INFO WACO UKC
- 1315
.
Fabriek
|
WACO
|
Vliegtuig
|
|
Type-aanduiding
|
UKC
|
Cat 5 -- totaal 1 exemplaar
|
|
geen accurate profile....
Informatie:
Licht persoonsvliegtuigje uit 1934 van de Amerikaanse Waco Aircraft Company, Troy, Ohio. Er waren nogal wat varianten van de WACO vliegtuigen. De cabine werd naar eigen wens samengesteld vanuit de z.g.n "custom cabin series".
De WACO type aanduiding bestond uit 3 letters (de eerste de motor, 2e basismodel en 3e serie). UKC is een gesloten cabinemodel uit 1937 met een Continental motor. Er waren motoren te kiezen zoals van Wright, Continental, Menasco, Kinner, Jacobs, Lycoming.
Constructie bestond uit een rompbuis met linnen. Vleugel van hout met linnen. Cabine voor 1 piloot en drie passagiers.
Continental R-670 motor met 210 pk
Spanwijdte: 9,97 m
Lengte: 7,57 m
Leeggewicht: 790 kg
Maximum startgewicht: 1350 kg
Maximum snelheid: 225 km/u
Literatuur: | ||||
Nederlandse WACO's |
serie luchtvaartencyclopedie | 1985-3 | Afd. Luchtvaartkennis KNNvL |
.
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/Waco_Aircraft_Company |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
5. ML-KNIL WACO UKC
- 1549
Cat 5. ML-KNIL
De eerste WACO UKC kwam in mei1935 in Nederland als PH-SAN van Jhr.Sandberg. Werd verkocht aan dhr. de Vogel in Indië en dus ging dit prive toestel naar Indie als PK-DDV. Het toestel had een ongeval en koelingsproblemen en de onderdelen voor herstel kwamen pas begin 1941 aan. De kist werd in 1937/1938 doorverkocht in Indie aan dhr. Meeuwenoord als PK-SAK. (Dhr. de Vogel kreeg een nieuwe WACO EGC-7 uit de USA. Dit werd de 2e PK-DDV en latere WT903).
De nieuwe eigenaar Meeuwenoord wist de motor van zijn UKC te herstellen. De kist werd in Indië in de praktijk vaak voor de militairen van de KNIL gebruikt tegen vergoeding en in ruil voor ook gratis onderhoud door de militaire werkplaats. Vanwege de Japanse dreiging volgde in Indië mobilisatie in november 1941. De WACO UKC werd gevorderd en kreeg het militaire nummer WT927. Het toestel werd ingedeeld bij Depot Vliegtuigafdeling op Andir (vliegveld nabij Bandoeng). Bij de Japanse aanval op Andir op 19 februari 1942 ging het toestel verloren.
Hier nog met de civiele registratie. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)
Registratiegegevens: | ||||
Registratie | Constructienummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
WT927 | 1941 | 19 feb 1942 | ex PH-SAN, PK-DDV; nog later PK-SAK; verloren gegaan bij Japanse aanval op Andir |
Bronnen o.a. [B34] PK.Lv van Afd.Luchtvaartkennis , [B5] Luchtv.encycl. Ned.Waco's LvK 1985-3
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw WACO UKC
- 1430
Modelbouw WACO UKC
Modellen (type)
|
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
|
? never seen
@ hard to find
|
1/72
|
1/48
|
1/32
|
Top Gun UIC-4 (resin)
|
Wings Models (vacu) @
|
|
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(.. ) | ?? |
Opmerking: WACO had diverse types die vaak onderling niet heel veel verschilden, vaak was er wat variatie in de cabine.
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)