artitec-tromp
Standaard (S) Fregat van de Kortenaear klasse
SCHIP: Hr Ms Bloys van Treslong F824
MERK: Artitec 55116, (MSF uitgave)
SCHAAL: 1/350

TYPE: Geleidewapen-Fregat
NIEUW MODEL: ja, zomer 2000
Prijs: fl 215,--

Bestaat uit: Diverse resin onderdelen, photo-etch parts, wrijfletters (hier moet je mee leren werken)
GESCHIKT VOOR: Gevorderden
BOUWBESCHRIJVING: De bouwbeschrijving bestaat uit twee delen, op een A-3 staan schets tekeningen waarop de delen getekend zijn en op een A-4 worden de delen nog een keer beschreven. Een aantal ets onderdelen staan niet aangegeven in de bouwbeschrijving terwijl ze wel nodig zijn. Een overzichtstekening van de tuigage, antenne draden, etc. ontbreekt, net als een goede tekening voor een links en een rechts draaiende schroef. Dit is zeker niet een van de betere bouwbeschrij-vingen van Artitec en dat is jammer omdat juist hierdoor een stukje verwarring ontstaat. Het is lastig dat de modulaire bouwwijze van de tekening niet terug komt in de opzet van de onderdelen, met als gevolg losse onderdelen die slecht traceerbaar zijn.
SCHILDERINSTRUKTIES: Artitec geeft een zeer uitgebreid overzicht aan merken en de bij behorende verfmix.
Hierbij ben ik bij de volgende kleuren afgeweken (H=Humbrolnummer). marinegrijs H 64 (60%) + H 22 (40%), dekgrijs H 67, H 177 (anders H 70)
en voor de waterkering en bolders op voordek H 145 (90%) + H 33 (10%). Voor de lynx is H 90 en H 123 gebruikt.
Zaken zoals waterkering en bolders, etc worden niet aangegeven dat de kleur afwijkt maar op het 1:1 exemplaar is het wel degelijk een andere kleur.
GELIJKENIS: goed
SCHAALNAUWKEURIGHEID: de lengte is 2,5 mm te kort. het probleem zit hier in de lengte van het achterdek welke 2,5 mm te kort is. Wordt deze op lengte gemaakt dan ben je de knik in de spiegel ook gelijk kwijt. De breedte is goed.
DETAILLERING: goed tot zeer goed, de grote mast alleen is compleet al een waar kunstwerk. Of iedereen de meegegoten laders kan waarderen is de vraag maar ik denk dat hiervoor bewust gekozen is om de kosten te beperken en dat daarom ook de railing ontbreekt.

PASSING: na het wegschuren van de gietranden passen de delen goed in elkaar.
BOUW: Hierbij geef ik alleen de verandering en de ontbrekende onderdelen aan, conform de bouwmodules uit de tekening.

A. De Romp. er is een stukje plastic van 2,5 mm aan de voorkant van dek BG gelijmd en de schroefassen zijn vervangen door 1,2 mm messing staf, zodat alles in 1 keer kan worden uitgelijnd. Let hierbij op de links en rechts draaiende schroeven. Bij een links draaiende schroef is het blad zo gezet dat als je het blad van de schroef, vasthoudt je linker hand het verst bij je vandaan is en de tip naar rechts wijst. En rechts net andersom, en links zit aan bakboord (links) en de rechtsdraaiende aan stuurboord (rechts). Let op bij de passing van de ankers. Deze moeten iets pas worden gemaakt. De vlaggenmasten voor en achter moeten wit worden geschilderd.

B. Stuurhuis. op het bovendek aan de voorkant bakboordzijde ontbreken  onderdelen 1 en 23, de gaatjes zijn hier wel aanwezig. De pootjes van 23 moeten in de rand en worden ondersteund door nummer 1.

C. Basisopbouw. aan de beide voorzijden moeten in de rand de nummers 42 worden geplaatst met de korte poten op de rand en de lange poot gevouwen naar achteren (er ontstaan een soort driehoekjes). Aan stuurboord-zijde moet onder de mob boot (onderdeel AC) drie keer onderdeel 38 worden aangebracht. Deze zijn om te voorkomen dat de boot op dek valt. Onder onderdeel 29 (zijkant opbouw eerste radar achter) moet onderdeel 1 worden bevestigd met de punt omhoog. Dit is een ondersteuning van onderdeel 29. Onderdeel G is nodig als antennedrager. Dit is het blokje dat achter J staat getekend. Onderdeel AJ staat ook getekend en is de affuit voor de delen 6 en 61 (geschut zijkant brug).

F. Grote mast. onderdeel AI staat wel getekend maar is niet aangegeven, hier zou toch echt wel een betere tekening bij mogen. Ook de plaatsing van onderdeel R is vrij onduidelijk, dit zijn beide uitlaten aan de achterzijde. Wat verder ontbreekt zijn puntjes boven in de mast waar de onderdelen 30,31 en 32 in moeten.

G. Hangaar. op de onderste tekening wordt aan de voorzijde een gestippeld gedeelte RD genoemd. Dit is nummer 48 en moet aan beide zijde.

