.

Fabriek Supermarine  (o.a Vickers licentie)
Vliegtuig Spitfire
Type-aanduiding
Cat 3, 5, 6 --  totaal 200+  stuks

  

 

spitfire-9c-profile

Informatie:

Supermarine/Vickers maakte een jager later genoemd de Spitfire, welke beroemd werd tijdens de slag om Engeland. Reeds in 1931 had het Britse Air Ministry een specificatie F7/30 uitgevaardigd. De ontwerper Mitchell gebruikte zijn ervaring met de Schneider Trophy racers. Maar zijn voorstel haalde het niet en de Gloster Gladiator, een tweedekker!, werd verkozen. Maar Mitchell ging door en ontwierp een toestel met gebruik van de ultra moderne Rolls Royce Merlin motor. Dit werd de basis voor de latere Spitfire, welke voor het eerst vloog in 1936. De Royal Air Force werd direct enthousiast en de eerste 300 toestellen werden direkt besteld. In 1939 brak de Tweede Wereldoorlog uit met de duitse invasie van Polen en verklaarden Frankrijk en Engeland Duitsland vervolgens de oorlog.  (helaas was Mitchell toen al onverwacht overleden).

De Spitfire speelde een cruciale rol in de slag om Engeland. In deze battle of britain voerden vele Hurricanes en de beschikbare Spitfires luchtgevechten met Duitse Messerschmitts en Heinkels en uiteindelijk werd het in het voordeel van de Engelsen beslist. .   Uiteindelijk verschenen van de Spitfire vele versies met diverse motoren. Vanaf 1942 werd duidelijk dat de mk.V met de Merlin 45 motor niet opgewassen was tegen de Duitse Focke Wulf 190. De Spitfire kreeg een sterkere Merlin 61 en de mark IX was een succes. Er was een variatie verder mogelijk met een elliptische en een "clipped wing".  De mk.XXII was de laatste variant uit de oorlog met de Griffon motor en deze kwam ook in de mk.XXIV. Pas na de oorlog kwam er een trainer tweezits variant.  

Gegevens Spitfire mk.IX:  
 Lengte:  9,30 m  
 Spanwijdte:  11,23 m  
 Rolls Royce Merlin 66 motor met 1720 pk  
 Leeggewicht: 2555 kg
 Maximum startgewicht: 4300 kg
 Maximum snelheid: 656 km/u  
 Vliegbereik:  960 km  
 Plafond:  13.000 m  
 Bewapening:  2x 20mm Hispano kanonnen, 2x 12,7mm mitrailleurs, en 1 bom van 225 kg 


.

Literatuur:
Spitfires! Nederlandse Spitfires van 1945 tot 1976
Harry van der Meer en Hugo Hooftman Ned.Vliegtuig Encyclopedie 1 |  Cockpit Uitgeverij, 1976
Modelbouw in Plastic (Ned. mk.9) 1975-2 IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (varianten) 1972-2 IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (varianten) 1977-2 IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (mk.16 in Nederland) 1979-3 IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (ombouw van mk.6 naar mk.9) 1983-2 IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (Ned. historie) 1986-3 + 1986-2 + 1976-4 IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (mk. 16e) 1987-4 IPMS Nederland
Operationele gebruik "Indische" spitfires 1997 oktober Stichting Vrienden MLM 
Indische Spitfires 2006 Dutch Profile 4
Spitfire in dienst LsK 2013 Dutch Profile 19
Informatie Dennis Meijeringh, IPMS Regio Noord 2007 diverse bronnen
ex KLu Spitfires bij Schreiner 1977-10 Afd.Luchtvaartkennis

....

Websites:
IPMS Nederland Walkaround Spitfire

 

FOTO GALERIJ:

  • spitfire-9c-profile
  • spitfire-klu-trainer-mdv-ar
  • spitfire-mk9-lvk-1
  • supermarine-spit-5-mdv-archive
  • supermarine-spit-8-mdv-archive
  • supermarine-spit-mdv-a2
  • supermarine-spit-mdv-a3
  • supermarine-spit-mdv-a4
  • supermarine-spit-twe-mdv-arc
  • supermarine-spitfire-mk9-kluauth

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

Cat 3. Klu / LSK

mk.IX:    35 stuks  (1946-1954) ; kenmerken   H1-H35  
T.mk.IX:  3 stuks   (1946-1954) ; kenmerken   H97-H99, later 3W-21 en 3W-22  
F.mk.IX:  20 stuks (1947-1950) ; kenmerken   H50-H69 (332 squadron Indie)  
mk.XIV: ...  
mk.XVI:   TD264 en TD402

Na de oorlog moesten de strijdkrachten weer worden opgebouwd in Nederland. De kisten vliegend vanuit Engeland tijdens de oorlog waren "ingeleverd" in 1945. Maar in september 1946 werd 322 squadron weer "opnieuw opgericht" voor de Lucht Strijd Krachten maar de eerste aangeleverde tweedehands Spitfires mk.IX werden door 322 squadron pas in 1949 in gebruik gesteld. 

Op Twenthe werd een jachtvliegschool opgericht waar Spitfire "T" trainers arriveerden in eind maart 1948. De toestellen hadden eerst een RAF schema maar werden later zilver gespoten. Twenthe werd januari 1949 een officieel luchtverdedigingsbasis.

Ook zouden Spitfires worden ingezet in Indië waar later de Politionele Acties plaats vonden. Na de onafhankelijkheid van Indonesië gingen de meesten weer retour naar Nederland. ( Aanvankelijk met de regi's H101 t/m H120, zie Categorie 5 pagina).

De bakermat van de Nederlandse Militaire Luchtvaart vliegbasis Soesterberg was weer in gebruik genomen eind augustus 1951 en no.322 squadron teruggekeerd uit Indie vloog er met de Spitfire (en later de Meteor). Tot 1954 waren er bij de LsK diverse Spitfires in gebruik, vooral op de vliegbasis Twenthe.


