Standaard (S) Fregat van de Kortenaear klasse
SCHIP: Hr Ms Bloys van Treslong F824
MERK: Artitec 55116, (MSF uitgave)
SCHAAL: 1/350
TYPE: Geleidewapen-Fregat
NIEUW MODEL: ja, zomer 2000
Prijs: fl 215,--
Bestaat uit: Diverse resin onderdelen, photo-etch parts, wrijfletters (hier moet je mee leren werken)
GESCHIKT VOOR: Gevorderden
BOUWBESCHRIJVING: De bouwbeschrijving bestaat uit twee delen, op een A-3 staan schets tekeningen waarop de delen getekend zijn en op een A-4 worden de delen nog een keer beschreven. Een aantal ets onderdelen staan niet aangegeven in de bouwbeschrijving terwijl ze wel nodig zijn. Een overzichtstekening van de tuigage, antenne draden, etc. ontbreekt, net als een goede tekening voor een links en een rechts draaiende schroef. Dit is zeker niet een van de betere bouwbeschrij-vingen van Artitec en dat is jammer omdat juist hierdoor een stukje verwarring ontstaat. Het is lastig dat de modulaire bouwwijze van de tekening niet terug komt in de opzet van de onderdelen, met als gevolg losse onderdelen die slecht traceerbaar zijn.
SCHILDERINSTRUKTIES: Artitec geeft een zeer uitgebreid overzicht aan merken en de bij behorende verfmix.
Hierbij ben ik bij de volgende kleuren afgeweken (H=Humbrolnummer). marinegrijs H 64 (60%) + H 22 (40%), dekgrijs H 67, H 177 (anders H 70)
en voor de waterkering en bolders op voordek H 145 (90%) + H 33 (10%). Voor de lynx is H 90 en H 123 gebruikt.
Zaken zoals waterkering en bolders, etc worden niet aangegeven dat de kleur afwijkt maar op het 1:1 exemplaar is het wel degelijk een andere kleur.
GELIJKENIS: goed
SCHAALNAUWKEURIGHEID: de lengte is 2,5 mm te kort. het probleem zit hier in de lengte van het achterdek welke 2,5 mm te kort is. Wordt deze op lengte gemaakt dan ben je de knik in de spiegel ook gelijk kwijt. De breedte is goed.
DETAILLERING: goed tot zeer goed, de grote mast alleen is compleet al een waar kunstwerk. Of iedereen de meegegoten laders kan waarderen is de vraag maar ik denk dat hiervoor bewust gekozen is om de kosten te beperken en dat daarom ook de railing ontbreekt.
PASSING: na het wegschuren van de gietranden passen de delen goed in elkaar.
BOUW: Hierbij geef ik alleen de verandering en de ontbrekende onderdelen aan, conform de bouwmodules uit de tekening.
A. De Romp. er is een stukje plastic van 2,5 mm aan de voorkant van dek BG gelijmd en de schroefassen zijn vervangen door 1,2 mm messing staf, zodat alles in 1 keer kan worden uitgelijnd. Let hierbij op de links en rechts draaiende schroeven. Bij een links draaiende schroef is het blad zo gezet dat als je het blad van de schroef, vasthoudt je linker hand het verst bij je vandaan is en de tip naar rechts wijst. En rechts net andersom, en links zit aan bakboord (links) en de rechtsdraaiende aan stuurboord (rechts). Let op bij de passing van de ankers. Deze moeten iets pas worden gemaakt. De vlaggenmasten voor en achter moeten wit worden geschilderd.
B. Stuurhuis. op het bovendek aan de voorkant bakboordzijde ontbreken onderdelen 1 en 23, de gaatjes zijn hier wel aanwezig. De pootjes van 23 moeten in de rand en worden ondersteund door nummer 1.
C. Basisopbouw. aan de beide voorzijden moeten in de rand de nummers 42 worden geplaatst met de korte poten op de rand en de lange poot gevouwen naar achteren (er ontstaan een soort driehoekjes). Aan stuurboord-zijde moet onder de mob boot (onderdeel AC) drie keer onderdeel 38 worden aangebracht. Deze zijn om te voorkomen dat de boot op dek valt. Onder onderdeel 29 (zijkant opbouw eerste radar achter) moet onderdeel 1 worden bevestigd met de punt omhoog. Dit is een ondersteuning van onderdeel 29. Onderdeel G is nodig als antennedrager. Dit is het blokje dat achter J staat getekend. Onderdeel AJ staat ook getekend en is de affuit voor de delen 6 en 61 (geschut zijkant brug).
F. Grote mast. onderdeel AI staat wel getekend maar is niet aangegeven, hier zou toch echt wel een betere tekening bij mogen. Ook de plaatsing van onderdeel R is vrij onduidelijk, dit zijn beide uitlaten aan de achterzijde. Wat verder ontbreekt zijn puntjes boven in de mast waar de onderdelen 30,31 en 32 in moeten.
G. Hangaar. op de onderste tekening wordt aan de voorzijde een gestippeld gedeelte RD genoemd. Dit is nummer 48 en moet aan beide zijde.
H. Heli, helaas heeft Artitec hier het huiswerk wat minder gedaan, als je deze zo maakt is het een engelse Lynx; het beste kun je alle drie de ramen van de zijkant schuren en één op de zijkant schilderen. De achterkant lijkt ook iets te vol. De rotor is ook nog lekker ouderwets en is gewoon recht (geen BERP-tips). Dit probleem heb je ook bij het M-fregat terwijl de oude lynx daar nooit aan boord is geweest
(-ja toch wel, de klassebeproevingen zijn in '92 uitgevoerd aan boord van de "Karel Doorman" - red).
Helaas heeft nog niemand de nieuwe rotor in photo-etch. Onderdeel 59 staat wel getekend maar is niet genummerd.
CONCLUSIE: Het is een zeer fraai model waarbij helaas de grote problemen zitten in het feit dat een en ander niet of onduidelijk staat aangegeven. Het is absoluut een aanrader die je eventueel met photo-etch railing van WEM kan verfraaien. Een mooie aanvulling op de reeds bestaande serie van S- en M-fregat.
Reviewers: Jaap en Michiel Woort
2001-1