138



saturn v 1 

Merk:   Revell 
Onderwerp:  Apollo 11  Saturn V
Kitno.:  03704
Schaal: 1/96
Aantal onderdelen:
Prijs:  circa  100,- Euro

Eerste indruk.

Apollo 11:  50 jaar maanlanding en eerste mens op de maan

Het zal niemand ontgaan zijn dat het dit jaar 50 jaar geleden was dat Neil Armstrong als eerste mens een voet op de maan zette. Deze mijlpaal was voor Revell een goede gelegenheid om een aantal bestaande ruimtevaartmodellen opnieuw uit te brengen. Hun Saturnus V raket (Saturn V) is net zo oud als de maanlanding, want volgens Scalemates kwam dit model voor het eerst in 1969 uit.

Thuis werd een flinke doos van ongeveer een meter lang bezorgd. Op een van de bijgaande foto’s staat hij naast de Saturnus V van Lego, die ook ongeveer een meter hoog is (vader-dochter project). De echte Saturnus V was 111 m hoog, zodat dit model zal uitkomen op zo’n 1,16 m. Nee, ik heb het niet nagemeten. De doos is goed gevuld. In het aparte compartiment onderin zit de zilvergrijze plaat waarop de raket wordt opgebouwd. En een zakje met daarin een penseeltje, een klein lijmflesje met de bekende naald en vier kleine potjes acrylverf. Dit is leuk om de beginner op weg te helpen maar meer ook niet. De lijm is uiteraard altijd welkom, want die van Revell is erg goed.

In het aparte compartiment zit verder een zak met daarin zilvergrijze gietramen met onderdelen voor de Command- en Service Module (CSM), de Lunar Module (LM, maanlander) en een plaatje met maanlandschap en standaard. In dezelfde zak zit ook een doorzichtig plaatje plastic om de ramen voor de maanlander en de capsule (Command Module) mee te maken. Dit geheel is ook apart te koop als Revell nr. 3700. Al deze gietramen hebben in meerdere of mindere mate last van flash of wat prominente gietnaden. Het is raadzaam voor de bouw alle onderdelen hierop na te lopen. Opvallend is dat een aantal onderdelen, zoals de raketmotor, aan de binnenkant een ruw oppervlak hebben vanwege allerlei beschadigingen van de matrijs. Door de leeftijd van het model is de CSM van het zogenaamde Block I type. Op de Apollo 11 zat de CSM van het verbeterde Block II type. Voor het model betekent dat dat de oppervlaktedetails anders zijn en dat de plaat waarmee de motor vastzit anders is. Echt opvallen zal het niet, maar voor de liefhebber is van Real Space Models uit Amerika een giethars vervanging te koop. Deze is alleen bij de beste man zelf te bestellen, via zijn website. De oppervlaktedetails van het Revell model zijn overigens op- en inliggend en zien er netjes uit.

Goed ingepakt in z’n eigen plastic zakje is het enige doorzichtige onderdeel van de raket: een segment van de behuizing van de LM, zodat deze zichtbaar is als het model in elkaar zit.

De volgende zak bevat vier grote witte gietramen. Deze bevatten onder andere de raketmotoren, de vloeistukken om de grote motoren en hun vinnen, leidingen, het “Launch Escape System” (LES, bovenop de capsule) en de steunen voor de standaard. Het gietwerk is netter dan bij de CSM onderdelen, al zal er hier en daar ook wel wat flash moeten worden weggehaald en een gietnaad moeten worden weggewerkt. De motoren zijn voorzien van mooie detaillering. Blijkbaar waren bij de maanlanceringen de vijf enorme F-1 motoren van de eerste trap voorzien van een isolatielaag, want Real Space Models levert voor de liefhebber hiervoor een correctiesetje.

