kruzenstern doos

Merk:         Zvezda 
Model:       Kruzenshtern
Nr:             9045
Schaal:     1/200
Prijs:         ca. 75,=  

 

De Kruzenshtern is een Russische stalen viermastbark met als thuishaven Kaliningrad en is genoemd naar de Russische ontdekkingsreiziger Adam Johann von Krusenstern. Het schip werd in 1926 als de “Padua” gebouwd op de Tecklenborgwerf in Wesermünde (Bremerhaven). Het was het laatste zeilende vrachtschip dat werd gebouwd en maakte in die hoedanigheid vele reizen tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Na afloop van de Tweede Wereldoorlog werd de Padua op 12 januari 1946 overgedragen aan de Sovjet-Unie, als onderdeel van herstelbetalingen.


Het schip werd omgedoopt in Kruzenshtern en kwam in 1955 als opleidingsschip in dienst bij de Russische marine. In 1959 werden twee dieselmotoren ingebouwd. In de loop der jaren is de Kruzenshtern voorzien van allerlei moderne uitrusting. Sinds 1966 is de Kruzenshtern in bezit van het Russische ministerie voor Visserij, dat het schip eveneens gebruikt als opleidingsschip. De Kruzenshtern is het op één na grootste klassieke zeilschip dat nog vaart (de grootste is de Sedov) en is dus één van de zogenaamde “Tall Ships”. De “Tall Ships” zijn de publiekstrekkers van vele zeilschipevenementen. Zo is de Kruzenshtern vaste gast op de vijfjaarlijkse Sail Amsterdam.


In het verleden was er al eens een model van de Kruzenshtern uitgebracht, ook in schaal 1/200. Dat model was vrij grof en leek eigenlijk meer op de Padua. Welnu, Zvezda heeft in 2016 een nagelnieuw model uitgebracht. De enorme doos met een mooi schilderij voorop is uitgevoerd als een stevige draagkoffer met deksel. Daarin zitten in een aparte zak de romphelften en de voet van de standaard. Daarnaast is er een binnendoos, waarin 3 zakken met onderdelen, de handleiding, de decals en 2 klosjes garen van verschillende dikte voor de tuigage zitten.

De eerste plastic zak bevat witte gietramen met daaraan de zeilen. Jawel, dit is heel mooi dun spuitgietwerk en dus geen vacuform, zoals bij veel andere bouwdozen van zeilschepen. Zo zie je maar weer hoe mooi en goed de spuitgiettechniek tegenwoordig is! De zeilen zijn voorzien van subtiele bollingen en van kleine gaatjes in de hoeken om de tuigage aan te brengen.

De tweede zak bevat grijze gietramen met onder andere de dekken en de derde zak bevat een zwart gietraam met de touwladders van het want. Ook hier weer heel fijn spuitgietwerk, het want is natuurgetrouw dun gegoten. Verder zitten er in deze zak 3 identieke grijze gietramen met veel kleine, heel fijn gegoten, onderdelen. Die moeten dan ook heel voorzichtig worden losgehaald. Een microzaagje is hierbij een onmisbaar hulpmiddel. De standaardvoet is duidelijk een oude standaard mal die hergebruikt wordt.
Het model is bedoeld om met zeilen te worden gebouwd. Indien de bouwer opgerolde zeilen wenst zullen die, tezamen met een aantal ra’s, zelf moeten worden gemaakt.

De handleiding is duidelijk. Na een overzicht van de onderdelen op de gietramen volgt de bouwbeschrijving. In elke stap worden kleuraanwijzingen gegeven met vlaggetjes. Er is een tabel met kleuren voor Zvezda- en Humbrolverf opgenomen. De bouw eindigt met de zeilen en het tuigagediagram. De laatste tekening is voor het kleurenschema en de plaatsing van de decals. De handleiding moet voor de bouw goed worden bestudeerd. Niet alleen is het model heel gedetailleerd en daardoor complex, er moet ook heel wat geschilderd of gespoten worden tijdens de bouw. Het zou jammer zijn als je er te laat achter komt dat je ergens niet meer bij kan komen.

Wat dit model in mijn ogen erg leuk maakt is de combinatie van een klassiek zeilschip met moderne voorzieningen. Zo zitten er in de masten kooien met daarin moderne navigatieradarantennes, zijn er op de dekhuizen SATCOM-bollen (satelliet-navigatie) geplaatst en zijn er op de dekken moderne reddingsvlotten en een paar RHIBs (Rigid Hulled Inflatable Boat) met bijbehorende kraan geplaatst. Daarnaast is er vlak voor de modern ogende brug wel weer een groot klassiek stuurwiel op het dek geplaatst. Het spreekt vanzelf dat op het dek ook de nodige bolders, ankerkettingen en ankerlieren te vinden zijn en de dekken zelf van fijne oppervlaktedetails zijn voorzien.

De romp is gedetailleerd met fijne ingegraveerde paneellijnen, ook al zijn er in het echt lapnaden. Het ziet er echter heel netjes uit. De waterlijn is aangegeven met twee parallelle inliggende lijnen. Die helpen goed bij het afplakken van het roodbruin van de “anti-fouling” verf op het onderschip. De waterlijn zelf kan later met decals (in delen!) worden aangebracht als afplakken en schilderen niet wordt aangedurfd. De witte band op het zichtbare deel van de romp volgt zo te zien paneellijnen en is ook eenvoudig af te plakken.
In eerste instantie lijkt de linker romphelft niet goed gegoten te zijn met z’n afgeronde hoeken. Dat hoort echter zo, want de rechterromphelft heeft een scherpe kiel en beide romphelften passen nauwkeurig. Wel missen aan de linkerzijde een paar paneellijnen, vlak voor het roer. Die moeten even ingegraveerd worden als de helften aan elkaar gelijmd zijn.

Het decalsetje is klein maar heel netjes gedrukt.

Deze vliegtuigbouwer heeft de Kruzenshtern vaak tijdens de Sail Amsterdam gezien. Daarom heb ik ook belangstelling voor dit model. De Kruzenshtern van Zvezda is een waanzinnig verfijnd en gedetailleerd model. De schaalnauwkeurigheid heb ik niet gecontroleerd, maar dat zit tegenwoordig bij Zvezda wel goed. Kortom, de oude kit kan nu met pensioen. Een aanrader!

Reviewer:    Peter Booij

  • achterkant
  • gietraam-1a
  • gietraam-1b
  • gietraam-3
  • handleiding-en-decals
  • kruzenstern-doos
  • zeilen
 

 

deze eerste indruk werd gepubliceerd 19 december 2018