Cat 4. MLD

No.8 squadron MLD kreeg deze helikopters in 1960 t/m 1963.

Begin 1960 werden de eerste vijf S-58's aan de MLD geleverd van het type HSS-1N met een Anti Submarine Warfare taak. Sommige in het kader van het Amerikaanse MDAP programma. De heli's vlogen bij de MLD bij in eerste instantie no.8 squadron op vliegkamp Valkenburg en werd er ook geoefend in het Engelse Yeovilton. April 1961 volgde de eerste operaties vanaf de Hr.Ms Karel Doorman, vaak met de "D"code.

Ze werden gebruikt voor veel doeleinden, zoals onderzeeboot bestrijding,  OSRD, vervoer en plane guard. Aan land vlogen de heli's veelal vanaf Valkenburg met de "V"code.  Er waren veel storingen van motoren boven zee, waarna toestellen na het landen op zee "zonken"; dit leidde tot verliezen en af en toe een vliegverbod. Later kregen ze aan het landingsgestel opblaasbare rubberen bollen om ze drijvend te houden zodat er tijd was om ze te bergen. Het onderstel kan wat verschillen tussen de heli's, een of twee dwarsstangen naar de romp toe. Een tweetal additionele kisten werd in mid 1963 nog aangeschaft.

De Hr.Ms Karel Doorman werd uit dienst genomen rond 1966. Vier heli's werden omgebouwd tot UH-34 "utility" door de Doppler en de systemen te verwijderen. Ze dienden nu vooral voor transport en vlogen bij VSQ 7. Overwogen werd nog begin jaren zeventig een modernisatie programma op te starten; de heli's zouden dan een nieuwe turbine motor krijgen. Maar uiteindelijk ging dat niet door en de laatste UH-34 van de MLD ging in 1972 uit dienst.


sikorsky sh34 lvk 3

Dezelfde kist in zwart wit. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

sikorsky sh34 lvk 2 pieters auth Foto: met dank aan dhr. Pieters via de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

sikorsky sh34 lvk 1 tornij auth

Gedoneerd aan de Anthony Fokker school Den Haag. Foto: met dank aan de dhr. Tornij via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)


 

Registratiegegevens:  
Registratie
code
BuAerno.
c/n ?
Datum in dienst
Datum werkelijk uit dienst
Opmerkingen
134
 
-
58.1597
150729 (mld no)
26-06-1963
04-05-1971
Niet onder MDAP geleverd. ex-N266. Geleverd als SH-34J, later UH-34J. Na uit dienststelling voor instructie-doeleinden naar Anthonie Fokkerschool te Den Haag, later naar MLM (nu NMM) Soesterberg.
135
 
-
58.1611
26-06-1963
08-06-1970
Niet onder MDAP geleverd. Geleverd als SH-34J, later UH-34J. Gesloopt.
136
 
149841
 
30-03-1962
17-08-1965
HSS-1N; later SH-34J. Afgeschreven na ongeval 17-8-1965 bij Remeiland
137
 
149842
58.1442
30-03-1962
03-08-1971
HSS-1N; later SH-34J. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59333
138
 
149131
58.1373
04-09-1961
08-06-1970
HSS-1N; later SH-34J. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59331
139
 
149132
 
04-09-1961
25-10-1961
HSS-1N; later SH-34J. In zee bij Schotland na motorstoring vlakbij Karel Doorman en afgeschreven; wrak geborgen en naar Valkenburg.
140
 
149133
 
04-09-1961
31-01-1963
HSS-1N; later SH-34J. In zee bij Gibraltar en afgeschreven (met 145)
141
8+5
147631
 
05-01-1960
22-09-1965
Eerste MDAP kist "H-5"; HSS-1N ; ex 8-5; In zee bij Schotland en afgeschreven.
142
8+6
147632
58.1150
05-01-1960
05-04-1972
MDAP "H-6" HSS-1N; ex 8-6; Verbouwd tot UH-34J medio 1966. Laatste operationele UH-38 bij MLD. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59329
143
8+7
147633
 
05-01-1960
02-04-1968
HSS-1N; ex 8-7; ongeval in vlucht met 144 maar hersteld. Gesloopt na ongeval grond resonantie.
144
8+8
147634
58.1158
05-01-1960
08-06-1970
HSS-1N; ex 8-8; ongeval in vlucht met 143 maar hersteld. Verbouwd tot UH-34J medio 1966. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59330.
145
8+9
147635
 
05-01-1960
31-01-1963
HSS-1N; ex 8-9; In zee bij Gibaltar en afgeschreven. (met 140)

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.encycl S-58 mei 1979 , info R.Burgerhout

Opmerking: de nummers 134 t/m 137 waren al eerder gebruikt voor Gloster Meteor kisten ook!

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)