airfix-manx

Model : HMS Manxman & HMS Suffolk

Merk : Airfix

Schaal : 1/600

uitgave:  Airfix doosnr 04214

nieuw:  nee/ja, HMS Manxman 1971 en HMS Suffolk 1965, maar nooit samen.
aantal onderdelen: 78 (HMS Manxman) & 128 (HMS Suffolk)
De schaalnauwkeurigheid en detaillering voor HMS Manxman zijn goed. Dit is zelfs één van de betere schepen van Airfix. De HMS Suffolk is duidelijk minder van kwaliteit. De boeg en de uitgebouwde bulges wijken af.
De bouwbeschrijving en de schilderinstructies zijn duidelijk. Deze zijn in Humbrol-nummers aangegeven.
decals: nee.

HMS Manxman: de passing van de onderdelen is goed, weinig plamuur nodig. Wat echter ontbreekt op het model, zijn de deuren in het achterschip waar de mijnen uitkomen. Deze zijn gemakkelijk aan te brengen. De afmeting in schaal zijn 3,5 x 2 mm en ze zitten 4 mm uit hartlijnschip. Houd er verder rekening mee dat het schip in de uitvoering is zoals zij in 1941 in dienst is gesteld. Wil je een schip later uit de oorlog bouwen, dan zul je de bewapening hierop moeten aanpassen met behulp van de WEM-pro-range.

HMS Suffolk: dit model is duidelijk van een eerder periode. Je kunt het schip indelen in de periode 1936-1940. Toen zij samen met de HMS Cumberland werd aangepast waarbij een deel van het achterdek werd verwijderd en een hangar werd geplaatst. Brugonderdelen met het nummer 83 moet je echt aanpassen. Pas de brugdelen bij nummer 4 goed. Indien je deze rechtstreeks uit de doos bouwt, lijkt de brug voorover te vallen. Daarnaast worden de schroefasuithouders als massief blokje uitgevoerd. Een boortje en vijltje zijn hier het advies.

Beide schepen kan je zeer sterk verfraaien door gebruik te maken van de WEM-set PE 630. In deze set heb je zelfs nog onderdelen voor andere Royal Navy schepen. Ook kan je het overhangende dek, nummer 63 van de Suffolk vervangen door dunne plaat van het merk Evergreen.

Conclusie: een leuke set van Airfix, waarbij de HMS Manxman na vele jaren weer zijn terugkeer maakt. Dat de HMS Suffolk minder van kwaliteit is, wordt vooral goed gemaakt door de prijs en het feit dat dit nog steeds de enige plastic modeldoos is van een County Class Cruiser.

Documentatie: Profile Warship nr 38, Abdiel-Class Fats Minelayers, Tom Burton
    Airfix Magazine, March 1979, RN Fast Minelayers, Ian M. Fleming
    Ensign, no 1, County Class Cruiser,
    British Cruisers of World War II, Raven and Roberts

Met dank aan de firma Edor voor het beschikbaar stellen van het model en Naval models voor de WEM-etsset.

Reviewer: Michiel Woort

Verschenen in IPMS / MIP 2-2006

airfix-manx1

Model : Leopard 1A5
Merk : Revell (cat.nr. 03115)
Schaal : 1/72

Prijs: fl 13,95
Nieuw model: Ja, augustus 1999
Aantal Onderdelen: 158
Algemeen: Normaliter bouw ik uitsluitend 1/35. Gelukkig is het onderwerp wel helemaal binnen mijn interesse-gebied, namelijk modern. De Leopard A5 is de definitieve versie van de in 1963 in gebruik genomen Leopard 1 serie. Nog steeds wordt deze versie door de Bundeswehr gebruikt en in grote aantallen, naast de Leopard 2 A4 en Leopard 2A5.
Model: Het aantal onderdelen doet niet onder voor dat van een model op een grotere schaal. Ook de detaillering liegt er niet om, hier is over nagedacht en over het algemeen is het Revell-model prima te bouwen.
Afmetingen: Goed, past precies op de tekeningen van de Leopard 1A5 in het Spielberger boek 'The Leopard 1 and Leopard 2 Weapon Sytems, revised volume 1'.
Opmerkingen: per nummer van de bouwbeschrijving:

Stap 5:
Bij de 'sprockets' zitten de tanden niet helemaal tegenover elkaar. Let hier op en haal desnoods de pin uit onderdeel 9. Lijn je ze niet goed uit dan passen de tracks uiteraard niet meer.
Stap 7 tot 10:
De rupsbanden zijn heel mooi uitgevoerd. Er is echter daarmee ook een probleem. De tanden steken iets uit en moeten in de uitsparing van de andere schakels komen. Ze zijn echter iets te breed. Dit komt vooral tot uiting bij de losse schakels. Omdat de tanden van deze schakels toch niet te zien zijn heb ik ze eenvoudigweg afgesneden. Het is wat gefriemel maar het resultaat is een prachtige rupsband.
Stap 12:
 keuze uit de vier verschillende bouwseries. De herkenningspunten zijn de infanterie-telefoon (rond of vierkant) en de uitlaat-grillen uit punt 15. Kies dus wel de onderdelen die bij elkaar kunnen.
Stap 20:
 loop uitgeboren. Een kleine ingreep die het aanzien van het model verbetert.
Stap 23 en 25:
 Het dunne draadwerk van het bagagerek is zeer breekbaar. De enige manier om deze onderdelen zonder breken uit het frame te halen is uitzagen met een kleine dunne zaag. De bodem-stukken zijn tekort en hangen dus aan ‚‚n kant los.
Stap 24 en 26:
 De extra torenbepantsering ziet er erg fraai uit. Helaas is de pasvorm stukken minder. Aan de binnenkant zitten nokjes maar op de toren zitten helaas geen gaatjes. Je moet dit dus zelf pas maken. Geen grote operatie maar het geeft aan dat de toren origineel bij een andere versie hoort. Aan de hand van foto's de vorm van de voorkant van het extra pantser veranderen.
Stap 27 en 28:
 Hier kun je de fout maken door de rookgranaatwerpers met de dichte kant op de toren te lijmen. De dichte kant hoort op de rand van het extra pantser te worden gelijmd zodat de werpers naar boven wijzen.
Stap 32:
 Het enige onderdeel dat grote afwijkingen vertoond met het origineel is de optiek-behuizing van de schutter. Die van het model is te hoog en er mag dus wel wat van de onderkant af.
Tenslotte de vraag: 'kan ik hier een Leopard 1V van maken van de Koninklijke Landmacht?': Ja dat kan maar dan moet je wel de rook granaatwerpers zelf bouwen, uitlaten van 'baulos 4' nemen, een MAG in 1/72 op de kop zien te tikken, andere richtmiddelen maken, de kraag van de 'thermal-imager' op de toren maken, gereedschapskisten op de zijkant en andere decals want bij de doos zitten alleen maar Duitse. Dus het kan wel.
Conclusie: een aanrader als je in deze schaal bouwt, de kit krijgt van mij een dikke 8. Ik hoop intussen stilletjes op de 1/35 versie, Gerard van Oosbree