1406

 kits-at-war-sheets


 
Sets : K4/14 RAF/RAAF/SAAF, K4/15 SAAF , K7/16  
Merk : Kits at War
Schaal : 1/48  en 1/72
 
Luuk Boerman heeft weer de nodige decalvelletjes uitgebracht. Ik zal er hier twee bespreken die al een tijdje op de markt zijn, de RAF Postwar, naoorlogs dus, en de twee nieuwe “recht van de pers” met RAF-onderwerpen uit de Tweede Wereldoorlog. Als eerste de naoorlogse onderwerpen.

Kits at War K4/14 (scale 1/48)

Om te beginnen zijn er decals voor drie Martin B-26 Marauders. De eerste is meteen de interessantste; een Marauder Mk.I wat volgens mij overeenkomt met een B-26A volgens de USAAF-terminologie. Deze kist vereist aardig wat ombouw van de originele Monogram-B-26B kit. Zo moet het kielvlak verkleind worden en de spanwijdte worden ingekort. De vleugels hadden bovendien een kleinere invalshoek ten opzichte van de hartlijn van de romp. Dat houdt uiteraard in dat de motoren dan ook onder een iets andere hoek gemonteerd zullen moeten worden. Aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre een verkleinde invalshoek van de vleugel, met dat hele ombouwverhaal, in het gebouwde model in 1/48 daadwerkelijk zichtbaar zal zijn...... Voor een Marauder heeft deze uitvoering in ieder geval het interessantste kleurenschema: Dark Earth / Middle Stone en Azure Blue. De overige twee Marauders zijn beiden in het bekende Olive Drab en Neutral Gray. Voor Marauder Mk.II (B-26C) FB443 SAAF is een stuk "nose-art" apart bijgeleverd. Deze decal moet secuur worden uitgeknipt omdat de decalfilm het vele vel papier beslaat. De laatste Marauder is een Mk.III (B-26G).
De volgende onderwerpen zijn twee P-38 Lightnings. De eerste is een P-38J Pathfinder met glazen neus, geheel in blank metaal (natural metal) en sommige delen in PRU Blue en de tweede is een Lightning I. Hiervoor moeteen model van een vroege uitvoering worden omgebouwd naar de originele Britse specificaties: geen turbocompressoren in de staartbomen en twee propellers die in dezelfde richting draaien. Deze kist was uitgevoerd in het standaard RAF-schema –althans, de Amerikaanse kleurenequivalenten daarvan.
Dan zijn er ook nog kentekens te vinden van twee RAAF Lancaster MK.III's in het standaard RAF bommenwerper schema met "nose-art": een kangaroe en "RAAF-Advance Australia". Die laatste staat op het aparte decalvelletje.
Last but not least: een PV-1 Ventura van de SAAF van de Zuid-Afrikaanse basis Port Elizabeth in 1945. Deze kist had het U.S. Navy-schema van Non-Specular Sea Blue en Intermediate Blue met de onderzijde in - verrassing!- Night Black.