 

supermarine-spit-mdv-a4 

Spitfire zonder grote registratie maar met rozet en nederlandse vlag op staart ; schema (a) . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

supermarine-spit-mdv-a3

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

supermarine-spit-mdv-a2

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

supermarine-spit-5-mdv-archive                                                                  
de "H-1" . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)            

spitfire mk9 lvk 1

Mk.IX. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

supermarine-spit-twe-mdv-arc                                       
Tweezitter geschilderd in aluminium dope.  Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

spitfire-klu-trainer-mdv-ar                                                             
Tweezitter in camouflage schema. Zie ook tekening analoog "H-98" . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)  


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Spitfire F.Mk.XIVc, RB155, direct na aankomst op Twenthe. Toestel was bestemd voor de LETS op Deelen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Spitfire LF Mk.IXc in de vlucht vóór de overname door Nederland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IX , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In silverdope schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F.mk.IX, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IX in camo schema, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IX met het luikje open naar de cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de achtergrond Meteors... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk. IX , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

LF.Mk.IXc, H-4 (MK962) van de Jachtvliegschool (JVS) / 322 Sqn op Twenthe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

JachtVliegSchool Spitfires in camouflage. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk. IX van de JVS op Twenthe. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IXc van de JVS. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Twenthe 1951. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IX, de "H-1" die later in het museum kwam. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

LF. Mk.IXc , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

LF.Mk.IXc in de landing tijdens de oefening Cupola. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 ---------------------------------

Trainer T.IX, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

T. IX , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Klaar om te vertrekken van Engeland naar Nederland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

T. IX , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

T. IX , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De achterste kap steekt ene stuk uit! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 ------------------------------------------

Mk. IX van de Stichting Historische Vlucht in KLu kleuren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorbeplating los, de Merlin motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk. IXc in onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

  .. 

Registratiegegevens Spitfire Mk.IXc LsK/KLu:
Registratie Tweede Registratie Squadron-code Engelse Registratie Constructie-nummer
/type
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
H-1   3W-1 MJ143 CBAF IX 907 ? 17-06-1946 04-06-1954 Bewaard in MLM.
H-2     MJ614   03-10-1946 06-11-1950 Afgeschreven
H-3     MK128   25-11-1946 10-07-1951 Afgeschreven
H-4   3W-4 MK926   30-07-1946 09-10-1952 Afgeschreven
H-5     PT669   17-07-1946 27-06-1950 Afgeschreven
H-6   3W-6 MH477   31-07-1946 09-10-1952 Bewaard; maar gesloopt 1960
H-7   3W-7 MH723   03-10-1946 04-06-1954 Bewaard, maar gesloopt 1961
H-8   3W-8 MJ271 CBAF IX 97 25-11-1946 04-06-1954 Bewaard. Naar Schiphol en later naar Aviodrome (met fake regi "H-53"); is verkocht Aircraft Restoration Company, Duxford.
H-9   3W-9 MJ469   30-07-1946 04-06-1954 Afgeschreven (poortwachter Kamp Overmaat?)
H-11   3W-11 MJ642   31-10-1946 04-06-1954 Bewaard, maar gesloopt 1960
H-10   3W-10 MJ479   14-07-1946 04-06-1954 Afgeschreven
H-12     MJ953   30-07-1946 18-08-1948 Buiten dienst 1948
H-13     MK632   30-07-1946 27-06-1950 Buiten dienst 1950
H-14     MK901   12-07-1946 09-04-1948 Afgeschreven
H-15   3W-15 MK959   26-09-1946 16-03-1949 Afgeschreven. Naar Eindhoven.; later verkocht naar USA voor restauratie, vloog weer 2004 !
H-16     MK998   12-07-1946 06-10-1947 Buiten dienst 1948
H-17     ML262   25-11-1946 06-08-1948 Buiten dienst 1948
H-18     MK121   26-09-1946 15-03-1948 Afgeschreven 1947
H-19   3W-19 MK630   12-07-1946 04-06-1954 Buiten dienst 1954; decoy Volkel
H-20     MJ361   25-11-1946 15-03-1948 Afgeschreven
H-21 FR.IXc   MK249   30-07-1946 27-06-1950 Verkenner versie; Buiten dienst 1950
H-22   3W-3 NH212   03-05-1948 40-06-1954 Buiten dienst 1954
H-23   3W-13 MK188   14-08-1948 17-04-1953 Afgeschreven
H-24   3W-12 MJ957   13-06-1947 04-06-1954 Buiten dienst 1954
H-25   3W-17 MK732   28-06-1948 04-06-1954 Bewaard 1954. Naar Gilze-Rijen. nu Stichting KLu Historische Vlucht "3W-17"
H-26     PT873   27-06-1948 06-11-1950 Afgeschreven
H-27   3W-16 PT986   01-10-1948 04-06-1954 Werd PH-NFP gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in zilver schema.
H-28   3W-14 MK475   04-05-1948 04-06-1954 Werd PH-NFO gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in oranje schema.
H-29     MK403   21-05-1948 12-03-1953 Buiten dienst 1953
H-30   3W-2 MJ828   13-06-1947 04-06-1954 Werd PH-NFR gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder in oranje schema.
H-31     MJ152   13-06-1947 05-07-1950 Afgeschreven Twenthe
H-32     MK202   13-06-1947 27-06-1950 Buiten dienst 1950
H-33     NH197   13-06-1947 27-06-1950 Afgeschreven Twenthe
H-34   3W-18 MK913   13-06-1947 04-06-1954 Buiten dienst 1954
H-35   3W-5 MJ580   27-10-1948 10-07-1952 Afgeschreven
H-101 H-52   MK205   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM31
H-102 H-51 mk IX.B MH485   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM30 ??
H-103 H-60   NH238 CBAF IX 22 13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie; vloog ook met afwijkend proefschema; daarna naar Belgie als SM36.
(zie opmerking)
H-104 H-61   MK923 CBAF IX1886 13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie.
H-105 H-68 mk IX.B MH434   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM41
H-106 H-53   MH424   13-06-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, ook met Donald Duck symbool; daarna naar Belgie als SM32
H-107 H-66   MJ536   13-07-1947 01-10-1948 Afgeschreven.
H-108 H-65   MH415 CBAF IX533 13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM40. Daarna Roussea Aviation te Rinard; verkocht UK, daarna USA
H-109 H-64   NH188   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, ook in een lichtblauwe demo kleur; daarna naar Belgie als SM39
H-110 H-69   MJ893   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM42
H-111 H-50   MK606   13-07-1947 12-03-1953 Gebruikt voor onderdelen.
H-112 H-63   MH725   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM38
H-113 H-57   NH309   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM34
H-114 H-58   MK230   13-07-1947 12-03-1953 Gebruikt voor onderdelen
H-115 H-62   MK993   13-07-1947 27-01-1949 Afgeschreven.
H-116 H-55   MK297 CBAF IX151 13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM43.
H-117 H-67   MJ714   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM35
H-118 H-54   EN560   13-07-1947 12-03-1953 Gebruikt voor onderdelen medio .....
H-119 H-59   MK912   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM29
H-120 H-56   MH439   13-07-1947 30-04-1952 Gebruikt in Ned.-Indie, daarna naar Belgie als SM33

