Cat 4. MLD
MLD verkreeg 12 Wasps , series mk.2 en 2A, afgeleverd 1966-1967; ze werden genoemd "AH-12A" door de MLD.
Kenmerken 235 t/m 246 (en vervangingsexemplaar 247)
Periode 1966-1981 in dienst geweest bij de MLD.
Bij de Koninklijke Marine gingen eind jaren zestig de nieuwe fregatten van de Van Speijk klasse in dienst. Aangezien deze schepen waren afgeleid van de Engelse “ Leander” klasse die de Engelse Westland Wasp standaard aan boord had, werden er voor de MLD 12 Wasp helikopters besteld. De eerste twee arriveerden op november 1966 en de laatste juni 1967. De Wasp kreeg bij de MLD de aanduiding SH-12A.
De heli's werden gestationeerd op De Kooy en ingedeeld bij VSQ 860. Ze vlogen natuurlijk vanaf de schepen geëmbarkeerd op de Van Speijk klasse vooral voor de rol als de wapendrager van 1 torpedo en later ook vanaf de S- en de GW fregatten. Het schip verzorgde de opsporing en gaf dan het kommando de zoekende torpedo los te laten. Een kist kreeg veelal een markering met "letter" van het schip waar het op gestationeerd stond. Andere taken waren licht transport ook vanaf de marine bevoorraders. Verder werd de Wasp gebruikt voor allerhande lichte transporttaken en het redden van drenkelingen.
Een vijftal MLD heli's had dubbele besturing voor een vliegeropleidingstaak.
Als eerste echte boordhelikopter van de Marine bleek de Wasp te voldoen voor zijn taak, al hielden de prestaties bij warm weer niet over. Dan werd er vaak zonder deuren en achterbank gevlogen om de heli zo licht mogelijk te maken.
In 1981 werd de Wasp opgevolgd door de Lynx. Een aantal Wasps gingen daarna naar Indonesië.
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Op Schiphol. Foto: dhr. Moreau via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
Foto: M. de Vreeze (used with permission) (foto is wat vergeeld)
Foto: M. de Vreeze (used with permission)
..
Registratiegegevens AH-12: | |||||
Registratie | Engelse Registratie | Constructie-nummer | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
235 | F9680 | 15-11-1966 | 28-01-1978 | In zee gestort; (zie opmerking hieronder) | |
236 | HS430 | F9681 | 15-11-1966 | 23-03-1981 | Afgevoerd en rechtstreeks verkocht april 1981 aan Indonesië |
237 | HS436 | F9682 | 19-01-1967 | 08-01-1981 | Afgevoerd. Via Westland, in verband met revisie, april 1981 aan Indonesië verkocht |
238 | HS437 | F9683 | 16-01-1967 | 08-01-1981 | Afgevoerd. Via Westland, in verband met revisie, april 1981 aan Indonesië verkocht. |
239 | F9684 | 31-01-1967 | 28-01-1978 | In zee gestort. | |
240 | HS435 | F9685 | 06-02-1967 | 09-01-1981 | Afgevoerd. Via Westland, in verband met revisie, op april 1981 verkocht aan Indonesië |
241 | F9686 | 03-03-1967 | 28-11-1968 | In Noordzee gestort bij Den Helder | |
242 | HS439 | F9687 | 08-03-1967 | 08-01-1981 | Afgevoerd. Via Westland, in verband met revisie, april 1981 aan Indonesië geleverd. |
243 | HS434 | F9688 | 13-04-1967 | 08-01-1981 | Afgevoerd en verkocht en via Westland, in verband met revisie, april 1981 geleverd aan Indonesië |
244 | HS431 | F9689 | 13-04-1967 | 23-03-1981 | Afgevoerd en rechtstreeks verkocht april 1981 aan Indonesië |
245 | HS438 | F9690 | 25-05-1967 | 08-01-1981 | Afgevoerd. Via Westland, in verband met revisie, april 1981 aan Indonesië verkocht. |
246 | HS432 | F9691 | 07-06-1967 | 23-03-1981 | Afgevoerd en rechtstreeks verkocht april 1981 aan Indonesië. |
247 | HS433 | WAB-7Z | 18-04-1974 | 23-03-1981 | Extra aangekocht in 1974. Afgevoerd en rechtstreeks verkocht april 1981 aan Indonesië |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 ,
Opmerking: de "235" in traditiekamer De Kooy is de voormalige Engelse RN XT795 voorzien van MLD kleuren.
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)