4788

daco-f16

Uncovering the F-16

DACO F-16 Boek review

De moeder van alle F 16 boeken? 
Zij schrijven het al in hun voorwoord: alweer een F 16 boek? Het F 16 boek van Verlinden wordt geprezen, maar dit is ook al 17 jaar geleden verschenen, en sinds die tijd is de F 16 meerdere keren veranderd. Bovendien ontbrak het de modelbouwer aan echt goede en duidelijke  detailfoto's van de verschillen tussen de eerste en de latere F 16's. Deze leemte willen deze twee Belgische modelbouwers  met dit boek opvullen........ 

In deze opzet zijn Danny Coremans ( ex crewchief  F 16 Belgische Luchtmacht) en Nico Deboeck (uitgever) meer dan geslaagd;
Elk onderdeel van de F 16 wordt uitvoerig belicht, zelfs onder de "huid" van de F 16 wordt gekeken. Bijzonder handig zijn de diagrammen van de F 16 bovenaan iedere bladzijde; hierop wordt duidelijk in rood aangegeven, welk deel van het vliegtuig wordt getoond op die bladzijde. Bovendien staat op iedere bladzijde aan de zijkant ook nog beschreven, wat er van het vliegtuig op die bladzijde behandeld wordt.
Het boek is ingedeeld in de volgende hoofdstukken:
* Uncovering de F 16: de eerste 45 bladzijden laten de F 16 van buiten zien, veel detailfoto's, afgewisseld met foto's van operationele F 16's.
* Cockpit (van F 16A tot F 16C block 50) tweeentwintig bladzijden, van de F 16A, via de F 16A MLU, naar de F 16C block 52: Ieder paneel, ieder knopje in schitterende kleuren gefotografeerd!
* Landing Gear: 10 bladzijden laten  alle details van het landingsgestel, vanuit alle hoeken, zien.
* F 16C Maintenance: 17 bladzijden, bijna ieder paneel van de F 16 geopend of verwijderd: er is nu geen enkel excuus meer om een F 16 niet te superdetailleren!
* Armament: Heel veel detailfoto's van, en uitleg over de bewapening.
* Twee bladzijden met de verschillende bewapening, die de F 16 mee kan voeren, in de juiste kleuren.
* twee bladzijden tekeningen in 1/48 en 1/72 met veel details. Het hele boek is in het Engels geschreven, de tweede taal van iedere modelbouwer. Maar goed zelfs zonder de tekst te kunnen lezen, is dit boek nog zeer de moeite waard, vanwege de zeer goede detailfoto's. Sommige onderdelen worden extra verduidelijkt door meerdere opnamen vanuit verschillende hoeken.
Een boek waar men in blijft kijken, de 30 Euro die ervoor betaald dient te worden meer dan waard! Bij veel foto's bekruipt men de gedachte, dat je ze zelf nooit zo mooi zou kunnen maken!
Conclusie: een boek dat iedere F 16 liefhebber, modelbouwer of niet, zeker op de plank moet hebben!
En nu maar hopen dat de 1 op de voorkant de eerste van een lange reeks mag worden.......Zei daar iemand Starfighter...


Reviewer:  Rene Erhart

PIM 2002-1

Model : Leopard 1A5
Merk : Revell (cat.nr. 03115)
Schaal : 1/72

Prijs: fl 13,95
Nieuw model: Ja, augustus 1999
Aantal Onderdelen: 158
Algemeen: Normaliter bouw ik uitsluitend 1/35. Gelukkig is het onderwerp wel helemaal binnen mijn interesse-gebied, namelijk modern. De Leopard A5 is de definitieve versie van de in 1963 in gebruik genomen Leopard 1 serie. Nog steeds wordt deze versie door de Bundeswehr gebruikt en in grote aantallen, naast de Leopard 2 A4 en Leopard 2A5.
Model: Het aantal onderdelen doet niet onder voor dat van een model op een grotere schaal. Ook de detaillering liegt er niet om, hier is over nagedacht en over het algemeen is het Revell-model prima te bouwen.
Afmetingen: Goed, past precies op de tekeningen van de Leopard 1A5 in het Spielberger boek 'The Leopard 1 and Leopard 2 Weapon Sytems, revised volume 1'.
Opmerkingen: per nummer van de bouwbeschrijving:

Stap 5:
Bij de 'sprockets' zitten de tanden niet helemaal tegenover elkaar. Let hier op en haal desnoods de pin uit onderdeel 9. Lijn je ze niet goed uit dan passen de tracks uiteraard niet meer.
Stap 7 tot 10:
De rupsbanden zijn heel mooi uitgevoerd. Er is echter daarmee ook een probleem. De tanden steken iets uit en moeten in de uitsparing van de andere schakels komen. Ze zijn echter iets te breed. Dit komt vooral tot uiting bij de losse schakels. Omdat de tanden van deze schakels toch niet te zien zijn heb ik ze eenvoudigweg afgesneden. Het is wat gefriemel maar het resultaat is een prachtige rupsband.
Stap 12:
 keuze uit de vier verschillende bouwseries. De herkenningspunten zijn de infanterie-telefoon (rond of vierkant) en de uitlaat-grillen uit punt 15. Kies dus wel de onderdelen die bij elkaar kunnen.
Stap 20:
 loop uitgeboren. Een kleine ingreep die het aanzien van het model verbetert.
Stap 23 en 25:
 Het dunne draadwerk van het bagagerek is zeer breekbaar. De enige manier om deze onderdelen zonder breken uit het frame te halen is uitzagen met een kleine dunne zaag. De bodem-stukken zijn tekort en hangen dus aan ‚‚n kant los.
Stap 24 en 26:
 De extra torenbepantsering ziet er erg fraai uit. Helaas is de pasvorm stukken minder. Aan de binnenkant zitten nokjes maar op de toren zitten helaas geen gaatjes. Je moet dit dus zelf pas maken. Geen grote operatie maar het geeft aan dat de toren origineel bij een andere versie hoort. Aan de hand van foto's de vorm van de voorkant van het extra pantser veranderen.
Stap 27 en 28:
 Hier kun je de fout maken door de rookgranaatwerpers met de dichte kant op de toren te lijmen. De dichte kant hoort op de rand van het extra pantser te worden gelijmd zodat de werpers naar boven wijzen.
Stap 32:
 Het enige onderdeel dat grote afwijkingen vertoond met het origineel is de optiek-behuizing van de schutter. Die van het model is te hoog en er mag dus wel wat van de onderkant af.
Tenslotte de vraag: 'kan ik hier een Leopard 1V van maken van de Koninklijke Landmacht?': Ja dat kan maar dan moet je wel de rook granaatwerpers zelf bouwen, uitlaten van 'baulos 4' nemen, een MAG in 1/72 op de kop zien te tikken, andere richtmiddelen maken, de kraag van de 'thermal-imager' op de toren maken, gereedschapskisten op de zijkant en andere decals want bij de doos zitten alleen maar Duitse. Dus het kan wel.
Conclusie: een aanrader als je in deze schaal bouwt, de kit krijgt van mij een dikke 8. Ik hoop intussen stilletjes op de 1/35 versie, Gerard van Oosbree