  bronnen: zie hieronder....

Opmerking: Aviodrome Spitfire "H-53" is de behoorlijk opgeknapte voormalige "H-8" ;
"Plastic replica's" zijn ook veelal te vinden als poortwachter en in musea. (bv '3W-V" op Leeuwarden) en op Eindhoven.
De "H-60" is een gerestaureerde replica van de Stichting KLu Historische Vlucht op Gilze-Rijen (dit is dus niet de originele "H-60").

.

Registratiegegevens Spitfire T.Mk. IX KLu: (trainer)
Registratie Engelse Registratie Constructie-nummer
/type
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
H-97 MK715   26-03-1948 20-09-1951 In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter; september 1950 ongeval en afgeschreven Soesterberg
H-98 BS274   26-03-1948 05-02-1951 In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter (had eerst de foutieve regi BF274); ongeval en afgeschreven Volkel
H-99 BS147   26-03-1948 juni 1954 In Engeland omgebouwde mk.IX tot tweezitter; gebruikt tot september 1953; werd PH-NFN in 1954 gebruikt door Schreiner voor doelsleepvluchten Den Helder met oranje schema en daarna 04-05-1957 afgeschreven na buiklanding.

  Bronnen o.a. [B7] Cockpit met Hooftman/v.d. Meer , [B1] MIP 1972-2 / 1975-2 / 1986-2 / 1986-3, 1987-4, [B35] Spinner 1997-okt  ,

Opmerking: de tweezitter Spit "H-98" die nu rond vliegt is een voormalige Irish Air Corps kist .

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Cat 5. ML-KNIL

I.v.m de politieke situatie in Indië na de Tweede Wereldoorlog en het Indonesische onafhankelijkheids-streven werd no.322 squadron naar Indië gestuurd september 1947 (zie Categorie 3 pagina...). Ze lieten echter hun Spitfires achter in Nederland bij de jachtvliegschool op Twenthe.

Naar Indie gingen 20 Spitfires die nog in Engeland in kratten stonden rechtstreeks per schip naar Indië. Deze kisten waren nog in de RAF kleuren met Ocean Grey/Dark green en Medium sea grey. De Spitfires mk.IX (met meestal een "C" vleugel maar vaak nog zonder kanonnen ) werden opgebouwd op het veld Kalidjati en vlogen in het begin zonder H-codes. Verder kregen de kisten vaak wel kanonnen later geïnstalleerd.  

Deze spits werden ingezet tijdens de tweede Politionele Actie in Indië met name voor het aanvallen van grond doelen. In 1949 keerde het squadron weer terug naar Nederland. De meeste van deze toestellen werden verkocht, o.a. aan België na een revisie bij Fokker. 

supermarine-spitfire-mk9-kluauth
 Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)  


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Nederlandse Spitfires in Indië. Hier een Mk. IX zonder grote registratie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderhoud op Semarang, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In Indië, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk. IX op Semarang, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Patronen laden voor de vleugel kanonnen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

LF.Mk.IXc, H-60, van 322 Sqn in Nederlands-Indië. Met nieuw camouflageschema?? en witte muizen op de romp onder de motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

322 squadron kisten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bom onder de vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Kalidjati. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens Spitfires in Indie:  zie Categorie 3 

(Aanvankelijk met de regi's H101 t/m H120).

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Cat  6. Operaties RAF

Na het begin van de Tweede Wereldoorlog waarbij Nederland al bezet was en de regering uitgeweken naar Engeland, werden in 1941 en 1942 Spitfires aangeschaft met financiele middelen en vele giften middels het Prins Bernard Fonds (PBF). Deze kisten gingen vliegen voor de RAF. Maar liefst zo'n 74 zogeheten "presentation" toestellen konden worden gefinancierd voor de RAF en deze toestellen vlogen bij tientallen squadrons met niet alleen Engelse vliegers maar ook Nederlandse en Poolse vliegers. De aangekochte "presentation" Spitfires hadden Indische en Nederlandse namen. Deze spits waren van het type mk.F.mk.IIB (40 stuks) of mk.Vb (34 stuks). Deze kisten vlogen dus bij de RAF met engelse kentekens maar vaak in het klein stond de Nederlandse naam met soms een klein oranje driehoekje onder de cockpit vermeld. De meeste toestellen gingen tijdens de oorlog verloren bij gevechtshandelingen boven Engeland en West Europa waarbij veel piloten het leven verloren.

Het RAF no.167 squadron (met "VL-" regi's) werd hernoemd juni 1943 het no.322 "Dutch" squadron op Woodvale bij het Engelse Liverpool. De "3W-" code werd gebruikt bij no.322 squadron en vanaf januari 1945 toen het vloog vanaf Hawkinge bij de kust met mk.Vb/c Spitfires. Maart 1944 kreeg het de beschikking over Spitfires mk. XIV vliegende vanaf Acklinton en in april vliegende vanaf Hartford Bridge (Blackbushe). De spits opereerden ook veel om de V-1 vliegende bommen neer te halen.

