HISTORIE

De Grumman F9F Panther was een jager die door de Amerikaanse Marine en Marine Corps werd gebruikt tijdens o.a. de Koreaanse Oorlog. De F9F Panther was Grumman's eerste jet-aangedreven vliegtuig voor de Amerikaanse Marine. Ontwikkelingsstudies begonnen aan het einde van de Tweede Wereldoorlog toen de eerste jetmotoren werden ontwikkeld in de USA. Het prototype vloog eerst op 24 november 1947 en leveringen aan de Amerikaanse marine-squadrons begonnen op mei 1949. De productie van de F9F eindigde  januari 1953 na de bouw van ongeveer 1.300 toestellen. Verschillende varianten werden ontwikkeld en de F9F-5 was de laatste en meest talrijke van de Panthers gebouwd, en deze was wat groter is dan eerdere varianten. (Ook werd een pijlvleugelvariant ontwikkeld op basis van de Panther, de Cougar genoemd).

panther main 

HET MODEL

Het Amerikaanse merk Fisher Model en Pattern is bekend om zijn prima giethars modellen.

Deze 1/32 kit van de Grumman F9F-5 Panther verscheen met kit nummer 3201 in 2005. De prijs was destijd USD 150,-. (de kit 3206 is ondertussen wat duurder geworden).

Niet goedkoop maar je krijgt ook wat. Het is een zeer indrukwekkende kit maar wel in giethars met extra geëtste metalen onderdelen en mooie decals inclusief stencilling. Wat Fisher altijd doet is het aantal onderdelen slim beperken. Zo zijn de romp en vleugel vaak maar een paar onderdelen.

De kit instructies zijn uitgebreid en leuk is dat het persoonlijk overkomt: Paul Fisher maakt duidelijk hoe het beste dit model gebouwd kan worden met een stap voor stap beschrijving en zwart-wit foto's.

De giethars is slim uitgevoerd en is zeer stevig en voorzien van een fijne oppervlakte textuur. Slechts een minimale afwerking en verwijdering van harsflits is nodig. Het schoonmaken en weghalen van dunne gietflash van de onderdelen duurt niet meer dan een paar uur. Het is duidelijk dat dit bedrijf veel ervaring heeft met het vormen van harsmodellen, waarvan de meeste zeer goede harskit van auto's zijn.

panter 1f9f etcparts

Mogelijk zijn diverse opties zoals aparte flaps, keuze uit hoe u de kap kunt maken, de keuze van bewapening en ook zeer mooie extra opties zoals snelheidsremmen. Ook het geëtst metaal is indrukwekkend. De cockpit is goed gedetailleerd met een zeer mooie stoel, instrumentpanelen, zijwanden, enz. Enz.
De onderstelpoten hebben metalen staven ingegoten om de nodige kracht te krijgen, aangezien het model in hars heel wat weegt. U krijgt ook een aantal "reserveonderdelen". 

f9f instr

De decals voor 3 schema's (2 Gloss Sea Blue en 1 Gull grey-White) zijn eenvoudig maar prima in orde. Waar de kleinere stencilling moet komen is niet altijd duidelijk aangegeven.

De montage is vrij eenvoudig, net als een "normale kit" maar wel met behulp van superlijm en twee-componenten lijm voor de zwaardere delen. De passing is prima met een minimale hoeveelheid plamuur en deze is wat nodig bij de vleugel-rompverbinding.

Verder:

  • Vergeet het neusgewicht niet! Er is een uitsparing voor muntjes!!!
  • De bakken zijn vaak rood van binnen.
  • Voorzie de wielpoten van nog wat remleidingen.
  • De vleugelvoorranden zijn vaak alumium, dit is wat afplakwerk.

 

Conclusie

Een leuk model voor de 1/32 bouwer en tot op heden (2017) de enige in deze schaal.
(Fisher heeft ook een Cougar model op 1/32 uitgebracht overigens net als een Vought Cutlass!)

 

Recensie door Meindert de Vreeze

 

Kijk ook eens bij de IPMS NL Panther Walk Around

En kijk verder voor een bouwverslag (in het Engels) op Meindert's site hier.....

Check out the English language Modelling report of our member Meindert here.....

f9f 50 sid 

Dit artikel werd gepubliceerd oktober 2017 door de webredactie