RAAF, werd A50-20
S-56 492 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In aug 1942 naar RAAF, werd A50-29
S-57 493 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-6
S-58 494 01-01-1941 01-06-1942 Besteld als drijvervliegtuig, Contractdatum: 15-08-1940. In juli 1942 RAAF, werd A50-3; later civiel VH-AHG, VR-HDK en PI-C342 Los Gatus Phillipines.

  Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [W4] NedWeb ,  [B5] Luchtv.encycl Ryans , [B5] Luchtv.kennis

(Opmerking:  mei 1941 werden nog 25 stuks van de latere PT-22 versie als ST-3 besteld. De aflevering vond nooit plaats omdat Indie inmiddels al gevallen was. Deze toestellen werden overgenomen door de US Army als PT-22A).

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)