INFO Spijker V.2
- 1417
.
Fabriek | Spijker "Trompenburg" |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | V.2 |
Cat 1, 4 -- totaal 58 + 20 = 78 stuks |
|
Informatie:
Het Nederlandse Spijker maakte auto's maar ook af en toe een vliegtuig naar eigen ontwerp, zo ook in 1917/1918. De Nederlandsche Vliegtuigenfabriek werd opgericht door Henri Wijnmalen in 1914. Een hal werd gehuurd van Trompenburg, Amsterdam voor de produktie. (de eerste kisten daar gemaakt waren Farmans HF.22 tweedekkers. In de literatuur wordt vaak dan ook gesproken van de Spijker Trompenburg).
Het eigen ontworpen type V.2 was een tweepersoons tweedekker trainingstoestel (toendertijd genoemd een "schoolvliegtuig"). De V.2 was het eerste in serie gebouwde Nederlandse vliegtuigtype van de ontwerper Vannehard. Het was een verspannen tweedekker met houten constructie en linnen bedekking, wat gebruikelijk was voor die tijd. Leerling en instructeur zaten achter elkaar. Het V.2 prototype vloog 9 april 1918. Het gereed krijgen was moeilijk omdat er een ernstig materialengebrek was. Het had een Zweedse Thulin rotatiemotor die vanaf mid 1917 werden geleverd.
Gegevens:
Thulin rotatie Type A motor 80 pk
Spanwijdte: 11 m
Lengte: 6,7 m
Leeggewicht: 450 kg
Maximum startgewicht: circa 710 kg
Maximum snelheid: circa 135 km/u
1 piloot + 1 leerling vlieger
Literatuur: | ||||
Spijker, de eerste Nederlandse Vliegtuigfabriek | Gerdessen, Geldhof, Hazewinkel | Afd. Luchtvaartkennis KNNvL | 2002 |
.
Websites: |
- IPMS NL walk around V.2 (replica) |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst gepubliceerd zomer 2004 door M.de Vreeze
1. LVA Spijker V.2
- 1544
Cat 1. LVA
Negen stuks kwamen 1924 van de MLD erbij. Toch voldeed het toestel redelijk en was langdurig het enige bruikbare LvA type.
Het prototype van de V.2. Foto: collectie Joop Gelauf (used with permission)
Registratiegegevens: LVA Spijker V.2 | |||||
Registratie | Constructienummer | Registratie | Datum in Dienst | Datum uit Dienst | Opmerkingen |
26 | SP-26 T80 | 1918 | oorspronkelijk regi's SP-26 T80 | ||
27 | SP-27 T80 | 1918 | oorspronkelijk regi's SP-27 T80 enzovoort | ||
28 | 1918 | ||||
29 | 1918 | ||||
30 | 1918 | ||||
31 | 1918 | ||||
32 | 1918 | ||||
33 | 1918 | ||||
34 | 1918 | ||||
35 | 1918 | ||||
36 | 1918 | ||||
37 | 1918 | ||||
39 | 1918 | ||||
40 | 1918 | ||||
41 | 1918 | ||||
42 | 1918 | ||||
43 | 1918 | ||||
44 | 1918 | ||||
45 | 1918 | ||||
46 | 1918 | ||||
47 | 1918 | ||||
48 | 1918 | ||||
49 | 1918 | ||||
50 | 1918 | ||||
51 | 1918 | ||||
52 | 1918 | ||||
53 | 1918 | ||||
54 | 1918 | ||||
55 | 1918 | ||||
56 | 1918 | ||||
57 | 1918 | ||||
58 | 1918 | ||||
59 | 1918 | ||||
60 | 1918 | ||||
61 | 1918 | ||||
62 | 1918 | ||||
63 | 1918 | ||||
64 | 1918 | ||||
65 | 1918 | ||||
66 | 1918 | ||||
67 | 1918 | ||||
68 | 1918 | ||||
69 | 1918 | ||||
70 | 1918 | ||||
71 | 1918 | ||||
72 | 1918 | ||||
73 | 1918 | ||||
74 | 1918 | ||||
75 | 1918 | ||||
76 | 1918 | ||||
77 | 1918 | ||||
78 | 1918 | ||||
79 | 1918 | ||||
80 | 1918 | ||||
81 | 1918 | ||||
82 | 1918 | ||||
83 | 1918 |
Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt.
Negen stuks kwamen 1924 van de MLD erbij.
Wie heeft meer detail info? Graag! Gebruik NedMil contactformulier....
..
