.

Fabriek
Sikorsky
Vliegtuig

Type-aanduiding
S-51 
Cat 4 --  totaal 1 exemplaar
HO3S-1  / H-5


s51-profile

Informatie:

Helicopter van het Amerikaanse Sikorsky uit 1946. Ervaring van de R-5, die voor het eerst vloog in 1943, werd gebruikt en als een van de eerste helicopters werden in eerste instantie de rotorbladen nog bedekt met linnen, later werd het metaal. In het begin was er ook een 2-bladige staartrotor. Het type werd ook gebruikt voor passagiersvervoer met een cabine voor vier. Westland uit Engeland bouwde het ook in licensie onder de naam "Dragonfly" (die een iets andere staart heeft, andere motor, ietwat anders rompachterstuk, dunnere rotorbladen).

Van de civiele en militaire versies werden uiteindelijk meer dan 300 stuks geproduceerd.

Gegevens Sikorsky :
 Pratt and Whitney Wasp junior R-985-AN van 450 pk
 Rotordiameter: 14,63 m (48 ft.)
 Lengte zonder rotorbladen: 13,69 m , met bladen 17,4 m
 Maximum snelheid: 170 km/u
 Leeg gewicht: 1718 kg
 Maximum gewicht: 2200 kg
 Bereik: 580 km
 
Gegevens Westland Dragonfly (licentie) :
 Leonides 521 motor van 520 pk
 Rotordiameter: 15 m (49 ft.)
 Lengte zonder rotorbladen: 12,54 m ?
 Maximum snelheid: 166 km/u
 Leeggewicht: 1980 kg
 Maximum gewicht: 2500 kg
 

 

Literatuur:
Sikorsky S-51
Nico Geldhof
Afd. Luchtvaartkennis KNVvL
serie luchtvaartencyclopedie
mei 1978
70 jaar MLD
Nico Geldhof
Uitgeverij Eisma
Leeuwarden 
1987

.

Websites:
http://www.sikorskyarchives.com/S-51.php
IPMS NL  S-51 walk around

 

FOTO GALERIJ:

  • s51-profile
  • sikorsky-s51-jg-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat. 4   MLD

de "Jezebel", nummer 8-1,

Eén Sikorsky S-51 helicopter werd civiel aangekocht als de PH-HAA door de Stichting Hefschroefvliegtuigen in 1947. De Stichting had o.a. KLM, Fokker, een aantal Ministeries en het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling als deelnemers en had als bedoeling te onderzoeken of een helicopter voor diverse doeleinden geschikt was. De Marine stelde vliegers beschikbaar en de vlieger Idzerda werd omgeschoold als heli vlieger. Het was wennen om een helikopter te vliegen, zo was de besturing totaal anders dan bij vliegtuigen en met kabels erg zwaar en deze had (nog) rotorbladen van hout met linnen.

Er werden vele proeven gedaan en verder werden ook postvluchten gemaakt. De kist raakte beschadigd na motorstoring bij een landing in Nootdorp juni 1948 en later nog eens een flinke kraak bij een landing in september 1950. Pas december 1951 was het gerepareerd en wilde de Stichting stoppen. De MLD Vlieger Idzerda adviseerde de Schout bij Nacht van de Marine de heli te kopen. Het toestel werd aangekocht en gemodificeerd met metalen rotorbladen en een hydraulisch systeem wat de besturing aanzienlijk verlichtte.

Januari 1952 werd een eerste landing gedaan op het vliegdekschip Hr.Ms Karel Doorman en werd het ingescheept voor een vaartrip naar de West.

Bij de watersnoodramp in Zeeland in de eerste week van februari 1953 werden veel reddingsvluchten gemaakt ook met de vlieger Schwartz. Alhoewel de kist maar een beperkt heffingsvermogen had, werden veel mensen gered. (Op verzoek werden ook Amerikaanse S-55 heli's ingezet in Zeeland). Vanwege een populair liedje kreeg de heli later de naam "Jezebel". De kist werd daarna gestationeerd voor allerhande taken en de OSRD vanaf Valkenburg maar het onderhoud was nogal lastig en veel werd er niet mee gevlogen. In 1959 ging het uit dienst en naar Fokker voor verdere testen. Bij de MLD heeft de kist zo'n 1100 uur gevlogen met dezelfde motor.


sikorsky-s51-jg-archive

Sikorsky S-51 Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum in MLD dienst Datum uit MLD dienst Opmerkingen
8-1
076 51.33 18-12-1951 23-05-1959

S-51; ex-PH-HAA en is aangekocht van de Stichting voor Hefschroefvliegtuigen 1949. Aangekocht 1951 door MLD en gemodificeerd. Naam: Jezebel.