De laatste aparte zak bevat tien tussenringen en segmenten van de raket. Ook hier is het gietwerk netjes en door de wijze waarop dat gedaan is hoeven er geen gietnaden te worden weggewerkt. De oppervlaktedetaillering is goed getroffen. In een aantal ringen zitten uitsparingen voor de leidingen aan de buitenkant, waar soms wat flash in zit. Bij bijna elke uitsparing geeft de bouwbeschrijving aan dat ze 2 mm diep of dieper moeten zijn. Het is raadzaam om een en ander goed te passen, want die leidingen hebben nog een andere belangrijke functie.

In de doos zit een piepklein maar net decalsetje voor resterende opschriften en vlakjes.

Als laatste treffen we onder in de doos vier gestanste en voorbedrukte platen plasticard aan. Door ze rond te buigen en de uiteinden tussen de twee delen van de bijbehorende leidingen vast te lijmen worden de cylindrische delen van de rakettrappen gevormd. De uiteinden van de zo gevormde kokers worden vastgelijmd in de eerder genoemde ringen. Nu is het duidelijk waarom er goed gepast moet worden om te controleren of de uitsparingen diep genoeg zijn of de in de bouwbeschrijving genoemde correctie behoeven. De platen zijn voorbedrukt met de op de raket gevoerde Amerikaanse vlaggen, “USA” en “United States” opschriften. Dit zorgt voor een dilemma. Je kunt het model maken zoals bedoeld: het wit van de onderdelen zo laten en alleen de zwarte vlakken schilderen. In dat geval is het raadzaam het hele model in de blanke lak te zetten, dat oogt beter. Er zal wel altijd een kleurverschil tussen de plastic plaat en de spuitgietringen te zien zijn. Een andere optie is het hele model opnieuw in de verf te zetten. De voorbedrukte opschriften raak je dan wel kwijt, maar gelukkig heeft New Ware uit Tsjechïe een decalset voor deze Saturnus V in de aanbieding. Ze zijn onder andere via de Aviation Megastore in Aalsmeerderbrug te koop.

De handleiding is een boekje in A4 formaat, volledig in kleur in de nu gebruikelijke Revell lay-out. De bouwbeschrijving telt 51 duidelijke stappen, waar nodig voorzien van kleuraanwijzingen. Er kunnen wat vraagtekens worden geplaatst bij de rode aanduiding van de binnenkant van de motoren en het “interior green” bij een groot aantal interieurdelen. Die zijn naar het schijnt gebaseerd op een mock-up ten tijde van de ontwikkeling van het model. Gelukkig zijn er genoeg foto’s op het internet te vinden om de juiste kleuren te kunnen bepalen. In de laatste vier optionele stappen wordt het maanondergrondje gebruikt met de maanlander erop en de CSM erboven. Het nadeel hiervan is dat de maanlander met uitgeklapte poten moet worden gebouwd en dan niet meer in z’n behuizing in de raket past. Wellicht toch maar dat separate doosje kopen?

Op de laatste pagina staat het kleurenschema van de Saturnus V. Daarin staat duidelijk hoe het kleurenpatroon op het verbindingsstuk tussen de tweede en derde rakettrap moet worden uitgevoerd en hoe dat op de vloeistukken over de grote F-1 motoren moet worden uitgevoerd.

De stevige kartonnen doos kan gebruikt worden als transportkist van de raket. Hiertoe zijn twee stevige kartonnen steunen toegevoegd.

Doordat dit model is ontwikkeld voordat de maanreizen waren begonnen, zijn een aantal details anders of afwezig om een volledig correcte versie van die bijbehorende Saturnus V raketten te bouwen. Hiervoor zijn inmiddels de nodige correctiesets te koop. De meest uitgebreide is set NW008 van New Ware uit Tsjechïe. Die kost net zoveel als de kit zelf.

De 1/96 Saturnus V van Revell is nog steeds een indrukwekkend model. Al zijn wellicht niet alle details correct, iedereen herkent hem meteen. Hoe je het model ook bouwt, van recht uit de doos tot supergedetailleerd en gecorrigeerd, je kunt er een hoop plezier aan beleven. Daarom van harte aanbevolen.

Reviewer:   Peter Booij

 

deze eerste indruk werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 10 september 2019