.

Fabriek Sud Aviation
Vliegtuig Alouette 2
Type-aanduiding SE.3130
Cat 3 --  totaal 8 stuks 
 

alouette-2-profile

    tekening met skid (er is ook een versie met 4 poten met wielen)

Informatie:

Franse lichte helicopter met type aanduiding SE.3130 van Sud Aviation waarvan het prototype vloog in 1955. (later aangeduid als SA.313B). Het was een zeer lichte helicopter met slechts beperkte capaciteit maar het kon wel overal landen. Er werden er meer dan 2000 gebouwd en veel geexporteerd voor velerlei taken. (licentiebouw in India als "Cheetah").  Er kwamen ook versies met sterkere motoren, vaak bekend onder type aanduiding SA.318.

Gegevens:
 Turbomeca Artouse IIC motor met 400 pk  
 Romp lengte: 9,70 m  
 Rotor diameter: 10,20 m  
 Leeggewicht: 895 kg
 Maximum startgewicht: 1600 kg
 Maximum snelheid: 180 km/u
 Vliegbereik: 300 km
 1 piloot en 3 passagiers 


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
MIP 1980-3 IPMS Nederland 1980  
Modelbouw in Plastic MIP 1980-2 IPMS Nederland 1980  

.

Websites:
IPMS Nederland Walkaround Alouette 2
- https://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rospatiale_Alouette_II

 

FOTO GALERIJ:

  • alouette-2-profile
  • sud-al2-lvk-1-goth-auth
  • sudaviation-alouet2-mdv-a2
  • sudaviation-alouette2-mdv-a4

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



Cat 3.   KLu

KLu 8 stuks, regi H1 t/m H8

Vlogen bij no.298 squadron van de Koninklijke Luchtmacht, in eerste instantie vanaf Ypenburg.

Hun taken waren tactical rescue (TAR) en search and rescue (SAR). Bij in dienstname in 1959 gaf het nogal wat vliegoperationele problemen. De helicopters werden vaak vanaf bepaalde kleine locaties ingezet zoals Terschelling, Vlieland maar ook van de vliegbases Leeuwarden en Ypenburg. Ook werden ze gebruikt voor transport van leden van het Koninklijk Huis.  

Twee helicopters gingen met het vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman naar IndonesiĆ«. Ze vlogen vanaf Boeroekoe en Mokmer en later begin 1962 op Biak/ Papua Nieuw Guinea dat toen nog Nederlands was. Na overdracht van Papua kwamen ze weer naar Nederland.  

De heli's voerden ook regelmatig niet-militaire opdrachten uit. Zo verrichtte het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) raketproeven vanaf de noordpunt van Texel. Nadat de raketten een hoogte van 30.000 voet behaalden, keerden ze aan een parachute  terug naar de Aarde. Deze Alouettes haalden vervolgens de raketten uit het water en van de zandplaten en brachten ze terug naar Texel.

In 1962 wordt de SAR eenheid zelfstandig, met als thuisbasis Ypenburg. De Alouette II werd vervangen in 1967 door de grotere Alouette III (3)


 

sudaviation-alouette2-mdv-a4

Foto: collectie Joop Gelauf (used with permission)

sudaviation-alouet2-mdv-a2

Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

sud al2 lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

SAR kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Winter tafereel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Werk aan de winkel, de deur klapt naar voren open. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Heli nr. H-5 voorzien van lier, werd met Hr.Ms. Karel Doorman (1948-1968) naar Nederlands Nieuw-Guinea verscheept en was OSRD-heli a/b marine schepen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Instrumentenpaneel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
H-1 1201-81C maart 1959 nov 1966 Werd F-WNLO, F-BNLO, EP-HSL
H-2 1202-82C 1959 1966 Werd F-WNKY, F-BNKY, F-BTAP Afgeschreven 9-4-1972
H-3 1203-83C 1959 1966 Werd F-WNKZ, F-BNKZ, G-AVEE Afgeschreven 7-7-1973
H-4 1208-84C 1959 1966 Vloog ook in Biak. Werd F-WNGI, F-BNGI, 5N-ACI, F-BMRF; zie opmerking;
H-5 1209-85C 1959 1966 Vloog ook in Biak. Werd F-BOEG bij Heli-Union, 5N-AI B
H-6 1210-86C 1959 1966 Werd bij Heli-Union F-BOEH, omgebouwd naar Lama c/n 02
H-7 1501-246C 1961 15-02-1965 Afgeschreven na ongeluk. Tijdens transport onherstelbaar beschadigd
H-8 1502-247C 1961 1966 Werd F-WNGJ, F-BNGJ, F-BRQB

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

Opmerkingen: MLM museum heli "H-4" is een in KLu kleuren geschilderde oorspronkelijke Belgische "A-29" Alouette II dus niet origineel. Desondanks helaas nu niet te zien want in "opslag" in depot NMM;

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Sud Aviation Alouette 2  (II)

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Extratech (resin)
Maquettes Dauzie (resin) @
Swissline-Heller @ ?
Mach 2
Heller
Revell

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/100:  Heller/  Roskopf

BOXART

  • extratech-alouette2-72-1
  • extratech-alouette2-72-2
  • heller-alouette2-100
  • heller-alouette2-48
  • mach2-alouette2-72
  • revell-alouette2-32-1
  • revell-alouette2-32-2
  • roskopf-alouette2-100
  • swissline-heller-alouette2-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) . < K94 > groen < K94 > groen .

Extra info:

De KLu heli's hadden een wielonderstel;

De in blauw overgeschilderde voormalige Belgische kist in het MLM heeft niet de juiste kleur.

De 1/32 kit van Revell is verschenen in versie met Skid of met wielen; de kit #04449 met wielen zelfs als KLu SAR heli met decals.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)