1305

 

roden-c124-box

Douglas C-124A Globemaster II

Merk: Roden , doos no. 306

Schaal: 1/144

Het recensiemodel arriveerde in een stevige, kartonnen doos met daarop een mooie afbeelding van het toestel zoals het uit de doos gebouwd kan worden, met “arctic red” op de vleugels en staartvlakken. De onderdelen zijn gespoten in grijs plastic met fijne, ingegraveerde paneellijnen. Paspennen en -gaten voor de grotere onderdelen ontbreken en hier en daar is op de onderdelen wat flash aanwezig, dat echter gemakkelijk met een stukje schuurpapier verwijderd kan worden. Ook hebben de grote onderdelen op sommige plaatsen een wat ruw oppervlak dat moet worden gladgeschuurd. De raampjes op de romp zijn ingegraveerd en kunnen worden uitgeboord en gevuld met Clearfix of iets dergelijks, dan wel kunnen de bijgeleverde transfers worden gebruikt. Een en ander is typerend voor shortrun modellen zoals wij die van Tsjechische fabrikanten kennen. Blijkbaar heeft Roden deze fabricagemethode gebruikt om de productiekosten voor dit model laag te houden, wat echter aan de indruk van het model niets af doet. De kleine onderdelen zijn, voor deze schaal, mooi gedetailleerd - zo hebben de wieldeuren details aan de binnenkant - en lijken zij, afgaande op foto’s, op het grote voorbeeld. Aan de gietramen zitten onderdelen die voor deze versie niet gebruikt worden, alsmede een aparte vrachtdeur voor de neus; leuk voor dioramabouwers of diegenen die het model met geopende deuren willen bouwen. Dan moeten echter wel de met de romp meegegoten deuren worden verwijderd.

Roden levert een vroeg A-model en, afgaande op wat hierover op het internet te vinden is, met name in het artikel van Mike Boyd op Hyperscale, hebben ze hun huiswerk goed gedaan. Het model stelt een A-model van de zogenaamde first production change voor, waarvan er 65 werden gebouwd. Het aantal ramen en deuren en de positie op de romp is correct voor deze versie en het model heeft ook de landingskleppen over de gehele lengte van de ondervleugels, alsook de acht stroomlijnkappen onder iedere vleugel. De ventilatieopeningen voor de verwarming op de achterzijde van de romp ontbreken. De motoren hebben de twee inlaten op de voorrand van de motorkap. Latere A-productievarianten en de C-versies hadden een grote inlaat onder de motoren. Bij het motorfrontje heeft Roden een fout gemaakt. De Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major had 4 rijen van 7 cilinders, het motorfrontje in de doos heeft echter 9 cilinders. Ook de krukas van de Wasp Major heeft, afgaande op internet geplaatste fotos, een andere vorm. Nadat het model gebouwd is en de propellers op het toestel zijn aangebracht, zie je daar echter niets meer van. De schaalnauwkeurigheid tenslotte, ben ik niet echt nagegaan bij gebrek aan schaaltekeningen. Afgaande op tekeningen en foto’s op het internet is het echter een goed gelijkend model.

Het eindresultaat is na de bouw een leuk model van een bijzondere kist. Deze vraagt naar mijn mening wel de nodige modelbouwervaring, en om die reden niet geschikt is voor beginnende modelbouwers.

Met dank aan de importeur Overbeek Import voor het beschikbaar stellen van het recensiemodel.

Reviewer: H. van Gelder

(deel is gepubliceerd in MIP 2013-3; in die MIP staat ook een bouwverslag)