85 jaar Marineluchtvaartdienst in beeld
Schrijver en uitgever: Peter Korbee te Rijnsburg
Verschenen in mei 2002
Kosten nog geen EURO 30,- inclusief verzendkosten.
Uitvoering: Het is een uitgave in A4-formaat met harde kaft.
De inhoud en opbouw doet enigszins denken aan de serie '.. in beeld' van Hooftman, Er word kort ingegaan op de geschiedenis van de MLD, waarna een opsomming van bij de MLD gebruikte vliegtuigtypen volgt. Vrijwel alle typen komen aan het bod op twee pagina's met doorgaans drie foto's en een stuk tekst, in een aantal gevallen is er een afbeelding zoals een gouache of schilderij bijgeplaatst. Echter niet alle geïnterneerde toestellen krijgen evenveel aandacht, zo is aan de Friedrichshafen-typen FF-19, FF29, FF33 en FF-49 in totaal twee pagina's besteed, evenveel als aan elk afzonderlijk type.
De foto's zijn van goede kwaliteit en een aantal zijn al eens verschenen in een boek of op een van de MLD-kalanders van Peter Korbee, de meeste kende ik zelf niet.
De tekst is doorgaans een vrij summiere en erg beknopte beschrijving van in het ene geval de geschiedenis bij de MLD en soms ook meer aandacht voor de techniek van de kist.
Aan het eind van het boek wordt nog ingegaan op nog een aantal andere aspecten van de MLD, zoals de opleidingen, de squadrons, de vliegkampen, toekomstperspectief en dergelijke. Ook geeft Peter nog een opsomming van nog bestaande, uitgefaseerde MLD-toestellen, zo blijkt er tot in 1973 nog een Avenger TBM-3W in Nederland geweest te zijn bij de (voorloper van) de Anthony Fokkerschool, die medio 1975 heeft geruild voor een Fokker S-11. De Avenger is toen via een handelaar in Ierland beland en uiteindelijk in Amerika,waar 't toestel weer terug werd geconverteerd naar TBM-3E, in welke hoedanigheid het nog steeds vliegt! Soms staan er wat kleine slordigheidjes in de tekst, soms foutjes bij de foto's en ik kwam enkele foutief geplaatste foto's tegen, zoals een Fokker D-VII, die tussen de Fokkers C-I was beland.
Bij mijn weten is het het eerste boek dat Peter Korbee zelf heeft uitgegeven, gezien de grote hoeveelheid (voor mij) onbekende foto's en wetenswaardigheden in dit boek, vind ik het z'n prijs zeker waard! Een aanrader voor de liefhebber van de Nederlandse Militaire Luchtvaart .
Reviewer: Wilko Jonker
Bestelinformatie: informatie bij Peter Korbee te Rijnsburg
Model |
: Leopard 1A5 |
Merk |
: Revell (cat.nr. 03115) |
Schaal |
: 1/72 |
Prijs: fl 13,95
Nieuw model: Ja, augustus 1999
Aantal Onderdelen: 158
Algemeen: Normaliter bouw ik uitsluitend 1/35. Gelukkig is het onderwerp wel helemaal binnen mijn interesse-gebied, namelijk modern. De Leopard A5 is de definitieve versie van de in 1963 in gebruik genomen Leopard 1 serie. Nog steeds wordt deze versie door de Bundeswehr gebruikt en in grote aantallen, naast de Leopard 2 A4 en Leopard 2A5.
Model: Het aantal onderdelen doet niet onder voor dat van een model op een grotere schaal. Ook de detaillering liegt er niet om, hier is over nagedacht en over het algemeen is het Revell-model prima te bouwen.
Afmetingen: Goed, past precies op de tekeningen van de Leopard 1A5 in het Spielberger boek 'The Leopard 1 and Leopard 2 Weapon Sytems, revised volume 1'.
Opmerkingen: per nummer van de bouwbeschrijving:
- Stap 5:
- Bij de 'sprockets' zitten de tanden niet helemaal tegenover elkaar. Let hier op en haal desnoods de pin uit onderdeel 9. Lijn je ze niet goed uit dan passen de tracks uiteraard niet meer.
- Stap 7 tot 10:
- De rupsbanden zijn heel mooi uitgevoerd. Er is echter daarmee ook een probleem. De tanden steken iets uit en moeten in de uitsparing van de andere schakels komen. Ze zijn echter iets te breed. Dit komt vooral tot uiting bij de losse schakels. Omdat de tanden van deze schakels toch niet te zien zijn heb ik ze eenvoudigweg afgesneden. Het is wat gefriemel maar het resultaat is een prachtige rupsband.
- Stap 12:
- keuze uit de vier verschillende bouwseries. De herkenningspunten zijn de infanterie-telefoon (rond of vierkant) en de uitlaat-grillen uit punt 15. Kies dus wel de onderdelen die bij elkaar kunnen.
- Stap 20:
- loop uitgeboren. Een kleine ingreep die het aanzien van het model verbetert.
- Stap 23 en 25:
- Het dunne draadwerk van het bagagerek is zeer breekbaar. De enige manier om deze onderdelen zonder breken uit het frame te halen is uitzagen met een kleine dunne zaag. De bodem-stukken zijn tekort en hangen dus aan ‚‚n kant los.
- Stap 24 en 26:
- De extra torenbepantsering ziet er erg fraai uit. Helaas is de pasvorm stukken minder. Aan de binnenkant zitten nokjes maar op de toren zitten helaas geen gaatjes. Je moet dit dus zelf pas maken. Geen grote operatie maar het geeft aan dat de toren origineel bij een andere versie hoort. Aan de hand van foto's de vorm van de voorkant van het extra pantser veranderen.
- Stap 27 en 28:
- Hier kun je de fout maken door de rookgranaatwerpers met de dichte kant op de toren te lijmen. De dichte kant hoort op de rand van het extra pantser te worden gelijmd zodat de werpers naar boven wijzen.
- Stap 32:
- Het enige onderdeel dat grote afwijkingen vertoond met het origineel is de optiek-behuizing van de schutter. Die van het model is te hoog en er mag dus wel wat van de onderkant af.
Tenslotte de vraag: 'kan ik hier een Leopard 1V van maken van de Koninklijke Landmacht?': Ja dat kan maar dan moet je wel de rook granaatwerpers zelf bouwen, uitlaten van 'baulos 4' nemen, een MAG in 1/72 op de kop zien te tikken, andere richtmiddelen maken, de kraag van de 'thermal-imager' op de toren maken, gereedschapskisten op de zijkant en andere decals want bij de doos zitten alleen maar Duitse. Dus het kan wel.
Conclusie: een aanrader als je in deze schaal bouwt, de kit krijgt van mij een dikke 8. Ik hoop intussen stilletjes op de 1/35 versie,
Gerard van Oosbree