Kits at War K4/15 (scale 1/48)
Dit is een puur Zuid-Afrikaanse vel in 1/48. Dit vel bevat drie Mohawks, een Spitfire en vier P-40's. De Mohawks (Hawk 75A, de exportversie van de Curtiss P-36A) zijn allen in het vroege RAF-schema van Dark Earth, Dark Green en Sky. Ze werden in 1941 ingezet in Abbessinië bij No.3 Sqn SAAF. Eén heeft de naam "Noord Transvaal" aan de ene zijde van de romp met aan de andere zijde "Northern Transvaal". De Spitfire is een LF Mk.IXe met "clipped wings" (ingekorte vleugeltips) en een puntig richtingsroer die in 1945 stond op Stanford Hill bij Durban, Zuid-Afrika. Het aardige van deze kist is de aparte camouflage: onderzijde Sky en de bovenzijde geheel Dark Earth op een vlek Dark Green op de neus na. Tenslotte de riedel P-40's. De eerste is een Tomahawk Mk.IIb (P-40C) van No.5 Sqn SAAF die in 1942 vloog vanaf Sidi Barrani met als vlieger Lt. H.W.G. Bidwell. Deze kist vloog in het standaard RAF Desert-schema met aan de linkerkant de naam "Basutoland". De laatste drie P-40's zijn Kittyhawks F.Mk.IV, alle behorende tot No.11 Sqn OTU oftewel van een Operational Training Unit. Eentje werd in "natural metal" en Dark Green anti-verblindingspaneel gevlogen door de commandant van Port Elizabeth in 1945. De andere twee zijn beiden in het RAF Desert Scheme van Dark Earth en Middle Stone met aan de onderzijde Azure Blue. No. 5077 heeft voor het roundel een gele band over de romp en laat het qua kleurigheid daarbij. Deze stond ook op Port Elizabeth in 1945. De laatste is mijn grote favoriet. Deze decals zullen dan ook hun weg vinden naar mijn P-40N-etje die ik in de stapel heb liggen. Deze kist stond in 1944 op Waterkloof en had voor het rozet op de romp een groot geel/oranje-vlak met in zwart het nummer 16 erin. Daarnaast was dit vliegtuig voorzien van witte vleugeltips en megagrote gele banden over de vleugels met onder de vleugel ook het nummer 16. De gigantische haaienbek die binnen de tandenrijen geel, overlopend naar rood was en de witte spinner maken het geheel echt af.

Kits at War K7/16  (scale 1/72)

Dit vel heeft een erg gevarieerde mix van onderwerpen. Een deel is ook op bovenstaande vellen te vinden, zoals de Marauder-met-de-schaars-geklede-dame in het Olive Drab, twee Abbessijnse Mohawks van No.3 Sqn SAAF en de twee Kittyhawks F.Mk IV in het Desert schema van No.11 Sqn OTU. Daarnaast voor de masochisten onder ons een Short Sunderland GR.V (Airfix anno 1543!!) die vanaf Congella Dunbar, Zuid-Afrika, vloog bij No.35 Sqn SAAF. Deze gigant was voornamelijk wit met de vleugelbovenzijden –evenals het bovenste streepje van de romp- Extra Dark Sea Grey. Daarnaast een Beaufort II van No.16 Sqn, 238 Wing, SAAF in 1945. Wel aparte kleuren: bovenzijde Extra Dark Sea Grey en Slate Grey met de onderzijde in Sky. Voor degenen die een jager willen bouwen die op Duitsers geschoten heeft is er ook nog voorzien in een Kittyhawk F.Mk III van No.5 Sqn SAAF die in Italië gevlogen heeft in 1944. Als slotstuk kan je nog een Zuid-Afrikaanse Tante Ju bouwen. Een Ju 52/3m (bovenzijde Dark Green, onderzijde Azure Blue) die door de Afrikaners werd gebruikt voor transport vluchten tussen Zuid-Afrika en Noordafrika. Niet zo kleurrijk, wel heel origineel!

De decals zien er prima uit met lekker dunne decalfilm. Er is duidelijk ook moeite gedaan om zo min mogelijk decalfilm rond de onderwerpen te hebben om "silvering" te voorkomen. Alles is prima in register. Door een wat nieuwe manier van kleuren drukken kan het wit van de roundels niet meer hier of daar aan de buitenzijde van het donkerblauw doorpiepen. Perfect! Het enige puntje dat ik kon ontdekken –want ik heb voor onze lieve lezertjes heel kritisch gekeken!!!- was dat er een klein beschadigingetje zat in het donkerblauw van één van de fin-flashes op K7/16. Een exemplarisch foutje opgelopen tijdens het productieproces. Ik kan deze decalvellen dus van harte aanbevelen, zowel qua kwaliteit als qua originele onderwerpkeuze!!

Met dank van Kits At War voor de reviewexemplaren.

 

Reviewer: Erik Bosch

MIP 2006