Foto 1 Smit Houston

Onderwerp:    Tug boat Smit Houston
Merk:              Revell 
Kitno.:  05239
Schaal:  1/200
Aantal onderdelen:  140
Prijs:  circa  30,- Euro

Eerste indruk.

Historie

De Smit Houston is in 1977gebouwd en gedoopt in door de Verolme scheepswerf te Heusden en afgeleverd aan het toentertijd hetende Smit Internationale. De Houston en haar zusterschip, de New York, zijn kleinere uitvoeringen van de grote oceaanslepers Smit Rotterdam en Smit London, de zogenaamde 22.000 ihp klasse, in het geval van de Houston en de New York dus 16.000 ihp. Dus ondanks dat ze een maatje kleiner waren dan de Rotterdam en de London waren het nog steeds enorm krachtige zeeslepers. De Houston werd voornamelijk ingezet om grote offshore platformen door weer en wind over de oceanen te slepen en bergingen uit te voeren. Door de steeds grotere platformen werden ook de slepers steeds groter, met de Rotterdam, de London, de Houston en de New York als gevolg.

Door de instortende oliemarkt kwam er echter steeds minder werk voor de Smit Houston, waarna Green Peace de Houston in 1990 overnam en herdoopte naar de Solo. Greenpeace zag in deze grote sleepboot het perfecte schip om de ‘waakhondfunctie’ op de Noordzee te kunnen uitvoeren. Naast diverse in het oog springende campagne-activiteiten was vooral rampenbestrijding één van de hoofdtaken van de Solo. De meest opvallende wijzigingen aan het schip waren het nieuw geplaatste helidek en de regenboog beschilderingen.
Midden jaren ’90 besloot het toenmalige Ministerie van Verkeer en Waterstaat dat er in geval van calamiteiten een permanente sleepboot voor de kust beschikbaar moest zijn. Dit Emergency Towing Vessel (ETV) werd gevonden in de Solo van de Greenpeace. De Waker werd geschilderd in de Kustwachtkleuren en heeft haar taak vele jaren succesvol uitgevoerd totdat er in 2009 brand uitbrak in de machinekamer. Helaas was de schade dermate groot dat herstel niet meer rendabel was. In 2010 is De Waker dan ook in ’s-Gravendeel gesloopt.

Het model

De 2024 uitvoering van de Smit Houston is een heruitgave van Revell. Oorspronkelijk is het model in 2007 uitgegeven, waarna er in 2008 een uitgave kwam van De Waker, die heb ik in een grijs verleden gebouwd en staat hier ook op de plank. Het zijn imposante modellen met een lengte van 33 centimeter. Het pakket zit in een standaard zij-openvouwer van Revell zoals ze die al vele jaren gebruiken, hoe vervelend ook voor de meeste modelbouwers. Wanneer je de doos opent komen er vier grote gietramen tevoorschijn met uiteraard een losse romp uit één deel, een standaard, de nodige strak geprinte decals en een handleiding in kleur zoals ze dat tegenwoordig bij Revell gewend zijn en waar ik nog vreselijk aan moet wennen.
Over het algemeen is het gietwerk goed te noemen, maar omdat het hier een heruitgave betreft zie je wel her en der wat flash en dezelfde uitdrukpunten die me ook nog bijstaan van De Waker.
De handleiding is, zoals al gezegd, in kleur en bestaat uit een totaal van 40 stappen waarna er een mooi schip in kleur zou moeten staan.

Conclusie

Het is fijn dat Revell het schip opnieuw in de uitgave heeft gedaan, want voor de sleepbootbouwers is dit model wel een must. Het is groot, behoorlijk gedetailleerd en wanneer het model in elkaar zit, heb je er ook echt een mooie blikvanger bij. We gaan het zien tijdens de bouw.

Met dank aan Revell en IPMS Nederland voor het beschikbaar stellen van deze bouwdoos. 

Reviewer:   Mark Adema

 

  • Foto_10_Smit_Houston
  • Foto_11_Smit_Houston
  • Foto_12_Smit_Houston
  • Foto_13_Smit_Houston
  • Foto_14_Smit_Houston
  • Foto_15_Smit_Houston
  • Foto_16_Smit_Houston
  • Foto_17_Smit_Houston
  • Foto_18_Smit_Houston
  • Foto_1_Smit_Houston
  • Foto_2_Smit_Houston
  • Foto_3_Smit_Houston
  • Foto_4_Smit_Houston
  • Foto_5_Smit_Houston
  • Foto_6_Smit_Houston
  • Foto_7_Smit_Houston
  • Foto_8_Smit_Houston
  • Foto_9_Smit_Houston

 

deze eerste indruk werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 22 augustus 2024