INFO White and Thompson no.3
- 1278
.
Fabriek
|
White and Thompson
|
Vliegtuig
|
|
Type-aanduiding
|
type no. 3
|
Cat 4 -- totaal 1 exemplaar
|
|
geen profile
Informatie:
Engelse vliegboot uit 1914. White and Thompson had licenties van het Amerikaanse Curtiss en gebruikte die voor no.3 welke van de no.2 verschilde door o.a. afgeronde vleugeltips en grotere staart. Het toestel werd in kleine aantallen in Engeland gebouwd vanwege het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Er werd dus militair beperkt gebruik van gemaakt.
Gegevens:
Beardmore motor 120 pk; dubbeldekker met duwschroef.
Spanwijdte: 13,71 m
Lengte: 8,38 m
Maximum snelheid: circa 120 km/u
Leeggewicht: 725 kg
Maximum gewicht circa 1080 kg
2 bemanningsleden
1 Lewis 7.7 mm machinegeweer kon worden gemonteerd alsmede kleine bommenrekken.
Literatuur: | ||||
The Norman Thompson File, The History of... White & Thompson Ltd | Goodall | 1995 |
Turnbridge Wells UK |
ISBN 0851302335 |
.
Websites: |
- https://en.wikipedia.org/wiki/White_%26_Thompson_Bognor_Bloater |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
4. MLD White and Thompson Type.3
- 1522
Cat 4. MLD
1 stuks,
kenmerk MG-1 ;
Een Engels toestel van no.1 RNAS squadron maakte 16 februari 1915 na noodlanding op zee na motorstoring nabij Deurloo op de Westerschelde tijdens een aanval op Zeebrugge. Het was geraakt door Duits afweergeschut en werd overmeesterd door een Nederlandse torpedoboot en versleept naar Vlissingen. De Beardmore 125 pk motor was beschadigd maar de kist verder goed. Werd geïnterneerd, gemonteerd en gebracht naar Soesterberg. Mid 1915 werd het aangekocht voor 1500 pond sterling. Kreeg de aanduiding MG-1 en G-1.
Het toestel vloog vanaf april 1916 vanaf Schellingwoude bij Amsterdam en vanaf De Mok. Het werd wel "de klomp" genoemd en er waren de nodige ongelukjes. Juli 1916 was er een breuk in de motorbok en na reparatie vanaf april 1917 weer wat mee gevlogen. Het ging ook naar het geopende vliegkamp De Mok. Februari 1920 officieel uit dienst.
Computer gegenereerde kleurimpressie van een door NIMH beschikbaar gestelde foto (Collectie M. de Vreeze)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Tweede Registratie | Constructienummer | Datum landing Nederlands gebied / zee |
Datum uit dienst | Opmerkingen |
MG-1 | G-1 | 1199 | 16-02-1915 | 01-03-1919 | In maart 1919 afgeschreven, feb 1920 officieel uit dienst. |
Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
4. MLD White and Thompson Type.3 (foto bijlage)
- 1066
Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (gefaciliteerd en beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het instituut NIMH) :
Afvoeren na internering. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
na internering. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
na internering, hier op De Mok, Texel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op De Mok. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Op De Mok. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)
Modelbouw White and Thompson no.3
- 1489
Modelbouw White and Thompson no.3
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden |
? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
Esoteric (conversie Curtiss F boat) (vacu) @ |
> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;
BOXART
.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
(..) |
Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)
Tekening die een Curtiss ook toont waarop de White Thompson 3 was gebaseerd. Uit een oude Flight van Oct 9,1914 (courtesy Flight archives)
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)