.

Fabriek
WACO
Vliegtuig
 
Type-aanduiding
UKC
Cat 5 --  totaal 1 exemplaar
  


geen accurate profile....

Informatie:

Licht persoonsvliegtuigje uit 1934 van de Amerikaanse Waco Aircraft Company, Troy, Ohio. Er waren nogal wat varianten van de WACO vliegtuigen. De cabine werd naar eigen wens samengesteld vanuit de z.g.n "custom cabin series".

De WACO type aanduiding bestond uit 3 letters (de eerste de motor, 2e basismodel en 3e serie). UKC is een gesloten cabinemodel uit 1937 met een Continental motor. Er waren motoren te kiezen zoals van Wright, Continental, Menasco, Kinner, Jacobs, Lycoming.

Constructie bestond uit een rompbuis met linnen. Vleugel van hout met linnen. Cabine voor 1 piloot en drie passagiers.

Gegevens:
 Continental R-670 motor met 210 pk
 Spanwijdte:  9,97 m  
 Lengte: 7,57 m  
 Leeggewicht: 790 kg
 Maximum startgewicht: 1350 kg
 Maximum snelheid: 225 km/u
 Vliegbereik circa 800 km

 

Literatuur:
Nederlandse WACO's
serie luchtvaartencyclopedie   1985-3      Afd. Luchtvaartkennis KNNvL 

.

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Waco_Aircraft_Company

 

FOTO GALERIJ:

  • waco-ukc-mdv-ar

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

Cat 5. ML-KNIL

De eerste WACO UKC kwam in  mei1935 in Nederland als PH-SAN can jhr.Sandberg. Werd verkocht aan dhr. de Vogel in Indië en dus ging dit prive toestel naar Indie als PK-DDV. Het toestel had een ongeval en koelingsproblemen en de onderdelen voor herstel kwamen pas begin 1941 aan. De kist werd in 1937/1938 doorverkocht in Indie aan dhr. Meeuwenoord als PK-SAK. (Dhr. de Vogel kreeg een nieuwe WACO EGC-7 uit de USA. Dit werd de 2e PK-DDV en latere WT903). 

De nieuwe eigenaar Meeuwenoord wist de motor van zijn UKC te herstellen. De kist werd in Indië in de praktijk vaak voor de militairen van de KNIL gebruikt tegen vergoeding en in ruil voor ook gratis onderhoud door de militaire werkplaats. Vanwege de Japanse dreiging volgde in Indië mobilisatie in november 1941. De WACO UKC  werd gevorderd en kreeg het militaire nummer WT927. Het toestel werd  ingedeeld bij Depot Vliegtuigafdeling op Andir. Bij de Japanse aanval op Andir op 19 februari 1942 ging het verloren.  

 
waco-ukc-mdv-ar

Hier nog met de civiele registratie. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
WT927    1941 19 feb 1942 ex PH-SAN, PK-DDV; nog later PK-SAK; verloren gegaan bij Japanse aanval op Andir

 Bronnen o.a. [B34] PK.Lv van Afd.Luchtvaartkennis , [B5] Luchtv.encycl. Ned.Waco's LvK 1985-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw WACO UKC

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Top Gun UIC-4 (resin)
Wings Models (vacu) @  
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • topgun-waco-uic4-72-2
  • topgun-waco-uic4-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(.. )    ??      

 

Opmerking: WACO had diverse types die vaak onderling niet heel veel verschilden, vaak was er wat variatie in de cabine.

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)