.

Fabriek
Tachikawa
Vliegtuig
"Hickory"
Type-aanduiding
Ki-54
Cat 5 --  totaal 10 ? stuks
  


tachikawa-ki54-draw-mdv-arc

Informatie:

Japans tweemotorig vliegtuig met de naam "Hickory" daterend uit 1940. Het type ging in 1941 in produktie en was redelijk succesvol. Er waren diverse versies: de "Hei" was de transportversie voor acht passagiers met een kleine bagageruimte. De "Ko" werd gebruikt voor tweemotorige piloten- en navigatortraining met een enkele astrodome. De "Otsu" was bedoeld voor bommenwerpertrainer voor het richten van bommen, luchtkanonnen en radiocommunicatie; deze had twee torens voor 7,7 mm wapens op de bovenste romp, en andere zijruiten. De "Tei" was een patrouillevliegtuig met magnetische detectieapparatuur tegen duikboten en kon dieptebommen afwerpen.

"Soren" is in het kort een Japanse term voor tweemotorige trainer. 

Gegevens:
 2 piloten
 2x Hitachi HA-13 motoren  
 Lengte: 11,94 m
 Spanwijdte: 17,9 m
 Leeggewicht: 2950 kg
 Maximum startgewicht circa 3900 kg
 Maximum snelheid: 375 km/u
 Bereik: 960 km


 

Literatuur:
Luchtvaartkennis
G. Tornij Afd. Luchtvaartkennis KNNVL  2006-1 en 2008-3  
RAPWI info C. Schouten archief NIMH col.806 , doos 55  

.

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • ki-54-rapwi
  • tachikawa-ki54-draw-mdv-arc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Cat 5. ML-KNIL

Om geïnterneerde burgers en militairen te repatriëren na het eind van de Tweede Wereldoorlog RAPWI ("Rescue of Allied prisoners of War and Internees") werd een transportonderneming RAPWI-AIR opgezet door kapitein Arens, een ex-KNILM gezagvoerder. Er was een Japanse oorlogsbuit van tientallen toestellen na VJ-day achtergebleven net als Japanse vliegers. Een aantal van deze toestellen werd "georganiseerd" en gevlogen door Japanse vliegers, vaak begeleid door Nederlandse militairen.  

De Ki-54 toestellen met de Geallieerde naam Hickory werden ook genoemd "Soren" (afgeleid van Soh-hatsu Renshuh-ki).

De kisten werden nogal grof wit gemaakt en voorzien van groene kruizen (op een witte ondergrond). Het aantal is onbekend maar het waren er misschien wel 10. Er gebeurden diverse ongelukken en november 1945 waren nog zes kisten waarschijnlijk beschikbaar. Later gingen ze over naar de AMACAB en werd er gevlogen door het ML 18e squadron met de toestellen. Ze werden toen voorzien van Nederlandse vlaggen en zijn gebruikt tot najaar 1946.




ki 54 rapwi

Japanse Ki-54 "Soren" ingezet voor RAPWI, grof wit met groene kruizen Foto: via internet Collectie  M.de Vreeze  (used with permission).   

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
12        
79        
803 ??        

 Bronnen o.a. [B5] Luchtv.kennis 2006-1, [B36] Ward , [W4] NedWeb (zoek Rapwi)

Wie heeft meer registratie info en wil bijdragen? Graag! Gebruik NedMil Contactformulier...

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Tachikawa Ki-54 

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Special Hobby (div.kits) 
A&V models (resin) 
AZ model
Friendship Scale Models (Japan) @
O'Neill (vacu) ?
 -
 -

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

 1/144:  A&W (resin)

 

BOXART

  • a-v-resin-ki54-72
  • aw-ki54-144
  • special-hobby-ki-54-72
  • special-hobby-ki-54-72a

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
..    "grof wit"  "grof wit"  

bij RAPWI bij ingebruikname geheel "grof wit" geschilderd met groene kruizen;

later bij AMACAB ML (in 1946?) tijdens TD onderhoud nog voorzien van rood-wit-blauwe vlaggen

 

MODELBOUW INFO:

Er zijn verschillende versies van de Tachikawa Ki-54, met of zonder bewapening en andere details. De Ki-54 Hickory 1/72 kit van A&V resin is de passagiersversie maar de Special Hobby kit kan ook, met wat aanpassingen, gebruikt worden.

 

 De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)