Modelbouw Sikorsky S-51

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
WhirlyBird (WXP72039 BEA)
LF Models (PE7230)
Aerodrom (EP03)
Mach2
MPM (72126)
Britavia (vacu)@
Airways (vacu)
Airmodel (vacu)
AMP / Micro-Mir
Beaver Corporation (?)
BelcherBits (resin)
Fonderie
Combat models (vacu)
 
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • aerodrom-s51-72-2
  • aerodrom-s51-72
  • airmodel-s51-72
  • airways-s51-72
  • britavia-dragonfly-72
  • fonderie-s51-48
  • lf-models-w51-72
  • mach2-s51-72
  • micromir-s51-48
  • mpm-s51-72
  • whirlybird-dragonfly-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) < K111> Gloss sea blue < K111> Gloss sea blue eerste schema
(2)   < K61 > trainer geel ?? < K61 > trainer geel ?? laatste schema

 

EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

De 1/48 kit van Belcher Bits uit Canada uitgebracht in 1997 heeft zo'n 50 onderdelen in giethars, witmetaal en vacu kapjes voor het voorste cabinedeel. Verder wat plastic plaat en strip. Leuk is ook een staande pilootfiguur dat erbij zit! Er zijn wat extra onderdelen voor een Sikorsky S-51 of Westland licentiebouw heli (die een iets andere staart heeft, dunnere rotorbladen met 49 ft diameter en 3-bladige staartrotor). De handleiding is prima en geeft dit goed aan. Het samenbouwen van de romp vraagt schuurwerk op de pasvlakken (die dat onder water tegen schadelijk resin stof!). Er moet veel gewicht in de neus om het model op zijn pootjes te houden. Het vloertje van de cabine moet je van plastic laat snijden, dit zit erbij. De cabine is netjes en je kunt de deuren open zetten. De onderstelpootjes kun je misschien beter zelf maken van metalen/messing staaf vanwege het gewicht van het model. De afmetingen zijn in orde voor de Sikorsky S-51 maar voor een Westland Dragonfly is de rotordiameter 1 ft dus 6 mm te klein. Er is een keus van schema's met diverse decals en deze zijn in orde. Voor de enige Nederlandse S-51 "8-1"/ 076 moeten we zelf de rozetten e.d. halen uit andere decalsets. Het model is voor de bouwer met wat ervaring gezien de passing en complexiteit van de rotor.      

  -----

Op 1/72 heeft Whirlybird diverse kits maar deze verschillen in detail. S-51 Kit #WXP72039 voor de BEA uitvoering heeft onderdelen voor de Sikorsky S-51 en heeft bijvoorbeeld een iets andere rompachterkant die ronder is dan bij de Westland Dragonfly (deze is rechthoekiger i.v.m het accommoderen van stretchers). Het lijkt dat deze "BEA" kit de juiste is voor de enige Nederlandse S-51. De kit is alleen voor de ervaren modelbouwer te bouwen. 

 ----

De 1/72 MPM kit #72036 uitgebracht in 1999 is voor een S-51 HO3S en lijkt prima voor de enige Nederlandse heli. MPM geeft aan een rotordiameter van 48 ft (14,63 m) en dat lijkt correct. Deze kit is een iets geupgrade kit met een etsmetaal setje maar is gebaseerd op de oudere kit #72036 uit 1995.

 ----

TEKENINGEN SIKORSKY S-51 

  • S-51-arrangement
  • S-51-pilot-controls
  • S-51-profile
  • s-51-cabin
  • s-51-rotorhead

Bron:  Sikorsky archives type S-51; Collectie M. de Vreeze

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)