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
1. LVA Spijker V.2 (foto bijlage)
- 1130
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
op de bakermat Soesterberg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
kopje over.... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op Gilze ? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
een kraak! De rozetten zijn goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Met de latere oranje bollen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Kraak! de bollen zijn goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
detail van het prototype. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
4. MLD Spijker Trompenburg V.2
- 1576
Cat 4. MLD
18 + 2 = 20 stuks, regi C-11 t/m C-30
De levering van vliegtuigen en motoren vanuit het neutrale Zweden kwam gedurende de Eerste Wereldoorlog op gang mid 1917 naar Nederland. De MLD dacht de motoren goed te kunnen gebruiken om allerlei motoren te vervangen van andere vliegtuigen.
De Spijker "Trompenburg" V.2 werd door de MLD in 1918 gekocht, voor de vliegopleiding op De Kooy. Het type gaf nogal veel problemen met veel ongelukken o.a door het drassige terrein op De Kooy. Er waren ook problemen vanwege de slechte Thulin rotatiemotor.
In 1924 gingen de resterende negen Spijker kisten naar de LvA.
Opmerking: de proefvliegafdeling van de ML-KNIL wilde ook 2 toestellen om uit te proberen maar het kwam er niet van en deze werden door de MLD overgenomen. De V.2 heeft derhalve nooit in Indiƫ gevlogen.
Registratiegegevens: MLD | |||||
Registratie | Tweede Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
C-11 | 01-06-1918 | 1924 | Juni 1918 in dienst. Medio 1924 uit dienst | ||
C-12 | 01-11-1918 | 1924 | November 1918 in dienst. Medio 1924 afgeschreven | ||
C-13 | 01-11-1918 | 1924 | November 1918 in dienst. Medio 1924 afgeschreven | ||
C-14 | 01-11-1918 | 1924 | November 1918 in dienst. Medio 1924 uit dienst | ||
C-15 | 01-12-1918 | 1919 | December 1918 in dienst. November 1919 uit dienst. Afgeschreven | ||
C-16 | 01-12-1918 | 1924 | December 1918 in dienst. Medio 1924 uit dienst; zie ook opmerking |
||
C-17 | 01-12-1918 | 1924 | December 1918 in dienst. Medio 1924 uit dienst | ||
C-18 | 01-12-1918 | 24-04-1919 | December 1918 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy | ||
C-19 | 01-01-1919 | 18-03-1919 | Januari 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy (botsing met A-2) | ||
C-20 | 01-01-1919 | 13-04-1922 | Januari 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy | ||
C-21 | 01-01-1919 | 1924 | Januari 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst | ||
C-22 | 01-01-1919 | 1924 | Januari 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst | ||
C-23 | 01-03-1919 | 1924 | Maart 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst | ||
C-24 | 01-03-1919 | 07-05-1918 | Maart 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy | ||
C-25 | 01-03-1919 | 1924 | Maart 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst | ||
C-26 | 01-03-1919 | 1924 | Maart 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst | ||
C-27 | 01-03-1919 | 1924 | Maart 1919 in dienst. Medio 1924 uit dienst | ||
C-28 | maart 1919 | 25-04-1919 | Maart 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy | ||
C-29 | 01-12-1919 | 19-02-1920 | Dec. 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy | ||
C-30 | 01-12-1919 | 11-07-1922 | Dec. 1919 in dienst. Ongeval Marine Vliegkamp De Kooy |
Bronnen o.a. [B27] Spijker /Luchtv.kennis, [B16] MLD.70
Opmerking: in het Aviodrome staat een Spijker V.2 replica met regi "C-16" welke een stalen Pup frame heeft met de originele Thulin motor van de oude "C-16" en een originele propeller. (zie IPMS NL walkaround).
De inhoud werd voor het eerst gepubliceerd door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD Spijker Trompenburg V.2 (foto bijlage)
- 1091
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Prachtige opname. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op de Kooy. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw Spijker V.2
- 1373
Modelbouw Spijker V.2
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden |
? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
HA Models** (resin) |
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(a) | < K120> LvA kaki romp | < K120> LvA binnendeel ondervleugel
< K151> onderzijden delen blanke spanlak; |
soms lichte voorkant richtingsroer; ned.vlag op richtingsroer met rozetten; |
||
(b) | < K120> LvA kaki romp | < K120> LvA binnendeel ondervleugel
< K151> onderzijden delen blanke spanlak; |
geheel oranje richtingsroer met oranje bollen; |
Extra info:
** IPMS lid Rob heeft een master gemaakt van een 1/72 model; deze is in zeer beperkte oplage onder de naam HA Models uitgekomen in 2020. Lees ook van Rob de 1/72 bouwverslagen / in PDF op zijn website hollandaircraft.nl [externe link]
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)