.
Fabriek | Spijker "Trompenburg" |
Vliegtuig | |
Type-aanduiding | V.2 |
Cat 1, 4 -- totaal 58 + 20 = 78 stuks |
|
prototype schets (spanwijdte 10,85 ; lengte 6,64m zonder propeller en 6,77 met propeller)
Informatie:
Het Nederlandse Spijker maakte auto's maar ook af en toe een vliegtuig naar eigen ontwerp, zo ook in 1917/1918. De Nederlandsche Vliegtuigenfabriek werd opgericht door Henri Wijnmalen in 1914. Een hal werd gehuurd van Trompenburg, Amsterdam voor de produktie. (de eerste kisten daar gemaakt waren Farmans HF.22 tweedekkers. In de literatuur wordt vaak dan ook gesproken van de Spijker Trompenburg).
Het eigen ontworpen type V.2 was een tweepersoons tweedekker trainingstoestel (toendertijd genoemd een "schoolvliegtuig"). De V.2 was het eerste in serie gebouwde Nederlandse vliegtuigtype van de ontwerper Vannehard. Het was een verspannen tweedekker met houten constructie en linnen bedekking, wat gebruikelijk was voor die tijd. Leerling en instructeur zaten achter elkaar. Het V.2 prototype vloog 9 april 1918. Het gereed krijgen was moeilijk omdat er een ernstig materialengebrek was. Het had een Zweedse Thulin rotatiemotor die vanaf mid 1917 werden geleverd. De LvA kisten hadden een ander richtingsroer.
Thulin rotatie Type A motor 80 pk
Spanwijdte: 10,96 m (ptototype 10,85)
Lengte: 6,77 m met propeller (en 6,64 m zonder prop)
Leeggewicht: 450 kg
Maximum startgewicht: circa 710 kg
Maximum snelheid: circa 135 km/u
1 piloot + 1 leerling vlieger
Literatuur: | ||||
Spijker, de eerste Nederlandse Vliegtuigfabriek | Gerdessen, Geldhof, Hazewinkel | Afd. Luchtvaartkennis KNNvL | 2002 | |
V-2 maatinformatie via email | dhr. Jan den Das | via email | 2024 |
.
Websites: |
- IPMS NL walk around V.2 (replica) |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst gepubliceerd zomer 2004 door M.de Vreeze