boek-vdbroek-klu

Vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht

Taal: Nederlands
Prijs: € 39,50
ISBN 9789081231909

170 pagina's A4 met 380 kleurenfoto's
Uitgever: Grafisch bedrijf Hontelé- van Deursen, Roosendaal

Een kleurrijk boekwerk geschreven door IPMS-lid Hans van den Broek. Zelf noemt hij het een boekwerk met wetenswaardigheden en anekdotes vanaf 1945 tot heden in miniatuur. Hans van den Broek is 37 jaar werkzaam geweest bij de Koninklijke Luchtmacht (KLu).


Het boek geeft een overzicht van alle vliegtuigtypen welke sinds 1945 tot op heden bij de KLu in gebruik waren of nu nog zijn. Het betreft een verzameling van 51 vliegtuigtypen. Van ieder type wordt een korte beschrijving gegeven, samenvattende technische informatie over afmetingen, snelheid, aantallen, registraties, etc. Verder worden aanvullende bekende of minder bekende wetenswaardigheden gegeven en veel kleurenfoto's. Het bijzondere van de foto's is dat ze allemaal zelf zijn gemaakt in de achtertuin van de schrijver en tonen zijn gebouwde 1/72 schaalmodellen in de verschillende kleuren. Van de bouw geeft hij een heel korte beschrijving dan wel een anekdote. Daarnaast is bij alle typen een tekening of silhouet met voor-, zij- en boven/onderaanzicht. Bij sommige typen gaat hij wat uitgebreider in op de geschiedenis al dan niet voorzien van zelfgemaakte pentekeningen. Verder vertelt hij zo hier en daar over zijn eigen ervaringen. Bijvoorbeeld over zijn luchtdoop in een Lockheed T-33. Bij dit type staat hij dan ook wat uitgebreider stil evenals bij de Fokker S-11, die altijd zijn aandacht heeft getrokken.


Heel uitgebreid gaat Hans in op het demonstratieteam Whisky-Four dat in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw vloog met de T-33. Daarbij wordt ook stil gestaan bij zijn ervaringen met het vliegongeval van het team in juni 1965. Naast foto's van de echte vliegtuigen heeft hij ook foto's toegevoegd van zijn 1/72 demoteam. Verder beschrijft hij een tweetal in zijn ogen bijzondere typen die geen deel uitmaakten van de KLu, namelijk de Fouga Magister en de Lockheed Neptune. De eerste omdat dit type belangrijk onderdeel was van de gezamenlijke Nederlands/Belgische vliegeropleiding en de tweede omdat hij dat een mooi vliegtuig vind wat ondermeer vaak op Woensdrecht was te zien.

Achter in het boek wordt een overzicht gegeven met foto's van alle typen in groepen bijeen.

Tenslotte wordt een overzicht gegeven van verklaringen en termen in gebruik bij de KLu, een overzicht van fabrikanten van de modelkits en een overzicht met squadronemblemen. Merkwaardig genoeg zit daar plotsklaps ook een stukje bij over de bouw van papieren vliegtuigen. Je kunt je afvragen wat de relevantie daarvan is met betrekking tot het onderwerp van dit boek. Het boek telt in totaal 164 pagina's.


Al met al een aardig en kleurrijk boek met veel kleurenfoto's van zelfgebouwde modellen en zoals de schrijver zelf aangeeft met wetenswaardigheden en anekdotes. Het geeft een alleraardigst overzicht van de vliegtuigen van de KLu. Het is in die zin wel bijzonder, de informatie hoewel oppervlakkig is goed voor een eerste impressie. Het is een prachtig bladerboek maar het is de vraag of het voor gevorderde modelbouwers (en luchtvaartenthousiasten) voldoende interessant is. Het is wel een aanrader voor jeugdige bouwers en vliegtuigliefhebbers.

Reviewer: Wim Nijenhuis 

2014

 Bestelinfo:

Het boek is opgemaakt in A4, bevat 170 bladzijden, 380 kleurenfoto's en kost   € 39,50  incl. verzend- en verpakkingskosten. 