Juni 1944 vloog het squadron vanaf West Malling bij London en tijdens D-day bood het squadron bescherming boven het eiland Wight. Juli 1944 vloog het vanaf Deanland en kreeg het steeds meer de Spitfire mk.IX die geschikter zijn voor grondaanvallen. De kisten werden ingezet voor met name grondaanvallen boven Frans grondgebied. Een half jaar na D-Day kon het no.322 squadron januari 1945 "verhuizen" naar het Nederlandse Woensdrecht dat al bevrijd was. Februari 1945 opereerde men vanaf Schijndel en in april, vanaf Twenthe. West- en Noord- Nederland was nog steeds bezet door de Duitsers. Mei en juni 1945 vliegt men vanaf het Duitse Varrelbush met grondaanvalsmissies. Tijdens de operaties komen vele Nederlandse vliegers om.

Na het einde van de Tweede Wereldoorlog in Europa 7 mei 1945 gingen verreweg de meeste resterende toestellen retour naar Engeland waar ze werden "ingeleverd". 


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Spitfire Mk. V B, "I.M.C.". aangekocht met "Prins Bernhard Fonds". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Leden van 322 Squadron voor een Spitfire, met op de zijkant de oranje driehoek en de naam "Prinses Beatrix". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De door prins Bernhard gevlogen Spitfire Mk IIA (P7981) die bij een bezoek aan 167 Squadron in het najaar van 1942 tijdens het taxieën na de landing een neusstand maakte op het Schotse vliegveld Castletown.. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Prins Bernhard in de cockpit van een Spitfire F.Mk.XIVc in Engeland / Hartford Bridge. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Spitfire Mk.Vbs, 167 squadron RAF, later deels 322 sq. RAF "Dutch squadron": 
Registratie Squadron-code Constructie-nummer
/ Type
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
AA910 VL-? Vb 11-01-1944 13-03-1944  
AA976 VL-B Vb 17-06-1944 07-08-1944 Naam: Grandotel Manchester
AB141 VL- Vb 11-01-1944 18-04-1944  
AB180 VL- Vb 01-02-1944 13-03-1944  
AB971 VL- Vb 20-07-1943 27-11-1943 Naam: Gilze Rijen
AD428 VL- Vb 11-01-1944 16-01-1944  
AD474 VL- Vb 20-07-1943 21-07-1943  
AR490 VL- Vb 13-06-1943 29-10-1943  
AR498 VL- Vb 11-01-1944 13-03-1944  
BL377 VL- Vb 14-08-1943 01-01-1944 Naam: Buiksloot
EN854 VL- Vb 11-01-1944 13-03-1944  
EN905 VL- Vb 20-07-1944 01-01-1944 Naam: Schiphol
EN917 VL- Vb 10-11-1943 01-01-1944  
EN950 VL- Vb 13-06-1943 17-07-1943  
BM354 VL-A Vb 15-07-1943 01-01-1944 Naam: Malang, later De Kooy
BM515 VL-P Vb 03-08-1943 01-01-1944 Naam: prinses Beatrix; Camouflage bovenzijde groen en grijs gewisseld
EP283 VL- Vb 10-11-1943 01-01-1944  
EE723 VL-E Vb 11-01-1944 13-03-1944  
AR327 VL- Vb 11-11-1943 01-06-1944  
W3127 VL-P Vb 13-06-1943 01-01-1944 Naam: Celebes, later Soesterberg
W3209 VL- Vb 17-03-1944 03-05-1944  
W3898 VL- Vb 11-01-1944 13-03-1944  
W3899 VL- Vb 09-10-1943 06-01-1944  
W3970 VL- Vb 24-01-1944 13-03-1944  
AA751 VL- Vb 22-07-1943 12-03-1944  
AA853 VL- Vb 03-12-1943 11-01-1944  
AA918 VL-? Vb 07-07-1943 01-01-1944 Naam: Noordwijkerhout
AA920 VL-? Vb 13-6-1943 01-01-1944  
AA931 VL-? Vb 25-11-1943 11-01-1944  
AA936 VL-? Vb 13-06-1943 03-08-1943  
AA967 VL-B Vb 17-03-1944 31-08-1944  
AB794 VL- Vb 12-03-1944 03-05-1944  
AB803 VL- Vb 22-07-1943 16-08-1944  
AB904 VL- Vb 28-09-1943 15-04-1944 Naam: Haamstede; Botsing met BL715
AD227 VL-? Vb 17-03-1944 02-05-1944  
AD327 VL-? Vb 28-07-1943 11-01-1944  
AD383 VL-? Vb 28-07-1943 11-01-1944 Naam: Vlissingen
AD475 VL- Vb 13-06-1943 01-01-1944 Naam: Eelde
AD577 VL- Vb 17-03-1944 26-03-1945  
AR328 VL- Vb 17-03-1944 25-04-1944  
AR340 VL- Vb 05-11-1943 30-12-1943 Naam: Valkenburg
AR362 VL- Vb 03-10-1943 01-01-1944 Naam: Leeuwarden
AR437 VL- Vb 12-03-1944 03-05-1944  
BL715 VL- Vb 31-08-1943 25-11-1943 Naam: Prinses Irene;
Botsing met AB904 (op taxibaan)
BM355 VL- Vb 10-11-1943 18-11-1943  
EP350 VL-F Vb jun 1943 apr 1944  
AA843 VL- Vb dec 1943 ? Ex Belgisch squadron no.350
AA814 VL- Vb     Naam: prinses Juliana
AB817 VL- Vb      
AR379 VL- Vb      
BL516 VL- Vb     Naam: Prinses Margriet
BL638 VL- Vb     Naam: Ockenburg
BM490 VL- Vb     Naam: Twenthe
EP183 VL- Vb     Naam: Hilversum
W3225 VL- Vb     Naam: Waalhaven

De gegevens in rood zijn nog te verifieren...

