.

Fabriek Short
Vliegtuig
Type-aanduiding type 184
Cat 4 --  totaal 1 exemplaar


short-184-profile

Informatie:

Verkenner drijvervliegtuig van het Engelse Short uit Belfast, circa 1915; Werd ontwikkeld voor het afwerpen van torpedo's. Apart was het grote staartvlak en de derde drijver onder de staart. Het bleek een goed toestel te zijn en ze werden veel gebouwd en gebruikt in het hele Britse rijk.  

 Gegevens:
 Renault motor van 240 pk / Subeam 225 pk / Rolls Royce 250 pk
 Spanwijdte: 19,36 m
 Lengte: 12,38 m
 Vleugeloppervlak: 64 m2
 Leeggewicht: 1600 kg
 Maximale startgewicht: 2350 kg
 Maximum snelheid: circa 130 km/u
 Vliegduur: 2 +3/4 uur
 Bewapening: 1 Lewis mitrailleur en 1 torpedo
 2 bemanningsleden


 

Literatuur:
Short 184 
- WindSock datafile 85  
.

.

Websites:
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1956/1956%20-%201835.html
- https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Type_184

 

FOTO GALERIJ:

  • short-184-jg-archive
  • short-184-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 4. MLD

1 exemplaar geïnterneerd van de Britse RNAS


Maakte na een verkenningsvlucht vanaf HMS Vindex naar Borkum een noodlanding op 25 september 1917 op de Noordzee vanwege benzinegebrek. Werd opgemerkt door de botter HD47 en op 26 september 1917 in Den Helder binnengebracht door Hr.Ms. politiekruiser "Dolfijn" al was het ver buiten territoriale wateren geland. Geïnterneerd ondanks Brits protest en naar De Mok overgebracht.

Het werd nooit aangekocht al werd het voorzien van oranje bol en MLD regi MK-1. De motor was een Renault van 225 pk. Echter was het steeds "niet vliegklaar" en werd er niet mee gevlogen. Waarschijnlijk afgevoerd 1920.

short-184-jg-archive

Geïnterneerde MLD kist nog met de Engelse roundels. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Engelse Registratie Constructie-nummer Datum landing (op zee) Datum uit dienst Opmerkingen
MK-1  (later K-1) N1232   25-09-1917 1920 ? nooit meer gevlogen

 Bronnen o.a [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

Modelbouw Short 184

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Aeroclub
Airframe (vacu) @
 TC Model (resin) @
   -

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144: SRAM (resin)

BOXART

  • aeroclub-short-184-72
  • airframe-short-184-72
  • sram-short-184-144
  • tc-model-short-184-48

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..)  

linnen? 

<152 ?>

linnen ? houten drijvers met vernis ?

linnen is waarschijnlijk de overheersende kleur want ook op de FAA kisten gebruikt; op oude foto's lijkt dit heel donker maar het was waarschijnlijk licht zoals Humbrol 74)

nooit echt gevlogen MLD, niet bekend of voorzien is van bollen

 

EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

De 1/72 Aeroclub kit van de Short 184 uitgebracht rond 2005  is short-run maar netjes. Dit model bouw je niet zomaar met al die spandraden. In de praktijk zaten er verschillen in de gebouwde vliegtuigen maar dat kun alleen maar zien door goed foto's te bekijken. De decals zijn wat dik en de Engelse roundels zitten wat meer naar binnen op de vleugels. In de bouwbeschrijving wordt gemeld dat het leuk is de motor te laten zien... maar die zit er niet bij. (De kist die in Nederland landde had een Renault motor). Dus gewoon zonder open motorluiken dicht bouwen. Aeroclub levert wielen voor een "beaching gear" maar het raamwerk van het karretje zit er niet bij. Het interieur verdient uiteraard extra detail. Er zaten daarin talloze kabels en spandraden dus het Windsock datafile 85 boek erbij is heel bruikbaar. In de praktijk hingen de hoogteroeren van deze kist in rust naar beneden dus dat is leuk om ook te doen. De witmetalen stijlen in de kit zijn bruikbaar maar je moet goed even de lengte controleren. Goede planning is nodig met deze tweedekker met al die spandraden te bouwen, veel modelbouwers hebben hun eigen voorkeur hoe ze dat doen. Maar bouwervaring is wel nodig.

"Linnen" is waarschijnlijk de overheersende kleur want ook op de FAA kisten gebruikt; op oude foto's lijkt dit door het fotoprocedé heel donker maar het was waarschijnlijk licht. De drijvers lijken licht-houtkleurig. Zo dus waarschijnlijk ook op de in Nederland gelandde kist. Al met al een klus, maar als je het lukt dit model te bouwen heb je ook wat bijzonders!

 --------------

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)