Het is te bestellen op www.hontele.nl via de button 'Webwinkel' of direct via deze  BESTELINFO LINK

Model : Leopard 1A5
Merk : Revell (cat.nr. 03115)
Schaal : 1/72

Prijs: fl 13,95
Nieuw model: Ja, augustus 1999
Aantal Onderdelen: 158
Algemeen: Normaliter bouw ik uitsluitend 1/35. Gelukkig is het onderwerp wel helemaal binnen mijn interesse-gebied, namelijk modern. De Leopard A5 is de definitieve versie van de in 1963 in gebruik genomen Leopard 1 serie. Nog steeds wordt deze versie door de Bundeswehr gebruikt en in grote aantallen, naast de Leopard 2 A4 en Leopard 2A5.
Model: Het aantal onderdelen doet niet onder voor dat van een model op een grotere schaal. Ook de detaillering liegt er niet om, hier is over nagedacht en over het algemeen is het Revell-model prima te bouwen.
Afmetingen: Goed, past precies op de tekeningen van de Leopard 1A5 in het Spielberger boek 'The Leopard 1 and Leopard 2 Weapon Sytems, revised volume 1'.
Opmerkingen: per nummer van de bouwbeschrijving:

Stap 5:
Bij de 'sprockets' zitten de tanden niet helemaal tegenover elkaar. Let hier op en haal desnoods de pin uit onderdeel 9. Lijn je ze niet goed uit dan passen de tracks uiteraard niet meer.
Stap 7 tot 10:
De rupsbanden zijn heel mooi uitgevoerd. Er is echter daarmee ook een probleem. De tanden steken iets uit en moeten in de uitsparing van de andere schakels komen. Ze zijn echter iets te breed. Dit komt vooral tot uiting bij de losse schakels. Omdat de tanden van deze schakels toch niet te zien zijn heb ik ze eenvoudigweg afgesneden. Het is wat gefriemel maar het resultaat is een prachtige rupsband.
Stap 12:
 keuze uit de vier verschillende bouwseries. De herkenningspunten zijn de infanterie-telefoon (rond of vierkant) en de uitlaat-grillen uit punt 15. Kies dus wel de onderdelen die bij elkaar kunnen.
Stap 20:
 loop uitgeboren. Een kleine ingreep die het aanzien van het model verbetert.
Stap 23 en 25:
 Het dunne draadwerk van het bagagerek is zeer breekbaar. De enige manier om deze onderdelen zonder breken uit het frame te halen is uitzagen met een kleine dunne zaag. De bodem-stukken zijn tekort en hangen dus aan ‚‚n kant los.
Stap 24 en 26:
 De extra torenbepantsering ziet er erg fraai uit. Helaas is de pasvorm stukken minder. Aan de binnenkant zitten nokjes maar op de toren zitten helaas geen gaatjes. Je moet dit dus zelf pas maken. Geen grote operatie maar het geeft aan dat de toren origineel bij een andere versie hoort. Aan de hand van foto's de vorm van de voorkant van het extra pantser veranderen.
Stap 27 en 28:
 Hier kun je de fout maken door de rookgranaatwerpers met de dichte kant op de toren te lijmen. De dichte kant hoort op de rand van het extra pantser te worden gelijmd zodat de werpers naar boven wijzen.
Stap 32:
 Het enige onderdeel dat grote afwijkingen vertoond met het origineel is de optiek-behuizing van de schutter. Die van het model is te hoog en er mag dus wel wat van de onderkant af.
Tenslotte de vraag: 'kan ik hier een Leopard 1V van maken van de Koninklijke Landmacht?': Ja dat kan maar dan moet je wel de rook granaatwerpers zelf bouwen, uitlaten van 'baulos 4' nemen, een MAG in 1/72 op de kop zien te tikken, andere richtmiddelen maken, de kraag van de 'thermal-imager' op de toren maken, gereedschapskisten op de zijkant en andere decals want bij de doos zitten alleen maar Duitse. Dus het kan wel.
Conclusie: een aanrader als je in deze schaal bouwt, de kit krijgt van mij een dikke 8. Ik hoop intussen stilletjes op de 1/35 versie, Gerard van Oosbree