.

Registratiegegevens Spitfire Mk.IX 322 sq. RAF:                                                                                                                                                                                                                                                       
Registratie Squadron-code Constr. nr. Type Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
MH370       04-09-1944 09-11-1944  
MH418     Mk.IXB 20-08-1944 04-11-1944  Naar 84 GSU; 328 squadron; 21-07-1947 SOC
MH448       09-08-1944 04-11-1944 Naar 84 SU; 439 D.A; 08-03-1948 SOC
MH499       09-08-1944 28-09-1944 RIW SC. AV. ; 26-02-1945 MedAAF
MJ144       20-09-1944 04-11-1944 Naar 84 GSU; 414 squadron; 24-02-1945 Cat.B
MJ220       15-10-1943 11-05-1944 Naar 229 squadron; 28-04-1948 SAAF
MJ232 VL-C   Mk.IXB 09-08-1944   SOC 21-06-1947 ?
MJ243       09-08-1944 09-08-1944 Verongelukt tijdens landing door klapband;  Cat. E schade, F/O Homburg; Afgeschreven.
MJ285       20-09-1944 04-11-1944 Naar 84 GSU; SOC21-07-1947?
MJ343 Vl-G / 3W-P     09-08-1944 01-09-1944 Vermist; F/Lt Plesman
MJ360 3W-K     20-09-1944 04-11-1944 Naar 81 GSU; 27-11-1945 naar Arme de l'Air
MJ361       16-08-1944 04-11-1944 Naar 84 GSU; 21-11-1946 Naar LSK als H-20
MJ415       05-09-1944 05-04-1945 Naaar SNCAN; 07-09-1945
MJ460 VL-N / 3W-N     09-09-1944 16-09-1944 Mid-air collision F/O Wolters met MK208/3W-R; F/O Manders; Wolters kwam om; Cat. E
MJ521       09-08-1944 30-10-1944 RIW, 12-04-1945 med.AAF; 02-05-1945 vermist
MJ614       05-09-1944 04-11-1944 Naar 81 RSU; 29-06-1946 Naar LSK als H-2
MJ790       09-08-1944 04-11-1944 Naar 84 GSU; 414 squadron;12-03-1945 Cat. B
MJ900       09-08-1944 04-11-1944 Naar 84 GSU; 16-05-1945 naar Med.AAF
MJ881 3W-X     20-09-1944 27-09-1944 Cat. AC F/Lt Van Arkel; Bij Peer achtergelaten
MJ964 3W-V     08-09-1944 09-11-1944 Naar 84 GSU; 05-12-1944 RIW; SOC 31-01-1947.
MK147       28-09-1944 16-11-1944 Naar Detling; 01-10-1947 naar Turkije
MK189 VL-H / 3W-H   Mk.IXB 13-09-1944 13-09-1944 Beschadigd tijdens ferry vlucht.
MK193       09-08-1944 04-11-1944 Naar GSU; 05-04-1945 MedAAF
MK208 VL-R / 3W-R     09-08-1944 06-09-1944 Gecrasht; Cat. E schade;  Zie ook MJ460; Afgeschreven
MK265       20-08-1944 04-11-1944 Naar 84 GSU; 414 squadron; 09-03-1945 Cat. E
MK298       09-08-1944 22-10-1944 Naar 3501 SU; 31-10-1946 verkocht Vickers
MK319 3W-E     17-08-1944 17-08-1944 Cat. B F/O Meijers; onderstel defect; Naar MedAAF
MK320 VL-F / 3W-F   Mk.IXB 20-08-1944 20-08-1944 Cat. Ac. F/O Vug; FLAK schade; 81 RSU
MK343       04-11-1944 09-11-1944 FLAK schade, naar 84 GSU; 414 squadron;  27-02-1945 Cat. E
MK520 3W-K     09-08-1944 12-08-1944 F/L Jonker Noodlanding Rennes; Toestel daarna zoek!
MK563       09-08-1944 04-11-1944 Naar 84 GSU; 21-07-1947 SOC?
MK606       07-09-1944 04-11-1944 Naar 84 GSU; 15-05-1947 naar LSK als H-111 / H-50
MK684 VL-V   Mk.IXB 09-08-1944 30-08-1944 Vermist na missie St. Omer; F/O Muller kwam terug.
MK905 3W-P   Mk.IXB 09-08-1944 01-09-1944 FLAK bij St. Omer;  Crash;  Maj. Kuhlmann of F/Lt van Eendenburg?
ML137       09-08-1944 04-11-1944 19-10-1944 F/O Vlug taxi incident; 03-08-1946 naar Armee de l'Air
ML266       09-08-1944 04-11-1944 19-10-1944 F/O Vlug taxi incident; 03-08-1946 naar Armee de l'Air
ML294       09-08-1944 04-11-1944 09-08-1944 Cat. AC. F/O Vlug; 339 squadron; 08-11-1944 Cat. E
ML347 VL-Y / 3W-Y   Mk.IXB 28-09-1944 30-09-1944 Klapband, F/O Manders, Cat. B; 1945 naar MedAAF
PL139       21-09-1944 19-10-1944 Naar 341 squadron; 27-10-1949 Scrap
PL288 VL-E / 3W-G     09-08-1944 01-09-1944 FLAK bij St. Omer ; Crash;  Maj. Kuhlmann of F/Lt van Eendenburg?
MK263     LFIX 25-01-1945 30-04-1945

9 Maint Unit 7-2-1944;  401 Squadron CB ops 22-6-1944 ; AST 322 Squadron 25-1-1945 --> Vanaf 9-11-1944 vloog 322 Squadron vloog met de Spitfire Mk. XVIe, een met Packard Merlin 266 uitgerust type.

