863

f14 fujimi 72

Model:     Grumman F-14A Tomcat
Merk:        Fujimi
Schaal:   1/72
Prijs:        rond de 55 gulden   (best wel duur in 1989)

Geschikt voor gevorderden want het model vereist secuur lijmen, met ingewikkelde opties en schema's.
Nieuw model: ja, Fujimi heeft een hele serie high detail Tomcats op de markt gebracht:
11)    VF-41 Sukhoi killer (*)/ VF-111 Sundowners (*) /  IRAN AF (camouFlage).
12)    VF-84 Jolly Rogers/ VF-41 Black Aces/ VF-32 Swords.
13)    VF-2   Bounty Hunters/ VF-1 lllolfpack/ VF-2 Keith Ferris schema/ VF-302 Stallions (* 
(*) low viz schema's.

Aantal onderdelen: circa 180, waaronder 4 transparante, bandjes van zacht plastic en 4 foto-ets detailonderdelen voor de cockpit.
Versies: doos 13 is voor de oude Tomcat variant met de oude beverstaart. De overige dozen zijn voor de latere versies.

Opties: veel mogelijk, oa. 4 verschillende nosepods (TCS/ALQ-126), radar in neus, antennes en ECM bulten, uitlaten in twee standen, open ladder, slats en flaps. Verder veel goed uitgevoerde stores compleet aanwezig: TARPS pod, twee droptanks. Ook Phoenix/ Sparrow/ Sidewinder raketten met alle pylons goed op maat. Verder twee losse motoren met mooie trollies. Piloten met losse armen en hoofden. Keuze uit instrumentendecals of  ingegraveerde panelling in de cockpit.

Schaalnauwkeurigheid: over het algemeen goed. Het lijkt erop dat het rompstuk vlak achter de kap ter plaatse van de inlaten aan de onderzijde iets te smal (2mm) is waardoor de roosters aan weerszijden te breed ogen. Ook de cockpitkap is niet correct.
Zie verder opmerkingen.

Passing: het model zit ingewikkeld in elkaar maar bij geduldig werken is ondanks de opbouw de passing goed. Gebruik veel plakband en laat de subdelen goed drogen. Probeer hiermee plamuren te voorkomen.

Bouwbeschrijving: uitstekend, hoewel sommige opties zoals de keuze uit gewone plastic banden of rubber niet zijn aangegeven. Goede schilderinstructies, maar vergeten is dat de afdichtingen van deuren rood zijn en dat de instrumenten-canvascovers donkergrijs zijn.Ook zou ik de voorranden van de vleugels mat- aluminium maken en die van de verticale staartvinnen grijs/aluminium. De walkways op de inlaten verschillen per individuele Tomcat, dus raadpleeg foto's.

Het cockpitinterieur in verschillende combinaties donker grijs/zwart schilderen (geen Barley grijs). Detaillering: uitstekend, met oog voor detail. Ingegraveerde panelling, opliggende details en mooie roosters.

Decals: deze vallen wat tegen. Sommige kleuren van opschriften wat te fel en onleesbaar, en de twee woorden in NOSTEP zitten aan elkaar. De decals van de low-visibility lights zijn te fel. De verkrijgbare Microscale dataset (72-248) is aan te bevelen voor iemand die het helemaal goed wil doen.

Opmerkingen: Fujimi heeft zoals gewoonlijk weer een hele serie goede Tomcats uitgebracht, met oog voor details en ook goede originele kleurenschema's.
Over het algemeen hebben zelfs hier de grijze low- viz schema' nog wel wat leuke emblemen. De opbouw van het model is wat afwijkend, maar biedt daardoor goede extra's zoals inlaatkanalen en wielbakken. Verder is een volledige partij slats en flaps bijgeleverd die slechts bruikbaar zijn bij een wijde vleugelstand. Het enige grote punt van kritiek is de vorm van de cockpitkap. Foto's en diverse tekeningen laten zien dat de boiling aan de onderzijde te smal is terwijl de totale breedte correct is. Correctie is bijna onmogelijk, dus laten zitten.

Een slimme truc van Fujimi is dat de romp en vleugels apart gebouwd en afgewerkt (incl. verflaag) kunnen worden, want na afloop zijn ze in elkaar te klikken hetgeen goed werkt. Uerder zijn er metalen onderdelen (frame, spiegels, lint-antennes) voor de cockpitkap aanwezig. Gebruik liever geen superlijm ivm. vochtvlekken maar Kristal Kleer van Micro/Superscale voor de bevestiging hiervan.

De diepe uitlaten bevatten goede interne details en kunnen ook in de afterburner stand geplaatst worden. Het neusonderstel kan naar keuze in ingeveerde catapultstand geplaatst worden. De ladder en steps bij de cockpit zijn los bijgeleverd. Het kan aardig zijn de gaten in deze trap met een dun boortje open te boren.

Verdere tips:
- Vul allereerst wat kleine uitdrukputjes op de vinnen (18/19), poten (78), staart (67) en deuren (56/57).
- Lijm onder part 1 en de onderzijde een dwarsschot.
- De winggloves kunnen het beste in gesloten positie geplaatst worden.

Voorzie de uitgeboorde lampjes aan weerszijden van de gloves van Kristal Klear. De cockpit is goed van detail voorzien met uitstekende stoelen. Maak de cockpitrand wat smaller en plaats hierop nog wat nokjes/haken van plasticplaat (zie MIP 4/83). Het mooiste is de instrumentpanels te drybrushen. Breng wel nog op de linkerconsole een gashandel aan. Verder voorin een HUD glaasje toevoegen.
- Verwijder de langsnaad op de cockpitkap met een polijstmiddel.
- De roosters bij het kanon verschillen voor de oudere F-14. Fujimi heeft dit met twee onderdelen (65) opgelost. Breng intern een schotje achter het kanon tegen de inkijk aan en een stukje sprue als loop. Bij de oudere F-14's (doos 13) moeten de hoekige versterkingen op de verticale staartvlakken verwijderd worden naast het richtingsroer, evenals de ECM bulten op en onder de winggloves naast de inlaten. De oudere Tomcats hebben geen neuspitot.

De rubberen afdichtingen achter de vleugels zijn aparte onderdelen. De breedte achteraan is iets te smal. Plaats deze covers en vul de naad. Simuleer daarna met verf een iets bredere rand. (zie tekening).
Bij de ventral fins onder de motoren moet eigenlijk nog een sleufje gezaagd worden (zie schets).

f14 fujimi 72a

De bijgeleverde losse motoren met trollies zijn aardig maar kunnen nog zeker details gebruiken zoals diverse leidingen.

NOOT: het onderstel zou ik de gewone vaste bandjes gebruiken en goed weatheren. Vijl ze iets plat. Bevestig verder nog wat onderstelstangen bij de deuren.

CONCLUSIE: het beste F-14 model op deze schaal 1/72  tot nu toe.

Referenties:
Detail and scale F-14,
Minigraph F-14,
Modern combat aircraft F-14,
Kokufan F-14 special,
Aero series F-14,
MIP 4/83 (detailtekeningen)
Squadron Signal F- 14 in action,
Reconnaisance 8 (11/1982),
Supercarriers (Montbaset/Osprey),
Air International 22/1,
Aerospace publishing colorprofile.

REVIEWER:  MEINDERT DE VREEZE

GEPUBLICEERD IN PIM 1989