INFO Sikorsky S-58 Seabat / UH-34
- 1848
.
Fabriek
|
Sikorsky
|
Vliegtuig
|
Seabat
|
Type-aanduiding
|
S-58 / UH-34 / SH-34
|
Cat 4 -- totaal 12 stuks
|
HSS-1N
|
Informatie:
Sikorsky helicopter, prototype vloog maart 1954 als XHSS-1; Het was ook bedoeld voor civiel gebruik als S-58; twee vliegers, waarnemer en soms een onderzeeboot "verkenner". Het type heeft vele type aanduidingen gehad. De HSS-1N vloog voor het eerst in 1954 en was vooral bedoeld voor onderzeebootbestrijding; de "N" geeft aan dat de kist ingericht is voor instrument vliegen, ook voor 's nachts. Het kon veel meenemen inclusief bijvoorbeeld twee mk.43 akoestisch zelfzoekende torpedo's aan zij-pylons. De motoruitlaat zat nu midden in de motorkap en het onderstel kreeg een driepoot met V-stijl.
Het werd later ook wel de SH-34J genoemd. De "SH-" was een anti-onderzeeboot versie die verder voorzien van een AN/APN-97 Doppler fairing ander de romp en een automatische stabilizer en een hover coupler wat het eenvoudig mogelijk maakt op een vaste plaats te blijven hangen. De bewapening was meestal 1 torpedo.
Er kan wat variatie zijn bij de S-58 in apparatuur maar ook de onderstelophanging.
(Een behoorlijk aangepaste versie was de door Westland gebouwde "Wessex" met turbinemotor).
Gegevens HSS-1N:
Wright R1820 motor met 1525 pk
Rotor diameter: 17,07 m (vierbladig)
Lengte romp: 14,86 m
Lengte totaal: 17,27 m
Leeggewicht: 3750 kg (afh.van versie)
Maximum startgewicht: 5900 kg (afh.van versie)
Maximum snelheid: 195 km/u
Vliegduur : 3,5 uur
4 bemanningsleden
Mogelijkheid voor "dunking sonar" (met twee operators in de cabine) en voeren van torpedo bewapening
Literatuur: | ||||
Modelbouw in Plastic MIP | - | IPMS Nederland | MIP 1985-2 | 1985 |
Sikorsky S-58 | Nico Geldhof | Afd. Luchtvaartkennis KNVvL | uit de serie luchtvaartencyclopedie | mei 1979 |
70 jaar MLD |
Nico Geldhof | Uitgeverij Eisma |
Leeuwarden |
1987 |
H-34 Choctaw in Action | - | Squadron Signal | no. 146 |
.
Websites: |
-- onze eigen IPMS NL MLD UH-34 walkaround |
-- https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-58 |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD S-58 / SH-34 Seabat (foto bijlage)
- 1522
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Lier met haak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De opblaasbollen zijn ook te zien op de wielen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De brandweer staat paraat! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De diverse kabelfairings onderop zijn ook goed te zien. Dit varieert per subtype. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
In hangaar op MVK Valkenburg met opgevouwen bladen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
VertRep. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
De torpedo ophanging is hier te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
a/b Hr.Ms Poolster. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Detail van de staart. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Onderhoud, de motor is er nu wel uit..... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Ongeval met heli nr 138 vanaf Hr Ms "Karel Doorman". Het toestel bleef drijven op de opblaasbare floats en wordt geborgen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Deel instrumentenpaneel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
4. MLD Sikorsky S-58 / SH-34 Seabat
- 2524
Cat 4. MLD
No.8 squadron MLD kreeg deze helikopters in 1960 t/m 1963.
Begin 1960 werden de eerste vijf S-58's aan de MLD geleverd van het type HSS-1N met een Anti Submarine Warfare taak. Sommige in het kader van het Amerikaanse MDAP programma. De heli's vlogen bij de MLD bij in eerste instantie no.8 squadron op vliegkamp Valkenburg en werd er ook geoefend in het Engelse Yeovilton. April 1961 volgde de eerste operaties vanaf de Hr.Ms Karel Doorman, vaak met de "D"code.
Ze werden gebruikt voor veel doeleinden, zoals onderzeeboot bestrijding, OSRD, vervoer en plane guard. Aan land vlogen de heli's veelal vanaf Valkenburg met de "V"code. Er waren veel storingen van motoren boven zee, waarna toestellen na het landen op zee "zonken"; dit leidde tot verliezen en af en toe een vliegverbod. Later kregen ze aan het landingsgestel opblaasbare rubberen bollen om ze drijvend te houden zodat er tijd was om ze te bergen. Het onderstel kan wat verschillen tussen de heli's, een of twee dwarsstangen naar de romp toe. Een tweetal additionele kisten werd in mid 1963 nog aangeschaft.