485 Squadron 30-4-1945 ; 12GCF 25-10-1945 ; SOC scrap 16-11-1947

MK799     LFIX 22-02-1945 11-1945

39 Maint Unit 19-3-1944 ;222 Squadron 21-4-1944 ; CAC 5-10-1944 ; 485 Squadron 11-1-1945; 349 Squadron 8-2-1945 ;

322 Squadron 22-2-1945 --> Vanaf 9-11-1944 vloog 322 Squadron met de Spitfire Mk. XVIe, een met Packard Merlin 266 uitgerust type.
RNoAF 14-12-1947 ; 331 Squadronkv 'A-CK' 332 Squadronkv 'AH-N' 4-1951 ; storage Vaernes 7-1952

MK863     LFIX 09-11-1944 09-03-1945 .5in guns 39 Maint Unit 18-4-1944 ;222 Squadron 8-6-1944 ; CB ops 19-10-1944 ; 322 Squadron 9-11-1944 --> Vanaf 9-11-1944 322 Squadron vloog met de Spitfire Mk. XVIe, een met Packard Merlin 266 uitgerust type. Hoogst onwaarschijnlijk dat er toen een Spitfire Mk. IX (met RR Merlin 66) in dienst kwam.
DeH 9-3-1945 ;Westland 24-9-1945 ; sold Turkey 20-10-1947
MH881     IX 08-11-1943 29-05-1944 39 Maint Unit 2-10-1943 ;405ARF 12-10-1943
322 Squadron 8-11-1943 --> Volgens H. v.d. Meer vloog het squadron toen met de Spitfire Mk.V
274 Squadron 29-5-1944 ; 310 Squadron 5-9-1944 ; Scottish Aviation 28-9-1944 ;FAAC 4-4-1945; ? 151RU 12-6-1945
Armee de l'Air 27-11-1945
MH987     LFIX 13-09-1943 23-09-1943 39 Maint Unit 3-9-1943 ;322 Squadron 13-9-1943 --> Volgens H. v.d. Meer vloog het squadron toen met de Spitfire Mk.V.
222 Squadron Engine cut on bomber escort dived into sea 10m S of Beachy Head 23-9-1943 ; FH12.35 F/O D Thiriez killed
MJ900     LFIX  06-09-1944 06-12-1944 33 Maint Unit 4-1-1944 ; 84GSU 24-3-1944 ; 312 Squadron 8-6-1944 ;
322 Squadron 6-9-1944 --> Volgens andere bron zou dit 332 squadron moeten zijn ;Scottish Aviation 6-12-1944
MedAAF 16-5-1945 ; Collided with MA708 and crashlanded nr Campoformido 6-7-1945 ; SOC 21-9-1945

.

Registratiegegevens Spitfire Mk.XIV 322 sq. RAF:  
Registratie Squadron-code Constructie-nummer
/ type
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
NH658   XIV 06-04-1944 10-07-1944  
NH659   XIV 07-04-1944 28-08-1944  
NH661   XIV 16-05-1944 27-06-1944  
NH686 VL-M XIV mrt 1944 aug 1944  
NH690   XIV 27-04-1944 09-11-1944  
NH691   XIV 12-06-1944 05-03-1945  
NH692   XIV 12-07-1944 08-09-1944  
NH693   XIV 09-07-1944 07-10-1944  
NH694   XIV 20-06-1944 16-01-1945  
NH699 VL-R XIV   ? ?
NH700   XIVc mrt 1944 apr 1944 van Hamel
NH702   XIV 12-03-1944 05-09-1944  
NH708   XIV 23-03-1944 13-05-1944  
NH711   XIV 22-06-1944 09-08-1944  
RM740 3W-W1 XIV of XVIe ?      
NH713   XIV 03-04-1944 18-08-1944  
NH714   XIV 07-04-1944 01-01-1945  
NH715   XIV 30-06-1944 04-08-1944  
NH716   XIV 07-05-1944 29-08-1944  
NH718   XIV 20-06-1944 09-08-1944  
PL139   XIV ?    
PL288.   XIV of IX ? 01-09-1944    
RB141 VL-L XIV mrt 1944 aug 1944 Roovers
RB147   XIV      
RB158   XIV 20-03-1944 29-08-1944  
RB160 VL-A XIV mrt 1944 aug 1944  
RB168   XIV 03-04-1944 11-09-1944  
RB171   XIV 27-03-1944 10-08-1944  
RB180          
RB184 VL-B XIV ?    
RB186   XIV 25-03-1944 28-09-1944  
RB189   XIV 28-04-1944 12-09-1944  
RK840 VL-M XIV of IXb ? aug 1944 nov 1944  
RK891          
RK904          
RM616          
RM622   XIV 28-06-1944 28-08-1944  
RM648   XIV 17-07-1944 28-08-1944  
RM671   XIV 26-06-1944 09-08-1944  
RM672 VL-A        
RM676   XIV 17-07-1944 28-09-1944  
RM678 VL-Q   12-07-1944    
RM736          
NH586   XIV mrt 1944 aug 1944  
NH653   XIV 29-03-1944 03-10-1944  
NH655   XIV 26-03-1944 09-05-1944  
NH656   XIV 01-05-1944 06-06-1944  
NH687   XIV     vliegincident mei 1944
NH696   XIV 10-06-1944 09-08-1944 ???
 
NH704   XIV 19-03-1944 19-03-1944  
NH709   XIV 20-03-1944 08-09-1944  
RM655   XIV 05-08-1944 09-08-1944  
RM696   XIV 05-08-1944 09-08-1944  
RM700   XIV 05-08-1944 09-08-1944  
RM738   XIV 05-08-1944 03-10-1944  
RM741   XIV 04-08-1944 09-08-1944  
RM747   XIV 05-08-1944 09-08-1944  
RM748   XIV 05-08-1944 09-08-1944  
RM750   XIV 05-08-1944 09-08-1944  
RM751   XIV 05-08-1944 09-08-1944  
RM753   XIV 05-08-1944 09-08-1944  
RM755   XIV 05-08-1944 09-08-1944  
RM756   XIV 05-08-1944 09-08-1944  
NH649   XIVc ?   invasie strepen

De gegevens in rood zijn nog te verifieren...

.

