Cat 4. MLD
No.8 squadron MLD kreeg deze helikopters in 1960 t/m 1963.
Begin 1960 werden de eerste vijf S-58's aan de MLD geleverd van het type HSS-1N met een Anti Submarine Warfare taak. Sommige in het kader van het Amerikaanse MDAP programma. De heli's vlogen bij de MLD bij in eerste instantie no.8 squadron op vliegkamp Valkenburg en werd er ook geoefend in het Engelse Yeovilton. April 1961 volgde de eerste operaties vanaf de Hr.Ms Karel Doorman, vaak met de "D"code.
Ze werden gebruikt voor veel doeleinden, zoals onderzeeboot bestrijding, OSRD, vervoer en plane guard. Aan land vlogen de heli's veelal vanaf Valkenburg met de "V"code. Er waren veel storingen van motoren boven zee, waarna toestellen na het landen op zee "zonken"; dit leidde tot verliezen en af en toe een vliegverbod. Later kregen ze aan het landingsgestel opblaasbare rubberen bollen om ze drijvend te houden zodat er tijd was om ze te bergen. Het onderstel kan wat verschillen tussen de heli's, een of twee dwarsstangen naar de romp toe. Een tweetal additionele kisten werd in mid 1963 nog aangeschaft.
De Hr.Ms Karel Doorman werd uit dienst genomen rond 1966. Vier heli's werden omgebouwd tot UH-34 "utility" door de Doppler en de systemen te verwijderen. Ze dienden nu vooral voor transport en vlogen bij VSQ 7. Overwogen werd nog begin jaren zeventig een modernisatie programma op te starten; de heli's zouden dan een nieuwe turbine motor krijgen. Maar uiteindelijk ging dat niet door en de laatste UH-34 van de MLD ging in 1972 uit dienst.
Dezelfde kist in zwart wit. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)
Foto: met dank aan dhr. Pieters via de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Gedoneerd aan de Anthony Fokker school Den Haag. Foto: met dank aan de dhr. Tornij via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||||
Registratie
|
code
|
BuAerno.
|
c/n ?
|
Datum in dienst
|
Datum werkelijk uit dienst
|
Opmerkingen
|
|
134
|
|
-
|
58.1597
150729 (mld no)
|
26-06-1963
|
04-05-1971
|
Niet onder MDAP geleverd. ex-N266. Geleverd als SH-34J, later UH-34J. Na uit dienststelling voor instructie-doeleinden naar Anthonie Fokkerschool te Den Haag, later naar MLM (nu NMM) Soesterberg.
|
|
135
|
|
-
|
58.1611
|
26-06-1963
|
08-06-1970
|
Niet onder MDAP geleverd. Geleverd als SH-34J, later UH-34J. Gesloopt.
|
|
136
|
|
149841
|
|
30-03-1962
|
17-08-1965
|
HSS-1N; later SH-34J. Afgeschreven na ongeval 17-8-1965 bij Remeiland
|
|
137
|
|
149842
|
58.1442
|
30-03-1962
|
03-08-1971
|
HSS-1N; later SH-34J. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59333
|
|
138
|
|
149131
|
58.1373
|
04-09-1961
|
08-06-1970
|
HSS-1N; later SH-34J. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59331
|
|
139
|
|
149132
|
|
04-09-1961
|
25-10-1961
|
HSS-1N; later SH-34J. In zee bij Schotland na motorstoring vlakbij Karel Doorman en afgeschreven; wrak geborgen en naar Valkenburg.
|
|
140
|
|
149133
|
|
04-09-1961
|
31-01-1963
|
HSS-1N; later SH-34J. In zee bij Gibraltar en afgeschreven (met 145)
|
|
141
|
8+5
|
147631
|
|
05-01-1960
|
22-09-1965
|
Eerste MDAP kist "H-5"; HSS-1N ; ex 8-5; In zee bij Schotland en afgeschreven.
|
|
142
|
8+6
|
147632
|
58.1150
|
05-01-1960
|
05-04-1972
|
MDAP "H-6" HSS-1N; ex 8-6; Verbouwd tot UH-34J medio 1966. Laatste operationele UH-38 bij MLD. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59329
|
|
143
|
8+7
|
147633
|
|
05-01-1960
|
02-04-1968
|
HSS-1N; ex 8-7; ongeval in vlucht met 144 maar hersteld. Gesloopt na ongeval grond resonantie.
|
|
144
|
8+8
|
147634
|
58.1158
|
05-01-1960
|
08-06-1970
|
HSS-1N; ex 8-8; ongeval in vlucht met 143 maar hersteld. Verbouwd tot UH-34J medio 1966. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59330.
|
|
145
|
8+9
|
147635
|
|
05-01-1960
|
31-01-1963
|
HSS-1N; ex 8-9; In zee bij Gibaltar en afgeschreven. (met 140)
|
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.encycl S-58 mei 1979 , info R.Burgerhout
Opmerking: de nummers 134 t/m 137 waren al eerder gebruikt voor Gloster Meteor kisten ook!
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)