.

Fabriek
Spad
Vliegtuig
S-7  / S.VII
Type-aanduiding
C.1 
Cat 1 --  totaal 1 exemplaar
  


spad-s7-profile

Informatie

Het Franse S.P.A.D (Société Pour L’Aviation et ses Dérivés) ontwikkelde mid 1916 deze jager tweedekker. Het ontwerp van Bechereau was een antwoord op de komst van de Duitse vijandelijke Fokker Eindecker in de Eerste Grote Luchtoorlog. De SPAD V.II had een houten constructie met linnen bekleding. Ook gebruikte men de net ontwikkelde Hispano Suiza 8 motor en dat gaf in het begin aanloopproblemen. Ook het gesynchroniseerde machinegeweer gaf wat problemen. Augustus 1916 verscheen het Type aan het front. Het voldeed het goed al was de bewapening erg minimaal en was het niet zo manoeuvreerbaar als de Franse Nieuports. Gedurende de productie werd het steeds op detailpunten verbeterd. Zo kreeg het een sterkere Hispano Suiza motor, verschillende uitlaten en betere koeling waarbij  "shutters" werden toegepast.

Het toestel werd één van de belangrijke Franse toestellen tijdens de "Groote Oorlog" en werd ook in licentie gebouwd bij o.a. Levasseur, zelfs Nieuport en in Engeland en Rusland. Het vloog ook o.a. bij de Amerikaanse Expedisttionary Force in Europa en Italië. Ook na de Eerste Wereldoorlog werden er vele geëxporteerd over de hele wereld waar het bij talloze luchtmachten vloog.  

Gegevens:
 Hispano Suiza 8 motor van 150 pk (8a) en later tot wel 205 pk.
 1 piloot
 Spanwijdte:  7,82 m bovenvleugel, ondervleugel 7,57 m;
 Vleugeloppervlak:   17,85 m2
 Lengte:   6,1 m
 Leeggewicht:  circa  500 kg
 Maximum startgewicht:   705 kg
 Maximum snelheid:   192 tot 210 km/u afhankelijk van motor
 Klimtijd naar 2000 m: 4 min 40 sec.
 1 vaste Vickers 0.303 machine geweer boven de motor 
 

 

Literatuur:
KLu Vliegtuigen Th. Postma en W. Schoenmaker .   ISBN 90 6013 966 6
Van Brik tot Starfighter 1 H. Hooftman . . .
Profiles volume 2
Argus books . . 1989
SPAD fighters
Squadron Signal no. 93
- . 1989
Camouflage en kentekens zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v J.H.N. Greuter et al.
Bonneville, 1997

.

Websites:
https://en.wikipedia.org/wiki/SPAD_S.VII

 

FOTO GALERIJ:

  • spad-s7-profile

De algemene informatie op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze. (op oude IPMS website) 


Cat 1. LvA

1 toestel S.VII  geïnterneerd 1917-1918:    kenmerk  SPA -210

Toestel van het Franse escadrille SPA 73 uit Camp de Bergues landde 18 november 1917 bij Bergen op Zoom. Het werd geïnterneerd. Het kleurenschema met kenteken SPA 73 lijkt te zijn gehandhaafd maar wel werd het voorzien van LvA bollen. Het toestel werd juni 1918 aangekocht voor 40000 Franse frank.

De firma Goedkoop wilde het toestel in licentie bouwen maar het bleef bij 1 extra gebouwd toestel want het bleek niet luchtwaardig te zijn.

    

Registratiegegevens:
Registratie LvA
Constructienummer Franse Registratie Datum landing Nederlands gebied
Datum uit Dienst Opmerkingen
SPA210  ? 1832 18-11-1917 1919 landing bij Bergen op Zoom
-- n.v.t
    --   1 door Goedkoop gebouwde kist in 1918 maar niet luchtwaardig

 Bronnen o.a   [B33] Intern.WO1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :

De Spad van kwartiermeester (Maréchal de logis) Louis Paoli van het Franse escadrille SPA73 direct na de landing in nog Frans schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Voorzien van de LvA bollen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Prop en motorkapdetail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit detailopname. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)  

Modelbouw Spad VII

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
MAC distribution
Pegasus
Airfix/ MPC
Pegasus
 
Roden
Special Hobby
BlueMax**
JMGT
Testors
Roden
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/40:  Heller/ SMER

1/144: Decapods , F-Toys

BOXART

  • airfix-spad-7-72-2
  • airfix-spad-7-72
  • bleumax-spad-7-8
  • heller-spad-7-40
  • jmgt-spad-7-48
  • mac-distribution-spad-7-72
  • mpc-airfix-spad-7-72
  • pegasus-spad-7-72
  • roden-spad-7-32
  • smer-spad-7-40
  • special-hobby-spad-7-48

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..)   < K150 ? > linnen K150 ? > linnen 2 bollen bovenop bovenvleugel;
2 bollen onderzijden van zowel ondervleugel als bovenvleugel;
2 bollen romp zijkant "op lichtere band";
Frans schema o.a. blauw-witte band met ooievaar. Het kleurenschema met kenteken SPA 73 lijkt te zijn gehandhaafd maar wel werd het voorzien van LvA bollen. Het linnen lijkt wat meer donkerder zandkleur te zijn.

.

EXTRA MODELBOUW INFORMATIE:

** De 1/48 kit van BlueMax verschenen in 1996 heeft zowel plastic- als witmetaal onderdelen. De vleugeldetaillering met ribben is prima. Deze short-run kit vraagt wel wat ervaring om te bouwen. De bouwhandleiding is niet echt handig. Gebruik een fijn zaagje om de onderdelen los te zagen van de gietboompjes. Er is een keuze in radiatoren. Beter is het propellertje draaiende te maken. De verbinding van de ondervleugel kan beter versterkt worden met zelf gemaakte metalen pennetjes. Zoals altijd is het maken van tweedekkers iets waar je wat ervaring mee moet hebben, net als het zelf aanbrengen van de spandraden. 

 


 spad-s7-fusdraw

Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)