Registratiegegevens Spitfire Mk.XVIe , 322 sq. RAF:   
Registratie Squadron-code Constructie-nummer
/type
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
RR213 3W- XVIe 09-11-1944 26-04-1945 motorstoring
RR243 3W- XVIe 09-11-1944 24-09-1945  
TB747 3W-D XVIe 24-05-1945 18-10-1945  
TD137 3W-V XVIe ? okt 1945 sq.ldr vd Stok
RK892 3W-A XVIe 09-11-1944 13-02-1945  
TB383 3W-A XVIe 22-03-1945 08-05-1945  
RK888 3W-B XVIe 09-11-1944 01-04-1945  
RK895 3W-E XVIe 09-11-1944 14-02-1945 crashed bij Nieuwkerk/ Goirle (van Dijk)
TB907 3W-E XVIe 29-03-1945 01-04-1945 Warnsveld
TB478 3W-F XVIe 08-03-1945 05-04-1945 crashed bij Grave
TD117 3W-U XVIe 05-04-1945 23-04-1945 overshoot Twenthe
TD131 3W-F XVIe 05-04-1945 07-07-1945  
TD247 3W-F XVIe 17-05-1945 07-07-1945 papagaai op neus;
TD157 3W-G XVIe 05-04-1945 24-04-1945  
RK891 3W-T XVIe 09-11-1944 31-03-1945 crashlanding Almen
RK844 3W-J XVIe 22-03-1945 05-04-1945  
RR230 3W-X XVIe   13-02-1945  
RR249 3W-Y XVIe 19-11-1944 01-04-1945 crashed Ambt-Delden/Borne
PV288 3W- XVIe 09-11-1944 24-03-1945  
PV327 3W- XVIe 09-11-1944 18-10-1945  
RK866 3W- XVIe 09-01-194? 03-02-1945 crashed Woensdrecht (Kroes)
RK925 3W- XVIe 25-01-1945 19-07-1945  
RR205 3W- XVIe 09-11-1944 19-03-1945 crashed Schijndel
RR240 3W- XVIe 09-11-1944 05-03-1945  
RR261 3W- XVIe 27-09-1945 15-10-1945  
SM482 3W- XVIe 08-03-1945 18-10-1945  
TB298 3W- XVIe 29-03-1945 16-05-1945  
TB328 3W- XVIe 01-03-1945 15-03-1945  
TB331 3W- XVIe 22-02-1945 25-02-1945 vliegincident Schijndel
TB334 3W- XVIe 01-03-1945 18-03-1945  
TB337 3W- XVIe 22-02-1945 24-02-1945  
TB339 3W- XVIe 22-02-1945 24-02-1945  
TB346 3W- XVIe 22-02-1945 12-04-1945  
TB362 3W- XVIe 08-03-1945 26-04-1945  
TB494 3W- XVIe 15-02-1945 25-02-1945  
TB515 3W- XVIe 30-04-1945 18-10-1945  
TB614 3W- XVIe 15-03-1945 30-06-1945  
TB626 3W- XVIe 08-03-1945 15-10-1945  
TB627 3W- XVIe 22-03-1945 23-04-1945  
TB885 3W- XVIe 29-03-1945 18-10-1945 restanten gevonden in Engeland in 1983!
TB893 3W- XVIe 05-04-1945 24-05-1945  
TB895 3W- XVIe 27-03-1945 15-10-1945  
TB990 3W- XVIe 05-04-1945 26-04-1945  
TB997 3W- XVIe 12-04-1945 18-10-1945  
TD113 3W- XVIe 30-04-1945 15-10-1945  
TD115 3W- XVIe 05-04-1945 16-04-1945  
TD149 3W- XVIe 05-04-1945 24-05-1945  
TD232 3W- XVIe 26-04-1945 15-10-1945  
TD237 3W- XVIe 26-04-1945 18-10-1945  
TD283 3W- XVIe 26-04-1945 18-10-1945  
TD322 3W- XVIe 26-04-1945 18-10-1945  
TD369 3W- XVIe 26-04-1945 18-10-1945  

 De gegevens in rood zijn nog te verifieren... Wie helpt daarmee? Graag uw reaktie via NedMil Contactformulier...

  Bronnen o.a  [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt.,  [W4] NedWeb,  [B5] Luchtv.kennis over presentation Spitfires 1997-4 ,  [Diversen] Harry v.d. Meer boek "Nederlandse Spitfires in cijfers en letters".

Opmerking:  de 'presentation" Spitfires staan niet vermeld; ze waren wel aangekocht met gelden uit het Prins Bernhard Fonds maar werden gevlogen door RAF squadrons met over het algemeen een gevarieerd gezelschap van vliegers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze hadden Indische, Surinaamse en Antilliaanse namen. Types waren zo'n 40 stuks Spitfire F.mk.IIB , en 34 stuks Spitfire F.mk.Vb. Waarschijnlijk ook nog 3 Spitfires van andere varianten. (Bron [B5] Luchtv.kennis over presentation Spitfires 1997-4 ).

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 en W.Jonker (op oude IPMS website)


Modelbouw Spitfire

Deze tabel bevat slechts een overzicht van de meest gangbare modellen:

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
mk.IX / mk.V
Eduard (2015) ;
Czechmaster CMR (resin) ;
Airfix (new)
Hasegawa
AZ model / Admiral
Sword
Italeri/ Bilek
KP/ Plastyk/ MBC (IPMS uitgave met decals)
Ventura
Frog/ NOVO/ InTech/ Chematic
Airfix / Starfix
Matchbox/ AMT 
Hobbytime ?
CMK (resin)
Tamiya ;
Eduard;
Classic Airframe ?
Special Hobby
Airfix
Hasegawa
ICM/ Revell
Fujimi
Hobbycraft
 
 
 
 
Tamiya
HobbyBoss;
Pacific Coast models;
Hasegawa;
(Revell);
ID Models (vacu) @

 

 

 

T.mk.IX: tweezitter trainer

Czechmaster (resin)

AZ model / Admiral

Aeroclub set
+ Hasegawa or
Italeri or
KP/Plastyk/MBC (mk.IXe)

ICM

Occidental

Aeroclub convertsie set + Hasegawa

 

Combat models (vacu)
PR.XI:

MPM

Ventura/ Jays

CMK (resin)

AZ Model

Aardvark.com

.

mk.XIVe: 

Sword (druppel canopy)

Fujimi (druppel canopy)

Ventura

Minicraft

Academy

Italeri

Occidental

Academy

ICM

Pacific Coast

ID Models (vacu) @

mk.XVIe:

Eduard (#2117 combo)

Czechmaster (resin)

AZ model/ Freightdog

Sword

Heller/smer

Matchbox

Italeri

ICM

Pacific Coast models
mk.XXII/ XXIV:
Matchbox / Revell

Eduard
.
FR.IXC

AZ model

.. ..