Afgevoerd naar Fokker voor testen rotorblad balanceren. Vanaf 1965 blikvanger bij autobedrijf Nijmegen. Waarschijnlijk in 1969 gesloopt in Ede.

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.encycl mei 1978

Opmerking: de Jezebel in het Aviodrome is niet de originele Nederlandse kist maar een in 1991 vanuit Engeland Imperial War Museum aangekocht HR.5 toestel (WG752)  en vervolgens gespoten in MLD kleuren. [walk around]

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

Hier nog het toestel met registratie PH-HAA van de Stichting voor Hefschroefvliegtuigen; het werd de latere Jezebel van de Marineluchtvaartdienst. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier nog het toestel met registratie PH-HAA van de Stichting voor Hefschroefvliegtuigen; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

MLD schema en naam Jezebel staat erop. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

H 1 "Jezebel" vanaf het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman nabij het eiland Flores/Azoren met de vliegers R.J. Idzerda en Swarts. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de Hr.Ms Karel Doorman in de Caracasbaai op Curacao (1952?). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de Hr.Ms Karel Doorman scheepslift. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de Hr.Ms Karel Doorman. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Blik vanuit de eenvoudige cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

Modelbouw Sikorsky S-51

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
WhirlyBird (WXP72039 BEA)
LF Models (PE7230)
Aerodrom (EP03)
Mach2
MPM (72126)
Britavia (vacu)@
Airways (vacu)
Airmodel (vacu)
AMP / Micro-Mir
Beaver Corporation (?)
BelcherBits (resin)
Fonderie
Combat models (vacu)
 
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • aerodrom-s51-72-2
  • aerodrom-s51-72
  • airmodel-s51-72
  • airways-s51-72
  • britavia-dragonfly-72
  • fonderie-s51-48
  • lf-models-w51-72
  • mach2-s51-72
  • micromir-s51-48
  • mpm-s51-72
  • whirlybird-dragonfly-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) < K111> Gloss sea blue < K111> Gloss sea blue eerste schema
(2)   < K61 > trainer geel ?? < K61 > trainer geel ?? laatste schema

 

EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

De 1/48 kit van Belcher Bits uit Canada uitgebracht in 1997 heeft zo'n 50 onderdelen in giethars, witmetaal en vacu kapjes voor het voorste cabinedeel. Verder wat plastic plaat en strip. Leuk is ook een staande pilootfiguur dat erbij zit! Er zijn wat extra onderdelen voor een Sikorsky S-51 of Westland licentiebouw heli (die een iets andere staart heeft, dunnere rotorbladen met 49 ft diameter en 3-bladige staartrotor). De handleiding is prima en geeft dit goed aan. Het samenbouwen van de romp vraagt schuurwerk op de pasvlakken (die dat onder water tegen schadelijk resin stof!). Er moet veel gewicht in de neus om het model op zijn pootjes te houden. Het vloertje van de cabine moet je van plastic laat snijden, dit zit erbij. De cabine is netjes en je kunt de deuren open zetten. De onderstelpootjes kun je misschien beter zelf maken van metalen/messing staaf vanwege het gewicht van het model. De afmetingen zijn in orde voor de Sikorsky S-51 maar voor een Westland Dragonfly is de rotordiameter 1 ft dus 6 mm te klein. Er is een keus van schema's met diverse decals en deze zijn in orde. Voor de enige Nederlandse S-51 "8-1"/ 076 moeten we zelf de rozetten e.d. halen uit andere decalsets. Het model is voor de bouwer met wat ervaring gezien de passing en complexiteit van de rotor.      

  -----

Op 1/72 heeft Whirlybird diverse kits maar deze verschillen in detail. S-51 Kit #WXP72039 voor de BEA uitvoering heeft onderdelen voor de Sikorsky S-51 en heeft bijvoorbeeld een iets andere rompachterkant die ronder is dan bij de Westland Dragonfly (deze is rechthoekiger i.v.m het accommoderen van stretchers). Het lijkt dat deze "BEA" kit de juiste is voor de enige Nederlandse S-51. De kit is alleen voor de ervaren modelbouwer te bouwen. 

 ----

De 1/72 MPM kit #72036 uitgebracht in 1999 is voor een S-51 HO3S en lijkt prima voor de enige Nederlandse heli. MPM geeft aan een rotordiameter van 48 ft (14,63 m) en dat lijkt correct. Deze kit is een iets geupgrade kit met een etsmetaal setje maar is gebaseerd op de oudere kit #72036 uit 1995.

 ----

TEKENINGEN SIKORSKY S-51 

  • S-51-arrangement
  • S-51-pilot-controls
  • S-51-profile
  • s-51-cabin
  • s-51-rotorhead

Bron:  Sikorsky archives type S-51

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)