De Hr.Ms Karel Doorman werd uit dienst genomen rond 1966. Vier heli's werden omgebouwd tot UH-34 "utility" door de Doppler en de systemen te verwijderen. Ze dienden nu vooral voor transport en vlogen bij VSQ 7. Overwogen werd nog begin jaren zeventig een modernisatie programma op te starten; de heli's zouden dan een nieuwe turbine motor krijgen. Maar uiteindelijk ging dat niet door en de laatste UH-34 van de MLD ging in 1972 uit dienst.
Dezelfde kist in zwart wit. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto: met dank aan dhr. Pieters via de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Gedoneerd aan de Anthony Fokker school Den Haag. Foto: met dank aan de dhr. Tornij via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||||
Registratie
|
code
|
BuAerno.
|
c/n ?
|
Datum in dienst
|
Datum werkelijk uit dienst
|
Opmerkingen
|
|
134
|
|
-
|
58.1597
150729 (mld no)
|
26-06-1963
|
04-05-1971
|
Niet onder MDAP geleverd. ex-N266. Geleverd als SH-34J, later UH-34J. Na uit dienststelling voor instructie-doeleinden naar Anthonie Fokkerschool te Den Haag, later naar MLM (nu NMM) Soesterberg.
|
|
135
|
|
-
|
58.1611
|
26-06-1963
|
08-06-1970
|
Niet onder MDAP geleverd. Geleverd als SH-34J, later UH-34J. Gesloopt.
|
|
136
|
|
149841
|
|
30-03-1962
|
17-08-1965
|
HSS-1N; later SH-34J. Afgeschreven na ongeval 17-8-1965 bij Remeiland
|
|
137
|
|
149842
|
58.1442
|
30-03-1962
|
03-08-1971
|
HSS-1N; later SH-34J. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59333
|
|
138
|
|
149131
|
58.1373
|
04-09-1961
|
08-06-1970
|
HSS-1N; later SH-34J. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59331
|
|
139
|
|
149132
|
|
04-09-1961
|
25-10-1961
|
HSS-1N; later SH-34J. In zee bij Schotland na motorstoring vlakbij Karel Doorman en afgeschreven; wrak geborgen en naar Valkenburg.
|
|
140
|
|
149133
|
|
04-09-1961
|
31-01-1963
|
HSS-1N; later SH-34J. In zee bij Gibraltar en afgeschreven (met 145)
|
|
141
|
8+5
|
147631
|
|
05-01-1960
|
22-09-1965
|
Eerste MDAP kist "H-5"; HSS-1N ; ex 8-5; In zee bij Schotland en afgeschreven.
|
|
142
|
8+6
|
147632
|
58.1150
|
05-01-1960
|
05-04-1972
|
MDAP "H-6" HSS-1N; ex 8-6; Verbouwd tot UH-34J medio 1966. Laatste operationele UH-38 bij MLD. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59329
|
|
143
|
8+7
|
147633
|
|
05-01-1960
|
02-04-1968
|
HSS-1N; ex 8-7; ongeval in vlucht met 144 maar hersteld. Gesloopt na ongeval grond resonantie.
|
|
144
|
8+8
|
147634
|
58.1158
|
05-01-1960
|
08-06-1970
|
HSS-1N; ex 8-8; ongeval in vlucht met 143 maar hersteld. Verbouwd tot UH-34J medio 1966. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59330.
|
|
145
|
8+9
|
147635
|
|
05-01-1960
|
31-01-1963
|
HSS-1N; ex 8-9; In zee bij Gibaltar en afgeschreven. (met 140)
|
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.encycl S-58 mei 1979 , info R.Burgerhout
Opmerking: de nummers 134 t/m 137 waren al eerder gebruikt voor Gloster Meteor kisten ook!
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Sikorsky S-58 (UH-34)
- 2376
Modelbouw Sikorsky S-58 (H-34)
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Italeri/Revell /Tamiya ;
Hobbyboss ;
Leoman @
Frog/ NOVO/ Chematic/ AirLInes/ Donetsk/ Mastercraft (ombouw) ;
Maintrack + airmodel conversion set (vacu)
|
Gallery Models MRC/ Trumpeter
Revell
|
Fly (ombouw Wessex) ;
Combat models (vacu)
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; een Wessex model vraagt ombouw naar S-58/ UH-34;
1/100: Faller, Roskopf, Starfix
1/144: MiniWing
1/700: White Ensign Model
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K12> Extra dark sea grey
<K85 > Sky |
<K85 > Sky | Sky afscheiding hoog op zijkant; waarschijnlijk verf van Sikkens. Rozet 4 posities over het algemeen |
Extra info:
rozet: zijkanten 50 cm diameter, bovenzijde 40 cm diameter, onderzijde 50 cm;
KON.MARINE: tekst 40 cm hoog;
basiscode (V, D): 60 cm hoog;
type- en regi: 10 cm hoog;
Het onderstel kan wat verschillen tussen de heli's, een of twee dwarsstangen naar de romp toe. Kijk naar foto's.
Meer modelbouw info over de 1/72 Italeri kit hier [externe link naar webpagina IPMS lid]
IPMS Nederland tekening:
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)