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);

Schaal 1/24 : Airfix/ MPC ,  Trumpeter ,   Hobbycraft
1/144:   o.a.    Eduard, Retrowings, PetersPlane
.

BOXART

de boxart toont maar een selectie, er zijn honderden Spitfire kits in verschillende dozen ooit op de markt gekomen!

  • academy-spitfire-mk14-48-2
  • academy-spitfire-mk14-48
  • airfix-new-spitfire-mk9-72
  • airfix-oud-spitfire-72
  • airfix-oud-spitfire-mk9-72-2
  • airfix-oud-spitfire-mk9-72
  • airfix-spitfire-mk1-24
  • airfix-spitfire-mk5-24
  • amt-spitfire-mk9-72
  • az-model-spitfire-pr-mk11-48
  • az-spifire-tr9-72
  • azmodel-spitfire-mk9-72
  • bilek-spitfire-mk9-72
  • cmr-spitfire-mk9-72
  • cmr-spitfire-trainer-72
  • eduard-spitfire-mk9-48
  • freightdog-spitfire-mk14-72
  • frog-spitfire-mk9-72
  • fujimi-spitfire-mk14e-72
  • hasegawa-spitfire-mk5-32
  • hasegawa-spitfire-mk9-48
  • hasegawa-spitfire-mk9-72
  • hobbyboss-spitfire-mk5-32
  • hobbycraft-spitfire-mk5-24
  • hobbycraft-spitfire-mk5-48-2
  • icm-spitfire-mk9-48
  • italeri-spitfire-mk9-72
  • jays-spitfire-pr-mk9-72
  • kp-spitfire-mk9-72
  • matchbox-spitfire-mk9-72
  • mbc-kp-ipmsnl-spitfire-mk9-72
  • mpm-spitfire-pr-mk11-72
  • pacific-coast-spitfire-mk16-32
  • pacific-coast-spitfire-mk9-32
  • revell-spitfire-mk9-48
  • sword-spitfire-mk16-72
  • sword-spitfire-mk5-72
  • tamiya-spitfire-mk5-48
  • tamiya-spitfire-mk9-32
  • trumpeter-spitfire-mk5-24
  • ventura-spitfire-mk14e-72
  • ventura-spitfire-pr-mk11-72
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) . < K80> dark green
< K120> dark Earth
< K10> Medium sea grey niet altijd H-registratie aangebracht RAF schema (ook in Indie toegepast)
(b) . < K92 > "jungle" groen < K10> Medium sea grey H registratie afwijkend Indie schema
(c) . < K80> dark green 
< K13> Ocean grey
< K14> Sky . .
(d) . < K80> dark green 
< K13> Ocean grey
< K10> Medium sea grey . het ocean grey was vaak behoorlijk verbleekt.
(e) . < K130> aluminium verf < K130> aluminium verf . overall

OPMERKINGEN:

Er zijn nogal wat versies van de Spitfire met verschillende motoren, rompen, cockpitkappen, elliptische vleugel (afgeknot of niet), bewapening en meer. Het beste is te kijken naar een foto van het gewenste te bouwen vliegtuig en daar het model van de "mark" / versie bij te zoeken. Het kan zijn dat er dan nog kleine aanpassingen nodig zijn. Kijk ook in de diverse IPMS Nederland MIP publicaties uitgebracht en literatuur.


DIVERSE IPMS TEKENINGEN in de Galerij:

  • ipms-22-spitfire
  • ipms-23-spitfire
  • ipms-23a-spitfire
  • ipms-23b-spitfire
  • ipms-24-spitfire
  • ipms-24a-spitfire
  • ipms-24b-spitfire
  • ipms-27-spit9
  • ipms-28-spit9

Deze tekeningen zijn in de loop der jaren gemaakt door leden voor de IPMS Nederland (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Supermarine Spitfire MkIXB RAF
en meer..... (klik op plaatje)....

  • Supermarine_Spitfire_MkII
  • Supermarine_Spitfire_MkIXB-NL-KNIL-1
  • Supermarine_Spitfire_MkIXB-NL-KNIL-2
  • Supermarine_Spitfire_MkIXB-NL-KNIL-3
  • Supermarine_Spitfire_MkIXB-RAF
  • Supermarine_Spitfire_MkIXC-NL-1
  • Supermarine_Spitfire_MkIXC-NL-2
  • Supermarine_Spitfire_MkIXC-NL-3
  • Supermarine_Spitfire_MkIXC-NL-4
  • Supermarine_Spitfire_MkIXC-NL-5
  • Supermarine_Spitfire_MkIXC-NL-KNIL-4
  • Supermarine_Spitfire_MkIXC-NL-KNIL-5
  • Supermarine_Spitfire_MkIXC-RAF
  • Supermarine_Spitfire_MkVB-1A
  • Supermarine_Spitfire_MkVB-1B
  • Supermarine_Spitfire_MkXIV-1
  • Supermarine_Spitfire_MkXIV-2
  • Supermarine_Spitfire_TMkIX-NL-1A
  • Supermarine_Spitfire_TMkIX-NL-1B
  • Supermarine_Spitfire_TMkIX-NL-2
  • Supermarine_Spitfire_TMkIX-NL-3

Met dank aan Wilko Jonker!

 

 De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)