H. Heli, helaas heeft Artitec hier het huiswerk wat minder gedaan, als je deze zo maakt is het een engelse Lynx; het beste kun je alle drie de ramen van de zijkant schuren en één op de zijkant schilderen. De achterkant lijkt ook iets te vol. De rotor is ook nog lekker ouderwets en is gewoon recht (geen BERP-tips). Dit probleem heb je ook bij het M-fregat terwijl de oude lynx daar nooit aan boord is geweest
(-ja toch wel, de klassebeproevingen zijn in '92 uitgevoerd aan boord van de "Karel Doorman" - red).
Helaas heeft nog niemand de nieuwe rotor in photo-etch. Onderdeel 59 staat wel getekend maar is niet genummerd.

CONCLUSIE: Het is een zeer fraai model waarbij helaas de grote problemen zitten in het feit dat een en ander niet of onduidelijk staat aangegeven. Het is absoluut een aanrader die je eventueel met photo-etch railing van WEM kan verfraaien. Een mooie aanvulling op de reeds bestaande serie van S- en M-fregat.

Reviewers: Jaap en Michiel Woort

2001-1

Model : Leopard 1A5
Merk : Revell (cat.nr. 03115)
Schaal : 1/72

Prijs: fl 13,95
Nieuw model: Ja, augustus 1999
Aantal Onderdelen: 158
Algemeen: Normaliter bouw ik uitsluitend 1/35. Gelukkig is het onderwerp wel helemaal binnen mijn interesse-gebied, namelijk modern. De Leopard A5 is de definitieve versie van de in 1963 in gebruik genomen Leopard 1 serie. Nog steeds wordt deze versie door de Bundeswehr gebruikt en in grote aantallen, naast de Leopard 2 A4 en Leopard 2A5.
Model: Het aantal onderdelen doet niet onder voor dat van een model op een grotere schaal. Ook de detaillering liegt er niet om, hier is over nagedacht en over het algemeen is het Revell-model prima te bouwen.
Afmetingen: Goed, past precies op de tekeningen van de Leopard 1A5 in het Spielberger boek 'The Leopard 1 and Leopard 2 Weapon Sytems, revised volume 1'.
Opmerkingen: per nummer van de bouwbeschrijving:

Stap 5:
Bij de 'sprockets' zitten de tanden niet helemaal tegenover elkaar. Let hier op en haal desnoods de pin uit onderdeel 9. Lijn je ze niet goed uit dan passen de tracks uiteraard niet meer.
Stap 7 tot 10:
De rupsbanden zijn heel mooi uitgevoerd. Er is echter daarmee ook een probleem. De tanden steken iets uit en moeten in de uitsparing van de andere schakels komen. Ze zijn echter iets te breed. Dit komt vooral tot uiting bij de losse schakels. Omdat de tanden van deze schakels toch niet te zien zijn heb ik ze eenvoudigweg afgesneden. Het is wat gefriemel maar het resultaat is een prachtige rupsband.
Stap 12:
 keuze uit de vier verschillende bouwseries. De herkenningspunten zijn de infanterie-telefoon (rond of vierkant) en de uitlaat-grillen uit punt 15. Kies dus wel de onderdelen die bij elkaar kunnen.
Stap 20:
 loop uitgeboren. Een kleine ingreep die het aanzien van het model verbetert.
Stap 23 en 25:
 Het dunne draadwerk van het bagagerek is zeer breekbaar. De enige manier om deze onderdelen zonder breken uit het frame te halen is uitzagen met een kleine dunne zaag. De bodem-stukken zijn tekort en hangen dus aan ‚‚n kant los.
Stap 24 en 26:
 De extra torenbepantsering ziet er erg fraai uit. Helaas is de pasvorm stukken minder. Aan de binnenkant zitten nokjes maar op de toren zitten helaas geen gaatjes. Je moet dit dus zelf pas maken. Geen grote operatie maar het geeft aan dat de toren origineel bij een andere versie hoort. Aan de hand van foto's de vorm van de voorkant van het extra pantser veranderen.
Stap 27 en 28:
 Hier kun je de fout maken door de rookgranaatwerpers met de dichte kant op de toren te lijmen. De dichte kant hoort op de rand van het extra pantser te worden gelijmd zodat de werpers naar boven wijzen.
Stap 32:
 Het enige onderdeel dat grote afwijkingen vertoond met het origineel is de optiek-behuizing van de schutter. Die van het model is te hoog en er mag dus wel wat van de onderkant af.
Tenslotte de vraag: 'kan ik hier een Leopard 1V van maken van de Koninklijke Landmacht?': Ja dat kan maar dan moet je wel de rook granaatwerpers zelf bouwen, uitlaten van 'baulos 4' nemen, een MAG in 1/72 op de kop zien te tikken, andere richtmiddelen maken, de kraag van de 'thermal-imager' op de toren maken, gereedschapskisten op de zijkant en andere decals want bij de doos zitten alleen maar Duitse. Dus het kan wel.
Conclusie: een aanrader als je in deze schaal bouwt, de kit krijgt van mij een dikke 8. Ik hoop intussen stilletjes op de 1/35 versie, Gerard van Oosbree